Auton moottorilämmitys on kannattamatonta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Käytätkö moottorilämmitintä autossa talvella?

En käytä
17
9%
Käytän kovilla pakkasilla
70
36%
Käytän aina
107
55%
 
Ääniä yhteensä: 194

Vexi
Viestit: 792
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Auton moottorilämmitys on kannattamatonta

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Fakta: On taloudellisesti kannattamatonta esilämmittää auton moottoria talvella ennen ajoon lähtöä. On se sitten diesel- tai bensamoottori. Esilämmitys vähentää polttoaineen kulutusta ensimmäisen 4 km matkalla, mutta esilämmitykseen kulunut sähkö tai webaston kuluttama polttoaine maksaa enemmän.

http://www.motiva.fi/files/9247/Henkilo ... 328-13.pdf

Entä moottorin kuluminen? Väitetään että yksi käynnistys ilman lämmitystä kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin 600 km ajo. Tuollaista tutkimusta ei ole löytynyt. Sitä on toistettu niin kauan että siihen uskoo jo media ilman todisteita. Nykyiset öljyt ovat parempia kuin koskaan, missä on tuore tutkimus kulumisesta?

En kiellä etteikö esilämmityksestä olisi positiivistakin. Se vähentää päästöjä ensimmäisen 4 km matkalla, lisää mukavuutta ja joskus on tarpeen jotta moottori saadaan ylipäätään käyntiin.
Viimeksi muokannut Vexi, To Tammi 05, 2017 9:51 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Kovilla pakkasilla, muuten mukavuussyistä

teknistäpä perustelua ei ole miksi kannattaa koska meillä vanhoja autoja joissa koneen lisäkuluminen ei ole ensisijainen syy miksi auto,menee hylkyyn

Passat lämpee 1km ajon jälkeen jo sen verran että tulee lämpöä koppiin, silloin kun oli vr6 Golf ei ollut lämmitintä edes eikä jättänyt käynnistymättä kovassakaan pakkasessa ja lämpes vielä nopeammin. Yleensä tulee ajettua alkumatkasta pienemmällä vaihteella 3000rpm ja pahemmin kuormittamatta.

tuo kutoskone vei talvella vähemmän bensaa ��
Suomi kuuluu länsimaihin
birchbay
Viestit: 401
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 5:17 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja birchbay »

Tuleehan tuota pakkasilla lämmitettyä, samalla ylläpitolaturi pitää patterit älyssään...
Kannatti eli ei, miusta on mukavampi lähtee lämpimällä autolla liikenteeseen. :D
Valmet 361D I -62
Valmet 405 -86
Valmet 865 -97
Volvo BM LM640 -70
Ferguson TEA -55
Minit -64, -77 & -78
Ford Ranger -15
Ford Escort RS2000 4x4
Kuva
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ihan helppoa ei ole tuon moottorin kulumisen lisääntymistä todistaa saati sitten arvioida ylimääräisen kulumisen määrää.

Itse arvioisin sen mututuntumalta merkityksettömäksi mikäli vain käytetään olosuhteisiin nähden oikeanlaisia öljyjä eikä rasiteta kylmää moottoria samalla tavoin kuin käyntilämmintä.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Nykyautoissa nokka-akseli näkyy öljykorkista. Helpostihan tuon testaa, kauanko öljyllä menee nousta yläkertaan tallilämpimällä vs -20c pakkasella.

Minä käytän mukavuuden takia sisätilalämmitintä ja huomaahan sen hehkutusajasta, onko moottoria lämmitetty. Jos vuodessa on vaikka 70 pakkaspäivää, jolloin moottorinlämmitystä käyttäisi. Päivässä kaksi kylmää käynnistystä. Moottori kuluisi tuon 600km mukaan 70x2x600km?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Vanhat kotteromme ei lähde kovilla pakkasilla käyntiin, siis lämmitän. Sisätilalämmitin auttaa lasien aukenemista kun ovat pihalla.

Volvon bensakone lähtis, mutta startti on hitsin laiska pyörittämään.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Lämmitän, jos on vähänkään pakkasta. Ennen vanhaan, kun oli kovia pakkasia, meillä oli saappeja ja jos hallakello näytti -25º tai yli. Sai saappi olla aina letkun päässä. OLimme vuorotyössä ja aina piti lähteä. Kun oli koko yön lämmöissä, just ja just aamulla lämpömittari näytti. Oli paljon mukavampi lähteä tien päälle. Ja sisätilan lämmitinkin oli Defan 1800 W. Ja viis veisaan sähkön kulutuksesta. Mutta tuota Skoda Feliciaa ei kannata pitää pitkään lämmöissä. Max pari tuntia. Mutta tuskin se kovalla pakkasella edes lähtisi. Lähipäivinä tulee täyteen 315 000 km. Eli ei se ihan mitätön auto ole ollut. Nyt sisätilan lämmitin taitaa olla vain 750 Wattia ja en sitä juuri käytä.
Emännän volkswaakenia ihan samalla periaatteella. Käytämme kellokytkimiä
joihin säädämme lämmitysajakasi sen noin 2 tuntia. Olkoon viisaat mitä mieltä tahansa, käytän moottorinlämmittimiä pakkasella. Raja on -1º tai siitä isommat lukemat. Molemmat autot on tiisseleitä, ne ei kovin hätäisesti lämpiä. Skoda paremmin, kun se Volkswagen Golf. Jäiset ikkunat eivät ole ongelmia, kun lähdemme tallista sisältä.
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Mukavuus ja turvallisuus (näkyvyys) olivat minulla mielessä kun aikoinaan hankin eberin. Toisaalta tuossa linkin testissä ei ollut perinteisellä automaattilaatikolla varustettua autoa, väittäisin että ne hyötyvät lämmittämisestä enemmän kuin manuaalit/modernilla laatikolla varustetut autot.
E85n kanssa esilämmitys parantaa käyntiä, kyllähän se ilmankn käynnistyy mutta ajotietokone näyttää levottomia lukemia.

Nyt lähden ilman esilämmitystä ja ikkunoiden huurtuminen on välillä ongelma.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Johtojen kanssa pelailu turhaa joo. Jättää illalla tullessa auton käymään on aamulla melko mukava lähteä.

-SS-
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Ei jaksa pelata roikkien kanssa. Tojo lähtee aina. Vasta 26 asteen jälkeen alkaa startti vieteri olemaan niin pitkä että kannattaa vaivautua roikan löytämiseen.
Päästöt ei vaivaa omaa tuntoa pätkääkään. Kulumisesta ei väliä kun yleensä menee auto tontilta joko paaliin tai afrikkaan.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Moottorin mahdolliseen pakkaskylmäkäynnistyksen aiheuttamaan lisäkulumiseen vaikuttaa huomattavasti käytetyn öljyn juoksevuus kylmässä.

Nykyaikaisella 0W tai 5W synteettisellä moottoriöljyllä pumpattavuusraja on usein 35 - 55 pakkascelsiuksen alueella. Mineraali 15W:llä ehkä noin - 10C.

Tehtäessä kylmäkäynnistyksiä käytetyn öljyn pumpattavuusrajan tuntumassa tai sitä kylmemmässä lisäkuluminen on varsin mahdollista, muutoin tuskin mitenkään.

Sisätilan lämmittäminen etukäteen on mukavuus- ja turvallisuusasia.
Holomes
Viestit: 712
Liittynyt: To Elo 03, 2006 8:07 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Holomes »

Mä käytän aina kun on pakkasta, paljon mukavempi lähteä liikenteeseen kun auto on sisältä lämmin.
Fordson Power Major -59
Same Dorado 85 -03
Avatar
rattori
Viestit: 11066
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori »

-SS- kirjoitti:Johtojen kanssa pelailu turhaa joo. Jättää illalla tullessa auton käymään on aamulla melko mukava lähteä.

-SS-
Näin minäkin.

On nyt vielä niin hävyttömän halpaa tuo diisseli.
------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11066
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori »

Holomes kirjoitti:Mä käytän aina kun on pakkasta, paljon mukavempi lähteä liikenteeseen kun auto on sisältä lämmin.
Voihan sen käydä aiemmin käynnistämässä.. :)
Lähtee ajuun myöhemmin.
------------
tractors
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Vähän lämmitetyllä mootorilla, autolla on mukavampi lähteä liikkeelle, kun lämmityslaite alkaa puhaltaa
lämmintä ilmaa sisään ohjaamoon kohtuullisen nopeasti.
Ja sisätilan lämmittimen lämmittämään autoon mukavampi mennä.

Meillä autonlämmityspistorasialle on katkaisin sisällä, eli auton voi laittaa lämpiämään ulkona käymättä.
Jos on muistanut laitaa piuhan kiinni kotiin tullessa.
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Pitäähän 0W öljystä ottaa joku hyöty, elikkä moottoria en lämmitä. Sisätilat sensijaan mielellään jos klasit ovat jäässä.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Aika vaisua on sähköllä lämmitys uudemmassa, siinä emännän autossa. Moottorissa on joku mikälie säteilylämmitin (kai öljyä lämmittää?). Sisätilan lämmitin tuntuu olevan ainoa, joka jotakin tekeekin. Lasit sulaa ja on mukava lähteä pakkaskelillä työmatkalle, mutta alle 2-3km alkaa olla sisällä vilpoisat olot, kun moottori lämpenee hitaammin kuin kabiini jäähtyy. Sisälämpö ehtii pudota kovin alas, kunnes moottori ehtii lämmetä. Tuntuu jokainen startti olevan sille moottorille lähinnä lämmittämätön kylmäkäynnistys.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Miksi kannen voitelusta tarttis kylmänä olla erityisen huolissaan?

meneehän Se sillä rajavoutelulla mitä siellä öljykalvon jämiä on

taitaa harvassa olla vauriot nokka akselille mitä johtuu liian hitaasti öljyn noususta kanteen, merkittäviä syitä on joidenkin merkkien materiaali ja suunnitteli mokat, onhan ollut isoissa vag myllyissä ja jonkin viiatin millitoljulla nokistaan kuluneen kepinkin olen nähnyt, siinä koneessa taisi uusittu akselikin kulahtaa
Suomi kuuluu länsimaihin
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Joskus aikoja sitten oli jossain lehdessä testi -35 C pakkasessa mittailivat öljyn tuloa venttiilikoppaan. Taisi olla Fordissa pisin aika liki 7 min (muistini mukaan) Lada oli seuraavana liki 5 min. aika ja paras nippa nappa alle minuutin. Siinä vaikka viikonlopun seisseestä koneesta se wanaha öljykalvo ehtii häipy hyvinkin ennen uuden öljyn tuloa. Sillon ei kyllä ollut näitä 0 - eikä 5 W öljyjä. Olisi ihan kiva jos tekisivät katsalmuksen tilanteesta tänä päivänä. Sekin että mitenkä se lohkolämmitin sitä öljyä oikeasti notkistaa olisi ihan hyvä tutkimuksen aihe. Toki nykyään ajokeissa on moottoritila suojattu ettei sitä lämpöä karkaa niin herkästi, mutta kaipa silläkin jokin vaikutus on. Eipä noita testaajia moiset käytännön asiat kiinnostaa, pitää vaan päästä leikkimään niillä rahamiesten leluilla. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Kaikkia voi testata ja tutkia, mutta onko Se tarpeen ja järkevää muutaman suomalaisen masinistin takia?

olen ymmärtänyt että monella esim tavallisen henkilöauton koneella ajetaan 400tkm ja yli eikä tarvitse konetta rempata ja jos siihen mennessä tarvitsee yleensä syy käytössä huollossa tai tekovika.

olen avoin tässä uudelle tiedolle, vielä ei ole kokonaisvaltaisesti perusteluja tullut.

Natikasta joskus mittasin kesällä tyhjäkäynnille kylmä käynnistys, 30 sekuntia noin suunnilleen menee kun alkaa öljyä näkyä keinuvipusyzteemissä
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Superdexta-64 ja 31 vierailijaa