Auton moottorilämmitys on kannattamatonta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Käytätkö moottorilämmitintä autossa talvella?

En käytä
17
9%
Käytän kovilla pakkasilla
70
36%
Käytän aina
107
55%
 
Ääniä yhteensä: 194

jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Auton moottorilämmitys on kannattamatonta

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Olikohan Tekniikan Maailma vai Tuulilasi 80-luvulla, joka tutki tuota kylmäkulutusta. Se oli tehty Volvolla ja sillä saatiin muutaman kilometrin työmatka-ajossa 90 litraa satasella kulutukseksi jossain reilu 20 asteen pakkasessa. Kaasutinmoottori ja Volvo oli muutenkin tunnettu roimasta kulutuksesta. Jos tutkimus tehtäisiin uudelleen nykyaikaisella ruiskukoneella, uskaltaisin väittää ettei tuollaisiin lukemiin päästäisi. On siinä melkoinen hiilivetypölläkkä tullut Volvon putkesta silloin ennen vanhaan hyvään aikaan :lol:

Sitä en muista saatiinko sitä kylmäkulutusta miten paljon hillittyä lohkolämmittimellä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jäärä
Viestit: 3773
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Auton moottorilämmitys on kannattamatonta

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

jarikos kirjoitti: Ma Loka 16, 2023 8:02 am Olikohan Tekniikan Maailma vai Tuulilasi 80-luvulla, joka tutki tuota kylmäkulutusta. Se oli tehty Volvolla ja sillä saatiin muutaman kilometrin työmatka-ajossa 90 litraa satasella kulutukseksi jossain reilu 20 asteen pakkasessa. Kaasutinmoottori ja Volvo oli muutenkin tunnettu roimasta kulutuksesta. Jos tutkimus tehtäisiin uudelleen nykyaikaisella ruiskukoneella, uskaltaisin väittää ettei tuollaisiin lukemiin päästäisi. On siinä melkoinen hiilivetypölläkkä tullut Volvon putkesta silloin ennen vanhaan hyvään aikaan :lol:
Varsinkin, jos kaasuttimessa oli automaattiryyppy, pikkuautokin pääsi helposti ensimmäisillä ajokilometreillä lukemiin yli 10 L/100 km. Pahimmillaan kovilla pakkasilla kävi niin, että automaattiryyppy ei palautunut pois koko ajomatkan aikana, ja kulutus oli tämän mukainen. Liika bensa pesi tehokkaasti voitelevan öljykalvon sylintereiden seinämistä, mikä lisäsi varmasti sekä sylinterinseinämien että männänrenkaiden kulumista.

Tämän takia oli suosittua muuttaa automaattiryypyt käsikäyttöisiksi, mikä oli monessa autossa varsin yksinkertainen toimenpide.
Kyllä se siitä.
Masinisti2
Viestit: 93
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 10:37 am
Viesti:

Re: Auton moottorilämmitys on kannattamatonta

Viesti Kirjoittaja Masinisti2 »

lukke kirjoitti: La Loka 14, 2023 9:53 pm Koneen kestävyyteen ei mitään järkeä "" lohkon nimen omaan lohkon lämmityksellä"", kylmä alakerta ja silleen, milläpä koko pannun lämmität ?
Joo, olen itsekin monesti miettinyt tätä moottorin lämmitysfilosofiaa, että se tapahtuu ihan väärästä päästä. Jos m-öljyä lämmittäisi, niin takuulla olisi aina koneet käynnistyneet. Juuri jäykkien öljyjen takia se ei aina onnistunut. Mutta kyllä nämä ruisku-koneet käyntiin lähtee. Itsellä on muuten VW-1303S kesäautona, ja siinä on m-öljyn lämmitin, ikinä tuskin käytetty. Nuo kuplat oli muutenkin kyllä hyviä käynnistymään. Käyttöautossa on ns. säteilylämmitin, ei ole vielä kertaakaan käytetty ja taitaa ko. laiteella olla vain symbooli arvo. Jos pakkasta -25 -30C, niin eipä tarvitse lähteä kuin äärimmäisessä hädässä. Noista "vedenkeittimistä" taitaa nuo letkuun laitettavat olla tehokkaimpia, ainakin nopeampia mitä muutaman traktorin kokemuksella todennut.
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Auton moottorilämmitys on kannattamatonta

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Masinisti2 kirjoitti: Ma Loka 16, 2023 5:27 pm
lukke kirjoitti: La Loka 14, 2023 9:53 pm Koneen kestävyyteen ei mitään järkeä "" lohkon nimen omaan lohkon lämmityksellä"", kylmä alakerta ja silleen, milläpä koko pannun lämmität ?
Joo, olen itsekin monesti miettinyt tätä moottorin lämmitysfilosofiaa, että se tapahtuu ihan väärästä päästä. Jos m-öljyä lämmittäisi, niin takuulla olisi aina koneet käynnistyneet. Juuri jäykkien öljyjen takia se ei aina onnistunut. Mutta kyllä nämä ruisku-koneet käyntiin lähtee. Itsellä on muuten VW-1303S kesäautona, ja siinä on m-öljyn lämmitin, ikinä tuskin käytetty. Nuo kuplat oli muutenkin kyllä hyviä käynnistymään. Käyttöautossa on ns. säteilylämmitin, ei ole vielä kertaakaan käytetty ja taitaa ko. laiteella olla vain symbooli arvo. Jos pakkasta -25 -30C, niin eipä tarvitse lähteä kuin äärimmäisessä hädässä. Noista "vedenkeittimistä" taitaa nuo letkuun laitettavat olla tehokkaimpia, ainakin nopeampia mitä muutaman traktorin kokemuksella todennut.
Minusta taas etenkin dieselmoottorin käynnistymisen kannalta on erityisen tärkeää, että nimen omaan lohkoa lämmitetään eikä pelkästään öljypohjaa, kun dieselin puristussyttymiseen vaikuttaa melko paljonkin männän päällä olevan seoksen lämpötila, tähänhän hehkutkin pyrkivät toiminnallaan vaikuttamaan ja lohko ei juurikaan lämpene vaikka öljypohjan pohjalla lepäävän öljytilkan lämmittää melko kuumaksikin, joten sieltä käsin ei lämpöä männän päälle juurikaan tule. asian kääntöpuoli on se, että esim. -30 asteen pakkasessa lohkolämmittimen käytöstä huolimatta öljypohjan öljy on kylmää ja jäykkää, vaikka kone hyvin käynnistyykin, niin voitelu ei heti pelaa kun öljypumppu saattaa kavitoida, tilanne lienee se, että molemmat lämmittimet yhtä aikaa käytettynä saisivat aikaan parhaan lopputuloksen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Pataässä ja 60 vierailijaa