Olikohan Tekniikan Maailma vai Tuulilasi 80-luvulla, joka tutki tuota kylmäkulutusta. Se oli tehty Volvolla ja sillä saatiin muutaman kilometrin työmatka-ajossa 90 litraa satasella kulutukseksi jossain reilu 20 asteen pakkasessa. Kaasutinmoottori ja Volvo oli muutenkin tunnettu roimasta kulutuksesta. Jos tutkimus tehtäisiin uudelleen nykyaikaisella ruiskukoneella, uskaltaisin väittää ettei tuollaisiin lukemiin päästäisi. On siinä melkoinen hiilivetypölläkkä tullut Volvon putkesta silloin ennen vanhaan hyvään aikaan
Sitä en muista saatiinko sitä kylmäkulutusta miten paljon hillittyä lohkolämmittimellä.
Auton moottorilämmitys on kannattamatonta
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton moottorilämmitys on kannattamatonta
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 3773
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Auton moottorilämmitys on kannattamatonta
Varsinkin, jos kaasuttimessa oli automaattiryyppy, pikkuautokin pääsi helposti ensimmäisillä ajokilometreillä lukemiin yli 10 L/100 km. Pahimmillaan kovilla pakkasilla kävi niin, että automaattiryyppy ei palautunut pois koko ajomatkan aikana, ja kulutus oli tämän mukainen. Liika bensa pesi tehokkaasti voitelevan öljykalvon sylintereiden seinämistä, mikä lisäsi varmasti sekä sylinterinseinämien että männänrenkaiden kulumista.jarikos kirjoitti: ↑Ma Loka 16, 2023 8:02 am Olikohan Tekniikan Maailma vai Tuulilasi 80-luvulla, joka tutki tuota kylmäkulutusta. Se oli tehty Volvolla ja sillä saatiin muutaman kilometrin työmatka-ajossa 90 litraa satasella kulutukseksi jossain reilu 20 asteen pakkasessa. Kaasutinmoottori ja Volvo oli muutenkin tunnettu roimasta kulutuksesta. Jos tutkimus tehtäisiin uudelleen nykyaikaisella ruiskukoneella, uskaltaisin väittää ettei tuollaisiin lukemiin päästäisi. On siinä melkoinen hiilivetypölläkkä tullut Volvon putkesta silloin ennen vanhaan hyvään aikaan
Tämän takia oli suosittua muuttaa automaattiryypyt käsikäyttöisiksi, mikä oli monessa autossa varsin yksinkertainen toimenpide.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 93
- Liittynyt: Su Loka 13, 2019 10:37 am
- Viesti:
Re: Auton moottorilämmitys on kannattamatonta
Joo, olen itsekin monesti miettinyt tätä moottorin lämmitysfilosofiaa, että se tapahtuu ihan väärästä päästä. Jos m-öljyä lämmittäisi, niin takuulla olisi aina koneet käynnistyneet. Juuri jäykkien öljyjen takia se ei aina onnistunut. Mutta kyllä nämä ruisku-koneet käyntiin lähtee. Itsellä on muuten VW-1303S kesäautona, ja siinä on m-öljyn lämmitin, ikinä tuskin käytetty. Nuo kuplat oli muutenkin kyllä hyviä käynnistymään. Käyttöautossa on ns. säteilylämmitin, ei ole vielä kertaakaan käytetty ja taitaa ko. laiteella olla vain symbooli arvo. Jos pakkasta -25 -30C, niin eipä tarvitse lähteä kuin äärimmäisessä hädässä. Noista "vedenkeittimistä" taitaa nuo letkuun laitettavat olla tehokkaimpia, ainakin nopeampia mitä muutaman traktorin kokemuksella todennut.
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Auton moottorilämmitys on kannattamatonta
Minusta taas etenkin dieselmoottorin käynnistymisen kannalta on erityisen tärkeää, että nimen omaan lohkoa lämmitetään eikä pelkästään öljypohjaa, kun dieselin puristussyttymiseen vaikuttaa melko paljonkin männän päällä olevan seoksen lämpötila, tähänhän hehkutkin pyrkivät toiminnallaan vaikuttamaan ja lohko ei juurikaan lämpene vaikka öljypohjan pohjalla lepäävän öljytilkan lämmittää melko kuumaksikin, joten sieltä käsin ei lämpöä männän päälle juurikaan tule. asian kääntöpuoli on se, että esim. -30 asteen pakkasessa lohkolämmittimen käytöstä huolimatta öljypohjan öljy on kylmää ja jäykkää, vaikka kone hyvin käynnistyykin, niin voitelu ei heti pelaa kun öljypumppu saattaa kavitoida, tilanne lienee se, että molemmat lämmittimet yhtä aikaa käytettynä saisivat aikaan parhaan lopputuloksen.Masinisti2 kirjoitti: ↑Ma Loka 16, 2023 5:27 pmJoo, olen itsekin monesti miettinyt tätä moottorin lämmitysfilosofiaa, että se tapahtuu ihan väärästä päästä. Jos m-öljyä lämmittäisi, niin takuulla olisi aina koneet käynnistyneet. Juuri jäykkien öljyjen takia se ei aina onnistunut. Mutta kyllä nämä ruisku-koneet käyntiin lähtee. Itsellä on muuten VW-1303S kesäautona, ja siinä on m-öljyn lämmitin, ikinä tuskin käytetty. Nuo kuplat oli muutenkin kyllä hyviä käynnistymään. Käyttöautossa on ns. säteilylämmitin, ei ole vielä kertaakaan käytetty ja taitaa ko. laiteella olla vain symbooli arvo. Jos pakkasta -25 -30C, niin eipä tarvitse lähteä kuin äärimmäisessä hädässä. Noista "vedenkeittimistä" taitaa nuo letkuun laitettavat olla tehokkaimpia, ainakin nopeampia mitä muutaman traktorin kokemuksella todennut.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Pataässä ja 60 vierailijaa