Auton moottorilämmitys on kannattamatonta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Käytätkö moottorilämmitintä autossa talvella?

En käytä
17
9%
Käytän kovilla pakkasilla
70
36%
Käytän aina
107
55%
 
Ääniä yhteensä: 194

Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

903 Vallus kesti karmean kauan kun öljyt kerkes turbolle asti. Äänestä kuuli koska rupes viipperö kunnolla pyörimään. Sillä ja henkilöautollahan ei tietenkään oo mitään yhteistä, paitsi kuulemma jossain autoissakin on turbo.
Mun pakus on turbo, mutta sekään ei oo henkilöauto.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Touhu-Ville
Viestit: 420
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 2:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Touhu-Ville »

Ei kait autoissa ole säteilylämmittimiä nehän ovat konvektiolämmittimiä eli lämmön siirtyminen suoraan lämmittimestä lähinnä öljytilaan. Käytetään yleensä alumiinilohkomoottoreissa.
Huoleton hevoseton poika
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Moro, multa kans ääni lämmittimen puolesta, itellä molemmissa autoissa sisätilan lämmittimet, halppismalleja. Ollut viimeset 10v. Ja on kyllä mukava lähtä kun ei tarvi rapata laseja ja ne ei mene huuruunkaan lähtiessä, lukot ei ole koskaan jäässä niinkuin ennen lämppäreitä ja oven tiivisteetkin pysyy paremmin kun ei jäädy kiinni.

1 - 5 astetta pakkasta niin puoli tuntia, 5 - 10 tunti, 10 - 15 puolitoista tuntia, siitä kovemmilla pakkasilla 2 tuntia maks. Taloudellisesti siinä ei varmaankaan ole hyötyä, mutta sitä vaan on niin mukavuudenhaluinen nykyään. Noin about aikoja, en sekunttikellolla laske, sitte kun pitää lähtä niin pitää lähtä...

Jos ei olis sisätilan lämppäreitä niin ei varmaankaan muistais lohkolämmitintä niin usein ees laittaa päälle tai ainakaan alle 10 asteen pakkasilla.

Oman kokemuksen mukaan nuot halppis lämmittimet kestää yhtä kauan kun defat, yleensä joku kyytiläinen potkii rikki ennenkuin muuten vanhuuttaan hajoais ja menee roskaa, hiekkaa yms. Sontaa sisuksiin.
Mutteriuuno
Viestit: 2780
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Nyt ei ole ajossa kuin kaksi dieseliä joissa Webastot ja niitä käytetään.

Parin bensalla kulkevan kanssa (Hollannin Volvo ja Jeeppi) ilmeni sellainen ongelma, että lohkolämmittimellä lämmitettynä eivät tahtonet käynnistyä. Ilmeisesti joku äly oli sitä mieltä että moottori oli lämmin mutta todellisuudessa ei kuitenkaan ollut. Ei antanut riittävästi "ryyppyä".
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Matsikka kirjoitti:903 Vallus kesti karmean kauan kun öljyt kerkes turbolle asti. Äänestä kuuli koska rupes viipperö kunnolla pyörimään.
Mitä mää olen noita turpokoneita käynnistelly, ja sivusta kuunnellu toisten tarttailuja, niin kyllä ihan päinvastaselta kuulostaa. Eli ahtimen pyöriminen hidastuu kun laakerille tulee jäykkää paineellista öljyä. Voin olla väärässäkin niikun yleensä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tumppi 865 kirjoitti:
Matsikka kirjoitti:903 Vallus kesti karmean kauan kun öljyt kerkes turbolle asti. Äänestä kuuli koska rupes viipperö kunnolla pyörimään.
Mitä mää olen noita turpokoneita käynnistelly, ja sivusta kuunnellu toisten tarttailuja, niin kyllä ihan päinvastaselta kuulostaa. Eli ahtimen pyöriminen hidastuu kun laakerille tulee jäykkää paineellista öljyä. Voin olla väärässäkin niikun yleensä.
Ihan sama mitä tapahtuu, mutta ääni muuttuu. Ajattelis että ei kovin hyvää tee laakereille.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Aktiivielämässä oli käytössä japseja, joista etupäässä Tojoja. Aina kun auto uusittiin, oli tapana laittaa siihen lohkolämmitin, jota ei koskaan käytetty. Siispä luovuin aikoja sitten kokonaan lämmittimien ostosta. Kirein sää, jossa olen polkaissut diesel Hiacen käymään ilman esilämmityksiä, on -31C ja lähti ilman noitumista heti kun vähän pyörähti. Tiedä sitten kuinka terveellistä tuo oli? Nykyisin lämmitän Hyundain dieseliä (IX35) tunnin ajan ennen lähtöä, jos pakkanen yltää -10C seutuville ja lähinnä siksi, että sisälämppärin ansiosta autoon on mukavampi mennä. Koskahan joku keksii tehdä valmiin konstruktion, jossa verkosta saisi samalla lämmitettyä istuimet. Ei olisi vaikeaa, kun lämpöelementit on valmiina penkeissä.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Vexi
Viestit: 798
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Tässäkin on yksi artikkeli jossa viitataan johonkin VTT:n tutkimukseen. Pyysin toimittajalta tietoja mistä sen saa ja mikä tutkimuksen numero on. Eipä ole tullut vastausta. Liekö tutkimusta olemassakaan?

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... pos=ok-nln

"VTT:n tutkimuksen mukaan yksi kylmäkäynnistys voi kuluttaa moottoria saman verran kuin jopa 600 km lämpimällä moottorilla ajettu ajomatka."

Paljonkohan sitten esilämmitetyn moottorin käynnistys kuluttaa moottoria? Sehän voi olla vaikka sama 600 km.
terra
Viestit: 101
Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 1:41 pm
Paikkakunta: pohjoishäme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja terra »

sisätila/lohkolämppäri on ihan ok ja toimii varmasti.webasto on kuitenkin mukavuuden kannalta ykkönen,+aa tulee viä siitä kun kaupan pihalla pakkasessa 15v vanha tojon varis puhisee lämpimänä,uudempien(lue rikkaampien)autojen omistajien ilmmeet hyväilee sielua.On ylläpitolaturi,lisäakku erotusreleellä josta sisätilapuhallinkin saa virran,eli pätkäajossakin riittää sähkö.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy suoritti tutkimuksen, tutkimusselosteet VTT-CR-01725-15,
VTT-CR-01725-15, VTT-CR-01727-15 ja VTT-CR-01729-15. Tutkimusselosteiden päiväys 2.10.2015.
Lisätietoa tutkimuksesta ja sen tuloksista antaa DEFA Oy.

Tutkimusselosteet:
Defa Energy Test D4
Defa Energy Test D5
Defa Energy Test F1
Defa Energy Test F3
http://www.motiva.fi/ajankohtaista/moti ... .7623.news

En kyllä ole vielä kahlannut läpi noita tutkimuksia, mutta kyllä niitä on olemassa.
Vexi
Viestit: 798
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Defan teettämissä VTT:n testeissä ei ole tutkittu moottorin kulumista.

Vanhempi 2003 Defan testi on muuten ladattavissa täältä:
http://files.defa.com/wup/bilder/DEFATe ... eaters.pdf
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Joo, eipä tuossa ollukaan muutakuin nuo muut hyödyt, moottorinkulumisesta tais olla 1 rivi tekstiä jossa vaan todetaan että esilämmitys vähentää moottorin kulumista... Tuota ei ole perusteltu mitenkään, ei varmaan mitenkään helppo todistaa tai mitata.

Pikaisella primitiivisellä tutkimuksella selvisi että, alunperin autoliiton asiantuntijat ja viisaat on tainnu keksiä tuon kilometrivertauksen joka vaihtelee 500-1000km riippuen henkilöstä.

Pikaluin tuon ensimmäsen linkin tämän ketjun aloittajalta, eipä siinäkään otettu moottorin kulumiseen kantaa, päästöt ja energiankulutusvertailu oli pääosassa.

Aion jatkaa vielä lämmittimen käyttöä, kuitenki puhutaan aika pienistä rahoista sähkölaskussa, kun vertaa siihen että joutuisin aamuviiden aikaa paukauttamaa vanhuksen käyntii ja siinä sitten 5-10minsaa harjailla ja rapata auto puhtaaksi kuluuhan siinäkin jo polttainetta ilman suurempaa hyötyä, ja ainakin omat autot on paremmin lähteny käyntii kun on ollu roikassa yllätys yllätys...
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Noin 600 kilometrin ajoa vastaava kuluminen kylmäkäynnistymisessä oli kaupunkilegenda jo 80-luvun alussa. Silloin sitä ei vielä osattu käyttää lohkolämmitin markkinoinnissa.
Mikään legenda ei ottanut tuolloinkaan kantaa siihen, kuinka paljon ajokilometreihin suhteutettuna vastaa käynnistys lämpimänä.

Niin, eikä tuossa vaiheessa kukaan ollut edes haaveillut 0W öljyistä ja 5w öljyjä ei ollut montaa markkinoilla.

Toki, mikäli hinnat alkaen pakkasvaseliiniöljyä haluaa välttämättä käyttää, niin ilman esilämmitystä paukkupakkasessa saattaa pienet lastut lentää. :wink:

PS Sisälämmitin voidaan kytkeä ilman lohkolämmittäjää sulattamaan lasit ja lämmittämään sisätilat. Jää pois lohkolämmittimen ja sen käyttämisen lisäkustannukset.
Vexi
Viestit: 798
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Nyt on tullut uusiin autoihin automaattista sammutusta. Se sammuttaa moottorin vaikkapa liikennevaloihin pysähtymisen ajaksi, auto starttaa kun painaa kaasua.

Normaalille autolle tulee käyttöaikanaan noin 50000 starttia. Uusille start-stop autoille voi tulla 10 kertaa enemmän, eli puoli miljoonaa starttausta. Mitähän se vaikuttaa moottorin kulumiseen? Epäilen että ei paljoakaan.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Tuo öljyvertailu jää mun puolesta viisaammille, jotku ostaa hinnan perusteella toiset kokemuksen perusteella toiset käyttää sammaa mitä isät ja papat on aina käyttäny se mikä on parasta on kyllä mahdoton ratkaista.
Ainut öljy missä en kato hintaa on mp-öljy ja siinä käytän sitä mitä suzuki suosittelee ja kaverit kans, eikä se yleensä ole kuin pari euroa per litra kalliimpaa, autoissa käytän sitä mikä on alennuksessa, toistaiseksi on autot pysyneet kunnossa, yleensä kori lahoaa ennekuin moottori loppuu.

En kyllä aatellu jättää lohkolämmitintä pois, joskus pitää luottaa omaan perstuntumaan, että se esilämmitys on parempi kun ei esilämmitystä...lämmin sauna on parempi kuin kylmä sauna...

Oliko tuossa tutkimuksessa jotain keskimääräistä euromäärää, paljonko siihen esilämmitykseen kuluu enempi rahaa kuin ilman esilämmitystä? Veikkaisin että puhutaan muutamasta kympistä per talvi.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Heh, mulla oli -88 vm civic jossa oli tuo risteyksiin sammuminen vakiona, tuli opeteltua vasemman jalan jarrutus siinä samalla, kun meinas jalat loppua kesken.
MikaH.
Viestit: 1722
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

Työmaalla volvon pyöräkone missä on lohko ja sisätilan lämppäri. Kerran oli päälle 20 pakkasta niin tuli äijä (omasta mielestään täydellinen konemies) ja starttasi koneen käymään ja lähti samantien painamaan kaasu lattiassa. Tuli ressukalle tippa linssiin kun kerroin mielipiteen siitä touhusta ja annoin 3 sekunttia aikaa poistua kopista ennen kun alkaa luomi tummumaan. En ole koskaa mistään koneesta kuullut niin karmeaa ääntä voimansiirrosta/hydrauliikasta. Eli tuossa koneessa voisi olla parempi kun ei olisi sisätilan lämmitintä
Vexi
Viestit: 798
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Major58 kirjoitti:Oliko tuossa tutkimuksessa jotain keskimääräistä euromäärää, paljonko siihen esilämmitykseen kuluu enempi rahaa kuin ilman esilämmitystä? Veikkaisin että puhutaan muutamasta kympistä per talvi.
Olihan siinä. Kulutus on suurempi 0,3-0,5 kWh per käynnistys, riippuen autosta ja ulkolämpötilasta. Webastolla jopa 3,6 kWh suurempi.

Jos käytetään tuota 0,5 kWh, yksi käynnistys maksaa 10 sentin sähkön hinnalla 5 senttiä enemmän. Jos talvessa tulee vaikkapa 100 käynnistystä, se on vasta 5 €, eli ei mitään. Lämmitysajat tulee tietysti pitää tällöin suositusten mukaisena, 0,5 - 2h.

Mukavuuden ja turvallisuuden takia kannattaa toki lämmitintä käyttää ainakin sisätiloissa, mutta jos autossa ei ole moottorilämmitintä en välttämättä tämän tiedon valossa enää ostaisi. Pelkkä sisätilalämmitin saattaisi riittää, kun en ole lähipäästöistä huolestunut.

Tutkimuksen yhteenveto sen tiivistää:
"Tehdyn tutkimuksen valossa nykyaikaisen polttomoottorin esilämmittäminen ei ole taloudellisesti kannattavaa, jos verrataan yksinomaan esilämmityksen avulla säästettyä polttoainetta esilämmitykseen kuluneeseen sähköön tai polttoaineeseen. Säästynyttä polttoainetta merkittävämpänä asiana voidaan kuitenkin pitää esilämmityksen johdosta merkittävästi alentuneita lähipäästöjä."
Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus T »

Lämmitän aina pakkasella. Itelläni on tuo Defan WarmUp, jossa auton sisällä lämmitintä ohjaava kellokytkin sekä moottoritilassa akkulaturi, joka huolehtii patterin täyteen latauksesta.
B.M.V 8-10 hv vm.1946
Bernard W13 10 hv vm.1955
Wickström 8hv umpipää vm. 1926 projekti
Ford Force 2000 vm. 1968
Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus T »

Lämmitän aina pakkasella. Itelläni on tuo Defan WarmUp, jossa auton sisällä lämmitintä ohjaava kellokytkin sekä moottoritilassa akkulaturi, joka huolehtii patterin täyteen latauksesta.
B.M.V 8-10 hv vm.1946
Bernard W13 10 hv vm.1955
Wickström 8hv umpipää vm. 1926 projekti
Ford Force 2000 vm. 1968
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kontio, Paalari ja 50 vierailijaa