veneen lasku traktorilla ja sen trailerilla.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 1:10 am
- Viesti:
veneen lasku traktorilla ja sen trailerilla.
Kuinka syvälle veteen traktorin voi yleensä peruuttaa venettä laskettaessa ?
Mikä tätä asiaa rajoittaa ja onko traktorin merkeillä / malleilla isojakin eroja ?
Luiskan kaltevuus on vain 1:20 ja kärryn akselin kohdalla tarvittaisiin vähintään metrin verran vettä, joten tarviiko tehdä superpitkä aisan jatke vesillelaskua/-nostoa varten vai riittääkö saman mittainen kuin tielläkin ?
Entäs kääntyvyys kapeista & tiukoista mutkista. Kannattaisiko tehdä 1-akselinen traikku kuormurin etuakselistosta ja laittaa/säilyttää ko. akselin ohjaus hydraulisylinterillä traktorista toimivaksi ? Vai onko jokin nivelaisa systeemi parempi ?
Mikä tätä asiaa rajoittaa ja onko traktorin merkeillä / malleilla isojakin eroja ?
Luiskan kaltevuus on vain 1:20 ja kärryn akselin kohdalla tarvittaisiin vähintään metrin verran vettä, joten tarviiko tehdä superpitkä aisan jatke vesillelaskua/-nostoa varten vai riittääkö saman mittainen kuin tielläkin ?
Entäs kääntyvyys kapeista & tiukoista mutkista. Kannattaisiko tehdä 1-akselinen traikku kuormurin etuakselistosta ja laittaa/säilyttää ko. akselin ohjaus hydraulisylinterillä traktorista toimivaksi ? Vai onko jokin nivelaisa systeemi parempi ?
Veneilevä
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Tuo 1:20 ja metri vettä kärryn aksilan kohdalla tarkoittaa, että traktorin taka-aksilan kohtaan pitäisi saada vettä kärryn ja puomi pituudesta riippuen 50-70 cm vettä (traktorin taka-aksilan ja kärryn aksilan etäisyys oletettu välille 6-10 m). Kuinka pitkän oikeasti tarvitsisit?
Tuo 70 cm on aika paljon traktorista riippumatta, mutta pohtiminen voidaan aloittaa siitä, että traktorin lähes joka paikassa on alimmassa kohdassa öljyä, joten jos öljy pysyy sisällä, pysyy vesikin ulkona ainakin öljyn yläreunan tasalle saakka.
Kytkin, jarrut ja mahdolliset sähkölaitteet ovat oma lukunsa. Kytkikopan pohjassa ja yleensä kai jarruissakin on reikä, josta mahdollinen vuotoöljy pääsee ulos. Jos öljy pääsee ulos, pääsee samoista rei'istä vesi sisään.
Etuaksilakin voi olla ongelma. Jos traktori on nelivetoinen pienillä etupyörillä, voi etuperään päästä vettä, vaikka taka-aksilalla olisikin vielä varaa peruuttaa. Jos traktori ei ole nelivetoinen, täyttää etupyöränlaakerit vaseliinilla, ei liota traktoria vedessä tarpeettoman kauan, vesi ei pääse etupyörän laakereihin.
Tuo ylipitkä puomi alkaa kuulostaa aika hyvältä vaihtoehdolta, koska rinne on noin loiva.
Pitkällä puomilla (pituutta useita metrejä) taitaa nivelaisa olla kiikkerä, joten kai tuo kääntyvä aksila olisi parempi.
Tuo 70 cm on aika paljon traktorista riippumatta, mutta pohtiminen voidaan aloittaa siitä, että traktorin lähes joka paikassa on alimmassa kohdassa öljyä, joten jos öljy pysyy sisällä, pysyy vesikin ulkona ainakin öljyn yläreunan tasalle saakka.
Kytkin, jarrut ja mahdolliset sähkölaitteet ovat oma lukunsa. Kytkikopan pohjassa ja yleensä kai jarruissakin on reikä, josta mahdollinen vuotoöljy pääsee ulos. Jos öljy pääsee ulos, pääsee samoista rei'istä vesi sisään.
Etuaksilakin voi olla ongelma. Jos traktori on nelivetoinen pienillä etupyörillä, voi etuperään päästä vettä, vaikka taka-aksilalla olisikin vielä varaa peruuttaa. Jos traktori ei ole nelivetoinen, täyttää etupyöränlaakerit vaseliinilla, ei liota traktoria vedessä tarpeettoman kauan, vesi ei pääse etupyörän laakereihin.
Tuo ylipitkä puomi alkaa kuulostaa aika hyvältä vaihtoehdolta, koska rinne on noin loiva.
Pitkällä puomilla (pituutta useita metrejä) taitaa nivelaisa olla kiikkerä, joten kai tuo kääntyvä aksila olisi parempi.
-
- Viestit: 197
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:44 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Omaa traktoria peruttaisin veteen niin että jarruihin ei menisi vettä tai etunapoihin. Edellisen trailerin peruutin aina veteen, mutta ongelma ei ollut traktorissa vaan trailerin pyöränlaakerit. Vaikka teki mitä tahansa niin ne alkoivat ruostua ja rasvalla täyttämisestä ennen laskua ei ollut apua. Uutta traileria en peruta veteen van vene nostetaan veteen. Ohjauksen käyttö trailerissa on hyvä asia jos traileri on pitkä ja tie tai piha ahdas. Maantie ajossa on kuitenkin oltava mekaaninen lukitus pyöriin, se tuntuu turvallisemmalta vaikka lukkoventtiili olisi kätevämpi. Ilman lukkoventtiiliä tai lukitusta ei kannata mennä liikenteeseen koska se hiipii huomaamatta sivulle.
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Minkälainen vene sulla ja mikä trattori? Eri traktoreissa erilaiset jarrut ja huohottimen ja mittatikun paikat. Pyörän laakerointihan ei vettä pelkää ja jos takatuuppari, ni etunavoista saa moskat pois voitelemalla.
Muutaman tonnin painonen vene menee kivasti yksiakselisella trailerilla ja on helppo peruutella ja käännellä. Siihen kuorma-auton etuakseli on passeli.
Traktorihan on veneen vesillelaskussa yleensä perä vettä kohti ja siis nokka ylempänä. Sillon sen perän voi ajella aika syvällekkin. Jos ei rumpujarruja, ni taka-akselin alalaitaan ainakin voi upottaa. Kattoo vaan, että missä vaihteiston mittatikku, mistä menee jarrumekanismit koteloiden sisään ja missä mahdolliset pyörävaihteen huohottimet. Kytkinkoppaa ei saa kastella, koska siellä on vedelle esteetön pääsy kytkimelle.
Ja voihan traileriin aina laittaa nokkapyörän ja antaa sen veneen mennä trailereineen päivineen veteen ja vetää sen trailerin sitten vaijerilla trattorin avulla pois, ku vene vedessä. Keväällä ainakin meren rannoilla vesi alhaalla, että tuo konsti käy kyllä. Syksyllä yleensä vedet taas normaalikorkeudessa riippuen titeysti tuulista.
Tämmöstä konstia käyttää mun kaveri pulpettiveneen laskussa ja nostossa, ku etuvetoautolla on niin kehno päästä traielri perässä pois luiskasta.
Muutaman tonnin painonen vene menee kivasti yksiakselisella trailerilla ja on helppo peruutella ja käännellä. Siihen kuorma-auton etuakseli on passeli.
Traktorihan on veneen vesillelaskussa yleensä perä vettä kohti ja siis nokka ylempänä. Sillon sen perän voi ajella aika syvällekkin. Jos ei rumpujarruja, ni taka-akselin alalaitaan ainakin voi upottaa. Kattoo vaan, että missä vaihteiston mittatikku, mistä menee jarrumekanismit koteloiden sisään ja missä mahdolliset pyörävaihteen huohottimet. Kytkinkoppaa ei saa kastella, koska siellä on vedelle esteetön pääsy kytkimelle.
Ja voihan traileriin aina laittaa nokkapyörän ja antaa sen veneen mennä trailereineen päivineen veteen ja vetää sen trailerin sitten vaijerilla trattorin avulla pois, ku vene vedessä. Keväällä ainakin meren rannoilla vesi alhaalla, että tuo konsti käy kyllä. Syksyllä yleensä vedet taas normaalikorkeudessa riippuen titeysti tuulista.
Tämmöstä konstia käyttää mun kaveri pulpettiveneen laskussa ja nostossa, ku etuvetoautolla on niin kehno päästä traielri perässä pois luiskasta.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: La Marras 11, 2006 5:55 pm
- Paikkakunta: Pyhtää
- Viesti:
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Tuo on mun mielestä todella hyvä idea. Jos rinteen pohja on pehmeä, voi nokkapyörän tehdä vaikka auton renkaasta. Tuossa tilanteessa nokkapyörän ei tarvitse pystyä edes kääntymään, joten se helpottaa toteutusta.kalvaana kirjoitti:Ja voihan traileriin aina laittaa nokkapyörän ja antaa sen veneen mennä trailereineen päivineen veteen ja vetää sen trailerin sitten vaijerilla trattorin avulla pois, ku vene vedessä.
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:09 pm
- Paikkakunta: tornio
- Viesti:
lasku/nosto
Minulla on 9m vene ja traileri on 8m pituinen, vetopään vapaapituus on 2,5 metrin luokkaa, akseli on k-autosta, ja sijoitettu aivan runkopalkkien päähän. Tein kärrystä mahdollisimman matalan n.60cm jotta lasku/nosto olisi mahdollista myös matalassa vedessä.
Laskupaikalla on vettä alle 1,5m ja luiska todella loiva, mutta kertaakaan ei ole traktoria tarvinnut peruuttaa kuin puolenmetrin syvyyteen nostotilanteessakaan. Trailerissa ei ole ohjausta joten se tietysti vaatii jonkinverran kääntötilaa juuri tuon akselin sijoituksenkin vuoksi.
Tein aluksi trailerin siten, että akseli oli runkopalkkien alla juuri tuon ajettavuuden takia, mutta siitä oli lähes mahdotonta saada venettä edes veteen rannan mataluudesta johtuen, joten siirsin akselin nykyiselle paikalle.
Laskupaikalla on vettä alle 1,5m ja luiska todella loiva, mutta kertaakaan ei ole traktoria tarvinnut peruuttaa kuin puolenmetrin syvyyteen nostotilanteessakaan. Trailerissa ei ole ohjausta joten se tietysti vaatii jonkinverran kääntötilaa juuri tuon akselin sijoituksenkin vuoksi.
Tein aluksi trailerin siten, että akseli oli runkopalkkien alla juuri tuon ajettavuuden takia, mutta siitä oli lähes mahdotonta saada venettä edes veteen rannan mataluudesta johtuen, joten siirsin akselin nykyiselle paikalle.
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Kun käy pienvenesatamassa yms. hiukan tutkimassa ja jututtamassa, niin sieltä se viisaus löytyy.
Näkemättä ja tietämättä asiasta enempää, suositan jatkettavaa mekaanista teleskooppiaisaa ja yksiakselista kärryä. On hyväksi havaittu ratkaisu. Jarruja tai laakereita ei saa uittaa kuin kaverin tai naapurin traktorista, omasta ei milloinkaan.
Yhteenpuhtiin sai jenkkitrailereita pilarahalla. Mk-aikana n. 3 tn uutta jarrutonta traileria myytiin 1500 mk ja risat. Eli n. 300 e nykyrahassa. Ne kun eivät kelvanneet lainsäätäjän puolesta maantieajoon, vaan asiakkaat ostivat pakon edessä eurotrailerin veneen alle ja alkup. jäi ylimääräiseksi.
Tietysti rahauudistus on vaikuttanut siten, että tuollainen satamatraileri maksaa nyt sen 1500 e ja yli. Hehheh?
Se on sen trailerin teko aika monesta kiinni. Pohjan muoto, rungon leveys, vetolaite, peräsin, köli, pituus, paino, ajetaanko maantiellä, luiskan malli, veturi, jne.
Kerran rakennettiin leveähkölle loiva v-pohjaiselle sellainen telikärry, jossa kahtapuolta telipalkkia, kummassakin päässä 14 tuuman C-vahvistetut paripyörät, eli 8 napaa ja 16 kummia yhteensä. Tarkoittaa että konstit on monet.
Näkemättä ja tietämättä asiasta enempää, suositan jatkettavaa mekaanista teleskooppiaisaa ja yksiakselista kärryä. On hyväksi havaittu ratkaisu. Jarruja tai laakereita ei saa uittaa kuin kaverin tai naapurin traktorista, omasta ei milloinkaan.
Yhteenpuhtiin sai jenkkitrailereita pilarahalla. Mk-aikana n. 3 tn uutta jarrutonta traileria myytiin 1500 mk ja risat. Eli n. 300 e nykyrahassa. Ne kun eivät kelvanneet lainsäätäjän puolesta maantieajoon, vaan asiakkaat ostivat pakon edessä eurotrailerin veneen alle ja alkup. jäi ylimääräiseksi.
Tietysti rahauudistus on vaikuttanut siten, että tuollainen satamatraileri maksaa nyt sen 1500 e ja yli. Hehheh?
Se on sen trailerin teko aika monesta kiinni. Pohjan muoto, rungon leveys, vetolaite, peräsin, köli, pituus, paino, ajetaanko maantiellä, luiskan malli, veturi, jne.
Kerran rakennettiin leveähkölle loiva v-pohjaiselle sellainen telikärry, jossa kahtapuolta telipalkkia, kummassakin päässä 14 tuuman C-vahvistetut paripyörät, eli 8 napaa ja 16 kummia yhteensä. Tarkoittaa että konstit on monet.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 1:10 am
- Viesti:
Kiitoksia monista hyvistä vastauksista !
Kuormurilla laskettaessa kustantaa touhu 1keuroa/vuosi, joten rupesin miettimään traktoritrailerin käyttöä. 1km päässä talvisäilytyspaikasta on maanviljelijällä uudehko nelivetotraktori, ja jollain 40euroa/tunti hinnoilla ei paljon maksua vuosittain kertyisi 6km matkalta keväisin + syksyisin.
Jos oma traktori pitää ostaa vain tuon takia harkitsisin jotain 1-2 keuron hintaista takatuupparia 60-luvulta, mutta mitä sellaisen vuotuiset käyttökulut huoltoineen mahtaisivat olla, kun matka on 10km/vuosi ?
Tuo nokkapyörän ja köyden/vaijerin käyttö idea vois olla hyvä, mutta tuo luiska on hiekkaa, joten nokkapyörän täytyisi olla aika leveä. Toisaalta jos köysi ei ole kiinni aisan päässä, vaan taaempana, saa aisan päästä ohjattua ylösvedon aikana, mikä on hyvä asia, joskus voi olla pysäköityjä autoja turhan lähellä. Tämä voi myös rajoittaa aisapainoa, jos nokkapyörä on kottikärrykokoa, mikä rajoittaa akselin paikan lähelle painopistettä.
Vene 9.5mx3m omavalmiste. Leveydestä johtuen siis pyörät jäävät väkisin veneen alle, ja se määrää veneen vesilinjan korkeuden pyörien päältä noin 25cm:iin, eli matalimmilla sopivan kantavuuden pyörillä halkaisija on noin 75cm eli yhteensä tuo 1m syvyystarve veteen laskettaessa. Painoa kärryn kanssa tulee olemaan arviolta 2 tonnia.kalvaana kirjoitti:Minkälainen vene sulla ja mikä trattori?
Kuormurilla laskettaessa kustantaa touhu 1keuroa/vuosi, joten rupesin miettimään traktoritrailerin käyttöä. 1km päässä talvisäilytyspaikasta on maanviljelijällä uudehko nelivetotraktori, ja jollain 40euroa/tunti hinnoilla ei paljon maksua vuosittain kertyisi 6km matkalta keväisin + syksyisin.
Jos oma traktori pitää ostaa vain tuon takia harkitsisin jotain 1-2 keuron hintaista takatuupparia 60-luvulta, mutta mitä sellaisen vuotuiset käyttökulut huoltoineen mahtaisivat olla, kun matka on 10km/vuosi ?
1:20 kaltevuudella akselivälistä 20osa on 10cm suuruusluokkaa, yli sen verran ylempänä nokka on.kalvaana kirjoitti:
Traktorihan on veneen vesillelaskussa yleensä perä vettä kohti ja siis nokka ylempänä...
Ja voihan traileriin aina laittaa nokkapyörän ja antaa sen veneen mennä trailereineen päivineen veteen ja vetää sen trailerin sitten vaijerilla trattorin avulla pois, ku vene vedessä.
Tuo nokkapyörän ja köyden/vaijerin käyttö idea vois olla hyvä, mutta tuo luiska on hiekkaa, joten nokkapyörän täytyisi olla aika leveä. Toisaalta jos köysi ei ole kiinni aisan päässä, vaan taaempana, saa aisan päästä ohjattua ylösvedon aikana, mikä on hyvä asia, joskus voi olla pysäköityjä autoja turhan lähellä. Tämä voi myös rajoittaa aisapainoa, jos nokkapyörä on kottikärrykokoa, mikä rajoittaa akselin paikan lähelle painopistettä.
Veneilevä
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 1:10 am
- Viesti:
Re: lasku/nosto
Alaan perehtymättömänä mulle ei valitettavasti auennut mitä tarkoittaa : "vetopään vapaapituus on 2,5 metrin luokkaa"rame kirjoitti:Minulla on 9m vene ja traileri on 8m pituinen, vetopään vapaapituus on 2,5 metrin luokkaa, akseli on k-autosta, ja sijoitettu aivan runkopalkkien päähän. Tein kärrystä mahdollisimman matalan n.60cm jotta lasku/nosto olisi mahdollista myös matalassa vedessä.
Oletan että se metallirengas kärryn aisan päässä, johon kytkentä vetäjään tulee on nimeltään vetopää, jos näin, niin mikä on 2.5m päässä tuosta ?
Tiet on mun tapauksessa hiekkapintaisia ja usein kuoppaisia, henkilöautojen kapeat ja 60cm halkaisijaiset renkaat tekevät kyydistä aika rajua, vaikka nopeus olisi alhainenkin. Veikkaan, mutten suinkaan tiedä, että iso matalapaineinen ja isolla ilma-tilavuudella oleva rengas ilman jousitusta olisi parempi kuin pienempi jousituksella. olenko oikeassa ?
Akselin laitto taaemmas parantaisi tilannetta luiskalla ja traktorin vetokyky ylämäkeen paranee traikun painon siirtyessä enempi aisalle. Toisaalta kärry oikoo mutkissa vieläkin enemmän joten jotain ohjaus apua tarvii sitten jo joka mutkassa, eikä vaan tiukimmissa. Jos laitan kuormurin akselistosta tehdyn hydraulisysteemillä, niin mitä se tykkää upotuksesta ?
Onko liitännät traktoriin standardeja vai joka traktorissa erilaiset ?
Veneilevä
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 1:10 am
- Viesti:
Tie, piha, ja alue luiskan edessä on kaikki ahtaan tuntuisia, mutta pitäisi onnistua, jos kuski osaa ja jotain ohjausta löytyy muualtakin kuin traktorin etupyöristä.Stefan kirjoitti: Ohjauksen käyttö trailerissa on hyvä asia jos traileri on pitkä ja tie tai piha ahdas.
Kuinka äkkiä tuo hiipiminen tapahtuu ? Pisimmät suorat 100m luokkaa, ja mutkissa pitää joka tapauksessa katella peileihin missä kärry kulkee. Lukitus kuulostaa sikäli hankalalta, että sitä kärryn ohjausta saatetaan tarvita useammassa paikassa 2km matkan varrella, vaikka vetosilmukka olisi 6.75m kärryn akselista, jos akseli on arvioidussa painopisteessä. Vapaata aisaa vetosilmukasta veneen keulaan tarvinnee 1.25m, jotta yhdistelmän saa linkkuun ilman traktorin takapyörän osumista veneeseen.Stefan kirjoitti: Maantie ajossa on kuitenkin oltava mekaaninen lukitus pyöriin, se tuntuu turvallisemmalta vaikka lukkoventtiili olisi kätevämpi. Ilman lukkoventtiiliä tai lukitusta ei kannata mennä liikenteeseen koska se hiipii huomaamatta sivulle.
Veneilevä
Sitten jää vaihtoehdoksi 2 akselinen vankkurimalli, jossa autosta lainattuun etuakseliin nivelöity vetoaisa kääntää välitysvarrella pyöriä. Traktorin vetopisteenä käytetään maatalousvetolaitetta tms. riittävän peräylityksen saamiseksi. Välitanko vetoaisasta ohjaukseen voidaan tehdä säädettäväksi aisan pituussuunnassa, jolloin vaunu sadaan seuraamaan vetopistettä halutulla tavalla. Lisäksi vetoaisa, joka on jo muutenkin pari-kolme metriä pitkä, voidaan tehdä teleskooppimalliseksi, jolloin mainitunlaisen veneen perä on max 12-14 metriä ulkona kun veturin pyörä on vasta vesirajassa.
Eh?
Vaikka vanhan 508 Mersun etuakselit tms. Toinen eteen, toinen taakse
Eh?
Vaikka vanhan 508 Mersun etuakselit tms. Toinen eteen, toinen taakse
-
- Viestit: 197
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:44 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Ohjauksen hiipuminen riippu traktorin suuntaventtiilin ja ohjaussylinterin tiiveydestä, elikkä sen huomaa vain käytössä, mutta jos tarve kääntyä on monta kertaa matkan aikana niin lukkoventtiili on oikea ratkaisu. Itsellä on vain ahdas piha, mutta yleiselle tielle päästyä niin pärjään ilman ohjausta ja silloin voin lukita sen mekaanisesti. Trailerin kokonaispaino on 7,3 tonnia.
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Eihän traileria ole tarvis ajaa ollenkaan niin syvälle, että vene
alkaa itsekseen kellua.
Rullilla varustettu Traileri toimii myös isomillakin veneillä.
Joten liinat irti, tuuppausta kohti vettä ja jarrut kiinni.
Sinne liukuu nätisti, kunhan sitten kaveri on pitämässä köydestä
kiinni.
Tai miksei viedä sellaiseen luiskaan mistä homma onnistuu
alkaa itsekseen kellua.
Rullilla varustettu Traileri toimii myös isomillakin veneillä.
Joten liinat irti, tuuppausta kohti vettä ja jarrut kiinni.
Sinne liukuu nätisti, kunhan sitten kaveri on pitämässä köydestä
kiinni.
Tai miksei viedä sellaiseen luiskaan mistä homma onnistuu
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Niin, jäi vielä kertomatta että jos sattuu traktorissa olee etukuormaaja,
niin kannattaa laittaa siihen vetokuula jos käsittelee tälläistä autolla
vedettävää kärryä tai muu koukku jos on traktoritraileri pelkästään
kyseessä.
On mahottoman kätevä käsiteltävä sillai.
Ajatelkaas veteen laskuakin kuinka hienosti solahtaa....
niin kannattaa laittaa siihen vetokuula jos käsittelee tälläistä autolla
vedettävää kärryä tai muu koukku jos on traktoritraileri pelkästään
kyseessä.
On mahottoman kätevä käsiteltävä sillai.
Ajatelkaas veteen laskuakin kuinka hienosti solahtaa....
Hydr.työntövarsi on hyvä ohjaukseen. Jatkoletkut tekee. Tai sitten kalt.säädön sylinteri. On luk.venttiilit.
Sovitusosat hyllytavaraa.
Mainittua vankkuria taasen voi vetää, vaikka ei olisi riviä hydrauliikan ulosottoja. Lisäksi voidaan olla tarkkoja öljyjen sekoittumisesta.
Metsäkärryn aisaohjausta en ole nähnyt vielä käytettävän, mutta ehkä sekin päivä....
Sovitusosat hyllytavaraa.
Mainittua vankkuria taasen voi vetää, vaikka ei olisi riviä hydrauliikan ulosottoja. Lisäksi voidaan olla tarkkoja öljyjen sekoittumisesta.
Metsäkärryn aisaohjausta en ole nähnyt vielä käytettävän, mutta ehkä sekin päivä....
Viimeksi muokannut Vieras, Pe Huhti 06, 2007 8:38 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
- Paikkakunta: pohjois-savo
- Viesti:
8,5 metrin puuvenettä kuskattu vesille korkeahkolla kärryllä. Viimeksi raktorin perässä oli pelto-runni, jonka takapäähän taas kärry oli ketjulla kytketty, myös 3 kilometrin tiematkalla. Runni antaa lisäpituutta reilun 2 metriä verrattuna tilanteeseen että kärry olisi koukussa ja sillä pystyy myös laskemaan kärryn silmukan aivan alas pudotusluiskassa. Pitkän nostolaitteissa olevan jatkon käyttö ei kaikilla kuuskymmentäluvun pikkuraktoreilla onnistu.
Suosittelisin jo edellämainittua mekaanista jatkoa vetoaisaan, kärryn keulaan holkki jonka sisään likuva aisa menee, lukitus tapilla haluttuun kohtaan. Pituutta saa muutettua kevyesti kun laskee kärryn keulan tukijalan/ pölkyn varaan. Itsellekin suunnittelin vastaavaa systeemiä, mutta ei viitsi valmista kärryä ruveta muuttamaan, kun onnistuu muillakin konstein.
Suosittelisin jo edellämainittua mekaanista jatkoa vetoaisaan, kärryn keulaan holkki jonka sisään likuva aisa menee, lukitus tapilla haluttuun kohtaan. Pituutta saa muutettua kevyesti kun laskee kärryn keulan tukijalan/ pölkyn varaan. Itsellekin suunnittelin vastaavaa systeemiä, mutta ei viitsi valmista kärryä ruveta muuttamaan, kun onnistuu muillakin konstein.
-
- Viestit: 972
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
- Paikkakunta: Kaarina
- Viesti:
Tuossa aisaohjauksella, telinostolla ym. varustettu venekärry:
Lisäkuvia:
http://www.venetelakka.fi/ --->KULJETUKSET
Lisäkuvia:
http://www.venetelakka.fi/ --->KULJETUKSET
PS
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], hiksi, Matsikka, Osmo_, Taapero ja 27 vierailijaa