6m pitkä stokerin ruuvi.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

6m pitkä stokerin ruuvi.

Viesti Kirjoittaja tristam »

Pitäisi siirtää stokerin säiliötä 5 metriä kauemmaksi kattilasta täytön helpottamisen vuoksi ym. syistä ja ruuvi on nyt 95 millistä halkaisijaltaan ja akseli 30mm mutta kestääkö noin pieni ja pitkä ruuvi haketta ja palaturvetta vai pitääkö tehdä kahdesta 3 metrisestä ja olisko umpitanko vai ainesputki kestävämpi akselina ja minkälainen syöttöputki?
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

http://www.lehtosenkonepaja.fi/siirtoru ... ge_id=2131
Viljaruuvin kierukkaa hakiessa törmäsin tuohon yritykseen.

Mahtuuko palaturve ja hake halkaisijaltaan 95 milliseen ruuviin?
Ainakin miun näkemä, auton päällä ollut hakkuri teki aika karkeaa haketta.

6 metrinen umpikanki ja ainesputki ovat tosi painavia, eli päistä
laakeroitu ruuvin akseli taipuisi painonsa takia jo tyhjänä.
Ja joku ruuvin ja seinämän väliin kiilautuva puupala vääntäisi ruuvin herkästi solmuun.

Eli 6metrisessä ruuvissa pitäisi olla 2 tai 3 kannatinlaakeria tukemassa ruuvia.
Mutta meneekö hake tai palaturve kannatinlaakerin ohi tai yli?
W_Cub Sr.
Viestit: 1116
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
Paikkakunta: E-P maa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja W_Cub Sr. »

Sanoisin että ei toimi. Noinkin pitkä ruuvi tulisi olla mielestäni 140-160 millistä. Näinollen vaatii välisäiliön josta vasta (nykyinen) pienempi ruuvi syöttää palopäähän. Ilmajoella E-P;n Kuljetinruuvi neuvoo oikean kokoisen ruuvin valinnassa kun haet sieltä tarvittavan spiraalin.
maramies
Viestit: 452
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maramies »

http://www.tp-stokeri.fi/

Minä teetin tuolla neljä metriä pitkän hakeruuvin, halkaisija 135 mm.
Akseli on ainesputkea, jonka ulkohalkaisija on n. 51mm.
Minulla on tekeillä tankopurkainpohja isompaa siiloa varten josta tämä ruuvi täyttää säiliöstokeria.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.
raffi50
Viestit: 162
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 4:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja raffi50 »

Meillä on hakepolttimessa n. 6,5 m pitkä ruuvi, putki muistaakseni 110 mm ja ruuvi 15 mm pienempi. Ruuvi on laakeroitu toisesta päästä, ruuvista on 2 m vapaana ilmassa mistä se ottaa hakkeen putkeen ja n. 4,5 m putken sisällä . Ruuvi pyörii putken sisällä ja "lepää" tuon 4,5 m matkan putken pohjalla joten lisälaakerointia ei tarvita.
Ruuvin putki on jotain 40 mm ja seinämän vahvuus 5 mm
Hakepolttimen teho on 40 kW ja hyvin ruuvi jaksaa syöttää hakkeen.
Voin ottaa tarkempia mittoja jos on tarvetta.
raffi
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

Kakskymmentä vuotta takasin kun omaa jäårjestelmää väsäsin, niin yks ainoa valmistaja sanoi et kaks metriä kumminkin säiliön ja pannun väliä, kuus metriä menee samoilla kamoilla. Toiset myi 60 sentin putkia ja lisähintaan semmosia, mikä kestää jopa kaks metriä.

Kolme ja puol metriä on ryyvia moottorista palopesään, ja tarttis toisen kerran hitsata lisää lehteä pannun puolelle, näkyy olevan yheksän vuotta huoltoväli. Akseli muistaakseni kolmevitosta ja lehti 95, putki 110 tai 115.

Kovasti ihmetellyt täälläkin, kun tuntuu huoltovälit olevan kovin erilaisia, mut kaipa siihen on syynsä. Mut ei tuo kuuden metrin matka taida olla mikään ongelma, jos vehkeet on oikein mitoitettu. Ei se halkaisijan kasvattaminen mitään pelasta, aina enemmän on tavaraa irrotettavana, jos akseli katkee...
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tristam »

raffi50 kirjoitti:Meillä on hakepolttimessa n. 6,5 m pitkä ruuvi, putki muistaakseni 110 mm ja ruuvi 15 mm pienempi. Ruuvi on laakeroitu toisesta päästä, ruuvista on 2 m vapaana ilmassa mistä se ottaa hakkeen putkeen ja n. 4,5 m putken sisällä . Ruuvi pyörii putken sisällä ja "lepää" tuon 4,5 m matkan putken pohjalla joten lisälaakerointia ei tarvita.
Ruuvin putki on jotain 40 mm ja seinämän vahvuus 5 mm
Hakepolttimen teho on 40 kW ja hyvin ruuvi jaksaa syöttää hakkeen.
Voin ottaa tarkempia mittoja jos on tarvetta.
Tuo kuulostaa sellaiselta mitä ajattelinkin, tuolla vaan ei taida olla niin isolle akselille 95mm ruuvia:
http://www.kuljetinruuvi.fi/index.php/ruuvit-8mm
Onko putki pyöreä vai rhs ja onko säiliön halkaisija siis 2m?
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Eihän noita koskaan ole laakeroitu muutakuin sieltä päästä josta pyöritetään, muuten se akseli makaa vapaasti sielä putkessa. Umpijööti taitaa olla parempaa tuohon :roll:
lennard
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:56 pm
Paikkakunta: oulunlääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lennard »

Kannattajia varmaan löytyy pyöreälle ja kanttiselle putkelle.
Itse lämmitin ensimmäiset n.8 vuotta pyöreällä ja sitten tein
koemielessä kanttisen ja vielä kulmallaan seisovan mallin.
Kanttinen ottaa äänestä päätellen paljon vähemmän tehoa
kuin pyöreä. Tukokset ja jumit loppu heti.
Pituutta ei ole kuin alle puoli metriä.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tristam »

Noin metrin pitkäs kanttises putkes mullakin on muutaman vuoden ruuvi pyörinyt ilman ongelmia.
W_Cub Sr.
Viestit: 1116
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
Paikkakunta: E-P maa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja W_Cub Sr. »

Edelleenkin olen sitä mieltä että noin pitkä ja pieni ruuvi palaturpeella on epävarma. Jos turve on aina kunnolla kuivaa niin toimii, mutta kun seassa on yksikin märkä kokkare niin...!
raffi50
Viestit: 162
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 4:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja raffi50 »

Poltin ja kierukkaruuvi on Säätötulen 2x2 eli hakesäiliön pohja on 2 x2 metriä.
Putki on pyöreä halkaisija muistaakseni tuon 110 mm, kierukkaruuvin putki on jotain 40 mm, putken toisen pään sisälle on laitettu pätkä umpirautaa, johon laipalla oleva laakeri on laitettu, samaan rautaan on jyrsitty ryyskiilaura ja siinä hammasratas.
Alennusvaihteella oleva sähkömoottori pyörittää ketjun välityksellä ruuvia.
raffi
raffi50
Viestit: 162
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 4:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja raffi50 »

Kokeilimme myös palaturpeen polttoa mutta poltin ei sopinut turpeelle, ruuvi kyllä toimi, kattila oli täynnä osittain palanutta turvetta. Onneksi turvetta ei ollut kovin paljon siilossa.
raffi
urmas
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 29, 2015 8:18 pm
Paikkakunta: kantahäme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja urmas »

Tekeillä tankopurkain pohja kooltaan 2.3*2.3 metriä. Kysymys on ruuvin
lehden hitsaamisesta, hitsaanko sen koko pituudelle. säätötulen ruuvissa
on takapää (palopäästä katsottuna)tehty lattaraudan pätkistä vinoon
hitsattuna. Onko kyseessä kustannus säästö vaiko pienempi tehon tarve?
Jossakin saksalaisessa purkain pohjassa ruuvin nousu muuttui harvemmaksi
palopäähän päin. Ruuvin koko lehti 105 akseli 50 nousu 100mm, kuinka
masinistit on kyseisen ruuvin tehneet tai valmiissa tuotteessa toteutettu?
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Jos nousu on tasainen, niin putkeen ( ja sen suulle) pakkautuu paljon tavaraa, mikä aiheuttaa lisääntyvää vastusta eli tehontarvetta. Ratkaisuna on juuri eri nousuinen ruuvi tai "lehdistä tehty" pätkä. Olen nähnyt sellaisenkin että kierukkaan on hitsattu kierteiden väliin peltisuikale. Eli ihan kuin akseli olisi paksumpi alkupäästä. Itse otin pätkän kierrettä pois noin 30 cm ennen putkea. Äänestä päätellen tehon tarve laski ja putken suulla ei ole tiivistä "paakkua"
nuffi10.60
Viestit: 240
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 8:04 pm
Paikkakunta: taipalsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuffi10.60 »

Alan miehen oppi on ollut et koko matkalta hitsataan.

Yksi versio et tosiaan puuttu pätkiä kierrettä avoimessa tilassa.
Mitä vähemmän ruuvin päällä on tavaraa niin paremmin toimii.
Aasi
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 5:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aasi »

Joskus joillain messuilla säätötulen myyntimieheltä kysyin tuosta lattapätkäruuvista. Syy taisi olla se, että lattaruuvi ei väkisin lykkää tavaraa putkeen ja täyttyy paremmin. Ja eiköhän siinä se kustannussyykin ole. Paljon nopeampaa hitsata vain latanpätkiä tangon ympärille kuin vääntää ensin lattaa tarkalle kierukalle ja hitsata.

Kierukka ei koskaan saa tihentyä syöttösuuntaan, tällaisella ruuvilla on vain ongelmia tiedossa. Toisaalta kierukka ei saisi liikaa harventuakaan että ongelmatilanteessa mahdollinen takaisinpyöritys onnistuu...
urmas
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 29, 2015 8:18 pm
Paikkakunta: kantahäme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja urmas »

Kiitos vastauksista. Meneeköhän pahasti pieleen jos hitsaa kierukkaa 15sm
ja jättää 15sm väliä. 30sm ennen putkea lähtee täydellä kierteellä? vai onko
väli liiaan suuri? nousun muuttaminen valmiiseen 8mm ainevahvuudeltaan
olevaan kierukkaan on koti konstein hankalaa. Haketta ruuvin päälle tulee
max 2m. Hitsaus on tarkoitus tehdä yhtenäisellä saumalla. Mitä haen olisi
mahdollisimman pieni energian tarve ruuvin pyöritykseen, koska kyseisellä laitteella on tarkoitus tuottaa energiaa eikä kuluttaa sitä turhaan.
kkuula
Viestit: 1151
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Se ruuvin pyöritykseen ottama teho riippuu täysin itse siitä ruuvista ja sen pyörimisnopeudesta.

Ei kannata edes yrittää alimitoittaa mottoria ja alennusvaihdetta, koska ei se isompi moottori kuluta sähköä periaatteessa yhtään enempää mitä pienempikään. Myös pyörimisnopeudella on tuntuva vaikutus toimintaan.

Riippumatta pannun ohjausjärjestelmästä laittaisin moottoria pyörittämään taajuusmuuttajan..
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tristam »

urmas kirjoitti:Tekeillä tankopurkain pohja kooltaan 2.3*2.3 metriä. Kysymys on ruuvin
lehden hitsaamisesta, hitsaanko sen koko pituudelle. säätötulen ruuvissa
on takapää (palopäästä katsottuna)tehty lattaraudan pätkistä vinoon
hitsattuna. Onko kyseessä kustannus säästö vaiko pienempi tehon tarve?
Jossakin saksalaisessa purkain pohjassa ruuvin nousu muuttui harvemmaksi
palopäähän päin. Ruuvin koko lehti 105 akseli 50 nousu 100mm, kuinka
masinistit on kyseisen ruuvin tehneet tai valmiissa tuotteessa toteutettu?
Taitaa se akselinkin kestävyyden kannalta olla hyvä pidemmissä ruuveissa hitsata lehti koko pituudelta niinkuin tuossakin:
http://www.finnmammut.fi/heizomat/siirt ... t#gal_1528
Kuulemma aika hyvin toimii nuo heizomatit, onko täällä kellään kokemuksia?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korsteeni, riude, Semrush [Bot] ja 91 vierailijaa