Katsastamisen loppu?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Katsastamisen voisi lopettaa huolletuilla autoilla

Ei
22
55%
Jaa
13
33%
Tyhjää
4
10%
Poissa
1
3%
 
Ääniä yhteensä: 40

Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Katsastamisen loppu?

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Oisko peräti järkevää, noin niinkö kokonaistehokkuuden kannalta? Huolto-ohjelman mukaan hoidettuja autoja ei enää katsastettaisi.

http://www.hs.fi/autot/a1446526701509

Leikkikääpäs kansanedustajaa!
The idea is to die young as late as possible
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Äärilaidasta toiseen. Nyt katsastusvelvollisuus on tupla verrattuna EU ohjeisiin, siitä sitten suoraan vapaaseen Villiin-Länteen?

Missä on suomalaisten virkamiesten järki?
Leppänen 2
Viestit: 769
Liittynyt: Ma Huhti 07, 2014 6:57 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leppänen 2 »

Tuolla ameriikan palstalla jo ehdottelin , jotta tällainen joutomies voisi katsastella autoaan vaikka kerran kuussa , pysyisi kalusto kunnossa , trahvi voisi tällaisen kansalais aktivismin sitte palkita esim . palauttamalla ajoneuvoveroa tai vakuutusmaksu alella ?
kampe
Viestit: 295
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 7:30 pm
Paikkakunta: 59130
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kampe »

Jos moinen käytäntö tännekin saatais, tienvarsikatsastukset moninkertaistuvat, koita siinä selittää että huomenna huomenna korjataan..
FORD since 1976..
FORD 3000 -69
FORD 5000 -72

Ford Focus farkku -00, 17M2d Turnier -69
Suoritetaan:Automaalaukset, rutut, ruostesuojaukset.. Kysy..



Simpele/Parikkala
kampe
Viestit: 295
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 7:30 pm
Paikkakunta: 59130
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kampe »

Jos moinen käytäntö tännekin saatais, tienvarsikatsastukset moninkertaistuvat, koita siinä selittää että huomenna huomenna korjataan..
FORD since 1976..
FORD 3000 -69
FORD 5000 -72

Ford Focus farkku -00, 17M2d Turnier -69
Suoritetaan:Automaalaukset, rutut, ruostesuojaukset.. Kysy..



Simpele/Parikkala
Avatar
rattori
Viestit: 11128
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori »

""Jos katsastussäännöstä väljennetään, myös huoltoyrityksille pitää Sillanpään mukaan asettaa tarkat standardit.

Mikä tahansa huoltoyritys ei voi tietysti kuitata katsastusta. Taso täytyy jotenkin ennalta varmistaa.""

Eli itse tehty huolto ei kelpaa...
:(

Yhtä tyhjän kanssa siis.
------------
tractors
jiipee
Viestit: 10741
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ei toimi ainakaan nykyisillä huolto-ohjelmilla. Aika paljon tarkemmaksi pitää huolto-ohjelman muuttua, että vastaisi katsastustoimintaa.
nyffikaakoo
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 12:19 am
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Huotovälit nykyään kuulemma aika pitkät, 30 tkm, siinä jo puslat väljenee uusistakin autoista ei kai ne kovin paljon sen parempia oo kuin nuo mitä ostin taannoin Motonetistä vähemmistöajoneuvoon, 5000km ja pari vuotta niin oli sököt... Nyt vähän kalliimmat KL:stä on paremmin ehkä kestäneet.

Että sikäli uudetkin autot eppäilyttää että vois tutkaillla kuntoa useamminkin.

Myös eppäilyttää että kun itte teen huollot niin joutuisin edelleenkin käymään rupattelureissulla katsastuskonttorilla, tuleehan tuota ajettua vuodessa pari ja puolikin tuhatta kilometriä per katiska, siis. Kesäautolla ja talviautolla samanverran per vee noin suurin piirtein. Vois joka toinenkin vuosi katsastaa, luulisin. Näillä nikkaroinneilla näin mutta tapauskohtaisia juttuja, josta tulikin mieleen että vähävikaiset autot vois katsastella harvemmin ja sen mukaan mitä niitä käytellään ja isovikaiset vois käydä hiukan useammin...

Sukulaistäti vai serkkuko tuo lie lakeuksilta kun ajelee hidastustöyssyistä tasanopeudella niin sen auto ainakin vaatis syyniä aika taajaan.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Joku kilpailun nimessä menossa oleva kusetus taas. Varmaan kokoomusvetoinen hanke.
Katsastusmaksut nousee taas kun markkinat hajautuu.
Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Nymmää ihmettelen vallan kauhiast. Vuos tolkulla kirotaan niuhoja ja kalliita katsastuksia, vaan jos se ilo meinais poistua...eieiei... :lol:. Mut kun ihte autonsa huoltelee, ni yhä sinne pääsee, ihan rauhassa siis 8) . Kahvia saa ja kaurakeksejä!
The idea is to die young as late as possible
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

Eepee kirjoitti:Nymmää ihmettelen vallan kauhiast. Vuos tolkulla kirotaan niuhoja ja kalliita katsastuksia, vaan jos se ilo meinais poistua...eieiei... :lol:. Mut kun ihte autonsa huoltelee, ni yhä sinne pääsee, ihan rauhassa siis 8) . Kahvia saa ja kaurakeksejä!
Kovasti kokonaisvaltaisesti tunnut kokonaisuudesta muodostavan kattavaa käsitystä. Tais nuo uutisen haastatellutkin olla paremmin kartalla...
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Punaparta kirjoitti:
Eepee kirjoitti:Nymmää ihmettelen vallan kauhiast. Vuos tolkulla kirotaan niuhoja ja kalliita katsastuksia, vaan jos se ilo meinais poistua...eieiei... :lol:. Mut kun ihte autonsa huoltelee, ni yhä sinne pääsee, ihan rauhassa siis 8) . Kahvia saa ja kaurakeksejä!
Kovasti kokonaisvaltaisesti tunnut kokonaisuudesta muodostavan kattavaa käsitystä. Tais nuo uutisen haastatellutkin olla paremmin kartalla...
Juu, ajattelen kokonaisvaltaisesti. Mitä järkee on uudehko, vastuullisesti huollettu auto vielä katsastaa? Ajatteluni lähtee yhteiskunnan kokonaistehokkuudesta. Tartteeko lääkärinhoidon jälkeen käydä vielä erikseen katsastuslääkärillä? Parturoinnin jälkeen valtuutetulla jakauksentarkastajalla? Rakennustarkastajankin vastuu on siirretty suuresti vastaavalle mestarille.

Eikai tässä ny vaan oo kyse kateudesta :shock: ? Jos jollakin on varaa huollattaa merkkihuollossa uudehko auto? Kauhiaa, pois edut semmoselta :evil:!
The idea is to die young as late as possible
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Joko katsastus 2 vuoden välein, taikka auktorisoidussa huollossa määräajoin tehdyt huollot ja asiakas saisi itse päättää kumman tavan valitsee. Olisko tuo sopiva systeemi
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Ännestin ei.

Tuollainen käytäntö antaisi huoltoliikkeille avoimen valtakirjan käyttää mielin määrin asiakkaan rahaa "saamaan auto leimasta läpi".

Ts harvoin katsastettu "huolto-ohjelman" mukaan tulisi asiakkaalle paljon nykyistä systeemiä kalliimmaksi.

Tokihan moni nykyään katsastushuollattaa autonsa ts jättää huoltoliikkeelle auton ja antaa katsastuttaa.

Uutta autoahan ei nytkään tarvitse katsastaa heti.

"Uudehko" auto saattaa sitten tuon muutaman vuoden kuluttua vastata ajokilometreiltään vaikkapa 20 vuotta vanhaa autoa jossa vaikka jarrut ja alustan osat kuluneet.

Pikemminkin pitäisi katsastaa kilometrimäärän mukaan toki siten että on jokin aika takarajana. Ei mätäpaska 600tkm nipinnapin leimasta päässyt auto vuodessa mätäne vaaralliseksi
Viimeksi muokannut Jammu, Ke Marras 04, 2015 9:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suomi kuuluu länsimaihin
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

Kokonaisuuden hahmottamista helpottaa, kun alkaa pyöritellä ajatusta hieman laajemmalla kehällä. Kuten, että mikä taho on trafin suuntaan tätä mallia esittänyt? Selväähän on se, että kyseinen taho katsoo asiasta hyötyvänsä.

On tietenkin kovasti kerettiläistä ajatella, että suurten autovalmistajien merkkihuolloille tässä petattais katetta lisää, mut mut...

Kateudestakaan tuskin on kyse, jos näkee tässä pelkästään kulunkien lisääntymismahdollisuuden uusien autojen ylläpitäjille :wink:
mun logiikallani hyötyä kadehditaan, ei haittaa...
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
sportswgn

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Tuntien merkkihuoltojen laadun (hommat jätetään tekemättä tai tehdään miten sattuu) en vapauttaisi huoltoohjelmaan kuuluvia autoja katsastuksesta, se huolto-ohjelma kun ei kerro auton kunnosta oikeastaan yhtään mitään. Rahastaa kyllä osaavat.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Huoltojen hinnat nousee ja ne keskittyy entisestään laatustandardit täyttäville merkkihuolloille. Pienet tippuvat pelistä vaikka pääsisivät samaan lopputulokseen halvemmilla kustannuksilla mutta joilla ei ole mahdollisuuksia hankkia esim. kalliita merkkikohtaisia testereitä yms.

Asiakkaat, varsinkin naiset syytävät entistä enemmän rahaa näille lasipalatseille myös vanhojen autojen kohdalla koska eivät halua mennä katsastusukkojen arvioitavaksi. Eikä katsastus muutenkaan aina mukavaa ole.

Taitaa olla Trafilta lähteneet eläkkeelle viimeisimmätkin Autorekisterikeskuksen aikaiset pomot kun tämmöisiä siellä suunnittelevat A-katsastuksen ja muiden toimijoiden päänmenoksi? :lol: :lol:
Viimeksi muokannut Jiitek, Ke Marras 04, 2015 11:36 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

Lopettamisidea on hölmö, mut ihan hyvin tässä ajassa jokin noin älyvapaa päätös saatetaankin tehdä.
Kunhan bernerit vaan nyt joutaa parkkikiekon muotoilun parista muihin normipurkuihin, niin sittenpä se nährään.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Kyse on siitä, että "huoltoleima" varmistaisi ajokunnon.

Oma kokemus "merkkihuolloista" muutamalta viime vuodelta: ilmastoinnin kolminkertainen ylitäyttö, väärää öljyä vaihteistoon, auraus pielessä kulmien säädön jälkeen jo ihan liikkeen oman mittauspöytäkirjan mukaan.

Epäilemättä ajoturvallisuuden suhteen kaikki on sitten ihan viimeisenpäälle kunnossa?
SamiT
Viestit: 6790
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kyllä nyt on taas joku isojen firmojen lobbari saanut asiansa liian pitkälle vietyä. Ehdottomasti katsastusta jatkettava, liekö sitten vuosittain vai harvemmin, se on sitten ihan eri keskustelun aihe se.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, Bing [Bot], Google [Bot], Jussi84, Kuuskakkone, torso ja 74 vierailijaa