Lataus kummittelee Perkinssissä...

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
antero
Viestit: 40
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:38 pm
Paikkakunta: Meri-Lappi
Viesti:

Lataus kummittelee Perkinssissä...

Viesti Kirjoittaja antero »

Minulla on veneessäni moottorina Perkins 4.236 jotain 70-luvun vehkeitä,marinoitu tehdasosilla, varustettuna ehkä 80-90-luvun vaihtovirta laturilla.
Moottori pelaa moitteettomasti, mutta lataus on alkanut pätkiä.
Kun lähtee liikkeelle, usein latauksen saa pelaamaan vain käyttämällä moottoria paikoillaan ollessa kovilla kierroksilla lataus "napsahtaa" päälle?

Onkohan laturi tullut matkansa päähän vai mikä voisi olla syynä??
Olen käyttänyt laturiin menevät johdot 2kpl liittimistä irti , niissä ei ainakaan pitäis olla ongelmia. Akut ovat uudet, kytkimen kautta voi ohjata kumpaa käyttää vai molempia.
Vika on kesän aikana pahentunut, alkukesästä en huomannut ongelmaa...?
jani78
Viestit: 647
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 11:20 am
Paikkakunta: tenhola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jani78 »

Yleismittarillahan tuon näkee akunkengistä esim :wink:
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

kone käyntiin ja akun navoista yleismittarilla ku mittaa niin 14-14.4v jos saat lukemiks ni lataus toimii.. voi olla hiilet lopussa eivätkä meinaa yhdistää.. hiukan kaasua ni liikahtavat sen verran että yhdistävät.. jos vain kaks johtoa niin akulle menevä+ ja ohuempi on heräte.. esim ikh löytyy hiukan yli satasel yleislaturia jotka helppoja asentaa.. ja ainakin mulla traktoris nyt reilu 5v pyöriny ongelmitta..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Aletaan helpommasta. Onko laturin hihna hyväkuntoinen ja tiukalla? Luistava hihna aiheuttaa tuollaista.
Eli kierroksilla hihna saa jonkinlaiseen pidon ja lataus alkaa.

Ootko tutkinut laturin? Noin vanhassa laturissa hiilet voi vedellä viimeisiään, tai latauksensäädin on hajonnut.
Lister
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lister »

Minkä merkkinen laturi? Jos Bosch, niin säädin/hiilipaketti helppo vaihtaa eikä maksa paljoa, n.20€. Toisaalta jos hiilet on loppu, niin yleensä liukurenkaatkin on siinä jamassa, että ne pitää vaihtaa tai vähintäänkin sorvata suoraksi. Kuluneille liukurenkaille kun laittaa uudet hiilet, niin eivät kauan kestä, kuluvat tosi nopeasti. Sitten jos vaihtaa liukurenkaat, niin kannattaa vaihtaa laakeritkin ja sitten ollaan jo niissä hinnoissa, että osien hinnalla saa jo valmiin laturin.

Latureihin saa kyllä valmiita korjaussarjoja, sisältää hiilet, liukurenkaat ja laakerit. Laturin laakerit on monesti erikois laakereita ja siksi tyyriitä. Oman transportterin 120A Bosch laturiin vaihdoin kyseisen korjaussarjan. Koko sarja maksoi 30€(saksasta tilattuna), siis suunilleen saman verran kuin pelkkä vetopään laakeri suomessa.
pajs
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 6:01 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pajs »

antero
Viestit: 40
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:38 pm
Paikkakunta: Meri-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antero »

Kiitos kaikille neuvoista!

Joo, olentarkastanut yleismittarilla, että silloin kun lataa, latausmitta näyttää mutta kun ei lataa, viisari ei värähdäkkään, ei näytä sen kummemmin purkua kuin ei myöskään latausta ja akun jännitemittari alkaa laskemaan.

Hihnan olen tarkastanut, kireys ok ja näyttää kunnolliselta.

Onko niin, että ko. paikallaan olevassa vaitovirtalaturissa ovat kaikki vermeet sisällä, ettei laturin ulkopuolella ole mitään relettä tai muuta säädintä?? laturiin menee vain 2-johtoa.
Korjautuukohan homma sillä, jos hommaan uuden sopivalla hihnapyörällä ja kiinnityksellä olevan laturin ja asennan sen paikoilleen??
Lister
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lister »

antero kirjoitti:Kiitos kaikille neuvoista!

Joo, olentarkastanut yleismittarilla, että silloin kun lataa, latausmitta näyttää mutta kun ei lataa, viisari ei värähdäkkään, ei näytä sen kummemmin purkua kuin ei myöskään latausta ja akun jännitemittari alkaa laskemaan.

Hihnan olen tarkastanut, kireys ok ja näyttää kunnolliselta.

Onko niin, että ko. paikallaan olevassa vaitovirtalaturissa ovat kaikki vermeet sisällä, ettei laturin ulkopuolella ole mitään relettä tai muuta säädintä?? laturiin menee vain 2-johtoa.
Korjautuukohan homma sillä, jos hommaan uuden sopivalla hihnapyörällä ja kiinnityksellä olevan laturin ja asennan sen paikoilleen??
Kerro se laturin merkki, niin tietää hieman minkä tyyppisestä vehkeestä puhutaan.
Velman
Viestit: 5151
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velman »

Jos hihna kunnossa ja kireällä ja liitokset/johdot kunnossa, niin laturissahan se vika on.
Laturin saa niin halvalla että vähemmällä pääset kun hommaat uuden.
Jos taas laturiremppa tuttua, voi tietysti hiilet tarkastaa/vaihtaa.
pela
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pela »

Onko mahdollista että marinoidussa koneessasi on alunperin ollut tasavirtalaturi jonka tilalle vanhaan johdotukseen on laitettu vaihtovirtalaturi ja jätetty vanha latausrele paikoilleen ja nyt se siellä jumittelee.
antero
Viestit: 40
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:38 pm
Paikkakunta: Meri-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antero »

Joo, hyvinkin voi olla,että siinä on alunperin ollut tasavirtalaturi, mutta ei hajuakaan missä voisi olla latausrele jos sellainen on jätetty paikoilleen. Moottori on ollut aikoinaan kuulemma kaivoksen hissin varavoimakoneena Ruotsissa.
Vastauksistanne ymmärrän, että vaihtovirtalaturi ei tarvitse latausrelettä?, mutta releen voi jättää paikoilleenkin?

Laturi on senverran hankalassa paikassa ettei merkkiä näe ennenkuin ottaa sen pois paikoiltaan. Olen kuitenkin saanut sen vielä toimimaan antamalla kierroksia vapaalla. Joskohan se tämä loppukesä menis vielä tällä konstilla kun ei tiedä löytyykö sopivaa heti... mutta saattaahan se ja oletettavaakin ettei kierrokset enää kohta auta...
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Lataus kummittelee Perkinssissä...

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

antero kirjoitti:Kun lähtee liikkeelle, usein latauksen saa pelaamaan vain käyttämällä moottoria paikoillaan ollessa kovilla kierroksilla lataus "napsahtaa" päälle?
MF165:ssa oli juuri sama ongelma, kun vaihtovirtalaturin latausvalo oli liian pienitehoinen. Laturi tarvitsee herätevirran alkaakseen latauksen ja saa tämän latausvalon kautta. Voi lamppu olla myös palanut.
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

vaihtovirta latureis yleensä sisäänrakennettu säädin.. ei voi olla toista enää perässä.. tuleeko laturin isompaan johtoon akku jännite kun kone ei käy.. ?
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
antero
Viestit: 40
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:38 pm
Paikkakunta: Meri-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antero »

Merkkivalo, joka normaalisti syttyy koetauluun, kun pannaan virta päälle (on nähtävästi
latauksen merkkivalo) on aiemmin syttynyt, toisinaan taas ei, on nyt pimeänä koko ajan ... siis oisko tosiaan koko latausongelma johtuva tästä merkkivalosta....herätevirta ?
Olisko koko on homma hoidettu merkkivalolampun vaihdolla...?
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

antero kirjoitti:Olisko koko on homma hoidettu merkkivalolampun vaihdolla...?
Näin on homma korjattu aikaisemminkin. Katso sitten, että se on tavallinen 5W eikä vähävirtanen ledi, kuten allekirjoittaneella kävi ensiksi. Juttua siitä:

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... e22aca14c2
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Kun vielä laittaa 24V polttimon siihen latausvaloon, niin lataus alkaa heti ilman kierrosten nostamista. Mulla oli Magneti Marellin laturi venemoottorissa, sen hiilitaso ja hiilet tulivat kiiltäviksi, sähkäri hioi ne vesihiomapaperilla himmeiksi ja taas lataus tuli normaaliksi. Vaihtovirtalaturi ei lataa ilman latausvaloa.
Jki
Viestit: 523
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 8:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jki »

bonito kirjoitti: Vaihtovirtalaturi ei lataa ilman latausvaloa.
Kyllä ne aika usein lataa, mutta vaatii juuri tuon kierrosten nostamisen hetkeksi. Samoin, jos laturi on mallia erillisellä jännitetunnistusjohdolla, niin sen puuttuminen saattaa vaatia kierroksia ennen ku alkaa lataamaan. Ja nuissa latureissa on sen verran yksilöeroja, että ihan samanlaisetkin laturit käyttäytyy vähän erilailla noiden mainittujen asioiden puuttuessa. Tai esim. varaosasäädin ei enää osaakaan ladata ilman merkkivaloa, vaikka alkuperäinen osasi.
antero
Viestit: 40
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:38 pm
Paikkakunta: Meri-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antero »

Kyllä vika oli latauksen merkkivalolampussa, lampun kanta oli hapettunuut, jonka vuoksi ei syttynyt.
Lamppu on 2W, lataus ei mene päälle aivan tyhjäkaynnillä, mutta heti kun kierroksia lisää, naksahtaa päälle. Pitää katella löytyisikö tarvikeliikkeestä vastaavaa 5W lamppua, kuten joku tiesi neuvoa...

Kiitokset kaikille tietäjille neuvoista, en olis osannut ite arvata missä vika piileee....
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Osta samalla kertaa se 24V 5W, niin ei enää tarvi muutella, nimim. kokeillut.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa