Toteutuksia aiheesta MF 500 sarja lisä hydr.venttiilit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

gaz69
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 11:45 am
Viesti:

Toteutuksia aiheesta MF 500 sarja lisä hydr.venttiilit

Viesti Kirjoittaja gaz69 »

Pitäisi rakennella Massikkaan lisää hydrauli liitäntöjä. Mutta mihin sijoittaisi hydrauliikan käyttövivut? Rakentelun kohde on mf565 jossa on oikealla penkin vieressä vakio kaksi vipuinen hydr.lohko. Tarkoitus olisi lisätä vielä kolme ( 1 yksitoiminen ja 2 kaksitoimista) erilisten lisä/ toimintojen käyttöä varten ( hydr. Lingon luukut, työntövarsi, jne.)
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

lohko taakse ja siitä vaijeri vivut hyttiin käden ulottuville.. ei ne vaijerit niin älyttömästi maksa.. se on kiva ku vivut sattuu aina hyvin käteen eikä tarvi venytellä.. eikä mitään letkuja hytin sisäpuolelle..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Mahtuuko Mf 565 koppiin 3 hydrauliikkaventtiiliä rinnakkain oikealla penkin viereen?

Olen laittanut Massikaan istuimeen kiinnitetyn etukuormaajan hallintakahvan ohjaamaan ulkopuolista hydrauliikkaventtiiliä.
Kahvalla on mukavasti tilaa istuimen vasemmalla puolella. Ja kolmatta lohkoa voisi ohjata sähköllä.

Mie laittaisin kaikki 3 lohkoa kaksitoimisina. Vähän käytettävä lohko huudattaa kyllä paineenrajoitusventtiiliä,
mutta venttiili kestää kyllä hetken toimimisen muutaman kerran päivässä.
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

se.pienitalli kirjoitti:Mahtuuko Mf 565 koppiin 3 hydrauliikkaventtiiliä rinnakkain oikealla penkin viereen?
Kyllä niitä näinkin on. Tai mahtuuhan siihen varmaan enemmänkin, jos suurentaa reikää. Ne originaalithan voi ruuvata yksi- tai kaksitoimisiksi, joten sen puoleen ei yksitoimisia tarvittaisi lisää.

Mf 390 lohkot on takana ja niitä käytetään tankojen välityksellä. Tangot on kiinni sisäkkäisissä putkiakseleissa. Vivut on sitten samassa paikassa kuin viissatasissa, mutta nehän saa muuallekin yhtä hyvin.

Sitten on mahdollista tietysti vaijerisysteemit tai sähkönapilla toimivat vaihtoventtiilit.

Tässä ei ole välttämättä kysyjän tarpeisiin mitään hyödyllistä, mutta kun sopii otsikkoon hyvin, niin laitan esille noita omia 500 sivuja:

http://www.haapasalontila.fi/MF590hyde.html

http://www.haapasalontila.fi/MF565hyde.html
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Lemmyllä oli hyviä kuvia hydrauliikka-asennuksista!
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Pitää ottaa kamera ja kurkata 590 hydrauliikan venttiiliä. Mitä alkuperäisen venttiilin kylkeen mahtuu.
Noita Mf 500 venttiilejä löytyy purkaamosta.
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Mf 500 sarjan 590 hydrauliikan venttiilipöytään voisi saada mahtumaan yhden lohkon siiven
ja paikoillaan olevan ventiilipöydän väliin mutta tila on ahdas.
http://aijaa.com/E9FHmC

Ventiilipöydän vaihteiston puoleisessa päädyssä olisi tilaa. Mutta tilassa on joku metallitanko,
http://aijaa.com/E9FHmC

Ja suoraan venttiilipöytään kiinnitettävät hallintavivut tulisivat oikean jalan pohkeen kohdalle.
Ja ne olisivat luultavasti jarrupolkimen käytön tiellä. Ja hankalasti istuimen alla.
http://aijaa.com/3qqjVO

Parhaiten tuo hydrauliikan venttiilipöydän mahtuminen ohjaamon pohjan alle selviäisi irrottamalla
istuin ja istuimen alla oleva ohjaamon pohjapelti. Silloin tilan pääsisi mittaamaan kunnolla.
kivijakola
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2015 11:19 am
Viesti:

Re: Toteutuksia aiheesta MF 500 sarja lisä hydr.venttiilit

Viesti Kirjoittaja kivijakola »

Tuolla toteutusta 265:een:

http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=74050

Toiminnallisuuteen olen ollut erittäin tyytyväinen. :D
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

http://aijaa.com/4LvN5q
Tuossa yksi mahdollisuus sijoittaa hydrauliikan venttiilipöytä. Tuo kuva on Mf 3060.

Venttiileistä 3 ohjataan Mf alkuperäisillä kaapelilla ja kahta etukuormaimen käyttöön
tarkoitetulla hallintavivulla. Istuimeen kiinnitetty kahva on kätevä ja mukava käyttää.
cimo
Viestit: 2357
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

se.pienitalli kirjoitti:Tuo kuva on Mf 3060.
Oletko vain hommannut niitä samoja siivuja tuonne alkuperäisen kahden/kolmen siivun väliin?
Viimeksi muokannut cimo, Pe Kesä 12, 2015 8:26 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gaz69
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 11:45 am
Viesti:

Re: Toteutuksia aiheesta MF 500 sarja lisä hydr.venttiilit

Viesti Kirjoittaja gaz69 »

kivijakola kirjoitti:Tuolla toteutusta 265:een:

http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=74050

Toiminnallisuuteen olen ollut erittäin tyytyväinen. :D

Tää näytti hyvälle toteutukselle! pitää tutkia josko tuossa olisi ratkaisu itsellekkin.
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

väärä merkki mut jos jotain vinkkiä noistakin saa.. ite laitoin tuon lohkon niin ettei yhtään letkua hytin puolelle.. jos tulee letkurikko tms niin ei oo äijä öljys.. vipujahan voi tehdä pidemmäks.. esim kierretangol..

http://ford4000.kuvat.fi/kuvat/omat+kon ... auliikkaa/
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Hydrauliikan venttiilejä asennellessa kannattaa ajatella miten vivut tulevat toimimaan.
Eli käden pitää yltää vivuille hyvin. Ja vipuja kääntelevän käden pitää liikkua sujuvasti.
Hankalasti toimiva vivusto kipeyttää käden.

Mieti että joutuisit mättämään päivän soraa takakuormaajalla, silloin hyvin toimivat
vivut säästävät kättä melkoisesti.
AM
Viestit: 21
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:27 pm
Paikkakunta: Pyhäntä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AM »

Onko alunperin mitä lohkoa käytetty 500 sarjan massikoissa? Mulla näkyy olevan kontaktin lohko, itsellä tarkoitus lisätä kanssa lohkoja. Toki jos tuon möis ja laittais toisen tilalle.
ktm
Viestit: 419
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 6:53 pm
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ktm »

Kontak on meidän 590 , tuli muutama vuosi sitten lisättyä 1 viipale lisää.
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Onko kuka kysynyt Mf 500 sarjan hydrauliikkaventtiilien hintaa purkaamossa.
Mie ostin omani 10 vuotta sitten.

Halpa tarvike hydrauliikkaventtiili voi olla käytössä Massikan alkuperäistä venttiilejä huonompi.
Mie laittaisin alkuperäiseen venttiiliin lisää lohkoja, jos ne eivät maksa älyttömiä.

Ja purkaamosta voi ostaa venttiilipöydät vipuineen, letkuineen ja pikaliittimineen.

Uutta tarvikelohko käytettäessä joudun rakentamaan vivut ja ostamaan tarvittavat letkut ja pikaliittimet.
Nykyhinnoilla uuteen 5 lohkoiseen venttiilipöytään tarvittavat 13 letkua, 10 pikaliitintä, 5 vipua ja
tarvittavat nipat maksaa pienen omaisuuden.
gaz69
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 11:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gaz69 »

Kontak:n venttiilit itselläkin. Eli jos hommaan purkaamosta 500 sarjan venttiilit (2 vipuiset) niin niistä saa purettua tsrvittavat osat, että entisestä kaksi lohkoisesta tulee neljälohjoinen?
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

gaz69 kirjoitti:Kontak:n venttiilit itselläkin. Eli jos hommaan purkaamosta 500 sarjan venttiilit (2 vipuiset) niin niistä saa purettua tsrvittavat osat, että entisestä kaksi lohkoisesta tulee neljälohjoinen?
Pidemmät pultit joudut laittamaan ja ehkä o-renkaita vaihtamaan, muuten just noin. Noita lohkojahan voi päätykappaleitten väliin laittaa periaatteessa rajattomasti.

Laitoin joskus 699 myös kaksi lisälohkoa. Kolmas olisi mahtunut ihan niinään, mut neljännen lisäämisen takia jouduin siirtämään koko pakettia yhden lohkon verran penkin suuntaan. Sinne ulkoreunalle ei siis ollut jätetty tilaa kuin yhdelle lisälohkolle. Muistaisin että viissatasissa on sama tilanne, että tuo tilakysymys kannattaa tarkistaa.

Nuo Kontak-lohkot ovat siitä mainioita, että karan alapuolista nuppia kierittelemällä karalle saa valittua 1- tai 2-toimisuuden.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Punaparta. Olet oikeassa
Ainakin Mf 590 venttiilipöydän päädyssä on tilaa korkeintaan yhdelle lohkolle.
Useamman venttiililohkon asennuksissa venttiilipöytää on siirrettävä lähemmäksi traktorin runkoa.
AM
Viestit: 21
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:27 pm
Paikkakunta: Pyhäntä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AM »

Jos jollain on tarvetta kontakin lisälohkolle multa joutaa 2 kaksitoimista lohkoa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ambasador, Bing [Bot], EKo, Google [Bot], Superdexta-64, transit ja 54 vierailijaa