Valmet 711

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Rynttämylly
Viestit: 339
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:21 pm
Viesti:

Valmet 711

Viesti Kirjoittaja Rynttämylly »

Tommonen pikku moto tuli hommattua omille mettille. Mitään aikaisempaa kokemusta ei motolla ajamisesta ole joten harjoitellaan. Harkinnassa oli traktorin varustaminen kaatopäällä mutta nyt olen tyytyväinen että ei siihen ryhdytty. Aika näppärältä tuo kone vaikuttaa harvennushommiin.

Onhan tuossa tietysti kaikenlaisia asiaan kuuluvia pikkuvikoja mutta parsitaan niitä ensi kesänä. Talon takana on harvennusta menossa ja testaillaan mitä kaikkea tuossa reistaa. Valot nyt ainakin menee uusiksi.

Onko täällä kokemusta samanlaisesta koneesta.
Aina väärässä paikkaa....
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Kuluvin osa taitaa olla vetoakselin napa-akselit ja ajopolkimen vaijeri. Saattaa vielä löytyä Komatsu Forestin kautta Ruotsista. Noitahan Suomessa ei ole montaa, ehkä 3-4 kappaletta. Aikoinaan tuoduista on suuri osa mennyt takaisin Ruotsiin.
Perustuu rungon osalta pieneen pyöräkuormaajaan, Lundberg 343. Nosturi ainakin alkujaan Cranabin 290-liikeratakuormain. Kourat Suomessa muutettiin ketosiksi, alkuperäinen oli Logmax.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

Tietoa ei ole, metsäkonehistoriikeissa 711 välillä kummittelee mutta livenä en ole koskaan tavannut.
Haamu-urakone leveydeltään, olisiko kokonsa puolesta verrattavissa pikku-sampoon. Haamu-urahakkuuthan Suomenmaassa eivät sitten saaneet yleistä hyväksyntää (jostain syystä).
Oliko noissa alkuperäisenä jo VMM1000, ketosella varustetuissa varmaan Mitron/Motomit vai EPEC ?
Rynttämylly
Viestit: 339
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:21 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rynttämylly »

Ei kai tuo nyt niin harvinainen ole. Olen nähnyt noita vuoden sisällä sen 3-4kpl myytävänä. Ei kai ne kaikki suomen koneet yhtä aikaa ole myynnissä :lol:
Mitäs eroja 701 ja 711 väliilä on?
Tässä koneessa on Keto ja Epec.
Aina väärässä paikkaa....
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Ei niitä tosiaan ole tuotu kuin reilusti alle kymmenen kappaletta Suomeen. Haamu-urahakkuut yhtiöllä loppuivat juuri kun 711 tuli markkinoille ja myynti loppui siihen...aika paljon taitavat kiertää samat koneet kaupoissa, moni ostaa pikkumoton omien metsien hoitoon ja myy metsien tultua hakattua pois. Noissa kun hinta ei tietyn rajan alle putoa, kunnosta riippumatta. Joskus saattaa saada enemmän kuin ostaessaan on maksanut...
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
terra
Viestit: 99
Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 1:41 pm
Paikkakunta: pohjoishäme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja terra »

Tuttu kampe,ei tosiaan ole montaa tuotu saati käytössä.nosturin kiinnityksestä huolehtia,eli pultit kiinni ja kunnossa.etuaksilan alla luultavasti vahvistusrauta.joka sepälläoma malli.mystisten sähkövikojen syy löytyy yleensä hytin alta takapuolenkohdlla olevasta moninapaliittimestä.ja sitten se reksin pöytä saattaa kummitella.niin ja taka perältä kun lähtee kardaani etuaksilalle on 6kpl 8mm pultteja 90 mm pitkiä kiinnitys tarkistaa,mielummin uusia.mietin tuossa että olen tainnut joka ainoaa suomessa ollutta 711:sta pajottaa.
Fordmies7610
Viestit: 1210
Liittynyt: La Elo 10, 2013 9:47 am
Paikkakunta: Myrskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordmies7610 »

Rynttämylly kirjoitti:Ei kai tuo nyt niin harvinainen ole. Olen nähnyt noita vuoden sisällä sen 3-4kpl myytävänä. Ei kai ne kaikki suomen koneet yhtä aikaa ole myynnissä :lol:
Mitäs eroja 701 ja 711 väliilä on?
Tässä koneessa on Keto ja Epec.
Kaikki haluaa päästä eroon niistä romuista... :wink:
EX IH B414 VM-65
Nuffield universal 3 vm-61
EXFord 3000 vm-71
International 533 vm-77 turbo
EX fordson major diesel 1954
fordson major 1955
Foordi on peltojen Loordi ;)
nuhvi
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Elo 31, 2011 9:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhvi »

Et muuten ole.
565-64
Viestit: 466
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 565-64 »

Myrskylän mies vois ottaa ne siniset lasit päästä ja lopettaa noiden asiattomien kommenttien kirjoittelu, ei nimittäin ollut ensimmäinen kerta.
Rynttämylly
Viestit: 339
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:21 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rynttämylly »

Fordmies7610 kirjoitti: Kaikki haluaa päästä eroon niistä romuista... :wink:
Minä taas ostan koneen aina sillä asenteella että se on täys p*ska. Näin ei pety siihen mitä ostaa, ainoastaan saattaa tulla positiivisia yllätyksiä.
Kyllä tällä moottorisahan voittaa mennen tullen vaikka välillä remonttia tekeekin.
Aina väärässä paikkaa....
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

Vaan tämän konetyypin kehittyminen nykymuotoonsa on skandinaavisen kehitystyön tulosta. Mielenkiintoista visioida mihin suuntaan sumujen saarilla oltaisiin päädytty. Ehkäpä apteeraus- ja mittausautomatiikan sijaan olisi teenhaudutin vakiona
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Kyllä ketonen ja Ebec ovat hyvä yhdistelmä.

Ollut useita koneita ja jos iät laskee yhteen niin tulee yhteensä yli kaksikymmentä vuotta.
Edulliset huoltaa ja korjata. Tela kulu on tietenkin yksi miinus mutta vastaavasti menee hyvin koivuissa ja paksuissa oksissa.

Lieneekö sama noissa pienemmissä malleissa mutta 150 ketosessa kun laittoi mitta-anturin sahan vastapuolen telaan niin mitan tarkkuus parantui ja ei tarvii mittapyörää.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

severi2 kirjoitti:Kyllä ketonen ja Ebec ovat hyvä yhdistelmä.

Ollut useita koneita ja jos iät laskee yhteen niin tulee yhteensä yli kaksikymmentä vuotta.
Edulliset huoltaa ja korjata. Tela kulu on tietenkin yksi miinus mutta vastaavasti menee hyvin koivuissa ja paksuissa oksissa.

Lieneekö sama noissa pienemmissä malleissa mutta 150 ketosessa kun laittoi mitta-anturin sahan vastapuolen telaan niin mitan tarkkuus parantui ja ei tarvii mittapyörää.
Jep, ketosen telamitta on melkoisen tarkka. Tossa telamittaversiossahan se mitta-anturin puoleinen vetomoottori on heikompitehoinen, jolloin tiukassa paikassa toinen puoli sutaisee yleensä tyhjää. Ja epecin pituuskalibrointi on helppoa.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
5Gator
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 5Gator »

On muuten pieni kone, kuskilta loppuu uskallus vaikeassa maastossa, tuossa on hytissä sekä kuormaajassa vakausjärjestelmä.
Pienempää osaa kukaan tehdä ,luulin
https://www.facebook.com/video.php?v=675112429283937
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

Hieno ja aikaansa edellä kuten esikuvansakin, syöttörullien geometria jopa parempi kuin 1:1 mallissa :D
Stone
Viestit: 51
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 3:31 pm
Viesti:

Re: Valmet 711

Viesti Kirjoittaja Stone »

Minkälaisia hakkuukokemuksia kertynyt? Monellako näitä 701/711 motoja käytös viälä? Jostakin syystä nämä kiinnostaisi itseäkin ja mieluusti tietoa jos jollakin jouten ehjä tai epäkuntoinenkin ja muutenkin kokemuksia lisää näistä
Juontokouramies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Re: Valmet 711

Viesti Kirjoittaja Juontokouramies »

Olen sitä mieltä, että nuo 711 ja motokärpät kannattaa unohtaa. Suuntaa tähtäin Sampoon tai Prosilvaan.
Stone
Viestit: 51
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 3:31 pm
Viesti:

Re: Valmet 711

Viesti Kirjoittaja Stone »

No nii vuosien haave tuli toteutettua ja 701 hankittua! Täs vaan ei ollu valitettavasti ketosen kouraa vaan logmax joka kyllä varmaan helpoin mahdollinen mittalaitteen puolesta opetella. Kaataminenkin rupes jo kolmannen päivän jälkeen tuntumaan vähän luontevammalta ku ei minkäämnlaista kokemusta ollu alla motoista. Täs yksilös pumppu rääkyy suurilla kiarroksilla että siihen remonttiin joutuu henkisesti varautumaan, jos ei muuta tiatoa löydy äänen lähteestä? Ja sahan hengettömyys pitäis selvittää, mutta ei malta kyllä liikoja vielä ruuvailla kun puu kaatuu kuitenki jotenki.
Stone
Viestit: 51
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 3:31 pm
Viesti:

Re: Valmet 711

Viesti Kirjoittaja Stone »

Ilmeisesti erona 701 ja 711 on turbo ja hydraulipumpun koko
Rynttämylly
Viestit: 339
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:21 pm
Viesti:

Re: Valmet 711

Viesti Kirjoittaja Rynttämylly »

Herätellääs taas tätä.
Elikkäs minulla on ollut hirmuinen määrä kaikkea muuta touhua ja Valmetti on joutunut odottelemaan pientä pintaremonttia pari vuotta.
Noh, syksyllä sain koneen pajalle ja siihen tehtiin vähän kaikenlaista. Kuviakin vois laittaa mut ku toi Paa.li ei toimi. :cry:
Koneessa oli ostohetkellä vikana se ,että se ei jaksa kulkea mäkeen. Aavistus oli että, siitä on joko ajomoottori, tai pumppu sökö.
Nappasin moottorin irti ja se kävi Koneosapalvelun pajalla rempassa. Eli vika oli siinä moottorissa. Pyysivät varmuuden vuoksi myös pumpun tarkastukseen ettei moottorin hilut ole kiertänyt pumpussa. Onneksi pumppu oli kunnossa.
Ohjaus-, runkolukko- ja seisontajarrusylinterit tuli rempattua. Kone ei tällä hetkellä vuoda mitään :shock:
Kouramoduulin kaapelin suojaletku oli poikki, se vaihdettiin.

Yksi isompi projekti oli ovi. Se oli poikki monesta kohtaa ja parsittu sieltä täältä. Se oli semmonen lötkö mikä nippanappa pysyi kasassa. Sen runkoputkia tuli vaihdettua, pari vahvistusta, uudet saranat, lukkomekanismi, uusi lasi, tiiviste, hiekkapuhallus ja maalaus. Nyt ovi jysähtää kiinni niinku mersun ovi 8)

Tuulilasin vaihdossa oli vähän probleemia, kun se on 12mm kovapintaista polykarbonaattia ja se piti taivuttaa 30asteen kulmaa. Sitä ei voi lämmittää, joten se pitää taitaa voimalla, eli käytännössä särmäyspuristimella. Tein ensin kolme testikappaletta jotka onnistui hienosti. No sitten kun särmäsin tuulilasin, ni eikös se perhana paukahtanut halki. Se on sen verran tyyristä tavaraa, että en sitten ruvennut uuttakaan tekemään. Halkeamaan sain sopivaan liimaa, joka valutettiin halkeamiin ja kovetettiin uv-lampulla. Ihan hyvä tuli.

Katon saranat oli ruostunut jumin. Ne tuli parsittua. Kaikki lamput vaihtui ledeihin. Tuolla ledi-topicissa oli halpisledeistä mielipiteitä joka lähtöön. Tässä on nyt 19kpl 48w halpislamppua ja kyllä näkee :mrgreen:

Tietysti koneeseen vaihdettiin kaikki öljyt ja suodattimet sekä akut.

Noita "unohda tommoset koneet" kommentteja en ymmärrä. Tämä on ihan pirun näppärä kone omaan käyttöön. Minä olen ainakin tyytyväinen koneeseen :) Tämä tuli meille siinä kunnossa, että joka paikka repsottaa ja kaikkea oli parsittu sieltä täältä, eikä mikään oikeen toiminut kunnolla. Kyllähä se rupeaa ahdistamaan, jos sillä töitä pitäisi tehdä. Suurin ongelma näissä vehkeissä on se, että niitä ei korjata, vaan ne parsitaan niin, että se jotenki toimii. Yleensä hitsauskoneella :? Oli kiva irrottaa vuotava sylinteri rälläkällä :x

Jäi tuohon vielä kaikenlaista mitä korjataan, varmaan kesän aikana. Peruskoneen sähköt vaatii uusimista. Eikä sitten millään motonet roinalla, vaan valetut vennttiiilin hatut ja liittimet, pur-johdot yms. teollisuuskamaa.

Nyt olen joulukuusta alkaen ajellut konetta ja opetellut sen käyttöä ja seuraillut mahdollisia vika kohteita. Epecin ja Keto51 ohjekirjaa on selattu moneen kertaan. Puuta alkaa kaatua ja muutenkin hyvältä vaikuttaa :D
Aina väärässä paikkaa....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Paalari ja 49 vierailijaa