Onko kokemuksia Telwin Bimax 152 täytelanka-migistä.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Onko kokemuksia Telwin Bimax 152 täytelanka-migistä.

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

Onko kuka hankkinut ja hitsannut kyseisen merkin valovirta versioilla
ydintäyte-langalla?
Jos niin millaista on jälki ollut ja oliko hyvä ostos?
Tämän kokoluokan kone on etupäässä auto pelti ja muulle ohuemmalle metallille.

Toki tässäkin tapausksessa saa kaasulle vaihdettua.

Lanka suositus oli 0.8-1.2

MM vakiopaine.fi myy näitä.

Jos muuta aiheeseen liittyvää on niin saa kertoa.

Mikäs se on paras mig merkki ja miksi?
Pysytään valovirrassa ja ydintäytelanka hitsauksessa.
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Hyvää valovirtamaggia ei ole edes tehty. Tolla bimb-bimaxilla on turha unelmoida 0,7:aa vahvemmalla hitsaamista ja kuumakaari on jää kauas haaveisiin. Sauma muistuttaa lähinnä sähkölinnun pashkaa ja inhimillisen näköstä saumaa saa vaan milliseen.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

Tälle on kuitenkin oltava 16 sulake.
Toisen merkkisille riittää 10 sulake.
Julle
Viestit: 523
Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Julle »

Oma kokemus oli ydinjätelangasta vähän erilainen kun alaviivaosmolla. 140A valovirtamikki+täytelangalla sai vähän paksumpiin 2-3mm rautoihin ihan ok jälkeä, mutta autopelti siinä millin paikkeilla oli vaikeaa räkimistä. Ei synny täyttä saumaa ja polttaa puhki. Sama kone tavallisella langalla ja vanhalla hiilidioksidisammuttimella varustettuna olikin sitten ihan täys peli auton paikkuuseen.

Minkälaisilla asetuksilla ja vehkeillä osmo hitsaa autopeltiä kuumakaarella :D

Kyllä telwinillä varmasti käyttöautokaluston pitää leimakelposena, varsinkin kun kattelee sen hiilaripotin kylkeen niin ominaisuudet hyppää ihan eri tasolle :!:
-MF 175 MULTIPOWER-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

En kattonut että mille ainevahvuudelle FSM halusi. Mutta järeessä hitsauskoneessa on paremmat säätöominaisuudet ja potenttiaalia isompaankin rautaan. Kempomat 250:llä pääsee jo justiinsa kuumaan kaareen. Sekakaareen ainakin. Pointtinani on se, että hitsauskoneessa tulee olla potenttiaalia joka suuntaan sekä laatu. Jollain 140 Bimaxilla olen turaillut ja säätöihin ei saanut mitenkään. Kaamee kapine verrattuna Migomag 180:iin.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

Johan tämä hintaluokka sanoo että ei ainakaan harrastus käyttöä kummempaan ole.
Onko jotain alle 400€ tienoilla.
Harraste käytössä harvemmin ratakiskoja liitetään eli on ohuempaa liitettävää kyseessä.

Esite 2012 Telwin mig Bimax 165 malli ollut 382€.

Ilman muuta säätö alueet laajat oltava.
Miten lienee Kemppi vielä hyvä kone ainakin kallis muihin verrattuna. :shock:
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Meillä olis toi Kempomaatti tulosa hiljan myyntiin. Paa yyvee jos ginostaa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
sportswgn

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Mulla on Telwinin 165 Bimax turbo (en kyllä sitä turboo oo vielä löytänyt :lol:), tosin kaasulla ja umpilangalla pääasiassa hitsannut. Kyllä sillä auton pellit pitää kasassa ja kolmemillisetkin raudat tarttuvat hyvin yhteen. Vähän on ydintäytelangalla hitsattua, lähinnä jos on ulkona jotain pitänyt tehdä. Roiskeita tulee, sauma on rumempaa ja peltiä vaikeampi hitsata. Kahva noissa on onneton (rupeaa pyörimään ja sulaa kovemmassa käytössä), virtajohto lyhyt, maakapeli lyhyt ja ohut ja maadoituspuristin surkea rimpula. Muuten ei ole ollut mitään ongelmia, lankaa on mennyt varmaan 50 kg. Yksi ärsyttävä piirre tuossa on, lankaan tulee jatkuvasti virta ja tahtoo räpsiä vahingossa kun esim. auton alla touhuaa. Sen kuulemma saisi muutettua kun asentaisi jonkun releen tms. koneen sisälle.

Jos auton peltien korjaukseen tulossa niin kannattaa kyllä erittäin vakavasti harkita hiilaripulloa ja umpilankaa, kyllä sillä tulee niin paljon parempaa jälkeä. Ja kulutkaan ei sen isommat ole kuin ydintäytelangalla hitsatessa, isommassa käytössä tulee jopa halvemmaksi.
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

Joo maksaa se täytelankakin.
sportswgn onko sinulla oma vaiko vuokrapullo ja miten iso pullo on?
Minulla kun ei ole sisällä mahdollista hitsata,mutta eihän sitä pakko kovimman tuulenkaan aikaan ole hitsata.
Onhan sitä joka koneessa hyvät ja huonot puolet.
Ei sitä niin hirveästi käyttöä ole mutta silloin tällöin kyllä.
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audiq »

Autohommissa on vähän paksumpaa tavaraa kuin autopelti.
Viimeksi muokannut audiq, Ke Huhti 20, 2016 2:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

Koneen paino 25-30kg on vielä näppärä kuljetellakin.
Se lisäainelanka homma ei ole vielä valmis tai tuleeko koskaan sen kaasun korvaamaan hitsaus jäljessä.
Maksaahan se jos pitää välillä rälläköidä ja hitsata ja niin edelleen.

On mulla traktoreita joissa on paksumpaa kuin autopelti.

Voimavirtaa ei ole itsellä.

Joissakin maksaa se merkki kuten Kempissä.

Pitää mennä hitsauskone-liikkeisiin tiedustelemaan asiaa jos saisi koe käyttöön mutta en usko että saa. :shock:
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sata10 »

audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kaasueroja on.
Viimeksi muokannut audiq, Ke Huhti 20, 2016 2:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

mä hommasin ton kempomatik 2500 erittäin edullisesti sattu just huollettu peli.. isompi firma siirty pulssikoneisiin ja nämä oli poistossa.. kuulemma korjauksen hinnal sain tuon.. no tarkkaa korjaus summaa en tiedä.. kaasua mietties sit pähkäiltiin vuokrapulloista unicoil pulloon mut päädyin omaan 40l hiilari pulloon.. nyt on kolmas 15kg kela menos lankaa ja kaasua vaan riittää.. sama pullo siis viel menos.. on hitsattu sisäl ja ulkona ja pääasia ruosteista rautaa.. ulos hiukan enempi virtausta kaasuun jos tuulisempi keli.. hiilari sopii ainakin meidän käyttöön hyvin.. on hitsattu autoista kaivinkoneen kauhaan ja kaikki siltä väliltä.. 0.8 lanka käytös.. joskus oli valovirta mig missä täytelanka ja ei oo ikävä..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Sanokaapa muuten miksikä nuo magit on kansan suussa lähes aina migejä? Itekki mikistä puhun vaikka makkia tarkotan. Mutta ammattikoulussa muisti metallipuolen opettaja muistuttaa ko hitsausta opetti ja oku meni migistä puhumaan. Lvi puolen opettajat sitten puhu aina migistä. Näin niinkö tämmösenä mietintänä vain.

Ja asiaan. Ite en ole ko kahela kaasuttomalla valovirta vehkeellä hitsannu ja en kyllä tykkää vähääkään. Pellin hitsauksessa tosiaan helposti polttaa reiän vaikka miten säätäs ja rälläköintiä riittää.
Kaverille ko tehin lava-autoon karjapuskurin kiinnikkeet niin heppailin aluksi tuolla ydinjätehelvetillä ja siinä se meni välttävästi, puikola kyllä hitsailin sitten kasaan.
Kaasullisista ei kokemusta ko vanhasta kempistä ja melko tuoreista esabeista, voimavirta koneita kaikki ja ei niitä voi verratakkaan noihin kaasuttomiin valovirta paskoihin.
sportswgn

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

FSM JNS kirjoitti:Joo maksaa se täytelankakin.
sportswgn onko sinulla oma vaiko vuokrapullo ja miten iso pullo on?
Minulla kun ei ole sisällä mahdollista hitsata,mutta eihän sitä pakko kovimman tuulenkaan aikaan ole hitsata.
Onhan sitä joka koneessa hyvät ja huonot puolet.
Ei sitä niin hirveästi käyttöä ole mutta silloin tällöin kyllä.
Mulla on vuokralla 20 litran seoskaasupullo. Oli helpompi ottaa se kun hiilidioksiidi kun ei ihan läheltä löydy hiilaripullolle täyttäjää, ja käyttöökin on tullut kokoajan enemmän. Satunnaisessa käytössä kyllä hiilari tulee halvemmaksi, ja kuulemma on ruosteista rautaa hitsatessa parempaakin. Kyllä mää olen tuolla kaasulla ulkonakin hitsannut, vähän pressusta tai jostain tuulensuojaa jos epäilyttää, että kaasut karkaa.
Lähes kaikkihan noita Telwineitä haukkuu mutta hyvin on pärjännyt silläkin. Kaveri osti samaan aikaan uuden tuplasti kalliimman Kempin valovirta mikin ja enempi siinä on vikaa ollu kun tuossa mun italiaanossa. Ja valovirtavehje on ihan pakonsanelemista syistä, tallissa ei ole kolmivaihetta ja tuo on paljon helpompi retuuttaa auton perälle tai maastoon kuin voimavirtavehje. Joskus aikoinaan (tai kyllä se jossakin hyllyllä on vieläkin) mulla oli vielä pienempi pelkästään ydintäytelangalle tarkoitettu Telwini, langan nopeudelle ei ollu säätöä ollenkaan, virrallekin vaan min ja max. Kyllä silläkin tuli paikattua muutaman auton pellit ja muutakin sulatettua yhteen. Kahva ja langansyötön johdot suli niin, että lykkäs lankaa kokoajan, teipillä ja parilla uudella johdolla sai taas toimivan pelin.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Tuntuu joka palstan henkeen missä vain hitsauskoneista keskustellaan, kuuluvan se, että ainoastaan isolla voimavirta Kempillä voi hitsata. Itse seurailin ex-naapurini hitsaustouhuja juuri kysytynlaisella Telwinillä. Paljon kaveri hitsasi ja hitsaa edelleen ko. koneella, säilytys välillä ulkonakin, eikä silti ole mikään vikakasa. Auton peltitöitä on tämä sama herra tehnyt paljon ja jälki on hyvää. Muutaman millin rautaakin hitsaili melko paljon, eikä mikään kuitenkaan ikinä pettänyt saumastaan. Itselle tuli mieleen, että kyllä tuossa hommassa vaan kokemus puhuu paljon. Jos on kärsivällisyyttä opetella kunnolla hitsaamaan ko. koneella, niin kyllä sillä ajan oloon oppii varmasti hyvää jälkeä tekemään, sen verran vaikuttavaa tuo ex-naapurinkin kädenjälki nimittäin on. Toiset ei hyvilläkään laitteilla tunnu saavan hyvää jälkeä (myönnän, lukeudun varmuudella tähän sakkiin :D ) ja taitajat sitten tekevät yksinkertaisillakin koneilla, melkein mitä vaan itse haluavat.
Jusu
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 9:48 am
Paikkakunta: Orivesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Mulla on tuosta se 162 malli, joka on muuten sama kone, mutta koppa on eri ja lankarulla on päällä eikä kyljessä.
Niin kuin muiden kirjoituksista tuli ilmi niin tuolla ydintäytelangalla en kauaa jaksanu räkiä, ostin 7-kilon hiilaripullon ja sillä ja 0.6 ja 0.8 langalla hitsaillu auton peltejä ja jotain vähäistä isompaakin. Mulle kotikäyttöön riittäny. Mun mielestä hintasekseen ihan ok.
Virran säätö saisi olla tiheämmillä portailla, mulla tuossa vaan neljä voimakkuutta.
Tuossa ei ainakaan nykyään ole virtaa kokoajan langassa kuten joku aikaisemmin kirjoitti.
Wanhat VW:t
IH 434 -70
James 81C
monoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2010 3:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja monoa »

Sanokaapa muuten miksikä nuo magit on kansan suussa lähes aina migejä? Itekki mikistä puhun vaikka makkia tarkotan. Mutta ammattikoulussa muisti metallipuolen opettaja muistuttaa ko hitsausta opetti ja oku meni migistä puhumaan. Lvi puolen opettajat sitten puhu aina
migistä. Näin niinkö tämmösenä mietintänä vain.
mig on toi ig inert gas mag on ag active gas eli persaatteesko hiili (reagoimaton kaasu). mag ja reaktoiva eli seos kaasu
m- kirjaimen tarkotusta enkyllä muista
ite jos pikku töpselikonetta oisin ostamassa ni ottasin sen kempin 200 minarc migin inventteri kone, käy kaasu ja ydintäyte 200amppeerii tehua
puuilokin myy 999 hintaan. ei varmasti pettymys...
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

FMS JNS kysyi millaista jälkeä Telwinillä tulee, no sehän on kiinni hitsaajasta, mutta tässä näytepala, ainevahvuus 2mm, lanka 0,9mm itsesuojaava, kone:Kemppi Kempak 150 T, eli lienee sama kone kuin Telwin. Hitsaaja vm 1965, hitsannut vuodesta 1984 vuoteen 2012 ammatikseen, levyseppä-hitsaaja/jauhekaarihitsaaja/teräsrakennehitsaaja/ohut- ja paksulevyseppä, luokkahitsaaja. evp.

Kuvassa keskimmäiset palot turautettu itsesuojaavalla langalla, neljä muuta Kemppi 3200+lanka 0,8mm+ seoskaasu.

Kuva
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot], jussi_oulu, rokkimatti ja 61 vierailijaa