Majorin mäntien tunnistaminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Majorin mäntien tunnistaminen

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Kyseessä Power Major -60.

Osaisiko joku suoraan sanoa että onko nämä männät samankorkuisia?

Stanssattu männän lakeen:
1. Ympyrän sisällä 905 ja vielä erillään numero 5
2. bepco 33-27

Koneesta on joskus kolmospytty kilahtanut ja siihen on vaihdettu putki ja mäntä. Vaihdettu putki sattuu vaan olemaan ilman olaketta eli liekkirengasta, ja vanhemmat putket ovat olakkeellisia.

Tätä on ilmeisesti kompensoitu laittamalla irtonainen liekkirengas kolmoseen.

Myös kanteen on vaihdettu kolmoseen venttiilit ja ohjurit aikanaan.

Kannen otin nyt irti kun kone oli jo ilmeisesti pitemmän aikaa puskenut öljyä jäähdytysnesteen sekaan. Vuotokohtaa en kyllä vielä ainakaan löytänyt..
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Linkistä löytyy muutama kuva kannesta ja lohkosta heti avaamisen jälkeen:
http://aijaa.com/a/vCPzwP

Mielestäni tiiviste on istunut hyvin ja öljykanavan lähellä ei näy merkkejä vuodosta vesikanavaan.

Tänään pesin kannen ja yritin vielä etsiä että jos sen ainoan öljykanavan kohdalla olisi halkeama. Ei siellä ainakaan mitään silmällä havaittavaa näkynyt. :(

Voisiko halkeama olla niin pieni ettei sitä noin vain huomaa?

Tai voisiko lohko olla jostakin kohti halki niin, että öljy menisi jäähdytysnesteen sekaan?
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Muistelen että kerran on tullut majorissa vastaan että öljyt olisi mennyt vesitilaan ja kyllä se kannentiivisteen vaihdolla korjaantui.

Männän korkeushan on helppo mitata nyt lohkon tasosta.
Samoin voit mitata sen putken korkeuden.

En oikein ymmärrä tuota irtonaista "liekkirengasta". Olisiko laitettu putki jäänyt matalammelle ja laitettu irtonainen simmi päälle.

Putken korkeushan säädetään että simmit laitetaan putken olakkeen ja lohkon väliin.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Lisää edelliseen.
Se putken reunan korkeus lohkosta on vitonen - kymppi. Vitosen väliin pitäisi kaikki sattua. Mittaa putki useammasta kohti. Putki pitäisi olla nieluummin painatuksessa kun mitataan.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Itellekkin tuli ensin mieleen että olisko putken säätösimmi laitettu yläpäähän, mutta kyllä tuo yksi putki on selkeästi erilainen. Putken yläpää on ihan tasainen, eli siinä ei ole olaketta ollenkaan.

Tuo irtorengas on juuri sen kokoinen että se menee tiivisteessä olevan reiän keskelle, ja myöskin sitten pikkusen sylinteriputken sisäreunan yli. Männässä ei kuitenkaan ollut jälkeä osumisesta.

Noissa kuvissa rengas on vielä paikallaan tiivisteessä.

Putsaan tänään lohkon tason ja katson putkien korot noin suunnilleen liuskamitalla. Mäntien mittaamiseen täytynee hommata mittakello jostakin.

Tarkottaako rastuhannu painatuksella sitä että mäntä olisi menossa alaspäin, vai että putkea painatettaisiin vaikka jollain latalla kannenpulttien rei-istä samaan aikaan?
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Tuplat.
Viimeksi muokannut Hooze, Su Maalis 01, 2015 12:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
torpanpaavo
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 4:03 pm
Paikkakunta: SATAKUNTA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja torpanpaavo »

Tämä ei kyllä mene meikäläisen kaaliin,kone on ollut auki ja vaihdetaan yksi putki :shock:
Avatar
mike
Viestit: 5310
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Helpoimmalla pääset, kun tutkit sylinteriputket nyt samalla.
Lohko täyteen nestettä ja yks kerrallaan, mäntä ala-asennossa, lämpöpuhaltimella lämmität sylinteriputkea. Jos löytyy hiusmurtuma putkesta, niin myös sitäkautta sotkeentuu nesteet mustaksi.
Öljyrengas tuossa kuvassa ei ole aivan muodossaan, mutta tuskin tuon kautta on karannut.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Tänään putsailin lohkon tasoa, ja männistä karstoja pois. Lisäsin muutamia kuvia taas linkin taakse näkyville.

Kuvissa näkyy myös se "irtorengas". Se on hiukkasen L:n muotoinen, eli se on puristunut hiukan sylinteriputken sisään. Paksuutta renkaalla on noin 0.3mm.

Välineet ei ollut kummoiset, mutta liuskamitalla putket on alle vitosen koholla ja osin lohkon tasossa. Nelosen putki on paikoitellen ehkä vähän lohkon tasoa alempanakin.

Vertasin myös kakkos- ja kolmos-pytystä mäntien korkeutta, ja tuntui että ne olisivat samankorkuisia. Tosin en nyt muista että paljonko eroa korkeilla ja matalilla männillä olikaan.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

mike kirjoitti:Helpoimmalla pääset, kun tutkit sylinteriputket nyt samalla.
Lohko täyteen nestettä ja yks kerrallaan, mäntä ala-asennossa, lämpöpuhaltimella lämmität sylinteriputkea. Jos löytyy hiusmurtuma putkesta, niin myös sitäkautta sotkeentuu nesteet mustaksi.
Öljyrengas tuossa kuvassa ei ole aivan muodossaan, mutta tuskin tuon kautta on karannut.
Tätä voisi kyllä kokeilla kun ei olisi iso homma.

Tosin ei sellaista määrää mustaa, mitä oli veden seassa, voi millään tulla hiusmurtumasta!

Voi olla että öljyrengas oli ennen kuvaamista jo irtikin..eli ehkä sen takia vähän lytyssä. :)
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Kiitos Mikelle vinkistä, tänään laitoin kuumaa vettä lohkoon ja kuumailmapistoolilla kävin läpi sylinteriputket. Kolmesta olakkeellisesta putkesta en löytänyt mitään, mutta kolmosen olakkeeton putki on halki.

Lähellä putken yläreunaa on vaakasuorassa noin puolen putken pituinen halkeama, ja tästä lähtee keskeltä, kakkospytyn puolelta halkeama alaspäin.

Kuinka paljon mustaa tuota kautta voi tulla jäähdytysnesteeseen? Nesteet oli kyllä melkosen öljyset, eli edelleen epäilen että jostain on öljykanavakin vuotanut jäähdytysnesteen sekaan.

Lisäsin pari kuvaa halkeamasta, ja lisäksi kuvan kun aiemmin laskin vedet ja öljyt pois koneesta. ;)

http://aijaa.com/a/vCPzwP
Avatar
mike
Viestit: 5310
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Onhan tuo ollut pitemmän aikaa halki ja olisi pian katkennut koko putki. Toimii kuin kompressori, puristuspaine karkaa saumasta jäähdytysnestepuolelle. Jotain öljy/polttoaine seosta, jäähdytysnesteen seassa. :roll:
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Päivitystä projektiin välillä.

Homma on edennyt sen verran että moottori on irti ja lähes kokonaan purettu.

Sylinteriputkien irrotukseen homma tänään pysähtyi kun ei itse väsätty ulosvetäjä ihan passannutkaan.

Ensimmäistä putkea sain kyllä vedettyä ulos niin pitkälle että putken alapäässä oleva ulosvetäjän pää pysähtyi lohkon valuun. Eli ulosvetäjän alapää pitäisikin olla juuri putken levyinen, eikä vähän reillumpi latan palanen niinkuin minun tekemä.

Kysymys kuuluukin että kuinka paljon putkea pitää vetää ulos ennenkuin se liikkuu sormivoimin? Oletin että se jumittaisi vain yläpäässä olevasta olakkeesta, mutta näemmä tiivistekkin pitää todella tiukasti kiinni.

Toisena kysymyksenä onkin että olisiko jollakulla masinistilla vaikkapa lainata valmista ulosvetäjää? Sorvaria ei tuttavapiiristä löydy, ja rälläkällä sopivan palan muotoilu on aika tuskainen homma..

Eli löytyisikö avuliaita masinistejä lähistöltä, eli Mäntsälä-Järvenpää-Helsinki-Porvoo seudulta?
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Kyllä se kunnollinen ulosvetäjän läntti täytyy sorvaamalla tehdä. Sorvataan olake joka käy putken sisään niin asettuu aina kohdalleen.
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

torpanpaavo kirjoitti:Tämä ei kyllä mene meikäläisen kaaliin,kone on ollut auki ja vaihdetaan yksi putki :shock:
Supermajorilla oli ominaisuus katkaista sylinteriputki yläpäästään heti pään "paksunnoksen" alapuolelta. Kun sisuskalut muuten oli kunnossa niin putkenvaihto oli ihan ok remontti. Taisi putkenvaihto onnistua öljypohjaa avaamattakin?
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

rastuhannu kirjoitti:Kyllä se kunnollinen ulosvetäjän läntti täytyy sorvaamalla tehdä. Sorvataan olake joka käy putken sisään niin asettuu aina kohdalleen.
Näin se täytyy sitten homma hoitaa. Laitoin ilmotuksen tuonne Osto&myynti-osastolle, jospa joltakin sellainen löytyisi.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Taitaapi syy olla siinä ettei noita alkuperäisiä pieniä putkia liekkirenkaalla saa. Vain joko sileäpäiset tai isot putket liekkirenkaalla. Ehkä isosta putkesta liekkirenkaalla saisi sopivan sorvaamalla. tai kaikki vaihdettava sileäpäisiksi. Ryhmän koneitaminen isoille putkille vähän suurempi homma.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

tuulen kirjoitti: Taisi putkenvaihto onnistua öljypohjaa avaamattakin?
Siinä vasta taikuri saa ollakin. Yleensä on kertynyt noin sentin verran moskaa vesitilan pohjalle joka valahtaa O-renkaan päälle avattaessa. Sitä ei saa puhdistettua avaamatta konetta kokonaan. O-renkaan vaihto ja uran tarkistus on toinen asia joka ei onnistu. Männänrenkaiden laitto putkeen on myös vaikeata.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Granilta lainatun ulosvetäjän avulla sain eillen putket irti. Melkosta moskaa oli kyllä lohkon seinämissä!! :D

Putkia en ehtinyt vielä putsaamaan kunnolla, pahimmat kurat pyyhkäsin ja yritin etsiä osanumeroita niistä. Ei löytynyt.

Missä kohtaa noissa putkissa yleensä stanssaukset löytyy? Kai niissä joku merkintä pitäisi olla.

Jos saisi tunnistettua niistä että minkäkokoiset putket nyt sitten on kyseessä.

Lisäsin muutaman kuvankin taas linkin taakse:
http://aijaa.com/xjjWeb
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Et varmaan niitä merkkauksia löydä. Mittaamalla seviää mikä putki siihen kuuluu.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa