Majorin mäntien tunnistaminen
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
- Viesti:
Majorin mäntien tunnistaminen
Kyseessä Power Major -60.
Osaisiko joku suoraan sanoa että onko nämä männät samankorkuisia?
Stanssattu männän lakeen:
1. Ympyrän sisällä 905 ja vielä erillään numero 5
2. bepco 33-27
Koneesta on joskus kolmospytty kilahtanut ja siihen on vaihdettu putki ja mäntä. Vaihdettu putki sattuu vaan olemaan ilman olaketta eli liekkirengasta, ja vanhemmat putket ovat olakkeellisia.
Tätä on ilmeisesti kompensoitu laittamalla irtonainen liekkirengas kolmoseen.
Myös kanteen on vaihdettu kolmoseen venttiilit ja ohjurit aikanaan.
Kannen otin nyt irti kun kone oli jo ilmeisesti pitemmän aikaa puskenut öljyä jäähdytysnesteen sekaan. Vuotokohtaa en kyllä vielä ainakaan löytänyt..
Osaisiko joku suoraan sanoa että onko nämä männät samankorkuisia?
Stanssattu männän lakeen:
1. Ympyrän sisällä 905 ja vielä erillään numero 5
2. bepco 33-27
Koneesta on joskus kolmospytty kilahtanut ja siihen on vaihdettu putki ja mäntä. Vaihdettu putki sattuu vaan olemaan ilman olaketta eli liekkirengasta, ja vanhemmat putket ovat olakkeellisia.
Tätä on ilmeisesti kompensoitu laittamalla irtonainen liekkirengas kolmoseen.
Myös kanteen on vaihdettu kolmoseen venttiilit ja ohjurit aikanaan.
Kannen otin nyt irti kun kone oli jo ilmeisesti pitemmän aikaa puskenut öljyä jäähdytysnesteen sekaan. Vuotokohtaa en kyllä vielä ainakaan löytänyt..
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
- Viesti:
Linkistä löytyy muutama kuva kannesta ja lohkosta heti avaamisen jälkeen:
http://aijaa.com/a/vCPzwP
Mielestäni tiiviste on istunut hyvin ja öljykanavan lähellä ei näy merkkejä vuodosta vesikanavaan.
Tänään pesin kannen ja yritin vielä etsiä että jos sen ainoan öljykanavan kohdalla olisi halkeama. Ei siellä ainakaan mitään silmällä havaittavaa näkynyt.
Voisiko halkeama olla niin pieni ettei sitä noin vain huomaa?
Tai voisiko lohko olla jostakin kohti halki niin, että öljy menisi jäähdytysnesteen sekaan?
http://aijaa.com/a/vCPzwP
Mielestäni tiiviste on istunut hyvin ja öljykanavan lähellä ei näy merkkejä vuodosta vesikanavaan.
Tänään pesin kannen ja yritin vielä etsiä että jos sen ainoan öljykanavan kohdalla olisi halkeama. Ei siellä ainakaan mitään silmällä havaittavaa näkynyt.
Voisiko halkeama olla niin pieni ettei sitä noin vain huomaa?
Tai voisiko lohko olla jostakin kohti halki niin, että öljy menisi jäähdytysnesteen sekaan?
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Muistelen että kerran on tullut majorissa vastaan että öljyt olisi mennyt vesitilaan ja kyllä se kannentiivisteen vaihdolla korjaantui.
Männän korkeushan on helppo mitata nyt lohkon tasosta.
Samoin voit mitata sen putken korkeuden.
En oikein ymmärrä tuota irtonaista "liekkirengasta". Olisiko laitettu putki jäänyt matalammelle ja laitettu irtonainen simmi päälle.
Putken korkeushan säädetään että simmit laitetaan putken olakkeen ja lohkon väliin.
Männän korkeushan on helppo mitata nyt lohkon tasosta.
Samoin voit mitata sen putken korkeuden.
En oikein ymmärrä tuota irtonaista "liekkirengasta". Olisiko laitettu putki jäänyt matalammelle ja laitettu irtonainen simmi päälle.
Putken korkeushan säädetään että simmit laitetaan putken olakkeen ja lohkon väliin.
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
- Viesti:
Itellekkin tuli ensin mieleen että olisko putken säätösimmi laitettu yläpäähän, mutta kyllä tuo yksi putki on selkeästi erilainen. Putken yläpää on ihan tasainen, eli siinä ei ole olaketta ollenkaan.
Tuo irtorengas on juuri sen kokoinen että se menee tiivisteessä olevan reiän keskelle, ja myöskin sitten pikkusen sylinteriputken sisäreunan yli. Männässä ei kuitenkaan ollut jälkeä osumisesta.
Noissa kuvissa rengas on vielä paikallaan tiivisteessä.
Putsaan tänään lohkon tason ja katson putkien korot noin suunnilleen liuskamitalla. Mäntien mittaamiseen täytynee hommata mittakello jostakin.
Tarkottaako rastuhannu painatuksella sitä että mäntä olisi menossa alaspäin, vai että putkea painatettaisiin vaikka jollain latalla kannenpulttien rei-istä samaan aikaan?
Tuo irtorengas on juuri sen kokoinen että se menee tiivisteessä olevan reiän keskelle, ja myöskin sitten pikkusen sylinteriputken sisäreunan yli. Männässä ei kuitenkaan ollut jälkeä osumisesta.
Noissa kuvissa rengas on vielä paikallaan tiivisteessä.
Putsaan tänään lohkon tason ja katson putkien korot noin suunnilleen liuskamitalla. Mäntien mittaamiseen täytynee hommata mittakello jostakin.
Tarkottaako rastuhannu painatuksella sitä että mäntä olisi menossa alaspäin, vai että putkea painatettaisiin vaikka jollain latalla kannenpulttien rei-istä samaan aikaan?
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
- Viesti:
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 4:03 pm
- Paikkakunta: SATAKUNTA
- Viesti:
- mike
- Viestit: 5310
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Helpoimmalla pääset, kun tutkit sylinteriputket nyt samalla.
Lohko täyteen nestettä ja yks kerrallaan, mäntä ala-asennossa, lämpöpuhaltimella lämmität sylinteriputkea. Jos löytyy hiusmurtuma putkesta, niin myös sitäkautta sotkeentuu nesteet mustaksi.
Öljyrengas tuossa kuvassa ei ole aivan muodossaan, mutta tuskin tuon kautta on karannut.
Lohko täyteen nestettä ja yks kerrallaan, mäntä ala-asennossa, lämpöpuhaltimella lämmität sylinteriputkea. Jos löytyy hiusmurtuma putkesta, niin myös sitäkautta sotkeentuu nesteet mustaksi.
Öljyrengas tuossa kuvassa ei ole aivan muodossaan, mutta tuskin tuon kautta on karannut.
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
- Viesti:
Tänään putsailin lohkon tasoa, ja männistä karstoja pois. Lisäsin muutamia kuvia taas linkin taakse näkyville.
Kuvissa näkyy myös se "irtorengas". Se on hiukkasen L:n muotoinen, eli se on puristunut hiukan sylinteriputken sisään. Paksuutta renkaalla on noin 0.3mm.
Välineet ei ollut kummoiset, mutta liuskamitalla putket on alle vitosen koholla ja osin lohkon tasossa. Nelosen putki on paikoitellen ehkä vähän lohkon tasoa alempanakin.
Vertasin myös kakkos- ja kolmos-pytystä mäntien korkeutta, ja tuntui että ne olisivat samankorkuisia. Tosin en nyt muista että paljonko eroa korkeilla ja matalilla männillä olikaan.
Kuvissa näkyy myös se "irtorengas". Se on hiukkasen L:n muotoinen, eli se on puristunut hiukan sylinteriputken sisään. Paksuutta renkaalla on noin 0.3mm.
Välineet ei ollut kummoiset, mutta liuskamitalla putket on alle vitosen koholla ja osin lohkon tasossa. Nelosen putki on paikoitellen ehkä vähän lohkon tasoa alempanakin.
Vertasin myös kakkos- ja kolmos-pytystä mäntien korkeutta, ja tuntui että ne olisivat samankorkuisia. Tosin en nyt muista että paljonko eroa korkeilla ja matalilla männillä olikaan.
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
- Viesti:
Tätä voisi kyllä kokeilla kun ei olisi iso homma.mike kirjoitti:Helpoimmalla pääset, kun tutkit sylinteriputket nyt samalla.
Lohko täyteen nestettä ja yks kerrallaan, mäntä ala-asennossa, lämpöpuhaltimella lämmität sylinteriputkea. Jos löytyy hiusmurtuma putkesta, niin myös sitäkautta sotkeentuu nesteet mustaksi.
Öljyrengas tuossa kuvassa ei ole aivan muodossaan, mutta tuskin tuon kautta on karannut.
Tosin ei sellaista määrää mustaa, mitä oli veden seassa, voi millään tulla hiusmurtumasta!
Voi olla että öljyrengas oli ennen kuvaamista jo irtikin..eli ehkä sen takia vähän lytyssä.
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
- Viesti:
Kiitos Mikelle vinkistä, tänään laitoin kuumaa vettä lohkoon ja kuumailmapistoolilla kävin läpi sylinteriputket. Kolmesta olakkeellisesta putkesta en löytänyt mitään, mutta kolmosen olakkeeton putki on halki.
Lähellä putken yläreunaa on vaakasuorassa noin puolen putken pituinen halkeama, ja tästä lähtee keskeltä, kakkospytyn puolelta halkeama alaspäin.
Kuinka paljon mustaa tuota kautta voi tulla jäähdytysnesteeseen? Nesteet oli kyllä melkosen öljyset, eli edelleen epäilen että jostain on öljykanavakin vuotanut jäähdytysnesteen sekaan.
Lisäsin pari kuvaa halkeamasta, ja lisäksi kuvan kun aiemmin laskin vedet ja öljyt pois koneesta.
http://aijaa.com/a/vCPzwP
Lähellä putken yläreunaa on vaakasuorassa noin puolen putken pituinen halkeama, ja tästä lähtee keskeltä, kakkospytyn puolelta halkeama alaspäin.
Kuinka paljon mustaa tuota kautta voi tulla jäähdytysnesteeseen? Nesteet oli kyllä melkosen öljyset, eli edelleen epäilen että jostain on öljykanavakin vuotanut jäähdytysnesteen sekaan.
Lisäsin pari kuvaa halkeamasta, ja lisäksi kuvan kun aiemmin laskin vedet ja öljyt pois koneesta.
http://aijaa.com/a/vCPzwP
- mike
- Viestit: 5310
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
- Viesti:
Päivitystä projektiin välillä.
Homma on edennyt sen verran että moottori on irti ja lähes kokonaan purettu.
Sylinteriputkien irrotukseen homma tänään pysähtyi kun ei itse väsätty ulosvetäjä ihan passannutkaan.
Ensimmäistä putkea sain kyllä vedettyä ulos niin pitkälle että putken alapäässä oleva ulosvetäjän pää pysähtyi lohkon valuun. Eli ulosvetäjän alapää pitäisikin olla juuri putken levyinen, eikä vähän reillumpi latan palanen niinkuin minun tekemä.
Kysymys kuuluukin että kuinka paljon putkea pitää vetää ulos ennenkuin se liikkuu sormivoimin? Oletin että se jumittaisi vain yläpäässä olevasta olakkeesta, mutta näemmä tiivistekkin pitää todella tiukasti kiinni.
Toisena kysymyksenä onkin että olisiko jollakulla masinistilla vaikkapa lainata valmista ulosvetäjää? Sorvaria ei tuttavapiiristä löydy, ja rälläkällä sopivan palan muotoilu on aika tuskainen homma..
Eli löytyisikö avuliaita masinistejä lähistöltä, eli Mäntsälä-Järvenpää-Helsinki-Porvoo seudulta?
Homma on edennyt sen verran että moottori on irti ja lähes kokonaan purettu.
Sylinteriputkien irrotukseen homma tänään pysähtyi kun ei itse väsätty ulosvetäjä ihan passannutkaan.
Ensimmäistä putkea sain kyllä vedettyä ulos niin pitkälle että putken alapäässä oleva ulosvetäjän pää pysähtyi lohkon valuun. Eli ulosvetäjän alapää pitäisikin olla juuri putken levyinen, eikä vähän reillumpi latan palanen niinkuin minun tekemä.
Kysymys kuuluukin että kuinka paljon putkea pitää vetää ulos ennenkuin se liikkuu sormivoimin? Oletin että se jumittaisi vain yläpäässä olevasta olakkeesta, mutta näemmä tiivistekkin pitää todella tiukasti kiinni.
Toisena kysymyksenä onkin että olisiko jollakulla masinistilla vaikkapa lainata valmista ulosvetäjää? Sorvaria ei tuttavapiiristä löydy, ja rälläkällä sopivan palan muotoilu on aika tuskainen homma..
Eli löytyisikö avuliaita masinistejä lähistöltä, eli Mäntsälä-Järvenpää-Helsinki-Porvoo seudulta?
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Supermajorilla oli ominaisuus katkaista sylinteriputki yläpäästään heti pään "paksunnoksen" alapuolelta. Kun sisuskalut muuten oli kunnossa niin putkenvaihto oli ihan ok remontti. Taisi putkenvaihto onnistua öljypohjaa avaamattakin?torpanpaavo kirjoitti:Tämä ei kyllä mene meikäläisen kaaliin,kone on ollut auki ja vaihdetaan yksi putki
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
- Viesti:
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Siinä vasta taikuri saa ollakin. Yleensä on kertynyt noin sentin verran moskaa vesitilan pohjalle joka valahtaa O-renkaan päälle avattaessa. Sitä ei saa puhdistettua avaamatta konetta kokonaan. O-renkaan vaihto ja uran tarkistus on toinen asia joka ei onnistu. Männänrenkaiden laitto putkeen on myös vaikeata.tuulen kirjoitti: Taisi putkenvaihto onnistua öljypohjaa avaamattakin?
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
- Viesti:
Granilta lainatun ulosvetäjän avulla sain eillen putket irti. Melkosta moskaa oli kyllä lohkon seinämissä!!
Putkia en ehtinyt vielä putsaamaan kunnolla, pahimmat kurat pyyhkäsin ja yritin etsiä osanumeroita niistä. Ei löytynyt.
Missä kohtaa noissa putkissa yleensä stanssaukset löytyy? Kai niissä joku merkintä pitäisi olla.
Jos saisi tunnistettua niistä että minkäkokoiset putket nyt sitten on kyseessä.
Lisäsin muutaman kuvankin taas linkin taakse:
http://aijaa.com/xjjWeb
Putkia en ehtinyt vielä putsaamaan kunnolla, pahimmat kurat pyyhkäsin ja yritin etsiä osanumeroita niistä. Ei löytynyt.
Missä kohtaa noissa putkissa yleensä stanssaukset löytyy? Kai niissä joku merkintä pitäisi olla.
Jos saisi tunnistettua niistä että minkäkokoiset putket nyt sitten on kyseessä.
Lisäsin muutaman kuvankin taas linkin taakse:
http://aijaa.com/xjjWeb
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa