Majorin mäntien tunnistaminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

grani kirjoitti:Et varmaan niitä merkkauksia löydä. Mittaamalla seviää mikä putki siihen kuuluu.
Näin vähän arvelinkin. :(

Paljonko sitten isoissa ja pienissä putkissa on kokoeroa?

Ja lohkossa olevaa reikää ilmeisesti mitataan? Putket ainakin ovat ulkopinnaltaan melko syöpyneet, varsinkin tuo kolmosen putki joka on joskus vaihdettu erilaiseen.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Kahta kokoa vain löytyy. Sinulla kai pienemmät koska suleäpäinen laitettu kolmoseen.. Tuon isomman O-rengas on 5x110 mm. Alkuperäinen taisi olla 4,65 mm paksu. Mittaamalla tuo selviää.

Mäntiä löytyy kahta korkeutta ja kahta nännäntapin paksuutta. Samoin minkä mallinen palotila..Moottorin numerosta selviävät myös. Sillä selviää myös mikä mäntä sinne kuuluu. Vain yhtä palotilan mallia saatavana. Jos erilaiset vaihdettava kaikki.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

No niin, nyt kun moottori on purettu lähes kokonaan niin on ollut aikaa tutkia noita putki/mäntä-vaihtoehtoja.

Tähän moottoriin kuuluu siis pienemmät putket joko liekkirenkaalla tai ilman.

Männät olivat isommalla männäntapilla.

Mäntien korkeus, eli mitta männäntapin keskeltä männän lakeen, on hieman haastava mitata ja tämän lisäksi ero eri mäntämallien välillä on melko pieni.

Nykyiset männät ovat kuitenkin samankorkuisia kun mittaa männäntapin yläreunasta männän lakeen.

Pitää vielä tarkistaa mäntien pohjasta löytyvät merkinnät jotta varmistuu tuo korkeus.

Sitten pitääkin miettiä että pistänkö VISAn vinkumaan ja tilaan uudet putket ja männät. Vai mennäänkö pienellä budjetilla ja vaihdetaan ainoastaan yksi sylinteriputki.

Jos päädyn tilaamaan uudet putket niin sitten täytyy miettiä että pitääkö ne olla liekkirenkaalla vai ilman. Kumpaakin mallia tuntuu kuitenkin olevan tarjolla.

Kyselin hieman ja Agriline ja Farmilaite ilmoittivat että heidän putkensa ovat tasapäisiä. IKH taas ilmoitti että heidän putkissaan on liekkirengas!

Jatketaan siis tutkimista ja mittailua. :D
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Katso ja ilmoita siitä lohkosta joko valmistenumero tai valukoodi niin löytyy kerralla oikeat osat siihen ja loppuu arpominen.

Valmiste- tai runkonumero (riippuu siitä onko mylly ollut alunperinkin Majorin keulalla) löytyy lohkon oikealta puolelta kannen ja lohkon rajasta moottorin etupäästä tai vanhemmissa koneissa startin kiinnityskohdan tasopinnasta. Valukoodi on laturin kohdalla oleva neljän merkin kirjain-numerokombinaatio.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

tma kirjoitti:Katso ja ilmoita siitä lohkosta joko valmistenumero tai valukoodi niin löytyy kerralla oikeat osat siihen ja loppuu arpominen.

Valmiste- tai runkonumero (riippuu siitä onko mylly ollut alunperinkin Majorin keulalla) löytyy lohkon oikealta puolelta kannen ja lohkon rajasta moottorin etupäästä tai vanhemmissa koneissa startin kiinnityskohdan tasopinnasta. Valukoodi on laturin kohdalla oleva neljän merkin kirjain-numerokombinaatio.
Sehän passaa kyllä, jos joku osaa suoraan tiedot antaa. :)

Moottorin numero on 1549392
Pumpunnumero on SPE 4A75S 647

Lohko lienee alkuperänen eli Powerin, mutta pumppu taitaa olla Superista.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

tma:n vastausta odotellessa noviisi esittää välikysymyksen:

Kuinka kuluneet saa olla nokka-akselin "laakeri"-rinkulat?

Ja toiseksi, mistä niitä saa?

Ei ole varaosalistoja selaillessa ainakaan osunut silmiin.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Hooze kirjoitti:tma:n vastausta odotellessa noviisi esittää välikysymyksen:

Kuinka kuluneet saa olla nokka-akselin "laakeri"-rinkulat?

Ja toiseksi, mistä niitä saa?

Ei ole varaosalistoja selaillessa ainakaan osunut silmiin.
Nokkaakselin välys 0,002-0,0035 tuumaa ja kuluneisuusvara 0,006.
Jos moottorissa on laakereita niin lohkon poraus on 2,188-2,189 tuumaa ja joskus ne on porattu ylikokoon +0,020
Yleensä nokkaakselinlaakereita ei ole Majorin moottoreissa ollenkaan vaan akseli on suoraan lohkossa, ja minulla on se käsitys että niitä on laitettu vain jos valmistuksessa on tapahtunut koneistusvirhe tai myöhemmin jos lohko on kulunut niin että se on katottu tarpeelliseski.
Tradereissa ne ovat vakiona mutta jakopäätä lähinnä oleva laakeri on "kiven alla" muut olen nähnyt jossakin olevan myytävänä.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Hooze kirjoitti:
tma kirjoitti:Katso ja ilmoita siitä lohkosta joko valmistenumero tai valukoodi niin löytyy kerralla oikeat osat siihen ja loppuu arpominen.

Valmiste- tai runkonumero (riippuu siitä onko mylly ollut alunperinkin Majorin keulalla) löytyy lohkon oikealta puolelta kannen ja lohkon rajasta moottorin etupäästä tai vanhemmissa koneissa startin kiinnityskohdan tasopinnasta. Valukoodi on laturin kohdalla oleva neljän merkin kirjain-numerokombinaatio.
Sehän passaa kyllä, jos joku osaa suoraan tiedot antaa. :)

Moottorin numero on 1549392
Pumpunnumero on SPE 4A75S 647

Lohko lienee alkuperänen eli Powerin, mutta pumppu taitaa olla Superista.
Kyseessä niin sanottu alkupään Mark III-tyypin kone, jossa sylinteriputki yhdellä O-renkaalla. Tässä putkessa kuuluu olla se pieni ranssi päässä, ei siis tasainen malli. Mäntä isolla tapilla.

Tässä on esim. oikea putkimäntäsarja siihen:

http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... cts_id=384

Ei pidä sekoittaa tuoreempaan putkeen, jossa myös putken yläpää tiivistetty O-renkaalla. Se putkityyppi tulee vasta Superiin, eikä sekään heti tuotannon alusta.

Suosittelen vaihtamaan kaikki putket ja männät siihen kerralla, niin ei tarvii sitä konetta ihan heti aukaista uudestaan. Monelta toimittajalta löytyy ns. moottorikorjauspaketteja, joissa on lähes kaikki hilut koneeseen laakereita lukuun ottamatta.

Pumppu on tosiaan Superista.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Iso Kiitos tma:lle ja granille tiedoista!

Itse olin siinä uskossa että tämä on Mk II-tyypin kone, mutta ilmeisesti on sitten kuitenkin tuoreempi.

Nokka-akselin laakereilla tarkoitin näissä kuvissa olevaa irrotettavan näköistä osaa:

http://aijaa.com/fLZhKM

Tätäkö grani myös tarkoitti, vai onko joihinkin koneisiin laitettu vielä erilaista laakerointia?
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja er3004 »

rastuhannu kirjoitti:Kyllä se kunnollinen ulosvetäjän läntti täytyy sorvaamalla tehdä. Sorvataan olake joka käy putken sisään niin asettuu aina kohdalleen.
Kyllä minä 60 luvulla tein rälläkällä sellaisen lätkän, jolla vedin putket ylös.
Yrittänyttä ei laiteta
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Hooze kirjoitti:Iso Kiitos tma:lle ja granille tiedoista!

Itse olin siinä uskossa että tämä on Mk II-tyypin kone, mutta ilmeisesti on sitten kuitenkin tuoreempi.

Nokka-akselin laakereilla tarkoitin näissä kuvissa olevaa irrotettavan näköistä osaa:

http://aijaa.com/fLZhKM

Tätäkö grani myös tarkoitti, vai onko joihinkin koneisiin laitettu vielä erilaista laakerointia?
Juu, noi on laakereita mutta normaalisti akseli pyörii suoraan lohkossa ilman laakereita.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

grani kirjoitti:
Hooze kirjoitti:Iso Kiitos tma:lle ja granille tiedoista!

Itse olin siinä uskossa että tämä on Mk II-tyypin kone, mutta ilmeisesti on sitten kuitenkin tuoreempi.

Nokka-akselin laakereilla tarkoitin näissä kuvissa olevaa irrotettavan näköistä osaa:

http://aijaa.com/fLZhKM

Tätäkö grani myös tarkoitti, vai onko joihinkin koneisiin laitettu vielä erilaista laakerointia?
Juu, noi on laakereita mutta normaalisti akseli pyörii suoraan lohkossa ilman laakereita.
Kannattaiskohan nuo sitten vaihtaa nyt samantien, vai voiko olettaa että kestävät vielä yhtä kauan kuin muutkin osat?

Ja onnistuuko noiden asennus helposti itse vai onko koneistamon hommia?

En ole tosin kyllä missään noita nähnyt edes myynnissä. :(
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Jos niissä ei ole mitään näkyvää vikaa niin en vaihtaisi.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Tuplat.
Viimeksi muokannut Hooze, Ma Touko 18, 2015 11:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Kaikissa niissä on kyllä tuollaiset kulumajäljet niin kuin on tuossa kuvissa olevassa, ensimmäisessä laakerissa.

Jos joku tietää mistä näitä löytyy, niin sitten voisi laittaa nekin uusiksi. Muuten saa vanhat jäädä paikoiolleen.

Olisikohan jollain tietämystä asennuksesta, eli riittääkö että puristaa uudet paikalleen vai pitääkö homma tehdä tarkemmin?
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Hooze kirjoitti:Kaikissa niissä on kyllä tuollaiset kulumajäljet niin kuin on tuossa kuvissa olevassa, ensimmäisessä laakerissa.

Jos joku tietää mistä näitä löytyy, niin sitten voisi laittaa nekin uusiksi. Muuten saa vanhat jäädä paikoilleen.

Olisikohan jollain tietämystä asennuksesta, eli riittääkö että puristaa uudet paikalleen vai pitääkö homma tehdä tarkemmin?
Niissä on viellä harmaa pinta. Sen jälkeen tulee kupari näkyviin mutta silloinkin viellä kelpaavat. Heittokellolla voisi tietysti mitata välyksen jos katsoo sen tarpeelliseeksi.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Hooze kirjoitti:Kaikissa niissä on kyllä tuollaiset kulumajäljet niin kuin on tuossa kuvissa olevassa, ensimmäisessä laakerissa.

Jos joku tietää mistä näitä löytyy, niin sitten voisi laittaa nekin uusiksi. Muuten saa vanhat jäädä paikoilleen.

Olisikohan jollain tietämystä asennuksesta, eli riittääkö että puristaa uudet paikalleen vai pitääkö homma tehdä tarkemmin?
Niissä on viellä harmaa pinta. Sen jälkeen tulee kupari näkyviin mutta silloinkin viellä kelpaavat. Heittokellolla voisi tietysti mitata välyksen jos katsoo sen tarpeelliseeksi.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

grani kirjoitti:
Hooze kirjoitti:Kaikissa niissä on kyllä tuollaiset kulumajäljet niin kuin on tuossa kuvissa olevassa, ensimmäisessä laakerissa.

Jos joku tietää mistä näitä löytyy, niin sitten voisi laittaa nekin uusiksi. Muuten saa vanhat jäädä paikoilleen.

Olisikohan jollain tietämystä asennuksesta, eli riittääkö että puristaa uudet paikalleen vai pitääkö homma tehdä tarkemmin?
Niissä on viellä harmaa pinta. Sen jälkeen tulee kupari näkyviin mutta silloinkin viellä kelpaavat. Heittokellolla voisi tietysti mitata välyksen jos katsoo sen tarpeelliseeksi.
Noh, sitten en ala etsimään niitä aktiivisesti. :)
Hooze
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 7:32 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hooze »

Tänään ehdin pyörähtämään tallissa sen verran että putsailin hieman lohkoa. Samalla huomasin että ykköspytyn alapäästä on lohjennut pieni palanen. Oisko ulosvetäjä kolahtanut tjms.. :( Kovin paksu tuo reuna ei näemmä ole.

Lohkeama ei ulotu ihan tiivisteuran pohjaan asti, eikä ole kovin pitkä.

http://aijaa.com/lv2J61

Mitäs osaavammat sanovat tuosta? Näyttääkö tulevaisuus siltä että öljyä ei tarvitse koneeseen lisätä kun pinta nousee itsestään... ;)

Muissa pytyissä ei näkynyt lohkeamia. Itse tiivisteuria en ole vielä tarkemmin tutkinut, eli saattaahan sieltä vielä muitakin yllätyksiä löytyä....
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Nyt osuit asian ytimeen. Tämä on se asia johon kannatta panostaa. Näitten O-renkaitten laatu ja niiden urien kunto on se asia joka määrää koneen tulevaa ikää ensisiaisesti. Äla käytä tiivistesarjan mukana tulleita O-renkaita vaan osta mieluiten siikooni tai viton renkaita ja puhdista ja tasoita urat huolellisesti.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jounie, Osmo_, Petrilei, TunturiPappa ja 42 vierailijaa