Kampiakselin päähän boorit

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Grude
Viestit: 183
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 9:15 am
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Kampiakselin päähän boorit

Viesti Kirjoittaja Grude »

Oisko arvon raadilla ideaa kuka ja missä saisi tehtyä boorit voa lle kampiakselin päähän ?
maametalli
Viestit: 50
Liittynyt: To Elo 16, 2012 5:58 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maametalli »

Riippuu mitä pyöritetään. Saa sen tehtyä aika helposti itsekkin ostaa tumpin pätkän ja pari laakeriyksikköä. Niveleksi käy auton kardaanin ristikko laipat valmiina. Tumppiin laippa ja toinen laippa hihnapyörään ja siihen väliin ristikko. Laipat sen takia jotta saa sopivan kiinnityksen ristikon laipalle
korpirampa
Viestit: 1529
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Eikö jotkut hurjat koneistais paikallaan?

Niin siis onko tarkoitus laittaa traktorin VOA suoraan kampiakselin päähän? Vai vaan boorit kytkinholkille?
jani78
Viestit: 647
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 11:20 am
Paikkakunta: tenhola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jani78 »

Mihinkähän käyttöön tällänen systeemi tulee? Ja tuleeko ihan traktoriin vai irtomoottoriin?
Grude
Viestit: 183
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 9:15 am
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grude »

joo siis, kyseessä rellu 4 sen moottori, kampura 1 sessä 1 kiertokangenlaakerikaula loppu, kyseistä kampiakselia ei ole olemassa ilmeisesti missään koska kyseisessä kampiakselissa on voiman ulosotto jakopään läpi, tästä otetaan latiri,vesipumppu mekaaninen ulosotto sekä hydraulipumppu, kaikki hihnoilla, kampura 2 sessa kaikki muuten kunnossa mutta jakopäässä ei ole booreja, sileetä pintaa vain, paksuus oikea jne jne, pitäis saada siis hiottua siihen mallin mukaan boorit johon tulee sitten siivapyörälimppu

kyseinen ihmekone menee Gutbrot 3100 allradiin, tunnetaan myös nimellä K34
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Olisko taper lock-kartioholkilla mahdollista askarrella hihnapyörät? :roll:
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ei ylikoko laakeriliuskoja löydy mistään? Voisi olla helpompi hioa tuo yksi kaula kuntoon.
Grude
Viestit: 183
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 9:15 am
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grude »

nojuuh, taperlokkia pitä katella, ongelmaksi muodostii tuo läpmenokaula, yhden kaulan hionta vois tulla kyseeseen muttakun on aikamoinen heitto, mittasin ihan työntömitalla millin heiton siinä, alikokoja tais olla 0,50 sti muttakun kaukana ja kalliita
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Olisiko metalliruiskutus ja koneistus uudelleen vaihtoehto,esim. Virtasen moottori tekee niitä.
Numis97
Viestit: 160
Liittynyt: Pe Syys 23, 2011 8:29 pm
Paikkakunta: Jalasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Numis97 »

ojaniitty kirjoitti:Olisiko metalliruiskutus ja koneistus uudelleen vaihtoehto,esim. Virtasen moottori tekee niitä.
Erääseen kuivana käytettyyn kapineeseen olisi talossa tarvetta saada kaulaan kolmatta milliä lisää vahvuutta. Tammer Dieselistä vastasivat, etteivät enää ruiskuta, koska akselit lähes poikkeuksetta paukahtavat karkaistumisen vuoksi poikki jo melko lyhyen käytön jälkeen. Kuten omassa tapauksessa jouduttaneen jossain vaiheessa tekemään, mittatilauksena vahvemmat laakerit? Millään lailla toki kokemuspohjalta ruiskutustakaan väheksymättä.
korpirampa
Viestit: 1529
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

No eikö tuohon laittaisi ihan kiilan? Suoralle akselille...?
Grude
Viestit: 183
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 9:15 am
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grude »

ei oikein kiilaakaan vai laittaa, jakopään kiilaura on jo ja vähän sisempänä kuin noi boorit, koitan huomenna laittaa kuvan, jonnekkin..
Markku_poika
Viestit: 548
Liittynyt: To Loka 29, 2009 11:06 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku_poika »

Oletko Grude varma, että kutisliitoksella ei onnistu? Ohuthan se kampuran pää varmaan on, mutta liekö tuo momenttikaan ihan mahdoton?
MaUu
Grude
Viestit: 183
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 9:15 am
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grude »

voishan tuo onnistua taper lock tyyppisellä mutta ei löydy valmista mistään, pitäs sit ihan teettää mittojen mukaan kun ei ole sorvia itellä
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Grude kirjoitti:joo siis, kyseessä rellu 4 sen moottori, kyseistä kampiakselia ei ole olemassa ilmeisesti missään koska kyseisessä kampiakselissa on voiman ulosotto jakopään läpi
Onko tuo nimenomaan tuon Gutbrotin oma kone vai mistä se on alunperin :?:
Grude
Viestit: 183
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 9:15 am
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grude »

siis risa kampura on gutin alkuperäinne, vaihtokone on rellu 6 sesta
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Ennen metalliruiskutuksia valuhartsia käytettiin akselien kulahtaneiden kaulojen kasvattamiseen. Käytettiin ihan sähkömoottoreihinkin. Itsekin aikoinaan Strömbergillä korjasin akseleita tuolla metodilla. Siitä ei ole hajuakaan saako valuhartsia enää mistään.
Markku_poika
Viestit: 548
Liittynyt: To Loka 29, 2009 11:06 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku_poika »

Mikä sen ulostulevan pään halkaisija on ja kuinka pitkästi sitä käytetään?
Vois vähän arvioida on kutistusliitokseen mahdollisuuksia.
Jos asentaessa on tilaa ja muuta ei tule kuin hihnapyöriä, niin kutistamalla holkki suoraan akselin päähän - hihnojen linjaus pitää sitten onnistua kerralla. Öljyirrotusurat siihen holkkiin.
Jos halkaisija on riittävän suuri, niin akseli sorviin ja tila holkille, johon ne poorit on tehty ja se holkki kutistamalla paikalleen. Silloin linjaus ei ole ongelma.
Ja sielläkö on jossain kiilaura? Tarvittaessa siihen kutistettavaan holkkiin voi sijoittaa sen olemasssa olevan kiilankin.
Taikki sen holkinkin voi kiinnittää kiilalla. Kumminkin akselin joutuu koneelle viemään.
Mutta kaikki on kiinni sen pään halkaisijasta.
MaUu
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, Google [Bot], htc_81, Massikkamiess ja 59 vierailijaa