Rysky 2500 Juontovinssi
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 8:41 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Rysky 2500 Juontovinssi
Löytyiskö tommosesta vinssistä materiaalia tai kokemuksia keneltäkään, eli Rysky 2500 vinssi nostopuomilla. Ohkohan siinä alunperin ollu mitään jarrua vaijeri kelalle?
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: Ke Elo 23, 2006 11:55 pm
- Viesti:
Ryskystä
minulla on ehkä kokemusta. Kone on maalla, joten en nyt pysty tarkastamaan sen merkkiä ja tyyppiä, mutta omani on ruosteenruskea ja taannoin (30 v sitten?) osuuskaupasta ostettu. Lieneekö kyseessä Rysky? Puomia ei ole ja pelottaa pelkkä ajatuskin.
Kysyit vaijerikelan jarrusta. Omassani juuri se - tai sen puute - on suurin ongelma. Vaijeria puulle vietäessä kela pyörii (liian) vinhasti ja tekee usein sotkun. Lisäksi kela on suorareunainen - eikä kapene pohjaa kohti - joten vaijeri kiilautuu herkästi jumiin. Vaijeri pääsee myös kiilautumaan kelan reunan ja sen suojarautojen väliin. Tällöin kela siis ei pyöri ollenkaan ja tuo kiilautunut vaijeri voi muuten olla tosi tiukassa. Yleensä siis on ja niinpä joskus Rysky hatuttaa metsässä. Kaverin kanssa juonto onnistuu ok, jos toinen on skarppina vinssillä ja vahtii vaijeria ja sen uloskelautumista haukkana. Jarruttelee vaikka rukkasella.
Mielessä on ollut Ryskyn sepitys s.e. retusoisin suojaraudat niin, ettei vaijeri mahdu kiilautumaan sinne väliin. Samoin olen miettinyt jonkinlaista kitkajarrua estämään kelan vapaata pyörimistä vaijeria uloskelattaessa. Jonkinlainen jousisysteemi siinä pitäisi olla. Oliskohan jossakin vehkeessä mallia tai jopa valmista varaosaa tuohon tarkoitukseen?
Kysyit vaijerikelan jarrusta. Omassani juuri se - tai sen puute - on suurin ongelma. Vaijeria puulle vietäessä kela pyörii (liian) vinhasti ja tekee usein sotkun. Lisäksi kela on suorareunainen - eikä kapene pohjaa kohti - joten vaijeri kiilautuu herkästi jumiin. Vaijeri pääsee myös kiilautumaan kelan reunan ja sen suojarautojen väliin. Tällöin kela siis ei pyöri ollenkaan ja tuo kiilautunut vaijeri voi muuten olla tosi tiukassa. Yleensä siis on ja niinpä joskus Rysky hatuttaa metsässä. Kaverin kanssa juonto onnistuu ok, jos toinen on skarppina vinssillä ja vahtii vaijeria ja sen uloskelautumista haukkana. Jarruttelee vaikka rukkasella.
Mielessä on ollut Ryskyn sepitys s.e. retusoisin suojaraudat niin, ettei vaijeri mahdu kiilautumaan sinne väliin. Samoin olen miettinyt jonkinlaista kitkajarrua estämään kelan vapaata pyörimistä vaijeria uloskelattaessa. Jonkinlainen jousisysteemi siinä pitäisi olla. Oliskohan jossakin vehkeessä mallia tai jopa valmista varaosaa tuohon tarkoitukseen?
-
- Viestit: 7534
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
-
- Viestit: 698
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:28 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Rysky 2500 Juontovinssi
Jos on rysky yhtään samanlainen,kuin vanha Jukka vinssi, niin siitä saa säädettyä vaijerin purkatumisherkkyyttä
kuvassa olevaa pulttia löysäämällä ja pyöräyttämällä paininholkkia kiinnipäin, jolloin se työntää vaijerirumpua kytkinlevyä vasten ja näin kitka lisääntyy. Kokeilemalla selviää sopiva herkkyys.
Kuluttaa tietenkin enempi kytkin levyä, mutta harrastekäytössä ja sen mitä rumpu pyörii(alta sata kiekkaa min.)sillä ei ole suurta merkitystä.
Itse ostin aikoinani jonkun pienen h-auton kytkinlevyjä pari kappaletta ja niistä on vasta ensimäinen menossa. Käy hyvin auton levy, siitä vain booriholkki niittauksista irti, niin sopii kuin nenä päähän tai sormi.....no olkoon sanomatta
Tää nyt oli vaan omakohtainen kokemuspohjainen ohje.Muuta tietoa, eikä kokemusta Ryskystä ei ole.
kuvassa olevaa pulttia löysäämällä ja pyöräyttämällä paininholkkia kiinnipäin, jolloin se työntää vaijerirumpua kytkinlevyä vasten ja näin kitka lisääntyy. Kokeilemalla selviää sopiva herkkyys.
Kuluttaa tietenkin enempi kytkin levyä, mutta harrastekäytössä ja sen mitä rumpu pyörii(alta sata kiekkaa min.)sillä ei ole suurta merkitystä.
Itse ostin aikoinani jonkun pienen h-auton kytkinlevyjä pari kappaletta ja niistä on vasta ensimäinen menossa. Käy hyvin auton levy, siitä vain booriholkki niittauksista irti, niin sopii kuin nenä päähän tai sormi.....no olkoon sanomatta
Tää nyt oli vaan omakohtainen kokemuspohjainen ohje.Muuta tietoa, eikä kokemusta Ryskystä ei ole.
son Ford
-
- Viestit: 7534
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
-
- Viestit: 1887
- Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
- Paikkakunta: Paskat...Härmä
- Viesti:
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 8:41 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Samaa ratkaisua mietin mitä Ripa ehdotti, Ryskyssä kitkapinta on liimattu tohon isoon hammaspyörään ja vivulla kiristetään vaijerikela sitä vasten eli samanlainen toiminta tapa varmaan kaikissa vinsseissä, näin ollen Rysky ja Jukka ovat toistensa kaltaisia vaikka osien sijoittelussa onkin eroja esim Ryskyssä vaijerikela toisella puolella kuin tuossa kuvassa olevassa Jukassa eli tuolla lovipankon puolella.
Kirjallisuutta kyselin jotta selviäis onko kyseinen säätö homma ollut myös valmistajan ajatus estää vaijerikelaa purkautumasta holtittomasti.
Ryskyn valmistaja oli Kuljetuskone Oy Oitti.
Kirjallisuutta kyselin jotta selviäis onko kyseinen säätö homma ollut myös valmistajan ajatus estää vaijerikelaa purkautumasta holtittomasti.
Ryskyn valmistaja oli Kuljetuskone Oy Oitti.
-
- Viestit: 698
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:28 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Juu...en kyllä minäkään aavista valmistajan ajatuksenjuoksua ko.asiassa, mutta kait se noin on kaikessa yksinkertaisuudessaan ajateltu toimivan ,tai....onko ajateltu ollenkaan.Noin se vaan säätö parhaiten toimii.Tietysti...saisihan siihen rakennettua vaikka minkälaista jarrulaitetta ,mutta ei vanha viitsi.HS kirjoitti:
Kirjallisuutta kyselin jotta selviäis onko kyseinen säätö homma ollut myös valmistajan ajatus estää vaijerikelaa purkautumasta holtittomasti.
Säätö on silloin sopiva ,kun saksimiehen suunnasta ei kovin paljon per...hosia kuulu ja rumpu ei purkaudu vauhdilla.
son Ford
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: Ke Elo 23, 2006 11:55 pm
- Viesti:
Ohjekirja
tai sen virkaa toimittava läpyskä saattaa löytyä. Tarkistaminen vie viikon. Kerron sitten löytyikö. Mutta älä odota ohjekirjalta liikoja, taisi olla sen kuuluisan lain kirjaimen takia tuon vehkeen mukana.
Kerro jos keksit jarrun. Olisi muuten mukava nähdä kuva siitä em. peltosalmen/iisalmen Farmin muoviholkista, josko semmonen toimisi.
Kerro jos keksit jarrun. Olisi muuten mukava nähdä kuva siitä em. peltosalmen/iisalmen Farmin muoviholkista, josko semmonen toimisi.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 8:41 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Sama ajatus kävi mielessä, mutta pakkohan sen on olla hyvä kun ovat markkinoille laskeneet, mutta mistä johtui konkurssi .ajateltu toimivan ,tai....onko ajateltu ollenkaan.
Yksi vaihtoehto voisi olla saman tapainen "läpyskä" vaijerin päälle kuin mitä vaijeritaljoissa on, mutta on jarru minkälainen vaan se ei saa estää vaijerikelan liikkumista akselilla.
Ja sitten ihan muuta asiaa, näitä keskusteluja seuratessa olen pannut merkille, että toisilla on tapana vastata hirveällä kiireellä ilman, että ehtii katsoa ja miettiä mitä on kirjoittanut, tästä seurauksena lauseita joita täytyy ihmetellä mitä on yritetty sanoa ja kirjoitus virheitä ihan per...e...i. Suosittelen käyttämään tuota esikatselu nappia ja lukemaan oman tekstin läpi ainakin kerran ja miettimään miltä se kuulostaa, tämä ei koske tätä viestiketjua vaan yleensä tätä kirjoittelua, anteeksi tämä purkaus, pahoittelen.
- Kontio
- Viestit: 1663
- Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Farmin esitteissä on kuva tuosta jarru systeemistä , ei tietenkään liity mitenkään Ryskyn vinsseihin mutta kerron nyt kuitenkin.
Eli niissä on vannejarru joka jarruttaa suoraan vaijerirummun päästä ja se on kytketty vivulla niin että kun vetää vivusta niin vanne avautuu ja rumpu lähtee vetämään, myös päinvastoin-> tällä pystyy kuormaamaan myös puomin avulla.
Jarrun saa tietenkin vapautettua ihan normaalisti muuten vaijerin ulos vetoa varten.
Kun olisi skanneri voisin ottaa kuvan tuosta jarrusysteemistä, on nimittäin melko yksinkertainen.
Eli niissä on vannejarru joka jarruttaa suoraan vaijerirummun päästä ja se on kytketty vivulla niin että kun vetää vivusta niin vanne avautuu ja rumpu lähtee vetämään, myös päinvastoin-> tällä pystyy kuormaamaan myös puomin avulla.
Jarrun saa tietenkin vapautettua ihan normaalisti muuten vaijerin ulos vetoa varten.
Kun olisi skanneri voisin ottaa kuvan tuosta jarrusysteemistä, on nimittäin melko yksinkertainen.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:21 pm
- Paikkakunta: Peräpohjola
- Viesti:
Parempaa kuvaa ei ole ja vinssi on 80km päässä.HS kirjoitti:Jokos oot lynyrd kerinny kattoon löytyykö kirjallisuutta.
Löytyykö kuvia siitä Peltosalmelaisen muovitappi hommasta joltain?
Tuo keskirauta, jossa kelu on kiinni, niin siinä raudassa,
ylhäällä kelan ulkoreunan kohdalla näkyy pultti pystyssä,
eli siinä on putki kelan reunaa kohti, sen sisällä muovitappi,
joka vastaa kelan reunaan ja pultti jolla sitä voi säätää.
Tämmönen näkömuisti siitä on jäänyt.
Vinssihän on tavallaan väärinpäin tossa kiinni,
mitään muuta väliä ei ole, mutta se lukko,
millä voi lukita kelan ulosvetosuuntaan ei pelaa oikeinpäin,
mutta eipä sitä tarvi.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: Ke Elo 23, 2006 11:55 pm
- Viesti:
Kirjallista materiaalia
löytyi eli "ohjekirja". Se on parempi kuin muistelin eli siinä on täydelliset hajotuskuvat´ja käyttöohjeet (ne tietysti tosimies jättää väliin - tai ainakin lukematta). Kaatelin jonkun sahapuun ja siinä tuli taas vinssi päivitettyä. Hyvinhän se pelasi. Ja massikka meni sopivan vetisessä ja vähäisessä lumessa ponssen vertaisesti.
Mutta asiaan. Minun Ryskyni on 4500. Ohjekirjan mukaan erot sen ja 2500 välilä ovat ainakin vetotehossa (2500 kg/4500), kytkimessä (4500:ssa kitkapinnat mol. puolin), painossa (160 kg/180 kg) ja ulkonäössä. Omasta otin muutaman kuvan, linkit ohessa (toivottavasti linkit toimivat, eka kertaa asialla).
Ohjekirjassa on sekä 2500:n että 4500:n varaosakuvat. Ja mikä parasta: kuvat myös puomista - sitä alkoi tehdä heti mieli. Voisin joskus skannata läpyskän ja pistää jakoon (ei onnistu ihan heti). Jos on kiire, laita yv ja siinä sähköpostiosoite ja saat ohjekirjan tiedostona.
http://kuvas.net/userimages/registered/ ... Rysky1.JPG
http://kuvas.net/userimages/registered/ ... Rysky2.JPG
http://kuvas.net/userimages/registered/ ... Rysky3.JPG
http://kuvas.net/userimages/registered/ ... Rysky4.JPG
Mutta asiaan. Minun Ryskyni on 4500. Ohjekirjan mukaan erot sen ja 2500 välilä ovat ainakin vetotehossa (2500 kg/4500), kytkimessä (4500:ssa kitkapinnat mol. puolin), painossa (160 kg/180 kg) ja ulkonäössä. Omasta otin muutaman kuvan, linkit ohessa (toivottavasti linkit toimivat, eka kertaa asialla).
Ohjekirjassa on sekä 2500:n että 4500:n varaosakuvat. Ja mikä parasta: kuvat myös puomista - sitä alkoi tehdä heti mieli. Voisin joskus skannata läpyskän ja pistää jakoon (ei onnistu ihan heti). Jos on kiire, laita yv ja siinä sähköpostiosoite ja saat ohjekirjan tiedostona.
http://kuvas.net/userimages/registered/ ... Rysky1.JPG
http://kuvas.net/userimages/registered/ ... Rysky2.JPG
http://kuvas.net/userimages/registered/ ... Rysky3.JPG
http://kuvas.net/userimages/registered/ ... Rysky4.JPG
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mpaseppä, Semrush [Bot], toyotacorolla ja 64 vierailijaa