BE ajokorttiluokka + maksimit matkailussa

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

BE ajokorttiluokka + maksimit matkailussa

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Muistaako joku mikä on max paino kärryssä jota saa vetää BE kortilla? Kun minulla on mielikuva, että ei yli 7,5 tonnin kokonaispainoa olisi vanhan lain aikana saanut ylittää, vaikka jossain järeissä vanhoissa maastureissa onkin ihan hävyttömät koukkupainot jarrullisille (2x oma paino). Meillä on brainstorm päällä maksikokoisen matkailuvaunu-veturi -yhdistelmän hahmottelusta.

Järeä korkea paku veturiksi ja ISO matkailuvaunu. Veturiin tekniikka, kylppäri, lämmitys, pesukone, kuivausrumpu, aggregaatti, jne jolloin tilaa vapautuu vaunusta asumiseen.

Haetaan max mittoja ja painoja. On muuttunut sillisalaatiksi säädäntö. En osannut trafin sivulla olevaa tekstiä suomentaa. Jos homma saa tulta, tästä voi tulla mielenkiintoinen mobile home -projekti.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Minä olen siinä uskossa että auto 3500kg ja sen perään isoin siihen autoon sallittu vaunu, olipa sitten minkä painoinen tahansa.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
JP
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

grani kirjoitti:Minä olen siinä uskossa että auto 3500kg ja sen perään isoin siihen autoon sallittu vaunu, olipa sitten minkä painoinen tahansa.
Ei ny ihan, perävaunun paino pikkueellä on max 3500 kg.
Eli pikkueellä vetoauton max kokonaispaino 3500 ja kärry rekisteriotteeseen merkattu max vetopaino, jos sitä ei oo ilmoitettu otteessa. maksimi kärryn paino 3500 kg.
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
Vetoauton ja kytkentälaitteiden tekniset ominaisuudet määrittelevät, minkä kokoinen perävaunu autoon voidaan kytkeä. Auton rekisteritietoihin on yleensä merkitty perävaunun suurin sallittu kytkentämassa jarruin ja jarruitta sekä suurin sallittu yhdistelmämassa.

Kytkentämassa tarkoittaa perävaunun ja kuorman muodostamaa todellista yhteenlaskettua massaa. Perävaunun kytkemistä autoon voi rajoittaa myös suurin sallittu yhdistelmämassa eli auton ja perävaunun kuormineen yhteenlaskettu massa tai esimerkiksi suurin vetokoukulle sallittu massa. Pienin kaikista massarajoista on määräävä.

Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät seuraavasti:

jarruton O1-luokan perävaunu: puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750 kg
jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

7 tonnia olisi sitten max. Tosin mitä trafin sivuilta luin, ei siellä mainittu kuin hinattavan ajoneuvon max paino 3,5 tonnia. Perävaunusta en sitä löytänyt, eli olin uskossa, että 3,5 tonnia veturi max + koukulle rekisteriotteessa sallittu max paino.

Pitää lähteä tuosta 7 tonnin kokonaispainosta, mutta varmistaa se konttorilta.

-------------------------
Aikomus olisi rekisteröidä yhdistelmä Suomeen. Ei välttämättä kuitenkaan. Suomessa veturin käyttömaksu menee (paku) kokonaispainon mukaan tai päästöjen mukaan (2008). Jos pakuun lataa tekniikkaa, kylppärin, yms. kiinteästi, se ei kai vaikuta käyttömaksuun. Joskus tehtiin huoltoautoja, mutta ei taida olla enää hyötyä?
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

V361 kirjoitti:
grani kirjoitti:Minä olen siinä uskossa että auto 3500kg ja sen perään isoin siihen autoon sallittu vaunu, olipa sitten minkä painoinen tahansa.
Ei ny ihan, perävaunun paino pikkueellä on max 3500 kg.
Eli pikkueellä vetoauton max kokonaispaino 3500 ja kärry rekisteriotteeseen merkattu max vetopaino, jos sitä ei oo ilmoitettu otteessa. maksimi kärryn paino 3500 kg.
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
Vetoauton ja kytkentälaitteiden tekniset ominaisuudet määrittelevät, minkä kokoinen perävaunu autoon voidaan kytkeä. Auton rekisteritietoihin on yleensä merkitty perävaunun suurin sallittu kytkentämassa jarruin ja jarruitta sekä suurin sallittu yhdistelmämassa.

Kytkentämassa tarkoittaa perävaunun ja kuorman muodostamaa todellista yhteenlaskettua massaa. Perävaunun kytkemistä autoon voi rajoittaa myös suurin sallittu yhdistelmämassa eli auton ja perävaunun kuormineen yhteenlaskettu massa tai esimerkiksi suurin vetokoukulle sallittu massa. Pienin kaikista massarajoista on määräävä.

Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät seuraavasti:

jarruton O1-luokan perävaunu: puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750 kg
jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
En nyt mitenkään tiedä,mutta eikös ne vetokoukun kyltissä olevat lukematkin jotain merkkaa?
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

3,5 tonnia veturi max + koukulle rekisteriotteessa sallittu max paino

No kyllä oikeessa olet...tossahan se sanotaan..

Kytkentämassa tarkoittaa perävaunun ja kuorman muodostamaa todellista yhteenlaskettua massaa. Perävaunun kytkemistä autoon voi rajoittaa myös suurin sallittu yhdistelmämassa eli auton ja perävaunun kuormineen yhteenlaskettu massa tai esimerkiksi suurin vetokoukulle sallittu massa. Pienin kaikista massarajoista on määräävä.

Kokonaispaino on valmistajan suurin autolle sallima omapaino +kuorma.
Sen mukaan eletään ja verot maksetaan vaikka ajelisi tyhjällä kontilla koko auton elinkaaren ajan....ketään kiinnosta onko sulla kontissa kuormaa vai ei....katsastuksessa voivat kiinteistä rakenteista joskus sanoa...[/quote]
Viimeksi muokannut V361, Ti Helmi 03, 2015 10:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

SepeSusi kirjoitti:7 tonnia olisi sitten max. Tosin mitä trafin sivuilta luin, ei siellä mainittu kuin hinattavan ajoneuvon max paino 3,5 tonnia. Perävaunusta en sitä löytänyt, eli olin uskossa, että 3,5 tonnia veturi max + koukulle rekisteriotteessa sallittu max paino.

Pitää lähteä tuosta 7 tonnin kokonaispainosta, mutta varmistaa se konttorilta.

-------------------------
Aikomus olisi rekisteröidä yhdistelmä Suomeen. Ei välttämättä kuitenkaan. Suomessa veturin käyttömaksu menee (paku) kokonaispainon mukaan tai päästöjen mukaan (2008). Jos pakuun lataa tekniikkaa, kylppärin, yms. kiinteästi, se ei kai vaikuta käyttömaksuun. Joskus tehtiin huoltoautoja, mutta ei taida olla enää hyötyä?
Tuo hinattava ajoneuvo vissiin tarkoittaa juurikin sitä kärryä,eli max 3500kg.
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Koukkupainot on vaihdelleet eri aikoina. wanhoissa maastureissa oli 2x vetäjän paino, mutta oliko se omamassasta? Niin muistaisin. Iso maasturi kuiten painaa aina yli 2 tonnia.
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

Isäukolla oli joskus nelivetohiace,kirjojen mukaan kärrypaino 2000kg,mutta oli asennettu takavetoisen koukku,joka rajoitti painon 1400kg(otteessa)
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

V361 kirjoitti:tai esimerkiksi suurin vetokoukulle sallittu massa. Pienin kaikista massarajoista on määräävä.
Niin ja sitä vetokoukun suurinta massaa voi korottaa hukaamalla sen tyyppikilven :D Tällöin mennään ajoneuvon massojen mukaan :wink: Tosin tämä ei toimi niissä ajoneuvoissa, joihin on koukku aikoinaan muutoskatsastettu otteeseen, eikä näissä ihan uudemmissa, joihin vaaditaan tyyppihyväksytty koukku. No, nämä jutut eivät liity ajokorttiasetukseen...
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Juu näinhän se on ku cardaani kertoo....
Tiedoksi vaan että pelkällä beekorttosellakin saa hinata 3500 kiloisella autolla 750 kg kärryä, eli kokonaispaino saa olla 4250 kg...lukeepi tuolla trafin linki sivulla...
Paalari
Viestit: 2007
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Työntöjarrukärryn (o2) max kokonaismassa on 3,5tn, eli tuo on aivan ehdoton rattaitten yläraja, kun isompaa ei ole olemassakaan.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

No homma muotoutuu pikkuhiljaa. Pitkä ja korkee Iveco n. 150kW 3 litran turbo commonraililla. Taitaa saada 6 lovisella laatikolla. Pakuna jää tonni kantavuutta ja 3,5 tonnia on koukkupaino. Tavaratila 4,5 pitkä, 1,9 korkea ja kai jotain 1,85 leveä. Kardaaniveto ja kone pitkittäin. Virossa käytiin katsomassa 2005 mallista alle 200k ajettua, eikä hinta päätä huimannut. Muutama tonni.

Vaunu on mietinnässä. Pitää mitata peilien ja korin leveys ja sovittaa kärry siihen. Vanhastaan on semmonen perstuntuma, että kärry sais olla sisältä katsottuna 1/3-osa peilin verran autoa leveämpi. Ei haittaa tiellä ja on hyvä peruuttaa.

8,5 metristä on tyrkytetty. Max pituus nyt ihan hatusta taisi olla be-kortilla 15m, joten täpärälle vetää. Etenkin jos jotain karja-auraa keulalle ripustaa.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kun tulee oikein iso ja painava vaunu, on iso merkitys myös sillä, onko vetoauto paripyörällinen, etu- vai takavetoinen, neliveto, taka-akselin sijoitus keskelle rahtitilaa vai ihan auton perällä, eli koukun etäisyys taka-akselista. Mikä lie paras? Peruutellessa pitkää kärriä pitkä perä on ainakin eduksi.
Monesti olen itsekin miettinyt parasta vaunu-auto yhdistelmää. Hyvä on testata ja kuulostella auton käyttäytymisestä vetoautona. Erityisesti nelosella ajossa oltava kierrokset jossain kork. 2800 tienoilla 80 vauhdissa, muuten on aika huudattamista. Vitosvaihteen joutuu jättämään pois käytöstä. Yksi kaveri vaihtoi Iveco matkailuautoonsa pienemmän rattaan nelosvaihteen tilalle vieläpä, kun veteli sillä isoa kärriä. Joku 2000-luvun alun malli oli. Tai siis muutti välitystä niin, että kierrokset suureni 80kmh vetovauhdissa. Ja ihan tarkkaan en muista oliko sittenkin kyseessä 5-vaihde..
Miksi muuten meillä päin ei näy Amerikkalaisia VAN-tyypin pakuja? Niissä on kunnon koneet myös Dieselinä ja automaattilaatikko eikä nykyisillä ympäristösäännöksillä noiden kulutus ole enää iso siellä meren takanakaan?
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

http://showerofthefuture.com/

Tuo on mielenkiintoinen systeemi suihkua varten matkailuautoissa ja -vaunuissa sekä vaikka isoimmissa veneissä. No vähän on vielä kallis (4000,-e suihkukopista) mutta hyvä systeemi.
Itse kaipailen rahtikopilla olevaa paripyöräistä isolla dieselkoneella olevaa pakettiautoa vaunun vetoon. Takaluukku vaikka laskusiltatyyppisesti alas laskettava luukku/ramppi esim. moottorikelkka ajaa sisään tai vaikka hevosen kävellä. Neliskanttinen sisätila antaa mahdollisuuden lisätä tai poistaa moduuleina erilaisia sisustus- ja kalustoratkaisuja. Kerrossänkyä, pöytäryhmää, tiskikaapistoa-keittiöryhmää, parivuodetta, suihkukaappia jne. Kun tarvitsee asentaa kalut paikoilleen tai tyhjentää auto, ottaa pumppukärrit ja irroittelee tai kiinnittelee kamat mihin haluaa. Vetokapasiteettia pitäisi olla vähintään traktorin kuljettamiseen trailerilla.
Vaikka tuollaisesta rakentelisi:
https://www.google.fi/search?q=ford+tru ... way+trucks
Leppänen 2
Viestit: 769
Liittynyt: Ma Huhti 07, 2014 6:57 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leppänen 2 »

[quote="
Miksi muuten meillä päin ei näy Amerikkalaisia VAN-tyypin pakuja? Niissä on kunnon koneet myös Dieselinä ja automaattilaatikko eikä nykyisillä ympäristösäännöksillä noiden kulutus ole enää iso siellä meren takanakaan?[/quote]
Tule huomenna 5-tien varteen n. klo 13 niin näjet yhden , kun kuopion kautta mennään Tampere kuusamo väliä!
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Superdextaaja kirjoitti:.
Miksi muuten meillä päin ei näy Amerikkalaisia VAN-tyypin pakuja? Niissä on kunnon koneet myös Dieselinä ja automaattilaatikko eikä nykyisillä ympäristösäännöksillä noiden kulutus ole enää iso siellä meren takanakaan?
Onhan niitä jenkkipakuja vaikka kuinka. 199? jälkeiset (veromuutos) pääsääntöisesti ovat vaan kuorma-autoksi rekisteröityjä eli ei BE-kortilla enää edes ajeta.
Suomessa suurin osa on Chevyjä ja eihän se vanhakaan 6.2+TH700 nyt mikään kauhean syöppö ole, tosin vanhojahan ne alkaa olla ja paljon ajettuja.
Se 6.5TD ja 4L80E ei ole mikään taloudellinen yhdistelmä ja nekin vanhoja sekä kuorma-autoja.

Mutta on niitä melko tuoreitakin jonkin verran mutta tosiaan kuormureita.
Miten lie Duramax haukkaa dieseliä?
Econolinea ei enää tehdä vaan amerikassakin ajetaan transitilla v6 bensalla tai suora-5 (3,2) dieselillä. Onko se 2013 ollut viimeinen oikea isolla v8 dieselillä.
Dodgen vanin valmistus loppui 2003 ja sen jälkeen ne oli johonkin asti sprintereitä, missä dodgen merkki keulalla.
Eli chevy taitaa olla ainoa nykyään isolla koneella.
It has three speed: here, there and gone...
Leppänen 2
Viestit: 769
Liittynyt: Ma Huhti 07, 2014 6:57 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leppänen 2 »

Meitillä kun vani on vähä korkeempi kattonen , se haukkaa matka-ajossa ilman kärryä 12,5 litraa ja kevytkärryllä litran enempi ,motti on duramax, paino on tasan 3500 , matkailuauto ja korttina käy B , ikää on 8v . Tietsikkaa lastuttamalla varmaan kulku ja kulutus paranis entisestäään ?
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Leppänen 2 kirjoitti:Meitillä kun vani on vähä korkeempi kattonen , se haukkaa matka-ajossa ilman kärryä 12,5 litraa ja kevytkärryllä litran enempi ,motti on duramax, paino on tasan 3500 , matkailuauto ja korttina käy B , ikää on 8v . Tietsikkaa lastuttamalla varmaan kulku ja kulutus paranis entisestäään ?
Niin, joo matkailuautona. Niitäkään ei varmaan hirveän paljon sellaisena ole mutta kuitenkin.
Eikös tuossa vani duramaxissa ole 250hv (suurinpiirtein) ja lava-mallin duramaxissa ~300hv?
It has three speed: here, there and gone...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kardaani, Pikkuvalmet ja 39 vierailijaa