Rekkanupista matkailuauto

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, valmet_500

Vompatti
Viestit: 1066
Liittynyt: 06.01.2012, 17:43
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Rekkanupista matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Vompatti » 31.01.2015, 10:49

Tulipa tuossa mieleen, että tuollainen rekkanuppi olis komia matkailukäytössä.
Siis semmonen kaksiakselinen, jolla vedetään puoliperävaunua.
Niissähän on melkoisen kattava varustus, iso hytti ja joissakin makuupaikat kahdelle. Eikä käytetyt ole kauhean kalliitakaan. Ja huoltopalveluja on aika hyvin ympäri maata.
Olishan se ihan eri tunnelma vedellä semmosella pitkin suomea kuin jollain defelthessillä :)
Vois siinä karavaanareiden naama venähtää kun semmosella menis leirintäalueelle.

Vaan kaipa siihenkin hupailuun joku kieltopykälä löytyy.
Kärsi harkiten.

Superdextaaja
Viestit: 9072
Liittynyt: 25.10.2010, 09:12
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » 31.01.2015, 11:01

Eikös se olisi sama tehdä matkailuautoksi joku pitempi rahtikopillinen ja perälautanosturilla oleva kylmäeristetty versio? Matkustajien paikat on vain hieman rajalliset. Käytännössävain mitä ajohytissä on turvavöillä olevia hyväksyttyjä paikkoja. Rahtitilassa kun ei vissiin saa edelleenkään matkustaa vaikka miten laittaisi sohvia. Linja-autot eri juttu.
https://www.youtube.com/watch?v=yVa7uizo0t8
https://www.youtube.com/watch?v=Vlb3LH1 ... 1422579428
Viimeksi muokannut Superdextaaja, 31.01.2015, 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vompatti
Viestit: 1066
Liittynyt: 06.01.2012, 17:43
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vompatti » 31.01.2015, 11:12

No tässä tapauksessa riittää kun on tilaa kahdelle. Eihän sitä sisätilaa tarvitse kuin matkustamisee, nukkumiseen, syömiseen ja siihen yhteen ;)

Tuollainen isompi jakeluauto nyt olis ihen eri juttu sitten. Sais saunat ja kaikki.
Kärsi harkiten.

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: 29.09.2010, 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » 31.01.2015, 11:47

Amerikassa pitkää matkaa ajavissa rekoissa on pitkä ohjaamo. Saisiko sellaisen jostain.

steyr
Viestit: 547
Liittynyt: 07.04.2011, 17:07
Paikkakunta: pk-seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steyr » 31.01.2015, 11:59

http://www.nettikone.com/kenworth/w900/1362952
Tällanen? :D Näitä on vähän Suomessa ja siksi toi noiden hinnat on täällä aika suolaiset(tässä toki kärry mukana). Jenkeistä saisi halvalla ja vielä isommilla asuintiloilla esim. http://www.50000trucks.com/search/specs ... 83224.aspx

8400
Viestit: 6866
Liittynyt: 24.11.2007, 13:44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 » 31.01.2015, 12:36

No käy nyt ajamassa ja kokeilemassa minkälainen se koppi on. Lisäksi tyhjä veturikin vie vähintään 20 litraa sadalla polttoainetta.

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: 02.01.2007, 19:23
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » 31.01.2015, 14:23

steyr kirjoitti:http://www.nettikone.com/kenworth/w900/1362952
Tällanen? :D Näitä on vähän Suomessa ja siksi toi noiden hinnat on täällä aika suolaiset(tässä toki kärry mukana). Jenkeistä saisi halvalla ja vielä isommilla asuintiloilla esim. http://www.50000trucks.com/search/specs ... 83224.aspx


Tuossahan se matkailumalli onkin, sisustelee vaan ne perävaunun näyttelytilat yöpymiskäyttöön. Ja tietenkin saunakärry vielä perään.

Avatar
rattori
Viestit: 6147
Liittynyt: 18.12.2005, 12:11
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori » 31.01.2015, 15:16

Talwisavotalla näin tälläisen tukkirekka/asuntoauto yhdistelmän... ei olisi päältäpäin arvannut...

KuvaKuva
Leyland 245, 285, 2100 x 2, 282, 702, 804
Nuffield several pcs
:oops:

Juice
Viestit: 828
Liittynyt: 12.01.2008, 19:08
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Rekkanupista matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Juice » 31.01.2015, 15:47

Vompatti kirjoitti:Tulipa tuossa mieleen, että tuollainen rekkanuppi olis komia matkailukäytössä.
Vakuutukset ja dieselvero voi polttoainekulujen ohella olla merkittävästi isommat mitä normi kuttaperkkakopissa.

Saman asian ajaa vanha kartanovolvo (farkku), kaataa takapenkit niin voi tehdä kaikkia luettelemiasi aktiviteetteja :lol:

Naxxu
Viestit: 486
Liittynyt: 07.05.2012, 19:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naxxu » 31.01.2015, 15:53

No käy nyt ajamassa ja kokeilemassa minkälainen se koppi on. Lisäksi tyhjä veturikin vie vähintään 20 litraa sadalla polttoainetta.
Ei takuuvarmasti vie pelkkä rekkaveturi 20 sadalla.
Joskus ajelin bajamajoja veturina 2-akselinen Volvo FL10 vm 89 omapaino n.9tn ja sen perässä kuulakytkentäinen työntöjarrullinen 1-akselinen kärry 6m pitkällä lavalla, Pori-Seinäjoki välillä toinen suunta tyhjänä ja toiseen suuntaan 26kpl bajamajoja kyytissä (useita reissuja) keskimääräinen kulutus 25l/100km.
Viime vuoden loppupuolella yks tuttu kävi Helsingisssä nupilla takasitulomatkalla tyhjänä ajotietokoneen mukaan kulutus 18l/100km. Ajokkina Scania R470 vm 2005 3-akselinen n.7,5m pitkällä kippaavalla kapellilavalla.

McCormic B-250-57
Viestit: 3578
Liittynyt: 13.10.2013, 10:41
Viesti:

Re: Rekkanupista matkailuauto

Viesti Kirjoittaja McCormic B-250-57 » 31.01.2015, 16:08

Juice kirjoitti:
Vompatti kirjoitti:Tulipa tuossa mieleen, että tuollainen rekkanuppi olis komia matkailukäytössä.
Vakuutukset ja dieselvero voi polttoainekulujen ohella olla merkittävästi isommat mitä normi kuttaperkkakopissa.

Saman asian ajaa vanha kartanovolvo (farkku), kaataa takapenkit niin voi tehdä kaikkia luettelemiasi aktiviteetteja :lol:
Vakuutukset yksityiskäytössa 1000€ luokkaa per vuosi ja polttoainevero 250-400€/ vuosi. Luulen että molemmat maksut pienemmät kuin deftleffissä....yms kusisessa lasikuitukopissa.
Paha saa palkkansa hyvälle jää talkootyöt.

Naxxu
Viestit: 486
Liittynyt: 07.05.2012, 19:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naxxu » 31.01.2015, 16:48

Käyttövoimavero määräytyy kokonaismassan, akseleiden maarän ja käytetäänkö perävaunun vetoon.
Esim 2-akselinen kokonaismassa 18000kg(maksimi 2-akseliselle) ei perävaunua 547,5€/vuosi.

Kuorma-autosta saa rekisteröinti katsastuksen yhteydessä tai muutoskatsastukella pudottaa kokonaismassaa jos kantavuudelle ei ole käyttöä (esim tässä kysyjän tapauksessa rekkaveturin omapaino ehkä joku n. 7tn niin voidaan kokonaismassa pudottaa vaikka 10000kg)
kättövoima vero olisikin tässätapausessa enää 219€

Ja kuorma-auton saa ihan yhtä lailla poistettua liikennekäytöstä kuin henkilö-autonkin jolloin liikennevakuutuksen ja käyttövoimaveron saa poikki ja kuorma-autossahan ei sitä ns perusveron osuutta ole ollenkaan mikä HA ja PA:ssa määräytyy joko kokonaismassan tai hiilidioksidi päästöjen mukaan.

Tosin katsastus sitten varsinkin paineilma-jarrullisessa onkin aika paljon kalliimpi kuin HA tai PA:ssa

Viljo
Viestit: 880
Liittynyt: 29.12.2009, 21:41
Paikkakunta: E-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viljo » 31.01.2015, 16:54

steyr kirjoitti:http://www.nettikone.com/kenworth/w900/1362952
Tällanen? :D Näitä on vähän Suomessa ja siksi toi noiden hinnat on täällä aika suolaiset(tässä toki kärry mukana). Jenkeistä saisi halvalla ja vielä isommilla asuintiloilla esim. http://www.50000trucks.com/search/specs ... 83224.aspx
Tuossapa alkais olla jo paskakopin aihiota kummasti!

McCormic B-250-57
Viestit: 3578
Liittynyt: 13.10.2013, 10:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McCormic B-250-57 » 31.01.2015, 16:55

Naxxu kirjoitti:Käyttövoimavero määräytyy kokonaismassan, akseleiden maarän ja käytetäänkö perävaunun vetoon.
Esim 2-akselinen kokonaismassa 18000kg(maksimi 2-akseliselle) ei perävaunua 547,5€/vuosi.

Kuorma-autosta saa rekisteröinti katsastuksen yhteydessä tai muutoskatsastukella pudottaa kokonaismassaa jos kantavuudelle ei ole käyttöä (esim tässä kysyjän tapauksessa rekkaveturin omapaino ehkä joku n. 7tn niin voidaan kokonaismassa pudottaa vaikka 10000kg)
kättövoima vero olisikin tässätapausessa enää 219€

Ja kuorma-auton saa ihan yhtä lailla poistettua liikennekäytöstä kuin henkilö-autonkin jolloin liikennevakuutuksen ja käyttövoimaveron saa poikki ja kuorma-autossahan ei sitä ns perusveron osuutta ole ollenkaan mikä HA ja PA:ssa määräytyy joko kokonaismassan tai hiilidioksidi päästöjen mukaan.

Tosin katsastus sitten varsinkin paineilma-jarrullisessa onkin aika paljon kalliimpi kuin HA tai PA:ssa
Katsastus 240€ ja kerran vuoteen.
Paha saa palkkansa hyvälle jää talkootyöt.

viisanen
Viestit: 375
Liittynyt: 17.12.2005, 12:39
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viisanen » 31.01.2015, 17:00

Kannattaa käydä kokeilemassa veturia, ennen ostamista.
Minun mielestäni tyhjä naamari (veturi) on ikävä ajaa ilman kärryä, se nyökkii ja pomppii, keinuu yms.. Kärryn kanssa mukava ja hyvä ajaa.

McCormic B-250-57
Viestit: 3578
Liittynyt: 13.10.2013, 10:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McCormic B-250-57 » 31.01.2015, 17:03

viisanen kirjoitti:Kannattaa käydä kokeilemassa veturia, ennen ostamista.
Minun mielestäni tyhjä naamari (veturi) on ikävä ajaa ilman kärryä, se nyökkii ja pomppii, keinuu yms.. Kärryn kanssa mukava ja hyvä ajaa.
Eiköhän tämä riipu myös merkistä ja mallista ?
Edellinen koeajoni MANnilla ei ainakaan ollut huono kokemus...
Paha saa palkkansa hyvälle jää talkootyöt.

viisanen
Viestit: 375
Liittynyt: 17.12.2005, 12:39
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viisanen » 31.01.2015, 17:07

McCormic B-250-57 kirjoitti:
viisanen kirjoitti:Kannattaa käydä kokeilemassa veturia, ennen ostamista.
Minun mielestäni tyhjä naamari (veturi) on ikävä ajaa ilman kärryä, se nyökkii ja pomppii, keinuu yms.. Kärryn kanssa mukava ja hyvä ajaa.
Eiköhän tämä riipu myös merkistä ja mallista ?
Edellinen koeajoni MANnilla ei ainakaan ollut huono kokemus...
Voi hyvin olla, mutta minä kirjoitinkin että mielestäni.

Itse olen pääasiassa ajanut Mannilla tai Ivecolla ja Man oli paree tyhjänä kuin automaatti Iveco.

Vompatti
Viestit: 1066
Liittynyt: 06.01.2012, 17:43
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vompatti » 31.01.2015, 17:31

Jos siitä rälläköittee vetolaitteet pois ja laittaa painoa taka-akselin päälle. Tulisi paremmin tasapainoon. Tai tekee pienen lavan sinne taakse, sitä voi käyttää terassina kun parkkeeraa järven rantaan.

Ja eikös joissakin ole ilmajousitus? Sitä säätämällä matkanteko tasoittuu myös.
Kärsi harkiten.

Naxxu
Viestit: 486
Liittynyt: 07.05.2012, 19:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naxxu » 31.01.2015, 17:53

Se vetopöytä on kyllä ihan pulttamalla kiinni ettei sitä rälläkällä tarvi irroittaa.

Onhan nuota reilummalla mökillä olevia tehty ihan tuossa länsinaapurissakin
Esim Volvo NH (nämä tosin tehty ison rapakon takana oleville markkinoille
http://gomotors.net/Volvo/Volvo-NH-12/photos.html

Scania longline (tälläisen neli-akselisen lavetin kera pari kertaa nähnyt Oulussa kaakkurinhovin Teboilin pihassa)
http://flickrhivemind.net/Tags/longline ... nteresting

8400
Viestit: 6866
Liittynyt: 24.11.2007, 13:44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 » 31.01.2015, 17:58

Puhuttiin iso hyttisestä kuorma-autosta joissa on yleensä se 12 litran moottori. Kyllä sillä tyhjänäkin se parikymmentä litraa menee. 3000kg painoinen diesel chevy vie sen 12-13 litraa, ja 13 tonnin painoinen 3 akselinen nuppi tyhjänä sen 30 litraa että on tuo 20 litraa aika lähellä. Ja scanian 18 litran kulutuksen saa kertoa melkein kahdella.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jumunen, maraj, Matjuss ja 33 vierailijaa