110-90 Fiatin laatikko

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

110-90 Fiatin laatikko

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

Mikäs vikana kun vaikea saada pykälää päälle, joutuu ''hetkuttamaan'' keppiä että menee ja kun menee niin yleensä rusahduksen saattelemana. Sitten kun saa jonkun pykälän päälle niin vaihto toiselle yleensä sujuu ongelmitta.
Voisko vika olla kytkimessä, jos se ei irroita kunnolla?
Numis97
Viestit: 160
Liittynyt: Pe Syys 23, 2011 8:29 pm
Paikkakunta: Jalasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Numis97 »

Vastaavaa vikaa nevahommissa ihmetellyt. Sekä omistaja että myös samaa konetta ajellut veli ovat asiasta tiedusteltuani todenneet, ettei siellä mitään vikaa ole vaan kyseessä on taitolaji - samoin kuin kepillisissä Valtroissa ryöminnän päällelaitto. Näin siis nimenomaan aluevaihteiden kanssa, vaihteet itsessään hyppivät sekä paikallaan että liikkeessä silmään kuin autolla olisi ajellut. Se tyrmää ainakin mainitsemassani tapauksessa kytkyttimen kantamisen.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16225
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kun tasaisella laittaa vaihdetta päälle, liikkuuko traktori hieman?
Jos niin tekee, niin kytkin ei irroita kunnolla tai sitten joku silmälaakeri tihkaisee.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

Jäipäs mainitsematta että kyse siis ei ole aluevaihtestosta vaan päävaihteistosta(vasemmanpuoleinen keppi). Aluevaihteisto on käsittääksen synkronoimaton joten sen käyttö tosiaan onkin taitolaji, ainakin jos liikkeessä haluaa alueen vaihtaa.
Matsikka kirjoitti:Kun tasaisella laittaa vaihdetta päälle, liikkuuko traktori hieman?
Jos niin tekee, niin kytkin ei irroita kunnolla tai sitten joku silmälaakeri tihkaisee.
Jeps, taisi epäilykset vahvistua, kytkin kun on vähän muutenkin oireillut, on vähän sellainen on/off mallinen.
FFF
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FFF »

Sykronointi taitaa olla alimitoitettu 100/110ssä.
Toimiva konsti on laittaa aluevaihde ensin vapaalle ja sitten ykkönen päälle ja aluevaihde takaisin päälle.
Kuulostaa monimutkaiselta, mutta kun sen oppii niin se toimii hienosti.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Vaihtohäiriöitä aiheuttaa myös lattian alla olevaan vaihdekeppien poikittaiskoteloon mahdollisesti kertyvä pöly, kura ja sonta.....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
forssu
Viestit: 2018
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

Onko kytkin raskas käyttää? Jos on niin vaijeri ensitöiksi vaihtoon. Vanha voi olla rispautunut ja venyy poljinta painettaessa.
Paras konsti taitaa kytkimen irroituksen testaukseen olla että otat kertojan vapaalle ja laitat pääkepistä jonkun pykälän päälle. Sitten kytkin pohjaan ja koitat laittaa kertojasta vaikka nelosen. Jos keppi nytkyttää vastaan niin laatikko on vielä liikkeessä eikä kytkin ole irroittanut.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

Ei ole raskas käyttöinen.
Huomasin että 1 ja 2 alueen vaihteilla kone jatkaa kulkuaan vaikka kytkimen painaa pohjaan, eli irroitusongelma tosiaan on kyseessä.
Hieman outoa on se että välillä vaihteisto pelaa kuin mitään ei olisi, mutta suurimman osan ajasta ei. Tuo ehkä voisikin viitata vaijeri vikaan, joskus venyisi enemmän, joskus vähemmän?
Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

tuplat
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sata10 »

jusape kirjoitti:Vaihtohäiriöitä aiheuttaa myös lattian alla olevaan vaihdekeppien poikittaiskoteloon mahdollisesti kertyvä pöly, kura ja sonta.....
kytkimessä/vaijerissa sielä nyt vikaa on mutta kannattaa katsoa muuten tuo jusapen mainitsema kotelo ja kaataa sinne puolilleen öljyä,liikkuu hienosti vaihdekepit sitten sen puolesta.siinä kotelossa on oikeassa reunassa öljyn tarkastus silmäkin mutta huonossa kohtaa,kun hytin pellit menee sen eteen. :?
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dunlop »

Kuten edellä jo on todettu,niin kytkimen suunnalta taitaa oireilla.Kannattaa hoitaa viivyttelemättä kuntoon ennenkuin rikkoo synkroja.Niitä noista fiiatin ja jälkeläisten laatikoista menee muutenkin suht helposti rikki,kun ovat luokkaa käkikellosta kotoisin.
8400
Viestit: 9811
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kyllä fiatissa ihan ongelmitta pitäis mennä pykälät päälle, vähän tahmeapi se keppi on mitä vaikkapa vanhemmassa 980:ssä.
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nixu »

Onko kytkinpoljinta vara säätää ylemmäs?
82-94:ssa rupes joskus vaihteet tahmomaan kesken päivän, kun kytkinvaijerin säätö oli pyöriny löysälle.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tristam »

sata10 kirjoitti:
jusape kirjoitti:Vaihtohäiriöitä aiheuttaa myös lattian alla olevaan vaihdekeppien poikittaiskoteloon mahdollisesti kertyvä pöly, kura ja sonta.....
kytkimessä/vaijerissa sielä nyt vikaa on mutta kannattaa katsoa muuten tuo jusapen mainitsema kotelo ja kaataa sinne puolilleen öljyä,liikkuu hienosti vaihdekepit sitten sen puolesta.siinä kotelossa on oikeassa reunassa öljyn tarkastus silmäkin mutta huonossa kohtaa,kun hytin pellit menee sen eteen. :?
Mistä sinne saa kaadettua öljyä?
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sata10 »

ottaa vaihdekepit irti ja sitten sen siirtäjä mulkeron nostaa pois missä keppi kiinni,riittää kun toisen ottaa irti.8mm ruuveille kiinni..
tapa
Viestit: 23
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:53 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapa »

Oletteko kuulleet kytkinakselin öljyämisestä, eräs useita Fiatteja omistanut kaveri neuvoi öljyämään kytkimen booriakselin silloin tällöin. Joku kytkinkopan kohdalla oleva pultinreikä osuu kuulema kohdalle niin, että siitä pystyy pitkällä tippakannun letkulla öljyämään akselia. Tuo yhdistelmä öljy ja kuiva kytkin tuntuu vain epäilyttävältä?!
8400
Viestit: 9811
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei se kytkin muutamasta tipasta öljyä tiedä mitään. Kyllä vaihde loksahtaa silmään ihan kevyesti kun vaan kytkin irrottaa kunnolla, kävin testaamassa.
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Tuosta vaihdekeppien juuren lodjun öljystä ei taida olla ohjekirjassa? En muista sellaista huolto-ohjeessa nähneeni. Pitääkin katsoa. Huolto ohje on muutenkin päin hittoja (se koneen mukana tullut lakana). Siinä on mennyt tuntimäärät osin vääriin luukkuihin. Silti paikallinen jälleenmyyjän huolto noudattaa sitä ja sillä mennään XD

Onko muuten selvinnyt mikä viimeisistä suomeen myydyistä satakympeistä rikkoi vaihteistot? Paikallinen jälleenmyyjä ei lähtenyt käräjöimään vaan sopi hyshys-sopimuksella ja korjasi vaihteistot omaan piikkiin.
FFF
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FFF »

SepeSusi kirjoitti: Onko muuten selvinnyt mikä viimeisistä suomeen myydyistä satakympeistä rikkoi vaihteistot? Paikallinen jälleenmyyjä ei lähtenyt käräjöimään vaan sopi hyshys-sopimuksella ja korjasi vaihteistot omaan piikkiin.
Perän ja vahdelaatikon ohjainnastat väärässä linjassa.
forssu
Viestit: 2018
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

sata10 kirjoitti: kotelo ja kaataa sinne puolilleen öljyä
Mitenkäs tuon saat puolilleen öljyä? Sehän valuu sieltä suoraan vaihteistoon ja vaihteiston öljyntaso on 30cm alempana...
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] ja 36 vierailijaa