SamiT kirjoitti:
305 ja 405 ei ole enää 502:n peruja kuin hytin ulkomuodon osalta, 604 on ihan alenevassa polvessa oleva 602. 305/405 on uusi vaihteisto, uusi taka.akseli, uusi nostolaite verrattuna 502/602 linjaan. Moottorikin on täysin eri kone vaikka on 2,7l niinkuin 502. Etupään kehtorunko taitaa olla sama kuin 502:ssa. Tankki/välirunkokin on jo kokonaan erilainen, ja 4WD etuakseli on ZF kun vanhemmissa on Carraaro. Vaihteita näissä 305/405 on 4 päävaihteessa ja pakki aluevaihteen kautta, eli myös 4 pykälää takaperin. Vaihteiston porrastukset myös oivalliset, tosin ilman ryömintää ykkönen ei ole kovin hidas.
Tuo oli hyvä tarkennus että kyllähän noissa pikku nollavitosissa oli jo päästy pois siitä 02 ajan hassuhkosta puolittaja/kertoja tyyppisestä aluevaihteesta joka todellakin tarjosi sen huikeat 2 peruutus pykälää ja kahden käden pykällyksiäkin enempi kuin yhden kerran tiukoissa nousuissa nuoruuden huumassa kepittäessä. Oi niitä aikoja ja vehkeitä.
Mutta kun hyppää 900 puikkoihin lattiapolkimia talsimaan ja pohtii mitä entistä konetta tämä muistuttaa, niin kyllähän se mieleen tulee 502 tai ainakin 405 johon on ympätty mekaaninen hitrack "pikavaihde". Olisivat edes 665 ylöspäin väsänneet ison 05 laatikon pohjalta hydraulisine ulosottoineen ja pikavaihteineen. Se laatikko kun ei kuitenkaan alle sadan hevosen porsi roisimmallakaan käytöllä. Muistelen jostain että oliko näissä pikkulaatikoissa peräti brasilian valmettien hiluja?
petej kirjoitti:Ei muuta kuin auton rattiin ja MF 390 koeajaan. Voiko tuo olla sis alv 24% hinta. On minusta edullinen. Traktori tulee pihaan 1€/km taksalla joten pitkäkään matka ei oo hidaste kaupoille. Itte kävin kesällä 500km päässä liikkeestä käytetyn yhdellä om olleen MF 375 ja oon ollut tyytyväinen vaikka on 8v vanhempi kuin linkin kone ja ulkoasussa oli fiksaamista ja täyden huollon tein, no hintakin oli puolet tuosta.
SamiT kirjoitti:
305 ja 405 ei ole enää 502:n peruja kuin hytin ulkomuodon osalta, 604 on ihan alenevassa polvessa oleva 602. 305/405 on uusi vaihteisto, uusi taka.akseli, uusi nostolaite verrattuna 502/602 linjaan. Moottorikin on täysin eri kone vaikka on 2,7l niinkuin 502. Etupään kehtorunko taitaa olla sama kuin 502:ssa. Tankki/välirunkokin on jo kokonaan erilainen, ja 4WD etuakseli on ZF kun vanhemmissa on Carraaro. Vaihteita näissä 305/405 on 4 päävaihteessa ja pakki aluevaihteen kautta, eli myös 4 pykälää takaperin. Vaihteiston porrastukset myös oivalliset, tosin ilman ryömintää ykkönen ei ole kovin hidas.
Tuo oli hyvä tarkennus että kyllähän noissa pikku nollavitosissa oli jo päästy pois siitä 02 ajan hassuhkosta puolittaja/kertoja tyyppisestä aluevaihteesta joka todellakin tarjosi sen huikeat 2 peruutus pykälää ja kahden käden pykällyksiäkin enempi kuin yhden kerran tiukoissa nousuissa nuoruuden huumassa kepittäessä. Oi niitä aikoja ja vehkeitä.
Mutta kun hyppää 900 puikkoihin lattiapolkimia talsimaan ja pohtii mitä entistä konetta tämä muistuttaa, niin kyllähän se mieleen tulee 502 tai ainakin 405 johon on ympätty mekaaninen hitrack "pikavaihde". Olisivat edes 665 ylöspäin väsänneet ison 05 laatikon pohjalta hydraulisine ulosottoineen ja pikavaihteineen. Se laatikko kun ei kuitenkaan alle sadan hevosen porsi roisimmallakaan käytöllä. Muistelen jostain että oliko näissä pikkulaatikoissa peräti brasilian valmettien hiluja?
Kyllä se 8/4 on Brassilaatikko. En oikein tykännyt. 2-3 väli aika iso, mutta kun on vähän pykäliä niin onhan se aina kompromissi. Siirtäjät todella pehmeää tavaraa ja synkrot jurahteli heti uutena.
Ferkku kirjoitti:
Kyllä se 8/4 on Brassilaatikko. En oikein tykännyt. 2-3 väli aika iso, mutta kun on vähän pykäliä niin onhan se aina kompromissi. Siirtäjät todella pehmeää tavaraa ja synkrot jurahteli heti uutena.
En tykkää minäkään.
Mutta itse aiheeseen vastaten, kun ihan ohi löpinäksi osaltani mennyt, niin tuossa kokoluokassa MIELESTÄNI parhaita vehkeitä kokonaisuutena varmaan 505 vallu tai joku 362 massikka. Miksi ei pikkuinen 3000 sarjan fergukin. Puhumattakaan pienistä 6100 tai 6200 jontikoista, olisi jo hydraulista suunnanvaihtoa ja neljää pikavaihdetta ja lujiakin ovat peijoonit. Rahaa vaan tahtovat niistäkin vielä pyytää.
Vaan mielipidettähän tässä kysyttiinkin eikä hintoja.
aarne kirjoitti: Mutta itse aiheeseen vastaten, kun ihan ohi löpinäksi osaltani mennyt, niin tuossa kokoluokassa MIELESTÄNI parhaita vehkeitä kokonaisuutena varmaan 505 vallu tai joku 362 massikka. Miksi ei pikkuinen 3000 sarjan fergukin. Puhumattakaan pienistä 6100 tai 6200 jontikoista, olisi jo hydraulista suunnanvaihtoa ja neljää pikavaihdetta ja lujiakin ovat peijoonit. Rahaa vaan tahtovat niistäkin vielä pyytää.
Vaan mielipidettähän tässä kysyttiinkin eikä hintoja.
petej kirjoitti:Ei muuta kuin auton rattiin ja MF 390 koeajaan. Voiko tuo olla sis alv 24% hinta. On minusta edullinen. Traktori tulee pihaan 1€/km taksalla joten pitkäkään matka ei oo hidaste kaupoille. Itte kävin kesällä 500km päässä liikkeestä käytetyn yhdellä om olleen MF 375 ja oon ollut tyytyväinen vaikka on 8v vanhempi kuin linkin kone ja ulkoasussa oli fiksaamista ja täyden huollon tein, no hintakin oli puolet tuosta.
No siinä oli kuormaaja ja paljon pieksetympi Tykkäsin, oli lämmin, pikkuruokainen ja luotettava sekä erinomaisen ketterä
On nuissakin hinnat noussu mutta silti ihan kohtuuhintaisia nelikkoja näkyy kun jaksaa seurata.. En tosiaan sano että on paras tai muutakaan mutta jos etsinnässä halpa nelikko niin nuissa aikalailla hinta/arvo/käyttö vastaa toisiaan
Olen vähän miettiny noitakin. Koeajamassa pitäisi melkein käydä. Polttoainetankki kopin alla?
Jammu kirjoitti:Ei kannata taavetti-caseihin sekoilla jos vaihtoehtona on MF-390
Kun ostaa 390:n, niin kannattaa katsoa että kattotuulettimessakin on lämmityslaitteen kenno, kaikissa ei ilmeisesti ole mutta vanhemmissa on toisenmoinen lämppäri että ei tarvitskkaan.
Kait sinne katolle sen kennon voi lisätä jos sitä ei oo.
Eikös näihin taavettipohjaisiin Caseihn ala varaosat olemaan jo kahtelussa?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Eipä nuo koneliikkeiden hinnat niin kiveen lyötyjä ole, varsinkaan jos käteisellä ilman vaihdokkia on ostamassa.
Noissa pienemmissä alkupään A valtroissa ilmeisesti vaihteiston sisuskalut samaa kaliberia kuin 305 valmetissa ja niissä olisi murheita ollut ja muistaakseni muovinen polttoainetankki hyvin tyrkyllä hytin alla/ edessä, en nyt muista onko kaikissa näin mutta ainakin siinä minkä kävin katsomassa.
Jontikasta ei omaa kokemusta, Hyvin näyttävät liikkuvan lähistön tilalla 80 luvulta tähän päivään. Kalusto toki uudistunut mutta eipä ole haukkunut
.
Itsellä oli jonkin aikaa 3060 massikka. Jos metsään mielii niin pohja on syytä suojata, vaihdevivustoa sun muuta sen verran hyvin näkyvissä. Datatonicin jättäsin kauppaan, niiden sähköjen takia. Vaihteiden välitykset oli mitä oli nopealla puolella.
Tota datatronicin laatikkoahan on moitittu aika monesta suunnasta kun haarukat katkeilee mutta sanoisin että on enemmän käyttäjästä kiinni, ei niitä nopeimpia käytettäviä ja se vaihde ei mene yhtään sen nopeammin päälle vaikka koittasit ottaa tuulilasista asti lisää vauhtia siihen vaihdekepin käyttöö yhtä nopeasti se vaihde meni kunkahdella sormella kevyesti veti. Aika temppuja tuli ostajien suhteen nähtyä ton vaihteiston suhteen.
Moottori no se nyt ei ole parhaimpia lähteen kylmästä käyntiin, lohkolämppärin syytä olla kunnossa Sama moottori käsittääkseni 390 massikassa.
390 massikka sehän on hyvin pitkälle koeteltua perustekniikkaa mihinkä ei ole ylimääräisiä sähköhienouksia alettu sovittaan.
Naapuri tollasella tehnyt iät ja ajat pelto ja metsätyöt.
Myönnettäköön että itsellä pihassa 705 valmetti. On valmiiks tarpeeks suojattu alakerta. Itsellä sopii paremmin käteen kuin 3060 massikka.
Jonkin verran työn puolesta tulee käytyä maatiloilla niin yllättävän usein vaikka kalusto on uutta niin seasta löytyy tykkikärryn edestä joku 05 tai 6000 sarjan valmetti.
Jammu kirjoitti:Ei kannata taavetti-caseihin sekoilla jos vaihtoehtona on MF-390
Eikä massikoihin, jos vaihtoehtona on Valmet
YxJampe kirjoitti:
Itsellä oli jonkin aikaa 3060 massikka. Jos metsään mielii niin pohja on syytä suojata, vaihdevivustoa sun muuta sen verran hyvin näkyvissä. Datatonicin jättäsin kauppaan, niiden sähköjen takia. Vaihteiden välitykset oli mitä oli nopealla puolella.
Tota datatronicin laatikkoahan on moitittu aika monesta suunnasta kun haarukat katkeilee mutta sanoisin että on enemmän käyttäjästä kiinni, ei niitä nopeimpia käytettäviä ja se vaihde ei mene yhtään sen nopeammin päälle vaikka koittasit ottaa tuulilasista asti lisää vauhtia siihen vaihdekepin käyttöö yhtä nopeasti se vaihde meni kunkahdella sormella kevyesti veti. Aika temppuja tuli ostajien suhteen nähtyä ton vaihteiston suhteen.
Moottori no se nyt ei ole parhaimpia lähteen kylmästä käyntiin, lohkolämppärin syytä olla kunnossa Sama moottori käsittääkseni 390 massikassa.
390 massikka sehän on hyvin pitkälle koeteltua perustekniikkaa mihinkä ei ole ylimääräisiä sähköhienouksia alettu sovittaan.
Naapuri tollasella tehnyt iät ja ajat pelto ja metsätyöt.
Myönnettäköön että itsellä pihassa 705 valmetti. On valmiiks tarpeeks suojattu alakerta. Itsellä sopii paremmin käteen kuin 3060 massikka.
Jonkin verran työn puolesta tulee käytyä maatiloilla niin yllättävän usein vaikka kalusto on uutta niin seasta löytyy tykkikärryn edestä joku 05 tai 6000 sarjan valmetti.
Tämä on täyttä totta. Vierestä olen seurannut 3060 massikan metsäajoa, ei tule minulla koskaan olemaan kyseistä traktoria metsäkäytössä. Maavara on onneton, pohjan suojaus tosiaan tehtävä jälkikäteen, ikkunat huurussa..ja olihan kyseisessä yksilössä vielä vaihdevikakin.
Valmet 05-sarjan voi viedä suoraan metsään ja muihinkin töihin eikä vain ajella asfaltilla kuten massikalla.
Vuodenverran on työmaalla (navettaremppa) pyörinyt 390 ferku etukuormaajalla.. Siis minusta se on ihan kiva kone ja sellainen mukavan aataminaikuinen vaikka onkin sivukepit ja suunnanvaihto kojelaudassa.
Sitä vähän karsastin kun se oli työnantajalla lukittunu hitaalle alueelle ja jonku markan osan takia katkoivat koko rattorin ja hinta oli tonneja
Siinä on muuten kaksi lämmitintä, kojelaudasta ja katosta puhaltaa kuumaa..
On siinäkin puolensa juu. Melko ketterä ja hyvä metsässä. Mutta kaikilla mettä käyttö ei ole tärkeintä ja se 390 on ihan mainio sinne.
705 nostolaite on epätarkka ja pikavaihde rytkii kierroksista riippuen. Peruuttaa joko etana vauhtia tai niin että hirvittää. Tasaus pyörästön lukosta en muista onko yhtä hengetön kuin 6000 alkuisissa.
390 hajosi kytkin kolme kertaa kerran meni moottorin laakeri pukit. Ainoa mistä moottori hajonnut ko tilalla. Jossain vaiheessa jakopäässä roklotteli ja meni vaihtoon isompaan. Jälkiasennettu turbo ja tehokas oli. Hiljainen ohjaamo.
Asentajan mukaan moottorin vaurio oli teko vika, myös koneistamon mukaan... Sikäli perkins on hyvä ettei sitä kantsi pelätä.
Mutta jos ottaa huomioon valmetti hinnoittelun niin muussa merkissä saa enemmän traktoria samalla rahalla.
Oma tarktori pitäisi mahtua talliin jossa nyt majailee ford 4610, joka siirtyy taas toiseen talliin jossa majailee majori.
Miten tuollanen Massikan 390 mahtuu samaan talliin, Konedatan mukaan on jopa matalampi kuin 4610 ja pituuttakin on vaan vajaa 20cm enemmän. Voiko olla noin, minusta 4610 on erityisen pienikokoinen ja Massikka näyttää paljon massiivisellamalta ja ainakin pidemmältä. Leveyttä hallissa riittää mutta syvyys käy vähiin jos paljon pitempi kun kiinni on työkone. Mites täällä olis jossain toisessa topiikissaettä nuo Fordit on ihan paskoja koneiden suhteen, tuolla omalla 4610 on ajettu 3900 tuntia ja kaikki on vielä täysin tikissään. Missä vaiheessa se lohko poikii. Onhan noita paljon enemmänkin ajettuna liekkö sitten kaikki muilla rempattuja.
Sinällään riittäisi toiseksikin tuollanen 4610 mutta jos puheet tuoista huonosta koneesta pitää paikkansa, niin kyllä yksikin remontti on liikaa. Perkinsiä pidetään kuitenkin ainakin merkkinä vahvana koneena, toki niissäkin on eroja mallien välillä.