Vinssin rakentaminen (ei työkäyttöön)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Nkos
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 28, 2014 7:18 pm
Viesti:

Vinssin rakentaminen (ei työkäyttöön)

Viesti Kirjoittaja Nkos »

Hei vaan kaikille! Toivottavasti sopii täällä kysellä vinkkejä. Tiedän että täällä tietotaitoista porukkaa on!

Ollaan kaverin kanssa rakentamassa paikallismoottorikäyttöistä vinssiä jolla siis tarkoitus vetää lumilautailijaa/vesilautailijaa paikassa jossa ei muuta vaihtoehtoa vauhdin saamiselle ole.

Voimanlähteenä toimii 9,5hp paikallismoottori jonka kyljessä on Comet TAV2 variaattori. Moottori pultataan kiinni itse hitsailtuun runkoon. Variaattorilta lähtee ketju akselilla olevalle rattaalle ja samalla akselilla on narukela.
Tässä linkki kuvaan jossa näkyy tämänhetkinen tilanne: http://s48.photobucket.com/user/nkos0990/library/

Ongelmana on nyt se, että ei keksitä miten saadaan sopiva ratas akselille niin, että ratas on myös keskitetty hyvin akselille. Akseli on 1" paksu tanko.
Ketjujako on 420. Onko tietoa, saako jostain ratasta jossa keskellä sopiva holkki kiilauralla tms?

Tarkoitus olisi että vinssi olisi tämän kaltainen valmiina: http://www.simplewake.net/blog/wp-conte ... mple03.jpg
Kardaani
Viestit: 2189
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Alan liikkeistä vois saada kerralla koko paketin (hammaspyörä kiinnityksellä, sopiva akseli, laakeripukit...) Tai voi selailla tai mennä kyselemään sopivaa hammaspyörää. Googleen "hammaspyörä" niin alkaa kauppoja ja valmistajia löytyä.

Jos nuo muodostuu kalliiksi vaihtoehdoksi, niin jonkun mopon takanavasta vois saada rakenneltua myös?
Nkos
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 28, 2014 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nkos »

Kardaani kirjoitti:Alan liikkeistä vois saada kerralla koko paketin (hammaspyörä kiinnityksellä, sopiva akseli, laakeripukit...) Tai voi selailla tai mennä kyselemään sopivaa hammaspyörää. Googleen "hammaspyörä" niin alkaa kauppoja ja valmistajia löytyä.

Jos nuo muodostuu kalliiksi vaihtoehdoksi, niin jonkun mopon takanavasta vois saada rakenneltua myös?
Meillä on jo laakeripukit. Hammasratasta kun etsii niin löytyy enimmäkseen jotain vaihteisto tms rattaita. Käyn huomenna Jokilaakerissa Tampereella kysymässä vaihtoehtoja.. Katsotaan miten käy. Harmittaa ettei aikasemmin tajunnut että olisi ostanut karting auton akselin ja rataskeskiön käytettynä. Ainut vaan että sit olis joutunu sopivan rattaan sille keskiölle.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Jos nyt oikein ymmärsin niin..
Tosta ketjupyörä (jako ei ole oikea).
http://www.kentso.fi/prebeo/group/ketju ... a-3-8-/148
Ja siihen 25mm reijällä oleva napa jota sorvari isontaa sopivaksi.
http://kentso.fi/prebeo/showparentgroup ... entLevel=3
Paskalla on tekijänsä.
Nkos
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 28, 2014 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nkos »

Maukka70 kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärsin niin..
Tosta ketjupyörä (jako ei ole oikea).
http://www.kentso.fi/prebeo/group/ketju ... a-3-8-/148
Ja siihen 25mm reijällä oleva napa jota sorvari isontaa sopivaksi.
http://kentso.fi/prebeo/showparentgroup ... entLevel=3
Jotain tollasta taper-lock tyyppistä hommaa toivon löytäväni. Tossahan olis hyvä setti jos vaan oikeella ketjujaolla löytäis vielä:)
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Tervetuloa vaan joukkoon tummaan! Spede-linkoko siitä tulee?

Tällaisia ketjurataspakettejahan löytyy vaikka mitä, mutta
teillä jo taitaa perushilut olla kasassa. Onkohan akselissa jo
kiilaura valmiina, yleisimpiin akselisovituksiin ainakin hitsattavia
silmiä löytyy melko helposti. Jos mitat julkaisette tässä, niin
voipa olla jollain joutilaanakin. Ja sorvissahan se parhaiten
suoraan ja keskelle sattuisi, mutta eikö tuo kuitenkin pyöri niin
hitaasti, että tässä vähempikin "hyvä" voisi riittää...
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
2xford4000
Viestit: 6523
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

tuo ketjujako 420 on useimmissa mopoissa. momkey, suzuki pv, näissä kiinan crosseissa yms.. eihän tuo sorvarille ole mikään homma raudaspalasta tehdä keskiö johon saa rattaan kiinni..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Siis tossa variaattorissa on tuumanen akseli johon ketjupyörä tulee?
Tollasia ketjujaon 420 osia on jo olemassa?
Paskalla on tekijänsä.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

tuplaa...
Viimeksi muokannut Maukka70, Ti Loka 28, 2014 8:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paskalla on tekijänsä.
Nkos
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 28, 2014 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nkos »

Pitää se rattaan keskiö mitata tänään tarkemmin. Eipä ole kiilauraa ainakaan vielä mutta äkkiäkös sellasenkin ajais siihen jyrsimellä? Mutta tosiaan ratas on ostettu Moottoripyörävaraosa liikkeestä.

Kyllähän sen varmasti joku sorvaiskin jos vaan vähän mittoja antais sorvarille:)

todella hienoa että täällä on näin aktiivista ja auttavaista sakkia!:)
Nkos
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 28, 2014 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nkos »

Maukka70 kirjoitti:Siis tossa variaattorissa on tuumanen akseli johon ketjupyörä tulee?
Tollasia ketjujaon 420 osia on jo olemassa?
Siis variaattorissa on jo valmiiksi se ratas kiinni. Mutta sille akselille jossa se narukela on, tarvitsee myös ison rattaan joka meillä siis on jo:)
Superdextaaja
Viestit: 12987
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Eikö tuon sais jostain vanhasta moottorikelkan raadosta tehtyä suoraan? Telasto pois ja telan vetoakselin paikalle vaan tuo köysirulla ja siinähän se. Tehotkin riittäisi.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

"Jotain tollasta taper-lock tyyppistä hommaa toivon löytäväni. Tossahan olis hyvä setti jos vaan oikeella ketjujaolla löytäis vielä:"

Nuo kiinnikkeet hikka hinnakkaita mutta hyviä, varmaan muukin kiinnitys käy.

Tuolta löytyy myös ketjukäyttöjä: http://www.laakeri-center.fi/
Nkos
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 28, 2014 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nkos »

Superdextaaja kirjoitti:Eikö tuon sais jostain vanhasta moottorikelkan raadosta tehtyä suoraan? Telasto pois ja telan vetoakselin paikalle vaan tuo köysirulla ja siinähän se. Tehotkin riittäisi.
Ehkä. Mutta 2-t=äänekäs ja haiseva sekä meillä on jo käytännössä kaikki tarvittava hommattuna. Paitsi narukela ja rattaalle keskiö. Sekä olisi hyvä jos härvelin sais takakonttiin.
Joku 125-250 skootterin raatohan olisi vielä parempi.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Ja se narukelan akseli on tuumanen?
Tuumaset laakeripukit?
Kyllä metallisorvari tekee tohon sopivan navan ja kiilauran akselille
käden käänteessä.
Missä tollasia variaattoripaketteja myydään?
Jos joskus sen mäkihissin tekis...
Paskalla on tekijänsä.
Nkos
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 28, 2014 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nkos »

Maukka70 kirjoitti:Ja se narukelan akseli on tuumanen?
Tuumaset laakeripukit?
Kyllä metallisorvari tekee tohon sopivan navan ja kiilauran akselille
käden käänteessä.
Missä tollasia variaattoripaketteja myydään?
Jos joskus sen mäkihissin tekis...
Kyllä ja kyllä.

Niin varmasti tekiskin. Täytyy kartottaa sorvareita lähialueella.
Noita variaattoreita myydään lähinnä ulkomailla. Kyllä suomestakin saa mutta maksaa reilusti yli 300€. Me maksettiin n.250€.
En nyt muista osotetta mutta briteistä tuli. Googleen "comet torq-a-verter tai TAV2"
santis
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2013 2:29 pm
Viesti:

Vinssin rakentaminen (ei työkäyttöön)

Viesti Kirjoittaja santis »

Itse tilasin tollasen TAV 2 kiinalaisen kopion täältä:

http://www.aliexpress.com/item/Gasoline ... 04810.html

Tämä oli siis pelkkä 1.vari moottorin akselille

Hintaa tuli keväällä vähän toista sataa veroineen, tullauksen tein itse netissä.
Tarkoitus olis kokeilla 13 hp 4-tahtikonetta kelkassa. Kiinalainen Honda
klooni.
Vari on ihan siistin näköinen mutta aselin reikä on n. kympin väljä 1"
akselille. Reikä on jotenkin vetämällä tehty, 1/4" ´kiila´on yhtä puuta
navan kanssa. Moottorinkin hommasin jo mutta muuten ei ole projekti
edennyt.
Nkos
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 28, 2014 7:18 pm
Viesti:

Re: Vinssin rakentaminen (ei työkäyttöön)

Viesti Kirjoittaja Nkos »

santis kirjoitti:Itse tilasin tollasen TAV 2 kiinalaisen kopion täältä:

http://www.aliexpress.com/item/Gasoline ... 04810.html

Tämä oli siis pelkkä 1.vari moottorin akselille

Hintaa tuli keväällä vähän toista sataa veroineen, tullauksen tein itse netissä.
Tarkoitus olis kokeilla 13 hp 4-tahtikonetta kelkassa. Kiinalainen Honda
klooni.
Vari on ihan siistin näköinen mutta aselin reikä on n. kympin väljä 1"
akselille. Reikä on jotenkin vetämällä tehty, 1/4" ´kiila´on yhtä puuta
navan kanssa. Moottorinkin hommasin jo mutta muuten ei ole projekti
edennyt.
Me ostettiin ihan aito tav mut siitä puuttu se "laakeri"holkki joka on siinä moottorin päässä olevan rullan ja hihnan välissä. Se joka estää hihnaa pyörimästä voimakkaasti tyhjäkäynnillä..

Ajattelin tossa että oliskohan paha jos pulttais sen rattaan siihen narukelan seinämään:O
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Millaisella nopeudella vinssin pitäisi vetää lumilautailijaa/vesilautailijaa?
Ja paljon narua vinssin kelalle tulisi?

Nuo kaksi asiaa tuli ensin mieleen.
Pitäisikö kelalle tuleva narulla olla ohjain, että naru kelautuu jonkinlaisessa
järjestyksessä kelalle. Vapaasti kelautuva naru voi sotkeutua ja jumiutua
vapaasti kelautuessaan.
Ja silloin aika voi mennä kelalle sotkeutuneen narun selvittämiseen.
Nkos
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 28, 2014 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nkos »

se.pienitalli kirjoitti:Millaisella nopeudella vinssin pitäisi vetää lumilautailijaa/vesilautailijaa?
Ja paljon narua vinssin kelalle tulisi?

Nuo kaksi asiaa tuli ensin mieleen.
Pitäisikö kelalle tuleva narulla olla ohjain, että naru kelautuu jonkinlaisessa
järjestyksessä kelalle. Vapaasti kelautuva naru voi sotkeutua ja jumiutua
vapaasti kelautuessaan.
Ja silloin aika voi mennä kelalle sotkeutuneen narun selvittämiseen.
Nopeus N.25-35km/h. narua mielellään vähintään 100m
Siihen tulee siis köysi/vaijerikita jota käytetään yleisesti noissa. Ei mitenkään erityisen tasaisesti kelaa mutta estää sotkuun menemisen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], tommipommi ja 74 vierailijaa