Sivu 1/2

Briggs&Stratton sytytys

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 6:00 pm
Kirjoittaja MF265
Tietäsköhän joku neuvoo, kun vanhassa ruohonleikkurin moottorissa on sytytyksessä jottain häiriöö. Kipinä on hukassa, joskus antaa satunnaisesti kipinän. Virtapiiri tuntus olevan kyllä kunnossa, tulupan johto kyllä kipunoi kunnolla, kun runkoon koittaa. Kokkeiltu on 3:lla eri tulupalla, jotka toimivia ja parilla hatulla ja iliman hattua, mutta ei toimi. Sammutuskytkimessäkään vika ei voi olla, kun otin sen kokonaan irti, katkojan puhistelin myös. Käsittämätön juttu meikäläiselle...

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 6:14 pm
Kirjoittaja mv
Useasti on auttanut kun on hiukan viilannut katkojankärkiä.
Jos se ei auta, niin epäilen että kondensaattori on hiekko.

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 6:26 pm
Kirjoittaja Make72
Tulpan johdon olet varmaan kattonu ettei ole puhki mistään ja sama homma sammuttimen piuhalle.Itsellä sammuttimen piuha teki hiukan tuohon tyyliin moottorisahassa.

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 6:55 pm
Kirjoittaja p.h
ite tappelin saman asian kanssa kun san vanhan leikkurin
josta oli kipuna kadonnut viaksi löytyi lopulta että kone oli ajettu kiveen tai kantoon ja vauhtipyörä oli liikahtanut kiilaurastaan rikkoen kiilauraa
joka taas heitti sytkän metsään tein uuden kiilan ja kasasin koneen ja sehän toimii

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 7:10 pm
Kirjoittaja Harri S
Ettei vaan olisi kondensaattori tullut tiensä päähän? Kannattaa aina uusia samalla kun vaihtaa kärjet.

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 7:46 pm
Kirjoittaja Woodsman
Ilmeisesti sitä mallia missä alasin-osa konkan päässä ?
Eikös siellä ole bakeliititappi joka avaa kärjet ? Missä kunnossa ?
Voi olla kyllä tuo syy mikä edellä mainittu eli vauhtipyörä liikahtanut !?

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 7:56 pm
Kirjoittaja Dexta ja 3600
Uusi ALUMIINIkiila maksaa alle 2 e. Älä tee tai käytä muita materiaaleja. Menee ainakin kiilaura pilalle, kun terä tökkää pahasti.

Sama juttu

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 8:29 pm
Kirjoittaja Hanski
p.h kirjoitti:ite tappelin saman asian kanssa kun san vanhan leikkurin
josta oli kipuna kadonnut viaksi löytyi lopulta että kone oli ajettu kiveen tai kantoon ja vauhtipyörä oli liikahtanut kiilaurastaan rikkoen kiilauraa
joka taas heitti sytkän metsään tein uuden kiilan ja kasasin koneen ja sehän toimii
Samoin kävi meidän emännälle:leikkuri kiveen ja kiila halki.
Kiilan kanssa ollut mitään ongelmia kun vaan jaksoi selitykset kuunnella :?

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 8:55 pm
Kirjoittaja MF265
Millä tavalla se kiilan leikkautuminen vaikuttaa sytytykseen? Tuossa tuo kiila on tosiaan kulunut, mutta ei kokonaan leikkautunut. Niinkun kirjotin, vika ei voi olla sammuttimessa, koska irrotin sen kokonaan pois. Katkojan kärkiä hankasin santapaperilla ja muutenkii katkoja näyttäs toimivan oikein, joku tappi sitä tosiaan aukoo. Oisko ainut mahollisuus sitten, että kondensaattori ois viallinen..? Mikä tarkotus sillä on koko kondensaattorilla?

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 9:24 pm
Kirjoittaja Dexta ja 3600
Kun se kiila kuluu menee vaikka puoliksi halki, niin sytytysennakko siirtyy noin 15 astetta. Herkemmät koneet nikottelee jo.

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 9:29 pm
Kirjoittaja Woodsman
Konkan tehtävä on estää kipinöinti kärjissä. Jos konkka hajalla kipinä hukkuu kärkiin eikä tule tulpalle asti. Noin kansantajuisesti selitettynä. Joku sähkäri voi antaa hienomman selityksen !
Vauhtipyörän kiilan rikkoutuminen aiheuttaa ajoitusvirheen. Magneettikenttä "katkeaa" väärään aikaan jos vauhtipyörän asento ei ole oikea. Voimakas kipinä tulee vain kun asetukset on kohdallaan.

Katso ettei se tappi johda virtaa maihin. Se on baleliittia sen takia että eristys säilyy.

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 10:43 pm
Kirjoittaja Vesku
Asiaa sivuten; tappelin menneenä kesänä ajoleikkurin sähköisen terien käynnistyksen kanssa. Vika ei ollut suurensuuri, kun sen viimein löysi: sulakkeen nokat hieman hapettuneet..

Lähetetty: Su Joulu 18, 2005 11:19 pm
Kirjoittaja Vaateri
Hio/puhdista sytytyspuolan ja magneettien pinnat puhtaiksi ja säädä välys pieneksi. Auttaa usein taivasalla talvehtineiden koneiden kipinävaivoihin.
Mikäli vauhtipyörän kiinnitysruuvin läpi tulee tarpeeksi sorvattua kampiakselin päätä, niinkun ainakin vanhemmissa tapaa tulla, niin kiinnitä siihen porakone ja starttaa sillä. On huomattavasti mukavampaa kun narusta nykiminen.

Lähetetty: Ma Joulu 19, 2005 4:24 pm
Kirjoittaja Dexta ja 3600
Mahdollisten johtohäriöiden toteamiseen on hyvä konsti käyttää konetta pimeässä. Tai edes yrittää käynnistää. Kipinät sinkoilee näkyvästi.

Yksi aggregaatti oli hankala tapaus. Pörähti suht helposti käymään, mutta sammui liki heti. Aina sama juttu. Annoin apuryyppyä ja sprayta. Purkasin liki kaikki moottorin ulkoiset apulaitteet. Kuuma kesäinen iltapäivä, paarmoja paljon.

Ja taas repimään käyntiin. Sama juttu vieläkin. On naisista apuakin, jopa konehommissa. Repiessäni myllyä käyntiin, yksi heistä sattui seisomaan aggregaatin toisella (öljyn mittatikun) puolellla. Hän sanoi, että täällä paloi punainen valo.

Sille öljyvahdille ei riittänyt min-max väli, vaan öljyä piti olla max- merkkiin asti! Yksinään ei sitä voinut nähdä. Tai no joo, jos osaa kärppänä kurkistaa koneen toiselle puolelle. Aikaa on todella vähän.

Lähetetty: Ma Joulu 19, 2005 4:25 pm
Kirjoittaja MF265
"Vaaterin" konsti toimi. Hioin magneeton ja puolan pinnat puhtaaks ni jo alako säkenöimään!

Lähetetty: Ma Joulu 19, 2005 4:32 pm
Kirjoittaja MF265
Nii unohtu tuosta viestistä pois, että kone ei vieläkään jaksa lähtee käymään narusta vetäsemällä, kun terä on irti, pyöräytyksen massa ei riitä. Oisko ideoita mistä sais hyvän vauhtipyörän terän tilalle ja miten painava se pitäs olla? Kone on itevetävästä leikkurista 3.5hp, mutta ois tulossa muuhun käyttöön...

Lähetetty: Ma Joulu 19, 2005 10:03 pm
Kirjoittaja Vaateri
Jos on ajetumpi kone niin ihan vaan tunteella lisää sytytysennakkoa vaikka kärkiväliä avaamalla. Ei liikaa, jos rupeaa "potkimaan" naruun niin pikkasen takaisin.
Erityisesti pakoventtiilithän näissä uppoaa kanteen ja alkaa kantamaan. Lievässä tapauksessa timanttiviila nostimen ja venttiilin väliin ja lisää välystä. Paree konsti on kyllä ottaa kansi ja venttiilit pois ja tehdä kunnon valykset venttiiliä lyhentämällä.
Tarvittaessa venttiiliin voi tehdä uuden tiivistepinnan hiomakiveä vasten akkuporakoneella pyörittämällä ja läppäämällä sillä sitten istukkaa.
Kun ennakkoa on tarpeeksi ja venttiilit osapuilleen pitää saattaa kone käynnistyä ilman vauhtipyörää.

Joku voi epäillä venttiilien pikaremonttia, mutta sieltä Strattonit tapaa ensin "harvaksi" mennä, jopa niin harvaksi että "kädellinen" saa hyviä tuloksia ihan vaan autotalliremontilla.

Lähetetty: Ti Joulu 20, 2005 7:40 am
Kirjoittaja JP
Terve MF, Strattonin moottoria ei ole suunniteltu (kuten jo huomasitkin) käynnistymään ilman vastapainoa (terää).
Käynnistymis ongelmia voi myös aiheuttaa vanhentunut bensiini tai väsynyt kaasuttimen kalvo mutta ne eivät tässä tapauksessa olleet käynnistymisen esteenä. :twisted: :twisted: :twisted:

Lähetetty: To Touko 03, 2012 4:08 am
Kirjoittaja tessulandia
Ja höpön pöpön kyllä syttyy Rattoni käyntiin ilman vastapainojakin jos on kunnossa

Lähetetty: To Touko 03, 2012 6:25 am
Kirjoittaja jiipee
tessulandia kirjoitti:Ja höpön pöpön kyllä syttyy Rattoni käyntiin ilman vastapainojakin jos on kunnossa
Tottahan Ribs&Raato käyntiin pärähtää ilman lisäpainoa, kun vaan narusta kiskaisee riittävän rivakasti. Vauhtia pitää vedossa olla ja päättäväisyyttä, muuten kone kiskaisee narun käsistä. Se pitää käynnistää kuin kiskoisi 2 kertaa tehokkaampaa käyntiin, jos kampiakselin päässä ai ole mitään vauhtipyörän tapaan toimivaa painoa.

Tyhjäkäynti jää väkisin aika korkealle, kun se Raadon oma vauhtipyörä on niin kovin kevyt.