raktorin kärryn korjaamista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: 28.08.2010, 20:25
Viesti:

raktorin kärryn korjaamista

Viesti Kirjoittaja oltzi » 18.10.2014, 21:30

tuli ostettuu melko raato kärry. tässä lähtö tilanne jo uusituilla renkailla.

Kuva

Kuva

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: 28.08.2010, 20:25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » 18.10.2014, 21:42

tunnin purkamisen jälkeen oli tilanne tämä:

Kuva

ja toisen tunnin päästä:

Kuva

joskus on kipattu jotain painavaa :shock:

Kuva

runko paljastu kopioksi toissa kesänä rempatuksi Nummi kärryksi. ainakin aivan samanlainen kippirunko ja sylinteri. alarunko on kyllä rajumpi ja etupää on tehty uudestaan ilmeisesti SA käyttöön. vetolenkkikin on kokoluokkaa yli 10cm.

Ajomies
Viestit: 19817
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 19.10.2014, 00:49

Ihan kelpo kärryhän tuo on, on niitä huonompiakin aihioita ollut. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Avatar
Broadspeed
Viestit: 1953
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 19.10.2014, 11:07

Tutun näköiset renkaat, ostitko Salon suunnalta :)
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: 29.09.2010, 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » 19.10.2014, 11:32

Onko tuon kärrinlavan runko puuta?
Kipin kiinnikkeet saa helposti mutkalle, kun pysäyttää nopeasti kuormapäällä alas laskeutuvan lavan kipillä.

Mitä kaikkea meinaat uusia tuohon kärriin? Jääkö purettavasta kärristä käyttöön muuta kuin runko ja akseli?
Tuollaisen kärrin remontti muuttuu herkästi jälleenrakentamiseksi.

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: 29.09.2010, 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » 19.10.2014, 11:33

Anteeksi tuo yllä oleva teksti lähti kahdesti..

590
Viestit: 96
Liittynyt: 26.12.2012, 14:46
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 590 » 20.10.2014, 17:42

-60 luvun Ryskyn alustahan se siinä. Mulla on ollu sama mutta 7 tonnin alusta työn alla.Ostin jotkut poistoerä-liimapalkit runkopuiksi mutta v..uiks meni. Oli niin pehmeetä palkkia että ne 14millin pulttien isot prikat uppos että rutis sentin sinne puun sisään Nyt on sahattuna koivusta uudet palkit ja pitäs päästä jatkaan rojektia.

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: 29.09.2010, 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » 20.10.2014, 20:23

Mie luultavasti tekisin lavarungon sopivasta U-palkista tai rhs-putkesta.
Ja metalli tai vaneripohjaisen lavan. Riippuen mihin ajoon kärri tulee?

Puusta lavarunkoa tehdessä puun vuosikasvaimien pitäisi mennä parrun suuntaisesti.
Muuten parru voi haljeta syiden suuntaisesti.

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: 28.08.2010, 20:25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » 21.10.2014, 08:54

590 kirjoitti:-60 luvun Ryskyn alustahan se siinä. Mulla on ollu sama mutta 7 tonnin alusta työn alla.Ostin jotkut poistoerä-liimapalkit runkopuiksi mutta v..uiks meni. Oli niin pehmeetä palkkia että ne 14millin pulttien isot prikat uppos että rutis sentin sinne puun sisään Nyt on sahattuna koivusta uudet palkit ja pitäs päästä jatkaan rojektia.
onko tosiaan rysky?

Nummi kärryssä on ainakin tismalleen samanlainen ylärunko ja sylinteri.

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: 28.08.2010, 20:25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » 21.10.2014, 08:58

oli joo runko puuta. uuteen lavaan tulee rauta runko ja puuta väliin.

renkaat on kiskosta :D

lava onkin seuraavana ohjelmassa.

Kuva

Kuva

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: 28.08.2010, 20:25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » 22.10.2014, 08:45

alkaa lavanpohja hahmottua.

Kuva

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: 28.08.2010, 20:25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » 22.10.2014, 20:47

lavan runko ois hitsattuna. ja puitaki siihen jo sommittelin.

Kuva

Kuva

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: 28.08.2010, 20:25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » 26.10.2014, 10:30

viikonloppuna kärry on taas edennyt.

pohja lankut ruuvattiin kiinni

Kuva

sen jälkeen pohja pelti hitsasin kiinni

Kuva

sitten pääsi laitoja tekemään.

Kuva

Kuva

Kuva


sitten oon pähkäilly että pitäisko etulaita olla yhden lankun korkeempi??

Kuva
Viimeksi muokannut oltzi, 26.10.2014, 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: 28.08.2010, 20:25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » 26.10.2014, 10:33

edellisessä kärry etusermi on laitoja korkeempi ja näyttää tältä

Kuva

jotenkin on orvon näkönen jos etulaita on muiden korkunen??

DexMasZet
Viestit: 7047
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 26.10.2014, 10:38

On se fiksumman näköinen, jos etulaita laudan pari korkeampi, yleensäkkin tehdas kärryissäkin on etulaita vähän korkeampi. Ja helpottaahan se vaikka ison heinä kuorman pysymistä kärryssä, samoten klpapit pysyy paremmin kukkura kuormilla ajaessa kun saa edestä enempi tukea.

Siisti kärry tulossa! :wink:

Valumöntti
Viestit: 33
Liittynyt: 03.01.2011, 18:31
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valumöntti » 26.10.2014, 11:10

Mistä löysit tuota laitalankkua?
Näyttää puulaitaisen Tuhtin lankulta. Muutama vuosi sitten etsin paria lankkua vanhan kärryn laitojen korjaamiseksi ja ainoa paikka missä oli Tuhtin mitoilla tuota lankkua, niin Mäntsälän sahalla. Sielläkin oli vain muutama kiero kappale, joista kyllä valkkaamalla sai juuri sen verran, että sai rikkoontuneet lankut vaihdettua.
Eivät osanneet silloin sanoa, että tehdäänkö sitä lisää ja jos niin milloin.

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: 28.08.2010, 20:25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » 26.10.2014, 11:50

Valumöntti kirjoitti:Mistä löysit tuota laitalankkua?
Näyttää puulaitaisen Tuhtin lankulta. Muutama vuosi sitten etsin paria lankkua vanhan kärryn laitojen korjaamiseksi ja ainoa paikka missä oli Tuhtin mitoilla tuota lankkua, niin Mäntsälän sahalla. Sielläkin oli vain muutama kiero kappale, joista kyllä valkkaamalla sai juuri sen verran, että sai rikkoontuneet lankut vaihdettua.
Eivät osanneet silloin sanoa, että tehdäänkö sitä lisää ja jos niin milloin.
kyllä tuo pitäis olla ihka oikee lavansyrjälautaa. voin mitata jos tarvii?

meillä on sitä hylly tavarana :)

Enäjärven saha ky Karjalohjalla.

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: 29.09.2010, 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » 26.10.2014, 14:20

Laitatko noiden lankkujen reunaan metallivahvikkeet?
Ne ovat hyvät ja vahvistavat laitoja, jos kärriin lastataan kuormaajan kanssa paljon tavaraa.

Millä meinasit käsitellä/maalata nuo laidat?

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: 28.08.2010, 20:25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » 26.10.2014, 16:27

se.pienitalli kirjoitti:Laitatko noiden lankkujen reunaan metallivahvikkeet?
Ne ovat hyvät ja vahvistavat laitoja, jos kärriin lastataan kuormaajan kanssa paljon tavaraa.

Millä meinasit käsitellä/maalata nuo laidat?
en oikeestaan. kun laita laitetaan kiinni niin päädyt painuu lattaa vasten joka on hitsattu tolppiin. ja isot lavalukot tulee niin eiköhän kestä?

puut käsitellään sellasella pohjuste aineella? ja sitten ihan vaan talomaali päälle. väri on varmaan joku vanha sininen. kun isukille tehdään kärryt ja sillä on dexta.

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: 29.09.2010, 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » 26.10.2014, 18:29

Dextaan perään sopii sininen kärri.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 7 vierailijaa