Kempomat 150

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Kempomat 150

Viesti Kirjoittaja sähömies »

Kempomat 150 ei anna täysiä virtoja, mistä päin lähdetään vikaa etsimään?
Onko kellään kokemusta? Kaverin kone...
heijo
Viestit: 2708
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heijo »

Maakaapelin ja pistoolin tarkastus ensin, noista saattaa irrota kuparisukka sieltä pistoolin päistä, suojasukan sisällä siis. Sitten jännitteen mittaus, laitteen tyyppikilvessä on min ja max jännite. Jos jännite on alempi niin sitten ekaksi mitataan diodit, tyristorit onkin jo kotikonstein hieman hankalampia mitata.
Minkä huollamme sen korjaamme.
412/502
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 10:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 412/502 »

Mun kempomaatissa oli löystynyt yksi kasimillinen mutteri, lyöstymisen takia sätinyt ja kärventynyt niin ettei sähkö kulkenu kunnolla läpi.

Onkohan se nyt sitten tasasuuntaaja nimeltään se missä on myös ne dioditkin,
niin tässä osassa on kolme kappaletta piuhoja kiinni, yksi näistä piuhoista tosiaan siellä säti.

Niistä kun pinnat putsaili taas kiiltäväksi ja kasaan niin jo taas pelaa :D
ja lanka sulaa.

Ymmärtääköhän tästä kukaan muu ku minä :roll:
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

412/502 kirjoitti:Mun kempomaatissa oli löystynyt yksi kasimillinen mutteri, lyöstymisen takia sätinyt ja kärventynyt niin ettei sähkö kulkenu kunnolla läpi.

Onkohan se nyt sitten tasasuuntaaja nimeltään se missä on myös ne dioditkin,
niin tässä osassa on kolme kappaletta piuhoja kiinni, yksi näistä piuhoista tosiaan siellä säti.

Niistä kun pinnat putsaili taas kiiltäväksi ja kasaan niin jo taas pelaa :D
ja lanka sulaa.

Ymmärtääköhän tästä kukaan muu ku minä :roll:
Ymmärin kyllä, löysä liitos on rokottanut pintoja ja virta ei kulje. Pittää tutkia kuha pääsöö käsiks...
Kiitos neuvoista tähän asti ja tulevaisuudessa!
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

Tässä kävi nyt sitten niin, että Kempomat ilmestyi päivän aikaan pihalle "vaivoikseni" kun sanoin, että romuksi et vie.
Pitää ruveta tutkimaan ja käymään vihjeitä läpi kun ehtii.
Saishan tuosta kelpo koneen itelleen, jos saa kuntoon....
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Onneksi olkoon, tuollainen uudenKarhea ja tässä Sinun
tapauksessa sananmukaisesti ulosajettu koneistohan on
parempi kuin tehtaan paketista; pääsee heti alkuun
tekemään Eskon puumerkkiä!

Ainakin vanhempiin malleihin näytti hyvin löytyvän
kvg:lla kytkentäkaavioita ja osaluetteloita, tosin ilman
puolijohdetyyppejä. Tuolla Ruåtsin veljessivuilla oli
ansiokkaasti repareerattu ja MASINOITU juuri tätä
150-mallia.
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

heijo kirjoitti:Sitten jännitteen mittaus, laitteen tyyppikilvessä on min ja max jännite. Jos jännite on alempi niin sitten ekaksi mitataan diodit, tyristorit onkin jo kotikonstein hieman hankalampia mitata.
Mitataankos tuo jännite tyhjäkäynti tilassa, vai? Jännite säätimen asennosta riippumatta 61,7Vdc. Ohjainkortilla, eikä muuallakaan ei näkyvää vikaa. Diodeja en vielä mitannut irrallaan, mutta oikosessa ei ainakaan ole ykskään.
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Saiskoon siihen keinokuormaksi jonkun 2-3kW
verkkosähkölämmittinen. Eihän siinä hitsausvirroilla
tarvitse olla kuin muutaman kymmenen milliohmin
huono kosketus jossain liitoksessa, niin virta rajoittuu.
Keinokuorman virralla on helppo jännitemittarin
kanssa tarkastaa jokainen liitos päävirtareitillä!
Ja tähän tietysti perusvaroitukset, älä tee tätä(kään)
kotona...
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

mat1ti kirjoitti:Saiskoon siihen keinokuormaksi jonkun 2-3kW
verkkosähkölämmittinen. Eihän siinä hitsausvirroilla
tarvitse olla kuin muutaman kymmenen milliohmin
huono kosketus jossain liitoksessa, niin virta rajoittuu.
Keinokuorman virralla on helppo jännitemittarin
kanssa tarkastaa jokainen liitos päävirtareitillä!
Ja tähän tietysti perusvaroitukset, älä tee tätä(kään)
kotona...
Saahan siihen, pitää kokeilla...
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

3KW:n puhallin keinokuormana jännite 34V:a riippumatta jännitteen säätönupin asennosta. Diodit ehjät...
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Jos katsot jännitemittarilla kunkin päävirta-
reitin liitoksen yli jännitehäviön, niin tulee
varmistettua, ettei huonoja liitoksia ole.

Toinen todennäköinen ongelma oli esillä
tuolla ruotsalaisten aloitussivulla. Ohjaus-
kytkimen johtojen hitsausvirtaoikosulku
ilmeisesti polttaa piirilevyltä kaksi liuskaa
poikki, onkohan piirilevy ehjän näköinen?
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

sähömies kirjoitti:3KW:n puhallin keinokuormana jännite 34V:a riippumatta jännitteen säätönupin asennosta. Diodit ehjät...
Tuo jännite näkyy siis keinokuorman yli.
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

heijo kirjoitti:Maakaapelin ja pistoolin tarkastus ensin, noista saattaa irrota kuparisukka sieltä pistoolin päistä, suojasukan sisällä siis.
Kuis tuo pistooli tarkastetaan, kun on kahva valettu?
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

mat1ti kirjoitti:Toinen todennäköinen ongelma oli esillä
tuolla ruotsalaisten aloitussivulla. Ohjaus-
kytkimen johtojen hitsausvirtaoikosulku
ilmeisesti polttaa piirilevyltä kaksi liuskaa
poikki, onkohan piirilevy ehjän näköinen?
Piirilevy ja sen komponentit ehjän näköiset.
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Siis tuo 3 kW keinokuorma on noin 20 ohmin vastus eli
luokkaa 1,5 A virta kulkee päävirtapiirissä muuntajalta
sillalle ja kolvikaapeliin, jos jännite keinokuorman yli on
30 V. Kaarijännitehän on hitsatessa luokkaa 20 V, joten
yllättävän pienellä virralla jännite putoaa. Jos nyt mittaat
liitosten yli olevia jännitehäviöitä tällä virralla, niin mistään
liitoksesta tai johdosta ei saisi löytyä yli 0,1 V jännitettä,
muuten ylimenovastusta on aivan liikaa 100 A virroille.

Liipasinkytkimen johdotus ei varmaankaan saa olla yhteydessä
päävirtapiiriin ollenkaan, eiköhän sille ole kokonaan oma
johdotus kolvikaapelissa.
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

mat1ti kirjoitti:Siis tuo 3 kW keinokuorma on noin 20 ohmin vastus eli
luokkaa 1,5 A virta kulkee päävirtapiirissä muuntajalta
sillalle ja kolvikaapeliin, jos jännite keinokuorman yli on
30 V. Kaarijännitehän on hitsatessa luokkaa 20 V, joten
yllättävän pienellä virralla jännite putoaa. Jos nyt mittaat
liitosten yli olevia jännitehäviöitä tällä virralla, niin mistään
liitoksesta tai johdosta ei saisi löytyä yli 0,1 V jännitettä,
muuten ylimenovastusta on aivan liikaa 100 A virroille.

Liipasinkytkimen johdotus ei varmaankaan saa olla yhteydessä
päävirtapiiriin ollenkaan, eiköhän sille ole kokonaan oma
johdotus kolvikaapelissa.
Ok, hyvä tietää. Noihan se menee ylimenovastuksen osalta. En osannut tulkita kilpeä, joten jännitteeestä hitsaustilanteessa ei ollut käsitystä.
Kaikki liitokset näyttää kunnollisilta, mutta pitää mittailla.
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

mat1ti kirjoitti:Siis tuo 3 kW keinokuorma on noin 20 ohmin vastus eli
luokkaa 1,5 A virta kulkee päävirtapiirissä muuntajalta
sillalle ja kolvikaapeliin, jos jännite keinokuorman yli on
30 V. Kaarijännitehän on hitsatessa luokkaa 20 V, joten
yllättävän pienellä virralla jännite putoaa.
Kytkentäkaavion mukan tyhjäkäyntijännite tulee pienen tasurin läpi. Eikös tyhjäkäyntijännitteellä sytytetä valokaari Tuo mitattu 30V tuntuisi tyhjäkäyntijännitteltä sen keinokuorman yli. Hitsausjännite on käytöohjeen mukaan 12-20V ja tulee muodostetaan tyristoreilla.

Muistin, että miullahan on oskiloskooppi ja katsoin hitsausjännitteen aaltomuodon ja näyttäisi että molemmat tyristorit toimii ja reako jännitesäätöön. Pitäisi koittaa hitsata ja mitata hitsausvirta virtapihdeillä.
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Wau, joikututkain on kyllä loistava peli näihin hommiin!

Noinkohan tuossa useampia toisiojännitteitä olisi?
Ainakin nuo kytkentäkaaviot, mitä netin Kempomat-
huoltomanuaalista löysin olivat vain yhdellä.
Noista jännitteistä arvelinkin, että perustoiminnot
voisivat olla kunnossa. Avoimen piirin jännite on
tehty suureksi verrattuna kaarijännitteeseen, jotta
valokaaren syttyminen saataisiin helpommin aikaan.

Löytämissäni kytkentäkaaviossa oli virranmittaus-
vastus heti tasasuuntaajan jälkeen (R002); joko tässä
vastuksessa tai jossakin liitoksessa voisi olla turhaa
rajoittavaa vastusta. Siellä on myös sarjakuristin,
jolla on suuri merkitys hitsausominaisuuksiin.
Kaavioissa virtasäädöt olivat muuntajaensiökyt-
nöillä, ajettaneenko tyristorisäädöllä säätökorkuista
osaa kokoaaltotasasuunnatuista aaltopuolikkaista?

Katso tosiaan hitsausvirrallakin miltä se oskilloskoopilla
näyttää. Tai laita useampi lämmitin keinokuormaan,
että saat reilumman testivirran?
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
TK
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:52 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TK »

Lainaan ketjua kun liippaa niin läheltä.. Kempomat 180 rupes työntämään lankaa koko ajan kun vaan virta on päällä. Kahvan piuhat ei oo oikosessa ja katkasija toimii. Vika alko kun siirsin koneen toiseen paikkaan siis oli pakussa ja rampeilla kyytiin.
Eli onkos tuo joku yleinen tyyppivika vai onko otettava mahdollisimman pian yhteyttä valtuutettuun huoltopisteeseen?
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

sähömies kirjoitti:Kytkentäkaavion mukan tyhjäkäyntijännite tulee pienen tasurin läpi...
Sorry, nyt vasta löysin oikean kytkentääkaavion. Aiemmin
löytämäni olivat vanhempia Kempomat-koneita; kyllä tässä
tosiaan on itseasiassa kaksikin apujännitekäämiä, sytytystä
ja muuta elektroniikkaa varten.

Virranrajoitus tehdään vastuksella R101, jossa on kolme väliulosottoa.

TK kirjoitti:Lainaan ketjua kun liippaa niin läheltä.. Kempomat 180 rupes
työntämään lankaa koko ajan kun vaan virta on päällä...
Noille 180:lle on omakin aiheensa, onkohan siinä kauko-ohjausliitäntää,
jossa olisi töhkää tai piikit nojaa toisiinsa kuljetusrasituksista?
Viimeksi muokannut mat1ti, Su Loka 19, 2014 11:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 25 vierailijaa