Kempomat 150
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Kempomat 150
Kempomat 150 ei anna täysiä virtoja, mistä päin lähdetään vikaa etsimään?
Onko kellään kokemusta? Kaverin kone...
Onko kellään kokemusta? Kaverin kone...
-
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Maakaapelin ja pistoolin tarkastus ensin, noista saattaa irrota kuparisukka sieltä pistoolin päistä, suojasukan sisällä siis. Sitten jännitteen mittaus, laitteen tyyppikilvessä on min ja max jännite. Jos jännite on alempi niin sitten ekaksi mitataan diodit, tyristorit onkin jo kotikonstein hieman hankalampia mitata.
Minkä huollamme sen korjaamme.
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 10:08 pm
- Viesti:
Mun kempomaatissa oli löystynyt yksi kasimillinen mutteri, lyöstymisen takia sätinyt ja kärventynyt niin ettei sähkö kulkenu kunnolla läpi.
Onkohan se nyt sitten tasasuuntaaja nimeltään se missä on myös ne dioditkin,
niin tässä osassa on kolme kappaletta piuhoja kiinni, yksi näistä piuhoista tosiaan siellä säti.
Niistä kun pinnat putsaili taas kiiltäväksi ja kasaan niin jo taas pelaa
ja lanka sulaa.
Ymmärtääköhän tästä kukaan muu ku minä
Onkohan se nyt sitten tasasuuntaaja nimeltään se missä on myös ne dioditkin,
niin tässä osassa on kolme kappaletta piuhoja kiinni, yksi näistä piuhoista tosiaan siellä säti.
Niistä kun pinnat putsaili taas kiiltäväksi ja kasaan niin jo taas pelaa
ja lanka sulaa.
Ymmärtääköhän tästä kukaan muu ku minä
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Ymmärin kyllä, löysä liitos on rokottanut pintoja ja virta ei kulje. Pittää tutkia kuha pääsöö käsiks...412/502 kirjoitti:Mun kempomaatissa oli löystynyt yksi kasimillinen mutteri, lyöstymisen takia sätinyt ja kärventynyt niin ettei sähkö kulkenu kunnolla läpi.
Onkohan se nyt sitten tasasuuntaaja nimeltään se missä on myös ne dioditkin,
niin tässä osassa on kolme kappaletta piuhoja kiinni, yksi näistä piuhoista tosiaan siellä säti.
Niistä kun pinnat putsaili taas kiiltäväksi ja kasaan niin jo taas pelaa
ja lanka sulaa.
Ymmärtääköhän tästä kukaan muu ku minä
Kiitos neuvoista tähän asti ja tulevaisuudessa!
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 662
- Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
- Paikkakunta: Kello & Kerava
- Viesti:
Onneksi olkoon, tuollainen uudenKarhea ja tässä Sinun
tapauksessa sananmukaisesti ulosajettu koneistohan on
parempi kuin tehtaan paketista; pääsee heti alkuun
tekemään Eskon puumerkkiä!
Ainakin vanhempiin malleihin näytti hyvin löytyvän
kvg:lla kytkentäkaavioita ja osaluetteloita, tosin ilman
puolijohdetyyppejä. Tuolla Ruåtsin veljessivuilla oli
ansiokkaasti repareerattu ja MASINOITU juuri tätä
150-mallia.
tapauksessa sananmukaisesti ulosajettu koneistohan on
parempi kuin tehtaan paketista; pääsee heti alkuun
tekemään Eskon puumerkkiä!
Ainakin vanhempiin malleihin näytti hyvin löytyvän
kvg:lla kytkentäkaavioita ja osaluetteloita, tosin ilman
puolijohdetyyppejä. Tuolla Ruåtsin veljessivuilla oli
ansiokkaasti repareerattu ja MASINOITU juuri tätä
150-mallia.
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Mitataankos tuo jännite tyhjäkäynti tilassa, vai? Jännite säätimen asennosta riippumatta 61,7Vdc. Ohjainkortilla, eikä muuallakaan ei näkyvää vikaa. Diodeja en vielä mitannut irrallaan, mutta oikosessa ei ainakaan ole ykskään.heijo kirjoitti:Sitten jännitteen mittaus, laitteen tyyppikilvessä on min ja max jännite. Jos jännite on alempi niin sitten ekaksi mitataan diodit, tyristorit onkin jo kotikonstein hieman hankalampia mitata.
-
- Viestit: 662
- Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
- Paikkakunta: Kello & Kerava
- Viesti:
Saiskoon siihen keinokuormaksi jonkun 2-3kW
verkkosähkölämmittinen. Eihän siinä hitsausvirroilla
tarvitse olla kuin muutaman kymmenen milliohmin
huono kosketus jossain liitoksessa, niin virta rajoittuu.
Keinokuorman virralla on helppo jännitemittarin
kanssa tarkastaa jokainen liitos päävirtareitillä!
Ja tähän tietysti perusvaroitukset, älä tee tätä(kään)
kotona...
verkkosähkölämmittinen. Eihän siinä hitsausvirroilla
tarvitse olla kuin muutaman kymmenen milliohmin
huono kosketus jossain liitoksessa, niin virta rajoittuu.
Keinokuorman virralla on helppo jännitemittarin
kanssa tarkastaa jokainen liitos päävirtareitillä!
Ja tähän tietysti perusvaroitukset, älä tee tätä(kään)
kotona...
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Saahan siihen, pitää kokeilla...mat1ti kirjoitti:Saiskoon siihen keinokuormaksi jonkun 2-3kW
verkkosähkölämmittinen. Eihän siinä hitsausvirroilla
tarvitse olla kuin muutaman kymmenen milliohmin
huono kosketus jossain liitoksessa, niin virta rajoittuu.
Keinokuorman virralla on helppo jännitemittarin
kanssa tarkastaa jokainen liitos päävirtareitillä!
Ja tähän tietysti perusvaroitukset, älä tee tätä(kään)
kotona...
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 662
- Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
- Paikkakunta: Kello & Kerava
- Viesti:
Jos katsot jännitemittarilla kunkin päävirta-
reitin liitoksen yli jännitehäviön, niin tulee
varmistettua, ettei huonoja liitoksia ole.
Toinen todennäköinen ongelma oli esillä
tuolla ruotsalaisten aloitussivulla. Ohjaus-
kytkimen johtojen hitsausvirtaoikosulku
ilmeisesti polttaa piirilevyltä kaksi liuskaa
poikki, onkohan piirilevy ehjän näköinen?
reitin liitoksen yli jännitehäviön, niin tulee
varmistettua, ettei huonoja liitoksia ole.
Toinen todennäköinen ongelma oli esillä
tuolla ruotsalaisten aloitussivulla. Ohjaus-
kytkimen johtojen hitsausvirtaoikosulku
ilmeisesti polttaa piirilevyltä kaksi liuskaa
poikki, onkohan piirilevy ehjän näköinen?
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 662
- Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
- Paikkakunta: Kello & Kerava
- Viesti:
Siis tuo 3 kW keinokuorma on noin 20 ohmin vastus eli
luokkaa 1,5 A virta kulkee päävirtapiirissä muuntajalta
sillalle ja kolvikaapeliin, jos jännite keinokuorman yli on
30 V. Kaarijännitehän on hitsatessa luokkaa 20 V, joten
yllättävän pienellä virralla jännite putoaa. Jos nyt mittaat
liitosten yli olevia jännitehäviöitä tällä virralla, niin mistään
liitoksesta tai johdosta ei saisi löytyä yli 0,1 V jännitettä,
muuten ylimenovastusta on aivan liikaa 100 A virroille.
Liipasinkytkimen johdotus ei varmaankaan saa olla yhteydessä
päävirtapiiriin ollenkaan, eiköhän sille ole kokonaan oma
johdotus kolvikaapelissa.
luokkaa 1,5 A virta kulkee päävirtapiirissä muuntajalta
sillalle ja kolvikaapeliin, jos jännite keinokuorman yli on
30 V. Kaarijännitehän on hitsatessa luokkaa 20 V, joten
yllättävän pienellä virralla jännite putoaa. Jos nyt mittaat
liitosten yli olevia jännitehäviöitä tällä virralla, niin mistään
liitoksesta tai johdosta ei saisi löytyä yli 0,1 V jännitettä,
muuten ylimenovastusta on aivan liikaa 100 A virroille.
Liipasinkytkimen johdotus ei varmaankaan saa olla yhteydessä
päävirtapiiriin ollenkaan, eiköhän sille ole kokonaan oma
johdotus kolvikaapelissa.
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Ok, hyvä tietää. Noihan se menee ylimenovastuksen osalta. En osannut tulkita kilpeä, joten jännitteeestä hitsaustilanteessa ei ollut käsitystä.mat1ti kirjoitti:Siis tuo 3 kW keinokuorma on noin 20 ohmin vastus eli
luokkaa 1,5 A virta kulkee päävirtapiirissä muuntajalta
sillalle ja kolvikaapeliin, jos jännite keinokuorman yli on
30 V. Kaarijännitehän on hitsatessa luokkaa 20 V, joten
yllättävän pienellä virralla jännite putoaa. Jos nyt mittaat
liitosten yli olevia jännitehäviöitä tällä virralla, niin mistään
liitoksesta tai johdosta ei saisi löytyä yli 0,1 V jännitettä,
muuten ylimenovastusta on aivan liikaa 100 A virroille.
Liipasinkytkimen johdotus ei varmaankaan saa olla yhteydessä
päävirtapiiriin ollenkaan, eiköhän sille ole kokonaan oma
johdotus kolvikaapelissa.
Kaikki liitokset näyttää kunnollisilta, mutta pitää mittailla.
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Kytkentäkaavion mukan tyhjäkäyntijännite tulee pienen tasurin läpi. Eikös tyhjäkäyntijännitteellä sytytetä valokaari Tuo mitattu 30V tuntuisi tyhjäkäyntijännitteltä sen keinokuorman yli. Hitsausjännite on käytöohjeen mukaan 12-20V ja tulee muodostetaan tyristoreilla.mat1ti kirjoitti:Siis tuo 3 kW keinokuorma on noin 20 ohmin vastus eli
luokkaa 1,5 A virta kulkee päävirtapiirissä muuntajalta
sillalle ja kolvikaapeliin, jos jännite keinokuorman yli on
30 V. Kaarijännitehän on hitsatessa luokkaa 20 V, joten
yllättävän pienellä virralla jännite putoaa.
Muistin, että miullahan on oskiloskooppi ja katsoin hitsausjännitteen aaltomuodon ja näyttäisi että molemmat tyristorit toimii ja reako jännitesäätöön. Pitäisi koittaa hitsata ja mitata hitsausvirta virtapihdeillä.
-
- Viestit: 662
- Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
- Paikkakunta: Kello & Kerava
- Viesti:
Wau, joikututkain on kyllä loistava peli näihin hommiin!
Noinkohan tuossa useampia toisiojännitteitä olisi?
Ainakin nuo kytkentäkaaviot, mitä netin Kempomat-
huoltomanuaalista löysin olivat vain yhdellä.
Noista jännitteistä arvelinkin, että perustoiminnot
voisivat olla kunnossa. Avoimen piirin jännite on
tehty suureksi verrattuna kaarijännitteeseen, jotta
valokaaren syttyminen saataisiin helpommin aikaan.
Löytämissäni kytkentäkaaviossa oli virranmittaus-
vastus heti tasasuuntaajan jälkeen (R002); joko tässä
vastuksessa tai jossakin liitoksessa voisi olla turhaa
rajoittavaa vastusta. Siellä on myös sarjakuristin,
jolla on suuri merkitys hitsausominaisuuksiin.
Kaavioissa virtasäädöt olivat muuntajaensiökyt-
nöillä, ajettaneenko tyristorisäädöllä säätökorkuista
osaa kokoaaltotasasuunnatuista aaltopuolikkaista?
Katso tosiaan hitsausvirrallakin miltä se oskilloskoopilla
näyttää. Tai laita useampi lämmitin keinokuormaan,
että saat reilumman testivirran?
Noinkohan tuossa useampia toisiojännitteitä olisi?
Ainakin nuo kytkentäkaaviot, mitä netin Kempomat-
huoltomanuaalista löysin olivat vain yhdellä.
Noista jännitteistä arvelinkin, että perustoiminnot
voisivat olla kunnossa. Avoimen piirin jännite on
tehty suureksi verrattuna kaarijännitteeseen, jotta
valokaaren syttyminen saataisiin helpommin aikaan.
Löytämissäni kytkentäkaaviossa oli virranmittaus-
vastus heti tasasuuntaajan jälkeen (R002); joko tässä
vastuksessa tai jossakin liitoksessa voisi olla turhaa
rajoittavaa vastusta. Siellä on myös sarjakuristin,
jolla on suuri merkitys hitsausominaisuuksiin.
Kaavioissa virtasäädöt olivat muuntajaensiökyt-
nöillä, ajettaneenko tyristorisäädöllä säätökorkuista
osaa kokoaaltotasasuunnatuista aaltopuolikkaista?
Katso tosiaan hitsausvirrallakin miltä se oskilloskoopilla
näyttää. Tai laita useampi lämmitin keinokuormaan,
että saat reilumman testivirran?
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:52 am
- Viesti:
Lainaan ketjua kun liippaa niin läheltä.. Kempomat 180 rupes työntämään lankaa koko ajan kun vaan virta on päällä. Kahvan piuhat ei oo oikosessa ja katkasija toimii. Vika alko kun siirsin koneen toiseen paikkaan siis oli pakussa ja rampeilla kyytiin.
Eli onkos tuo joku yleinen tyyppivika vai onko otettava mahdollisimman pian yhteyttä valtuutettuun huoltopisteeseen?
Eli onkos tuo joku yleinen tyyppivika vai onko otettava mahdollisimman pian yhteyttä valtuutettuun huoltopisteeseen?
-
- Viestit: 662
- Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
- Paikkakunta: Kello & Kerava
- Viesti:
Sorry, nyt vasta löysin oikean kytkentääkaavion. Aiemminsähömies kirjoitti:Kytkentäkaavion mukan tyhjäkäyntijännite tulee pienen tasurin läpi...
löytämäni olivat vanhempia Kempomat-koneita; kyllä tässä
tosiaan on itseasiassa kaksikin apujännitekäämiä, sytytystä
ja muuta elektroniikkaa varten.
Virranrajoitus tehdään vastuksella R101, jossa on kolme väliulosottoa.
Noille 180:lle on omakin aiheensa, onkohan siinä kauko-ohjausliitäntää,TK kirjoitti:Lainaan ketjua kun liippaa niin läheltä.. Kempomat 180 rupes
työntämään lankaa koko ajan kun vaan virta on päällä...
jossa olisi töhkää tai piikit nojaa toisiinsa kuljetusrasituksista?
Viimeksi muokannut mat1ti, Su Loka 19, 2014 11:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 25 vierailijaa