Case 4240 voa luistaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

oestergard
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 9:52 am
Viesti:

Case 4240 voa luistaa

Viesti Kirjoittaja oestergard »

Voimanotto rupesi niitomurskaimen edessä luistaa. Onko mahdollista että syy on hydrauliikassa? Pumppu nimittäin vetää viimeisiä ja varsinkin lämpimänä nykii. Kone aj n 4200h.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Agronetin puolella tais hiljattain olla juttua noista englannin keissilöistä ja niiden perusteella ei olisi ensimmäinen kone johon on pumppu vaihdettu noilla tunneilla...
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

naapurilla tuon sarjan malli, en mene takuuseen onko 4240, mutta ei siinäkään kauheasti tunteja ole ja keväällä meni hydepumppu toukohommissa. Oli kuluneet pumpun sisäkalut useita senttejä ja huoltomies ihmetteli, ei ollut sille tuttu vika. Kantsis kai miettiä sitäkin minne se metalli kulunesta pumpusta menee. Voi oireet olla sitäkin.
Suomi kuuluu länsimaihin
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jammu kirjoitti:naapurilla tuon sarjan malli, en mene takuuseen onko 4240, mutta ei siinäkään kauheasti tunteja ole ja keväällä meni hydepumppu toukohommissa. Oli kuluneet pumpun sisäkalut useita senttejä ja huoltomies ihmetteli, ei ollut sille tuttu vika. Kantsis kai miettiä sitäkin minne se metalli kulunesta pumpusta menee. Voi oireet olla sitäkin.

Minkälainen pumppu se on, jos noin paljo riittää kulumiselle?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

tuo oli sanallinen kuvaus jonka kuulin, tuskin siis aivan noin, mutta huomattavaa kulumaa, olisko kavitoinut
Suomi kuuluu länsimaihin
oestergard
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 9:52 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oestergard »

Vielä en ole saanut pumpun paineet mitattua mutta tietääkö joku onko mahdollista että voa n luistaminen johtuisi huonosta hyd.paineesta? Tässä se ainakin kytkeytyy hydraulisesti..... :roll:
stls
Viestit: 1077
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stls »

Paineella se voa-pakka pidetään kiinni, joten vajaa paine siellä aiheuttaa luistoa ilman muuta. Se että mistä huono paine johtuu onkin toinen juttu...
Pumpun vaihdolla on sitten kyllä helpointa aloittaa kun se kerta oireilee, mutta pakka ei luultavasti tarvitse kovinkaan suurta painetta tai tilavuusvirtaa toimiakseen.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Entäs neliveto, onko jatkuasti päällä?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
oestergard
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 9:52 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oestergard »

tommi kirjoitti:Entäs neliveto, onko jatkuasti päällä?
Ei ole, se kytkeytyy ihan normaalisti
intikka475
Viestit: 202
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 9:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka475 »

Miten 4veto tuohon tautiin vaikuttaa ?
Arpe
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arpe »

intikka475 kirjoitti:Miten 4veto tuohon tautiin vaikuttaa ?
nelikon pakan käyttöpaine tulee samasta paikasta ku voimanotonkin pakan. jos puuttuu paine,luistaa molemmat.
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Painekaavion mukaan nelivedon paine tulee ohjauksen paluu kanavasta.
Ps vaihteen paine tulee samasta paikasta.
Ulosoton paineella on oma painepiiri.
Pumppu näille toiminnoille sekä nostolaitteelle on sama.
Osmo_
Viestit: 8626
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Eikös ohjauksella ole oma piirinsä? Ja TA:ssa on oma pumppu. VOA ja nostolaite on sitten samalla.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Osmo_ kirjoitti:Eikös ohjauksella ole oma piirinsä? Ja TA:ssa on oma pumppu. VOA ja nostolaite on sitten samalla.
Pitää paikkansa -84 sarjassa
Osmo_
Viestit: 8626
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Jaajaa. Pienenä offtopiccina että millaisia muutoksia Brittien vaihteistoon on tullut kasinelosten jälkeen?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Tässä hiljattainhan oli ketju, jossa käsiteltiin natikan ulosottoa ja vikaa haettiin tehottomuuteen. En kuitenkaan löytänyt sitä. Tuossa omassa viimetalvena vaihdettiin kaverin kanssa pakan levyt, olivat kuluneet loppuun, ja männänrengas oli poikki, ja siitä puuttui pätkä. Pakka oli ehkä pyörinyt vajaapaineella. Myös rikka, joka pitää pakkaa kasassa oli manklaantunut kuperaksi, se piti uusia.

Tuo olikin hyvä tietää, että etuvedolle tulee paine eri piiristä. Tuossa omassa Casessa meinaa kuumilla öljyillä jäädä joskus etuveto päälle. Pikavaihteet toimii normaalisti. Kytkentäpakan kelan olen mitannut, ohmit pitäisi olla oikeat ja virtaa tulee myös vian ollessa päällä perille asti, siksi olen epäillyt hydraulista vikaa. Kelan koteloon oli kyllä päässyt vettä ja kela oli melko pahan näköinen. Itse hydraulipumppukin on viimeaikoina antanut vanhenemisen merkkejä, kourakuormaajalla työskennellessä öljy lämpimänä on pitänyt lisätä moottorin kierroksia raskaassa nostossa, kun pikkukierroksilla voima ei riitä. Painetta ei ole vielä tullut mitattua. Traktolla ajettu noin 6000 tuntia. Tosin luulisi, että niin pienen paineen minkä pakat tarvitsevat, kehittää harvakin pumppu.?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Tuo ketju löytyy haulla ih895
ch
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ch »

Arpe kirjoitti:
intikka475 kirjoitti:Miten 4veto tuohon tautiin vaikuttaa ?
nelikon pakan käyttöpaine tulee samasta paikasta ku voimanotonkin pakan. jos puuttuu paine,luistaa molemmat.
Tarkennetaan vielä, että hydraulipaineella kytketään nelivedon kytkinpakka irti ja se menee puolestaan jousikuormalla kiinni, kun paineet poistuu. Eli jos paineet reistailee tuolla puolella, niin silloin neliveto katkaisijasta pois kytkettynä etupäässä on kuin onkin eloa. Tuon huomaa helposti, kun ajaa vaikka ympyrää koneella.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
apupoika
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Marras 14, 2018 4:18 pm
Viesti:

Re: Case 4240 voa luistaa

Viesti Kirjoittaja apupoika »

Kylläpä osaa vastustaa...

Lingosta meni etummainen laakeri pari viikkoa sitten. Tai olihan siinä ollut ilmeisesti vikaa jo pidemmän aikaa, mutta nyt viimein alkoi lingotessa täristämään niin, että pakko oli vaihtaa. Vanha linko, ja samanlaista laakeria ei löytynyt, joten jouduin sitten rakentelemaan uuden kiinnityspisteen tuolle etulaakerile. Nyt ensimmäistä kertaa lingotessa ei hommasta meinannut tulla yhtään mitään. Ulosotto luistaa jopa niin, että suuremman lumimäärän kanssa koko linko pysähtyy. Ei kai tuota lingon laakeriremonttia voi niin pahasti tehdä pieleen, että tuo johtuisi siitä? Tallissa tyhjänä linko kuitenkin pyörii ihan kevyesti käsin.Jonkin verran se lingon takalaakeri kuitenkin lämpiää, kun pöllyävä lumi näyttää sulavan vedeksi lingon takaosassa laakerin ympäristössä. Infrapunamittari kertoo pinnan lämpötilaksi noin 11 astetta. Ennen laakeriremonttia en kyllä huomannut luistamisongelmaa edes olevan. Sattuiko siis vain huono tuuri, ja voan kytkin nyt vain sattui loppumaan juuri kriittiseen aikaan? Pitää varmaan huomenna hakea kytkinpakan korjaussarja, jos paikallisessa IKH:ssa sattuisi vaikka olemaan hyllyssä. Ilmeisesti vaihtaminen ei kovinkaan paha rasti ole, paitsi että öljyt joutuu laskemaan pihalle.
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Case 4240 voa luistaa

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Ensin mittaisin pakan kytkentäpaineen, pakan esillesaaminen on vähän työläämpi juttu,
ku pitää ottaa nelivedon pudotuslaatikko pois, siitä aukosta otetaan pakka pois.
Ennen osien hankintaa olisi eduksi tutkia mitä tarvitaan, eli ensin puretaan ja katsotaan
mitä tarvitaan, ja sitten hankitaan tarvittavat osat.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 41 vierailijaa