Zetorin vaihteistoöljy?
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: To Elo 21, 2014 8:10 pm
- Viesti:
Zetorin vaihteistoöljy?
Minkä viskositeetin öljy olisi sopiva Zetor 8045 peräöljyksi? Kyseisen vm. -80
koneen ohjekirjassa lukee, että SAE 80 viskositeettia pitäisi käyttää vaihteistossa niin kesällä kuin talvellakin. Erään entisen koneasentajan (isäni) mielestä niin jäykkää öljyä ei voisi käyttää talvella, koska se rikkoo hydraulipumpun. Että pitäisi käyttää jotain 10W-40 tai 20W-50, zetorissa on ymmärtääkseni hammasrataspumppu. Kiitos hyvistä vastauksista ja mielipiteistä jo etukäteen!
koneen ohjekirjassa lukee, että SAE 80 viskositeettia pitäisi käyttää vaihteistossa niin kesällä kuin talvellakin. Erään entisen koneasentajan (isäni) mielestä niin jäykkää öljyä ei voisi käyttää talvella, koska se rikkoo hydraulipumpun. Että pitäisi käyttää jotain 10W-40 tai 20W-50, zetorissa on ymmärtääkseni hammasrataspumppu. Kiitos hyvistä vastauksista ja mielipiteistä jo etukäteen!
-
- Viestit: 1210
- Liittynyt: La Elo 10, 2013 9:47 am
- Paikkakunta: Myrskylä
- Viesti:
Itse olen käyttänyt tähän asti foortissa ja natikassa 10w30 ööliä perässä/hydrauliikassa/vaihteistossa. Ja on toiminu sekä kesällä että talvellakin.
EX IH B414 VM-65
Nuffield universal 3 vm-61
EXFord 3000 vm-71
International 533 vm-77 turbo
EX fordson major diesel 1954
fordson major 1955
Foordi on peltojen Loordi
Nuffield universal 3 vm-61
EXFord 3000 vm-71
International 533 vm-77 turbo
EX fordson major diesel 1954
fordson major 1955
Foordi on peltojen Loordi
-
- Viestit: 990
- Liittynyt: La Huhti 21, 2007 2:05 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3005
- Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
- Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
- Viesti:
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
-
- Viestit: 2140
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Kun on Setoreita ja Setoreita. Vanhan maailman Ison (UR II eli Crystal) ja Pienen Sotkan (UR I) ero on öljyvaatimuksen osalta (ehkä) siinä, että Crysseissä on pakka saparossa ja pikavaihteessa, vähäisemmässä veljessänsä ei. En tosin tiedä aiheuttaako tämä Crysseen erityistä luokitustason nostoa, kun itte ajelen satunnaisesti pikkusarjalaisella.
t. Kauko Ollila
t. Kauko Ollila
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 5124
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Kyllä se 10w/30 on sinne sun Zetoriin kelpotavaraa.
Itse käyttänyt Ursuksessa farmoilia.
http://www.agrimarket.fi/Koneet/Huolto_ ... 0w-30-20l/
Aikanaan ihan Vähätalolle soitin ja varmistin asiaa, niin yleisöljyä suositteli; myös moottoriin. Uskoin ja sitä olen käyttänyt, paitsi moottorissa on ollut myös mobilin diesenmoottoriöljyäkin.
Itse käyttänyt Ursuksessa farmoilia.
http://www.agrimarket.fi/Koneet/Huolto_ ... 0w-30-20l/
Aikanaan ihan Vähätalolle soitin ja varmistin asiaa, niin yleisöljyä suositteli; myös moottoriin. Uskoin ja sitä olen käyttänyt, paitsi moottorissa on ollut myös mobilin diesenmoottoriöljyäkin.
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Paksuudeltaan nuo mainitsemasi ovat samaa luokkaa. Voimansiirto ja moottoriöljyillä on omat viskositeettiluokat, voihin öljy viskositeettiä verrataan. Siksi tuo 10w-30 oljy on vqin vöhön ohuempaa kuin 80w-90
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ma Heinä 03, 2006 1:13 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Setka-Saku ei suositellut yleisöljyä, piti liian litkuna. Paksumpaa oikeaa vaihteistoöljyä kehui parhaaksi.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
Näin sanoo Zetorin Biblia,vaihteisto/hydrauliikka Mootoriöljy SAE40 kesällä talvella SAE 30, tai vaihteisto oljy kesä SAE80 Itä tuulien vallitesa SAE 80, itse ajanut kolmisenkytävuotta universaalilla ilman mitään ongelmia.vaihtoväli oopuksen mukaan 960h joka on varmasti liianpitkä jos käyttää paljon hydrauliikkaa!
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
Näin sanoo Zetorin Biblia,vaihteisto/hydrauliikka Mootoriöljy SAE40 kesällä talvella SAE 30, tai vaihteisto oljy kesä SAE80 Itä tuulien vallitesa SAE 80, itse ajanut kolmisenkytävuotta universaalilla ilman mitään ongelmia.vaihtoväli oopuksen mukaan 960h joka on varmasti liianpitkä jos käyttää paljon hydrauliikkaa!
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: To Elo 21, 2014 8:10 pm
- Viesti:
Niin ehkä oikein perinteinen 80w-90 peräöljy olisi crystalin vaihteistoon parempi, koska siinä on jokin vaihteistojarru/kytkinjarru, mikähän lienee oikea nimi. Sen jarrun pitäisi parantaa synkronoimattoman vaihteiston vaihteiden päälle kytkeytymistä.... Olen vaan huomannut, että vaihteet ei mene rutisematta päälle, kun ohuet öljyt lämpenevät pidemmässä ajossa ja muuttuvat entistäkin litkummaksi.
-
- Viestit: 2140
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Cryssessä EI ole tuota jarrua, sen sijaan pikkumalleissa alkaen noin loppuvuodesta '84 eli x2xx-numeroisissa, on tuo jarru, pantajarru naitettuna kepillä kytkinvivustoon. Mutta Crystaleissa siis on voimanoton ja pikavaihteen lootaöljyä käyttävät hydrauliset pakat. Monestihan näille pakkojen levyille, kuten esim. lukollisiin etudiffeihin, suositellaan lisäaineistettuja voiteluaineita. Mutta en tiedä Cryssestä, aiempien tämän keskustelun kannanottojen perusteella ei, mikäli sitten kaikki tarkoittavat nimenomaan näitä isompisarjalaisia.
Ajamani useat akvaariokopit olivat alussa ja periaatteessa rutisevaisia, mutta kokemuksen kautta niitten höökivaunun hantaakien kanssa pärjää mainiosti.
T. Kauko Ollila
Ajamani useat akvaariokopit olivat alussa ja periaatteessa rutisevaisia, mutta kokemuksen kautta niitten höökivaunun hantaakien kanssa pärjää mainiosti.
T. Kauko Ollila
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ma Heinä 03, 2006 1:13 pm
- Viesti:
Vanhemmassa 4712:ssa suositus on SAE30 vaihteistoon, samaa myös maahantuoja suositteli. Kuulemma yksi neulalaakeri menee, jos käyttää maatalouden yleisöljyä tai 80W/90:ä. Ovat liian litkuja eivätkä voitele tarpeeksi. Crystal voi olla eri tapaus. No, jokainen laittaa laatikkoon mitä parhaaksi katsoo.
-
- Viestit: 2140
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Tavallinen tarina, mogasin taas. Pidän turpani kiinni, ainakin tänään.IH man kirjoitti:Kyllä Rystallissa on vaihteisto jarru kytkinakselilla, toimii niin että kytkinpoljinta painettaessa jarruttaa, olen purkanut ja koonnut 9145,sen. Pikavaihteella on panta joka on öljyssä. 4 vedolla on hyd, pakka, ja ulosotossa.
Luullakseni.
T. Kauko Ollila
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Heinä 16, 2010 7:42 pm
- Viesti:
Juurikin näin tosin vaihteisto jarruna tappi painaa levyä vasten kannattaa olla tarkkana vaihellessa vaihteita ettei normiajossa paina liikaa kytkintä vaikeuttaa vaihteen päälle menoa kun jarruttaa laatikkoa tarkoitettu vain paikaltaan lähtiessä kun pitää saada laatikko pysähtymäänIH man kirjoitti:Kyllä Rystallissa on vaihteisto jarru kytkinakselilla, toimii niin että kytkinpoljinta painettaessa jarruttaa, olen purkanut ja koonnut 9145,sen. Pikavaihteella on panta joka on öljyssä. 4 vedolla on hyd, pakka, ja ulosotossa.
Ois ollu kuvaki vaa ei tuo antanu liittää tähän
[/img]
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: To Elo 21, 2014 8:10 pm
- Viesti:
trapper kirjoitti:Juurikin näin tosin vaihteisto jarruna tappi painaa levyä vasten kannattaa olla tarkkana vaihellessa vaihteita ettei normiajossa paina liikaa kytkintä vaikeuttaa vaihteen päälle menoa kun jarruttaa laatikkoa tarkoitettu vain paikaltaan lähtiessä kun pitää saada laatikko pysähtymäänIH man kirjoitti:Kyllä Rystallissa on vaihteisto jarru kytkinakselilla, toimii niin että kytkinpoljinta painettaessa jarruttaa, olen purkanut ja koonnut 9145,sen. Pikavaihteella on panta joka on öljyssä. 4 vedolla on hyd, pakka, ja ulosotossa.
Ois ollu kuvaki vaa ei tuo antanu liittää tähän
[/img]
Juu niin lukee ohjekirjasessakin, että vaihteistojarru siinä on, mutta vaikuttaako öljy sen toimintaan, onkin toinen juttu. Mulla ei ole hajuakaan sen rakenteesta, mutta jos kerran se on joku tappi kytkimessä, niin eipä öljyllä merkitystä... Vai ymmärsinköhän väärin sen tappi jutskan
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa