Vesipumppu ongelmaa -> koneremontti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Selvä homma. Täytynee koittaa avata niitä laakeripukkeja, että saako liuskan pois välistä.

Pitää katsoa ne venttiilit nyt tuollalailla. Sepä se kun rahaa uppoaa melko paljon kun kaikki toimenpiteet on kertaa 16...

Mittailin, että tuo ö-pumpun päätylevy olisi rattaiden kohdalta kulunut yhen kympin. Voisihan sitä koittaa auttaako sen oikaisu. Vaikutti kuitenkin siltä, että suurin kuluminen on niissä rattaissa, ja niilleppä ei kotikonstein voi mitään. Uusia rattaitaita ei tällä haavaa kyllä aleta teettämään.
Onnistuisikohan tuohon soveltaa esim. auton öljypumppu?

Putket varmaan kannattaa hoonata nyt kun on kone levällään. Onnistuiskohan tee-se-itse tyylillä jos hankkis hoonaustyökalun porakoneeseen...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
JP
Viestit: 6681
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Kyllä siitä vielä hyvä tulee :wink:

Vertaa sitten uudet ja vanhat laakeri liuskat että ovat keskenään samanlaiset (öljy reijät oikeilla kohillaan yms.), vaihto onnistunee yllä kerrotulla tavalla laakeripukki löysäämällä. :roll:
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Huomaa se laakeriliskoissa. Että niissä on pykälä mikä estää laakerin pyörähtämisen akselin mukana.
Tuo pykälä tekee sen, jotta sitä liuskaa ei saa tuleen kuin tuo pää edellä pois sieltä rungon ja akselin välistä.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Jep, kiinnitin jo huomiota nuiden kiertokankien liuskoissa siihen väkäseen.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
ch
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ch »

Joo hoonaus onnistuu helposti itsekin. Pienillä kierroksilla vaan ja ylös-alas edestakaisin. Akkuruuvinväännin taitaa olla paras tähän hommaan. Käytä hoonauksessa jotain jäteöljyä tai vastaavaa kuraa niin tulee naarmua helpommin lohkoon. Tavoiteltavan urien nousun osaa joku viisaampi kertoa varmaan, mutta takapuolituntumallahan tulee tunnetusti aika hyvä.

Männät kannattaa pestä todella huolella, kun renkaatkin irroitetaan. Itse totesin viime syksynä hyväksi konstiksi, kun vanhalla männänrenkaalla hieroo sitä uraa. Siis niin, että renkaan ulkosyrjä hieroo männänuran pohjaa, niin saa myös rengasuran kyljistä karstan irti.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kuulin kaverilta, että noin 45 asteen kulma vois olla hyvä. Kuraista jäteöljyä löytyy 40 litraa, eiköhän se riitä 8)

Karstaa tuntui olevan myös kannessa aika paljon, kuulemma siklilläkin saa pois hyvin.

On tullut hyviä neuvoja, suuret kiitokset niistä!
Eikä lisä ole pahitteeksi...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Minä kyllä käytäisin mieluummin polttoöljyä tuon jäteöljyn sijaan, pysyy hiomakivet puhtaana ja hiovat paremmin kun ei jäteöljyn moskat ole liukastuttamassa.
Eihän jäteöljyä käytetä puukon hionnassakaan.
Tuo 45 astetta on ihan hyvä kulma, mutta on siinä aika heiluttelu poran kanssa. Hiljaa pyöritellen ja eestaas heiluttaen ajan kanssa kyllä onnistuu.
Isosta muovipullosta jossa on pienireikäinen korkki on hyvä ruiskia polttoöljyä kiville kun toinen hoonaa.
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Ei missään nimessä mitään jäteöljyn p.skaa :twisted: Siitähän onkin paljon hyötyä kun öljy on menettäny ominaisuutensa ja jos on vielä moskasta, ni tuleehan hyvää jälkeä... Ja viel sotkee pahasti. Vesiohenteinen leikkuöljy emulsio olis kova sana. Itse ainetta ei tarvi hirveesti ja ei tule ongelmaa käytetyn hävityksestä...
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

mm. Wurth myy leikkuunesteitä, emulsioita sekä öljyjä.
Leikkuuneste
Valuraudan työstöön. Enemmän sorveille ja työstökeskuksille.
Leikkuuöljy
Tämä on tarkoitettu lähinnä suur-lujuus teräksille.. Mutta varmaan käy. Ainakin saat spray-purkissa jotain leikkuuöljyä, ja sen pitäis riittää..Luulen niin. Toki kannattaa ostaa koko kanisteri, voi käyttää muuhunkin metallin työstöön..
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
kalleran
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 9:58 am
Paikkakunta: tampere/lammi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalleran »

Suosittelisin kyllä tuota öljyä, sillä hoonauksessa öljyn päätarkoitus ei ole jäähdyttää vaan saada kivet pysymään puhtaina estää leikkaantumista ja parantaa pinnanlaatua. Itse
olen käyttänyt hydrauliikka öljyä tai jotain 10w-30 yleisöljyä tms eikä kivet ole itselläni ainakaan mennyt huonoon kuntoon. Jäteöljyä en suosittele sillä siinä jo olevat metallihiukkaset ynnä muut epäpuhtaudet heikentävät öljyn ominaisuutta ajaa metallihiukkasia ulos kivistä lisäksi jos sattuu olemaan joku isompi metallikappale öljyssä ja se jää sopivasti kiven väliin/eteen se tekee yksittäistä syvää naarmua sylinteriin. Mutta jos hifistellä haluaa niin ostaa ihan oikeaa hoonausöljyä. Lisäksi leikkuunesteitä ei ole syytä laskea maahan vaikka ne vesiohenteisia olisivatkin vaan kierrättää asianmukaisesti.
ihminen senkin on aikoinaan kasannu ja tehnyt
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Ahaa, muljua voisi tietysti lipastaa koululta, tai käydä ihan ostamassa, kai sille muutakin käyttöä olisi. Mutta tuota mitenkäs se kun nyt on jakaantunu aika fiftisixti että leikkuunestettä vai öljyä?
Äkkiseltään tuntuis, että se öljy ainakin pysyis paremmin siellä putkessa hoonauksen aikana.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Totta. Öljy pysyy paremmin.
Leikkuuneste on tarkoitettu ilmeisesti sekä jäähdyttämään, että voitelemaan.
Käytetään sorveissa ja jyrsimissä. Ne jotka tietää paremmin, voi täydentää.
Mutta. Hommaa sitä leikkuuöljyä. Se konepaja, missä olin, käytti monta sataa litraa leikkuunestettä kierrossa.. Isot koneet, isot määrät.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kyllä, muljulla on melko paljon vaatimuksia, esim. ei saa aiheuttaa allergiaa ym. Tehtäviä ovat juuri nuo jäähdytys, voitelu ja syöpymisen esto. Meillä on koululla 200 litran tynnyri, joka liitetään vesijohtoon, ja se sekoittaa sitten veteen sen 3-4 % leikkuunestettä.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
kalleran
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 9:58 am
Paikkakunta: tampere/lammi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalleran »

tollasen löysin netistä aika tyhjentävät ohjeet hoonaamiseen http://www.tapiopakkioy.fi/hoonausohjeita.html . Tuolla sivuilla mainittu leikkaantuminen ei ole kylläkään mahdollista jos on sellainen jousihärpäkehooni porakoneen perässä joten sitä ei kannata pelätä. Leikkuuneste on tarkoitettu terän ja työkappaleen jäähdyttämiseen ,terän ja lastun välisen kosketuksen voitelu , lastujen poishuuhtelu sekä korroosiosuojan antaminen
ihminen senkin on aikoinaan kasannu ja tehnyt
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Kannattaa ainakin välttää Bilteman hoonauslaitteita, soveltuu raapimiseen mutta ei hoonaamiseen.
Nuhvelentti
Viestit: 421
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:13 am
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentti »

Missäs koulussa Torsti opiskelee???
Traktori on hyvä kun se on punainen!!!
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Lukiossa... :lol: ...mutta myös tuossa naapuripitäjän ammattikoulun metallipuolella...

Tuolla kalleran antamassa linkissä on toillaan melko seikkaperäisesti selitetty tuo hoonaus, tulee selväksi aloittelijallekkin.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
kalleran
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 9:58 am
Paikkakunta: tampere/lammi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalleran »

Jos kerran on koneet käytössä niin kannattaa ne laskee koululla jossa varmaankin on kunnon hooni eli siis tämännäköinen http://www.tapiopakkioy.fi/kuvat/hoonaus1.jpg. Saa samalla mahdollisen soikeuden laskettua pois(sitä on aina enemmän tai vähemmän). Itse hoonaan säteisporakoneella konesyötöllä ainoastaan tuo öljyn saaminen talteen vaatii virityksiä ympärilleen sillä tuollaisella hoonauspäällä on sitä öljyä ajettava melko "runsaasti" ettei se leikkaa kiinni jos vääntää vähän liian kireelle vauhdissa (öljyä ei pääse leikkausnesteen sekaan). Tosin aikaa vie hyvin paljon, mutta saahan nuo johonkin kurssiopintoihin mahdutettua.
ihminen senkin on aikoinaan kasannu ja tehnyt
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Eihän siinä muuten, mutta ensikseen on tällä haavaa lukiojakso menossa. Ja toisekseen en viitsisi kuitenkaan purkaa lohkoa irti, saatikka varsinkaan irrottaa putkia, lohkon kelkkominen koulullekkin tuottaisi ylimäärästä hommaa. Koko raktorin kuletus taas ei jostain syystä houkuta. Eli pitänee yrittää pärjätä näillä kotikonsteilla :roll:
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Nyt tuli osat. Melko kallis paketti, ainakin köyhälle. Pitää ens viikon aikana ruveta kasailemaan.
Mittailin kantta, ja vaikutti vähän vetäneen kieroon etukammioitten puoleiselta sivulta. On vähän niin kuin taipunut keskeltä. Onko kenelläkään mittoja, että kuinka paljon saa olla kiero?
Ei tullut kokeiltua, mutta kyllä sinne ainakin vitosen liuska mahtuu väliin.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa