Lautasniittokone POMO 185 - huoltoa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Machiner-83
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Elo 06, 2014 6:19 pm
Viesti:

Lautasniittokone POMO 185 - huoltoa

Viesti Kirjoittaja Machiner-83 »

Aloin huoltamaan vanhaa (vm.-85) POMO 185 lautasniittokonetta.

Ensimmäisenä testasin lautaset ja havaitsinkin yhdessä laakerivian.
Laakerit saatiin irti voimaa käyttäen, mutta nyt uusien laakerien asennus onkin hieman ongelma..

Kumpi laakeri (12) pitäisi asentaa ensin ja kumpaan osaan (6 vai 9), vaiko samaan aikaan?
Osassa 6 on laakereille paikat sekä ylä-, että alapuolella.
Osan 6 lävistää akseli 9.
Kun akseli on laakereineen kiinni osassa 6, asennetaan akselin toiseen päähän tulee osa 1 ja toiseen päähän osa 17 (näihin asennetaan jousisokat 15 & 16).

Kuva

Käytössäni ei ole erikoistyökaluja (kuten prässi, ulosvetäjä, typpeä).
Puhdistettu akseli on tällä hetkellä pakastimessa jäähyllä, jos vaikka kutistuisi hieman.. :)

Löytyisikö Masinisteilta ohjetta/vinkkiä?
En ole tälläisiä laakereita aiemmin asentanut, mutta pakko senkin opettelu on jostain aloittaa. :)


Myöskin tämä nivel täytyisi uusia, on melkein puolisenttiä klappia.
Sokat otin jo ylä- ja alapäästä pois, samoin sarana tapit, mutta piukassa on...kele... :?

Kuva :? :? :? :? :?
kampe
Viestit: 295
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 7:30 pm
Paikkakunta: 59130
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kampe »

Samaisella "paskalla" muutama sata hehtaaria laitettu aikoinaan heinää nurin.. Kertaakaan ei tarvinnu pelata laakerien kanssa, mut se teräpalkin vetohihna.. Vaikka laitto ohjeitten mukaan, hyvä jos ajokauden kesti.
FORD since 1976..
FORD 3000 -69
FORD 5000 -72

Ford Focus farkku -00, 17M2d Turnier -69
Suoritetaan:Automaalaukset, rutut, ruostesuojaukset.. Kysy..



Simpele/Parikkala
ih684
Viestit: 513
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 11:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ih684 »

Purin viime kesänä samalaisen koneeni. Laakerien asennuksessa ei oo mitään hämminkiä jos teetät putken pätkästä työkalun millä saat lyötyä laakeria sisäkoolista eli työkalu on himpun verran väljempi mitä akselitappi itse. Ja jos löit irtiotossa akselin päähän niin nythän se on liestynyt joten laikalla varovasti tai sorviin.
Tuo nivelakseli on tosiaan tiukassa. Lämmitystä ja jäähdytystä pitää antaa, pääseehän teräpalkki varmasti perääntymään eli tippumaan vapaasti alas. :lol: Olikohan niin, että nivelakselin alapäässä olevan peltisen laakerisuojan alla on seegerisokka. Sen jos sais pois niin helpottaisko yhtään irrotusta. Vaihda samalla ensimmäisen hihnapyörän laakerit kun ne tais olla vaikeammin vaihdettavat.
Takaisin laitto se vasta kivaa onkin.
Suosittelen laittamaan nuo hihnapyörälautasen kuusiokolo ruuvit (osat nro kahdeksan) ruuvilukitteella kiinni kun ne tahtoo tärinästä löystyä. Älä laita liian pitkiä ruuveja ettei ota hihnaan kiinni.
Rampe
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Tietysti paree vielä jos ja kun kone muuten vielä ok, niin vaihtaisi kaikki palkin laakerit uusiin kertaheitolla Työtä pirusti, mutta ei tarvitse uudestaan aukaista ihan heti. Etenkin kiristinpyörä tilttaa melkein etujoukossa ja katkaisee hihnan.

Tuossa samalla kannattaa katsella hihnapyörien kunto. Jos kovin syöpyneet, niin hihnalla ei pitkään niitellä..
Myös pyörien linjaus melko tarkka. Palkki ei saisi olla nitkahtanut alaspäin.

Pomo on sikäli hiukan tympeä kone varaosien suhteen, kun nokka on tuttuun tyyliinsä tehnyt pieniä muutoksia vuosien varrella :roll:
Palkin hihnaa on ainakin kahta eri pituutta ja kahta paksuutta jne..
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Onkos pomo samantyylinen aparaatti, kuin nokka h190? Tuommoiseen hihnan vaihto ensikertalaiselle melko työläs rojekti, mutta muuten ihan pätevän oloinen peli laitumen niittoon. Ei ainakaan tämän kesän noin kaheksan hehtaarin niitossa ole mennyt miksikään, lappuja ei vaantahdo saada niin, etteivät hakkaisi toisiinsa... Ja kivikot tietysti lautas koneelle hirveitä...

Niihin kuusiokolo ruuvveihin kuulemma aina laitettu tervaa, niin laitettiin nytkin jotta aukeaisivat tulevaisuudessakin. Tervaamisesta huolimatta olivat pirun tiukassa.
Hihnan keston takia palkki vetästiin sisältä paksulla alusta massalla, niin ei ole ruoste muju syömässä uutta hihnaa heti...
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

kotopaikassa tuollainen oli ja uutena ostettu, aikamoinen rapulapäivän luomus, kevythän se oli ja hyvä silloin kun toimi, niin hyvä kuin remmikone vaan voi olla.

Remontoijalle tarjolla sitten noita lekasovitteita ts laakereita sun muita pantu hakkaamalla kjo tehtaalla paikalle, siitä metkkinä akselin päissä lekan jälkiä maalin alla yms
Suomi kuuluu länsimaihin
Rampe
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rampe »

DexMasZet kirjoitti:Onkos pomo samantyylinen aparaatti, kuin nokka h190? Tuommoiseen hihnan vaihto ensikertalaiselle melko työläs rojekti, mutta muuten ihan pätevän oloinen peli laitumen niittoon. Ei ainakaan tämän kesän noin kaheksan hehtaarin niitossa ole mennyt miksikään, lappuja ei vaantahdo saada niin, etteivät hakkaisi toisiinsa... Ja kivikot tietysti lautas koneelle hirveitä...

Niihin kuusiokolo ruuvveihin kuulemma aina laitettu tervaa, niin laitettiin nytkin jotta aukeaisivat tulevaisuudessakin. Tervaamisesta huolimatta olivat pirun tiukassa.
Hihnan keston takia palkki vetästiin sisältä paksulla alusta massalla, niin ei ole ruoste muju syömässä uutta hihnaa heti...
Pomo on vähän erityyliin väsätty, kuin Nokka 190. Pomo on tehty ilman kulmavaihdetta. Palkki pystyssä niitto ei onnistu. Kai se muutenkin heppoisempi on.
En nyt muista minkälainen teränkiinnitys on Nokan koneessa :roll:
Jos se reikä on mennyt väljäksi. Pystyykö täyttöhitsaamaan ympärystän? ja työstämään lähelle oikeaa mittaa.
Ylössä on Viconin lautaset ja laput ns. epäkeskopultilla kiinni.
Lappujen vaihdon jälkeen saa tiukkailla melko usein. Jos se jää löyhälle, voi sovite mennä aikanaan pilalle..
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poweri »

Mulla on tuollainen noin 10v vanha uutena ostettu. Viimekesänä vahdoin palkissa olevan hihnan joka oli melko helppo tehdä kun ottaa vanhan hihnan selästä oikean mitan niitä on erilaisia. Oikea kireys tärkeää muuten polttaa poikki jos ei huolehdi.
Tuossa ei ole juuri muuta hyvää kuin keveys ja niittää ihan hyvin jos pieni pinta-ala eli jossain kotitarve heppaheinissä ihan hyvä. Meillä ajettu 5ha luokkaa luonnonhoitopeltoja vuosittain.
Ispja laakeri remontteja en aio tehdä ehkä vaihdan murskaan...murskissa vaan se vika että ei toimi pienissä koneissa, 3metrin murska vaatii tehoa ja painoa traktorilta, 4600 fordi kaatuu mukana :)
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

ennen pomoa kotopaikassa oli nokka joka oli vielä onnettomampi sontaläjä, hyvää siinä oli tuo kulmavaihde joka mahdollisisti niiton teräpalkki pystyssäkin.

Nokasta mm lähti lipettiin koko lautanen kiinnityksineen murtaen palan palkista kun laakerit leikkasi kiinni. Hitsaamallahan sekin korjaantui ja meni aikanaan vaihtokoneena.

Kyllä nuo hihnalliset luomukset varmaan toimii jossain kortisessa ja harvasssa timoteikasvustossa, mutta ei nurmiseoksilla tehdyissä kunnolla lannoitetuissa AIV-nurmissa joissa nataa ja muuta lehtevää heinää.


Niittokonemurheet loppui JF-niittomurskaimeen siirtymällä
Suomi kuuluu länsimaihin
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tiukat on sovitteet laakereilla ja tolla nivelellä, hyvä tietysti ettei sorvaa iteksiää pesiä väljäksi käytössä, mutta vaatii asennetta purkaa särkemättä.
Oma kone löyty hylättynä sammalta kasvamassa peltotien laidalta, ja kaikki jumissa ja päätylautanen solmussa.
Neljä vuotta tuolla niitelly tien reunoja ja kesantoja kunnostuksen jälkee, ja eka hihna vaihtu äskettäin.
Ihmeen kauan hihna kesti kun huomioi hihnapyörien rupisen kunnon. Hihnan kireyttä pitää vahtia säännöllisesti, ja omassa piti säätöpultille tehä lukitus muuten säätö löysty iteksiää.
Ylössä on Viconin lautaset ja laput ns. epäkeskopultilla kiinni.
Samat on pomossa.
Rampe
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Jammu kirjoitti:ennen pomoa kotopaikassa oli nokka joka oli vielä onnettomampi sontaläjä, hyvää siinä oli tuo kulmavaihde joka mahdollisisti niiton teräpalkki pystyssäkin.

Nokasta mm lähti lipettiin koko lautanen kiinnityksineen murtaen palan palkista kun laakerit leikkasi kiinni. Hitsaamallahan sekin korjaantui ja meni aikanaan vaihtokoneena.

Kyllä nuo hihnalliset luomukset varmaan toimii jossain kortisessa ja harvasssa timoteikasvustossa, mutta ei nurmiseoksilla tehdyissä kunnolla lannoitetuissa AIV-nurmissa joissa nataa ja muuta lehtevää heinää.


Niittokonemurheet loppui JF-niittomurskaimeen siirtymällä
Ei kehuta liikaa, mutta kyllä tuo "vahva timppa-nurminata heinä vielä kaatui melko sujuvasti Ylöllä. Kunnossa toki pitää olla toki koneen ja kuskinkin :lol:
Videokin löytyi tubesta, jos joku välttämättä sellaisia haluaa katsella :wink:
Ratasveto toki parasta mitä rahalla saa, mutta pienehköön käyttöön kuitenkin vielä melko tyyriitä koneita. Ehtoopuolen koneissa lisäksi kalliit korjauskulut, jos ja kun joutuu palkin sisuksia uusimaan. Vanhempiin koneisiin ei välttämättä saa edes osia.
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Jammu kirjoitti:ennen pomoa kotopaikassa oli nokka joka oli vielä onnettomampi sontaläjä, hyvää siinä oli tuo kulmavaihde joka mahdollisisti niiton teräpalkki pystyssäkin.

Nokasta mm lähti lipettiin koko lautanen kiinnityksineen murtaen palan palkista kun laakerit leikkasi kiinni. Hitsaamallahan sekin korjaantui ja meni aikanaan vaihtokoneena.

Kyllä nuo hihnalliset luomukset varmaan toimii jossain kortisessa ja harvasssa timoteikasvustossa, mutta ei nurmiseoksilla tehdyissä kunnolla lannoitetuissa AIV-nurmissa joissa nataa ja muuta lehtevää heinää.


Niittokonemurheet loppui JF-niittomurskaimeen siirtymällä
mitäs meinaat et pomolla ja nokalla eroa?
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

En muista mikä malli Nokkaa oli mutta vanhempi kuin pomo ja käytettynä joskin "kunnossa" tuli. Pomo uutena ostettu joskus 90 luvulla ja sekin jossain muualla palveluksessa nyt.
Suomi kuuluu länsimaihin
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Minkälaisilla kierroksilla ajatte näillä remmi koneilla?
Itse sain ohjeistuksen ajaa nokalla noin 1500rpm moottorin kierroksilla, mutta tuppaa paksussa heinässä ns sotkemaan heinään eli jää repimis jälkijä ja osa niittämättä. Vauhtia ei kuitenkaan paljoa ole ollut, mutta 2000rpm koneen kierroksilla tuntuu olevan jälki parempaa, mutta kestääkö kone? Tasa kierroksillahan tällä pitää tottakait niittää, kestää remmit paremmin ja vapaa kytkin akseli ehdoton...

Mutta sanoisinko, että aika onnettoman oloinen kone, jos oikeasti pitäisi heinää/rehua tehdä. Mutta kivisten laitumien ja pellon reunojen niittoon käypä peli, kun ei hyvä mene pilalle...
Melkein väittäisin sormikoneellakin saavani paremman jälen, jos jo korsittunutta timoteitä pitää niittää, mutta kun en väitä, kun voi onneton jälki johtuva onnettomasta sormikoneeseen tottuneesta niittäjästä. :oops:
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

eikös se 540 vaadi voalta kierroksia? eli koneesta riippuen on 1500 koneessa liian vähän.. esim 4000 on 540 ku koneessa on 1800kiekkaa..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
pive
Viestit: 50
Liittynyt: La Touko 19, 2012 10:16 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pive »

Viime kesänä niitin kyseisellä laitteella nuita kesantopeltoja tuosta ympäriltä, muutaman hehtaarin alalta.Loppujen lopuksi lähti kokonaan uloimmainen lautanen irti, hihna kärysi ihan huolella muutamat terälaputkin läksi samassa,hylkäsin homman siihen.Olin joskus lukenut että jos pikkusenkin tuo hihna on jossain vaiheessa luistanut niin sillä ei mitään sen jälkeen tee?
Tänä kesänä sitten laitoin lautasen kiinni,muutamia uusia terälappuja ja hihna kireälle ja eikun niittämään.Ei minkään näköisiä ongelmia :)
Aikamoista pajukkoakin oli osassa peltoa ja ilman mitään vapaakytkintä oleva nivelakseli mulla oli käytössä,piti ruveta hyvissä ajoin hiljentelemään ennen ojia, meinasi kuljettaa traktoria aina jonkun metrin vielä kytkin pohjassakin :D

Ens kesänä jatketaan ja katsotaan jatkuuko vielä tuuri tuon niittokoneen ja traktorin kanssa,molemmat odottavat tallissa ensi kesää.
Ps.tuommoinen vapaakytkimellä oleva nivelakseli kyllä pitänee ensi kesäksi hankkia.
Rampe
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rampe »

DexMasZet kirjoitti:Minkälaisilla kierroksilla ajatte näillä remmi koneilla?
Itse sain ohjeistuksen ajaa nokalla noin 1500rpm moottorin kierroksilla, mutta tuppaa paksussa heinässä ns sotkemaan heinään eli jää repimis jälkijä ja osa niittämättä. Vauhtia ei kuitenkaan paljoa ole ollut, mutta 2000rpm koneen kierroksilla tuntuu olevan jälki parempaa, mutta kestääkö kone? Tasa kierroksillahan tällä pitää tottakait niittää, kestää remmit paremmin ja vapaa kytkin akseli ehdoton...

Mutta sanoisinko, että aika onnettoman oloinen kone, jos oikeasti pitäisi heinää/rehua tehdä. Mutta kivisten laitumien ja pellon reunojen niittoon käypä peli, kun ei hyvä mene pilalle...
Melkein väittäisin sormikoneellakin saavani paremman jälen, jos jo korsittunutta timoteitä pitää niittää, mutta kun en väitä, kun voi onneton jälki johtuva onnettomasta sormikoneeseen tottuneesta niittäjästä. :oops:
540 nopeudelle tehty tuokin. Ei varmaan haittaa vaikka vähän ylittyisikin..
Lautasille pitää saada kierroksia 3000-3500 luokkaa, niin alkaa leikkaamaan.
Jos se kone on kunnossa, ei se kierroksiin hajoa. Pieniin kieroksiin voi hajota ennemmin. mm. hihnavedon matala tehonsiirtokyky = luistaa = menee poikki :roll:
Lautasniittokoneella on edellytykset siistiin työjälkeen. Hyvät terät (oikeanmallisetkin), palkin säädöt kunnossa jne. Ei pitäisi tuottaa ongelmaa heinän niittokaan.
Tietysti jos koneessa on ns. suunnittelun kukkasia, niin sitten huonompi homma :lol:
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Oon tuolla kymmenen vuotta niittänyt, vaan tykännyt en. Se on hihnaremontti tullut 20ha välein. Käsikaasulla ja hitaasti olen ajanut ja silti hihna on melko kuuma palkin sisällä. Kireydenkin olen oikein vaalla katsonut.

Viiisi vuotta se on nyt pellon laidassa ollut. Jotenkin vain on into tuollaiseen mennyt. Kyllähän se taas niittäisi kun muutaman päivän pajoittaisi, mutta kun suhde on se, että pajatunteja ja niittotunteja tulee suhteessa 1:1, niin lannistaa se ennen pitkää.

Hihnat pitää kyllä hakea muualta kuin keskolta. Helposti pärjää laakerikaupat hinnassa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

1:1 työ-pajatunnit taitavat olla vähän liioittelua. On mullakin tuommonen Pomo, 1:100 voisi olla paja-työtuntisuhde.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Jammu kirjoitti:En muista mikä malli Nokkaa oli mutta vanhempi kuin pomo ja käytettynä joskin "kunnossa" tuli. Pomo uutena ostettu joskus 90 luvulla ja sekin jossain muualla palveluksessa nyt.
ei muuten mutta kun sen pomo on nokan valmistama, siitä syystä ennen sitä pomo tekstiä N kirjain tarrassa

http://www.nokka.fi/nokka/aineistopankki?folderId=176
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Kaunotar ja 32 vierailijaa