Naputtaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Honda mies
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2014 7:13 pm
Viesti:

Naputtaa

Viesti Kirjoittaja Honda mies »

Sanokaapa nyt, kun kerrankin uskon asiantuntevuuden riittävän tällä foorumilla, että mikä hemmetti on minun moottoripyörääni tullut, kun se on alkanut pitää sellaista metallista naksutusta. Kuuntelemalla sitä on paikannettu kakkospytyn (edessä vasemmalla) yläpäähän. Siis se on v4 kone. Venttiilit olen kyllä tarkastanut ja ne on ihan normi välyksillä. Onko nyt mahdollista, että nokka-akseli olisi kulunut ja välys olisi siinä? Nokat nimittäin tuohon on kyllä vaihdettu, koska siinä tuli ostettaessa mukana laatikollinen kaikenlaista kamaa. Mm. nokka-akselit ja jakoketjut, kytkin, kaasarit ym. ym.
Ärsyttää ajaa, kun ei ole oikein nyt luottamusta tuohon napisijaan. Emäntä napisee ja siihen on jo tottunut.
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

ettei sytytysennakko napisisi
Honda mies
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2014 7:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Honda mies »

Tokihan kaikki on mahdollista, mutta eikö näissä ole elektroninen sytytys. siinähän ennakon olettaisi pysyvän vakiona. Tutkin sitä mukana tullutta laatikkoa, niin en löytänyt, kuin toisen puolen nokka-akselit. Olisiko niin, että ne onkin vaihdettu vain toiselle puolelle. Tätä malliahan (VF 750C) kaiketikkin kutsuttiin tinakansi Hondaksi, kun siinä alunperin oli niin huonosti karkaistut nokat, että maahantuoja joutui niitä korjaamaan takuuseen. Voiko nokan kuluma vaikuttaa tuonaliseen ääneen? Olisiko keskisuomessa ketään, joka tykkäisi asiaan paneutua ja yhdessä minun kanssa tuota korjata?
Honda mies
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2014 7:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Honda mies »

Tokihan kaikki on mahdollista, mutta eikö näissä ole elektroninen sytytys. siinähän ennakon olettaisi pysyvän vakiona. Tutkin sitä mukana tullutta laatikkoa, niin en löytänyt, kuin toisen puolen nokka-akselit. Olisiko niin, että ne onkin vaihdettu vain toiselle puolelle. Tätä malliahan (VF 750C) kaiketikkin kutsuttiin tinakansi Hondaksi, kun siinä alunperin oli niin huonosti karkaistut nokat, että maahantuoja joutui niitä korjaamaan takuuseen. Voiko nokan kuluma vaikuttaa tuonaliseen ääneen? Olisiko keskisuomessa ketään, joka tykkäisi asiaan paneutua ja yhdessä minun kanssa tuota korjata?
Lynexi
Viestit: 393
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lynexi »

Eikö se ollu hondissa ihan se kansi sitä "tinaa" eli nokka-akseli painuu kanteen. Eli nokka-akselille ei ole laakereita vaan suoraan kanteen työstetty pesät jotka sitte antautuu, ollut kai liian pehmosta alumiinia.
Honda mies
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2014 7:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Honda mies »

Joo niin olen pannut merkille, että ei ole erillisiä laakereita. Sen vaan olen lukenut jostakin, että nokkien karkaisu olisi mennyt pipariksi. Miten on voiko nokan kuluminen aiheuttaa sellaista terävää nakutusta, joka kyllä kuuluu?
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Honda mies kirjoitti:Joo niin olen pannut merkille, että ei ole erillisiä laakereita. Sen vaan olen lukenut jostakin, että nokkien karkaisu olisi mennyt pipariksi. Miten on voiko nokan kuluminen aiheuttaa sellaista terävää nakutusta, joka kyllä kuuluu?
Nokan kuluminen aiheuttaa nakutusta, mutta uskon, että kysymyksessä on jakopäänketju, joka on jostain syystä löysällä, joko kulumisen vuoksi tai kiristimen rikkoutumisen vuoksi, tai voihan siitä olla ketjun laahurikin vialla, kulunut pinta puhki tai katkennut
jkl
Viestit: 500
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
Paikkakunta: 39810
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkl »

Se oli ihan alkupään isommissa vf:ssä kun oli öljyn kierron kanssa ongelmia.
Kului juurikin nokat toisesta ryhmästä ,en muista kummasta.
Syynä tehoton öljypumppu ja liian pitkät/ahtaat kanavat. Ei voidellut kunnolla pienillä kierroksilla.
Niihin vaihdeltiin nokkia takuuna mutta jos ei varsinaista syytä korjattu niin vikahan uusiutui.
Joku modaus tuohon voitelu ongelmaan kyllä oli olemassa mutta en sitäkään muista tarkemmin.
Mp koneissa ihan normaalia että nokat on suoraan kannessa ilman erillisiä liuskoja, ja esim vanhat 16v rivineloset (Hondankin) kesti iankaiken kannen ja nokkien puolesta.
jkl
Viestit: 500
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
Paikkakunta: 39810
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkl »

Honda mies
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2014 7:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Honda mies »

Joopa joo... Kysyin alan liikkeestä löytyykö vielä ko.peliin nokka-akseleita, ja vastaus oli, että löytyy. Toki täytyy varmistaa maahantuojalta. Siinä vaan on semmottinen pikku juttu, että jokainen on ensinnä omalla numerolla ja maksaavat 399 eeroa kipale..
:shock: Siihen taisi tyssätä tää remppa, kun maksoin pyörästä noin 4000 km sitten 800
Ei tuolla oikein edes kehtaa ajaa ja lienekkö järkevääkään, kun se nakutus kuuluu jo niin kovana.
Emäntä kun naputtaa, niin kyllä sillä voi hetken päästä ajaa, mutta tässä pelissä taitaa olla viisain olla ajamatta :evil:
jkl
Viestit: 500
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
Paikkakunta: 39810
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkl »

Kysyppä piruuttas tuolta: http://www.saunalahti.fi/mikkoh/mp/

Näyttäis olevan muutama varaosakone jemmassa.
Voi sopivana päivänä lähtee sopivasti.
Tai sitten ei. Nämä on niitä persoonia. :roll:
Honda mies
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2014 7:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Honda mies »

No joo... Kyseinen kaveri vastasi kyllä sähköpostiin, mutta siihenpä se sitten jäi.
Löytyykö täältä keskisuomesta sellaista ammattimiestä jolla olisi kiinnostusta diagnosoida tuo vika ja kenties jelpata korjauksessa?
Kone on muuten niin äärimmäisen tikissään, että olisi sillä mukava ajella, mutta en pidä tuosta äänestä.
puuhastelija
Viestit: 808
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

cb 500 fourissa venttiilivälyksen säätö oli suoranaista taidetta. piti vetää keinuvipua etäälle venttiilistä, kun sääti välystä.

tuntuu hölmöltä. luulisi että välysmitan ahistaessa välykset olisi jo toisessa laidassa. niin vaan napttutti, jos et vetänyt keinuvivusta.

jakoketjun kiristys-systeemi oli suoraan sanoen vähän lapsellinen. kun tämän sai tiukalle, niin muutaman sata kilometriä oli hiljainen ja taas sellainen ketjumainen hörskötys tyhjäkäynnillä.

kun välykset oli säädetty pois, niin koneesta ei kuulunut kuin venttiilikoneiston sihinää ukkokaasulla ja kierroksilla upea ujellus.


kun ääni on paikallistettu tiettyyn kohtaan, niin ei kai siinä voi olla kuin keinuvipu/nokka tai jakoketju kaikkine hilppeineen. myös keinun akseli voi olla viallinen.

venttilikoppa pois ja tutkimaan.
Viimeksi muokannut puuhastelija, Ma Heinä 28, 2014 12:27 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Honda mies
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2014 7:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Honda mies »

Näin teen.. kiitos! Onneksi saa kannustavia viestejä, kun oma usko alkaa oikeesti hiipumaan. Emäntäkin lupasi lähteä kyytiin, jos saan tuon kuntoon. Siksi yritys on kovempi, kuin ymmärrys.
:oops:
velsalaanen
Viestit: 64
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 8:52 pm
Paikkakunta: johonaki vallinkyläs
Viesti:

Viesti Kirjoittaja velsalaanen »

En lukenut ketjua läpi kuin harppomalla...mutta katoppa pyörästäsi nokka ketjunkiristimet.Hondat pakkaavat syömään niitä....
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Honda mies kirjoitti:No joo... Kyseinen kaveri vastasi kyllä sähköpostiin, mutta siihenpä se sitten jäi.
Löytyykö täältä keskisuomesta sellaista ammattimiestä jolla olisi kiinnostusta diagnosoida tuo vika ja kenties jelpata korjauksessa?
Kone on muuten niin äärimmäisen tikissään, että olisi sillä mukava ajella, mutta en pidä tuosta äänestä.
Hamunen on semmoinen vanhan koulukunnan äijä joten tuskinpa kovin pitkiin sähköpostirenkaanpotkinnoihin lähtee. Sanoisin soittaja on voittaja. Kyllä siltä kokemusta löytyy ja varaosakonetta sopivaan hintaa uskoisin. Itse ainakin 100% tyytyväinen mitä olen kauppaa kanssaan tehnyt.
Suomi kuuluu länsimaihin
Honda mies
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2014 7:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Honda mies »

Olisin tuon kiristimen suhteen sitä mieltä, että sekin on vaihdettu remontin yhteydessä, koska ketju ja kiristin systeemit on tuossa "romulaatikossa". Onko se kiristin muuten tässä mallissa hydraulisesti kiristyvä, kun siihen ei löydy minkäänlaista käsisäätöä?
velsalaanen
Viestit: 64
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 8:52 pm
Paikkakunta: johonaki vallinkyläs
Viesti:

Viesti Kirjoittaja velsalaanen »

Juu,nuo kiristimet on melkeinpä osassa hondia kulutustavaraa..tuosta kiristimestä luulisin että olisi automaatti säätöinen..en ole siitä 100% varma,mutta yleensä nuo on automaattisäätöisiä.
Mutta luultavanmmin siellä kiristin on se äänen lähde....
velsalaanen
Viestit: 64
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 8:52 pm
Paikkakunta: johonaki vallinkyläs
Viesti:

Viesti Kirjoittaja velsalaanen »

Ja paljonko on ajettu sen remontin jälkeen ja onko kummatkin kiristimet vaihdettu?
Honda mies
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2014 7:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Honda mies »

Nyt on pakko tunnustaa, että en tiedä koneen historiaa. Ostin pyörän kaverilta joka oli sen ostanut työkaveriltaan, jolla se oli ollut vuosikausia varastossa. Kone oli ilmeisesti vaihdettu/remontoitu jossakin kuopion suunnalla aikoja sitten. Kävin äsken juuri vielä kerran nuo venttiilien säädöt ja vedin ne kyllä tosi tiukalle. Kokeilin käyntiin ja sama särinä jatkuu. Alkaa minulta loppua ideat ja mahdollisuudet vian ymmärrykseen. Kun ei tiedä voiko sillä ajaa vai tuleeko jotain isompaa, jos vaan ajaa. :twisted:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 51 vierailijaa