Kevennetty jarrunesteen vaihto?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Kevennetty jarrunesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Jarruneste pitäi svaihtaa, jonkin ohjeen mukaan parin vuoden välein.
Kokemuskin kertoo, että kannattaa vaihtaa.
Toisaalta oon huomannu, että ilmausruuvien katkaiseminen käy helposti.
Joten:
Jos imis säiliön tyhjäks, painais levyjarrut kauas levyistä, tyhjentäis säiliön
taas ja täyttäis sitte uudella jarrunesteellä.
Olis ainakin parempi kuin olla vallan vaihtamatta.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

itse kokeilisin ensin kestääkö ilmaruuvit avausta.
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Elämän laatua parantaisi kummasti kun aika ajoin vaihtaisi nesteet ja samalla kaikki ilmausruuvit. Ei maksaisi mahdottomasti, mutta säästäisi kummasti hermoja kun ei olisi aina kylmä rinki persauksissa, että mikähän nyt kouraan katkeaa.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Sitä vanhaa likaista nestettä ei kannata painella takaisin päin missään tilanteessa, ainakaan abs jarruilla olevassa. Paljojen vaihdon yhteydessäkin on syytä avata ilmausruuvi ja laskea sitä kautta nestepihalle kun mäntää puristaa sisään. Sieltä satulasta kun painaa vanhat nesteen kurat herkkiin jarruventtiileihin ja tiivisteiden väliin on ongelmat valmiina.
Lämmitä niitä ilmausruuveja esimerkiksi pienellä kaasukynällä, olen avannut sellaisella jarruputkien liitoksia ja ilmausruuveja lähes 100% onnistumisella.

Jos ei viitsi availla ilmausruuveja kannattaa nesteiden vaihto unohtaa.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
mjm4
Viestit: 167
Liittynyt: Su Syys 19, 2010 10:55 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mjm4 »

Fiesta, jossa takana rumpujarrut. Toiselta puolelta ilmausruuvi poikki, miten vaihdetaan neste vain toisen takapyörän ruuvista, niin että toisellekin puolelle vaihtuu neste. Joku väitti, että onnistuu vain toisen puolen ruuvista vaihtaa molempien puolien neste. Eikös siinä kumminkin ole 2-piiri jarrut.
412/502
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 10:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 412/502 »

Fiestan taka sylinteri maksaa alle kympin, eli heitä vesilintua sillä vanhalla ja uus tilalle, saat samaan rahaan uuden ilmaus ruuvin :lol:
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

mjm4 kirjoitti:Fiesta, jossa takana rumpujarrut. Toiselta puolelta ilmausruuvi poikki, miten vaihdetaan neste vain toisen takapyörän ruuvista, niin että toisellekin puolelle vaihtuu neste. Joku väitti, että onnistuu vain toisen puolen ruuvista vaihtaa molempien puolien neste. Eikös siinä kumminkin ole 2-piiri jarrut.
Viittä vaille valmiita lienevät jarrusylinteritkin, vaihtamalla myös ne saa samalla uudet nipat ja nesteet. Ainakaan italy-laadun tarvikkeena ei jarrusylinterit ole kalliita, oem-osien hinnoista en tiedä.

Jännitystä toki riittää myös putkiliitoksen avaamisessa.

Muokkaus: valmetinmies kirjoitti samaan aikaan saman :)
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
mjm4
Viestit: 167
Liittynyt: Su Syys 19, 2010 10:55 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mjm4 »

412/502 kirjoitti:Fiestan taka sylinteri maksaa alle kympin, eli heitä vesilintua sillä vanhalla ja uus tilalle, saat samaan rahaan uuden ilmaus ruuvin :lol:
Juu, ei siitä olekaan kyse.
Mua vaan askarrutti tämä väite, että neste vaihtuu molemmille puolille vain toisen puolen ruuvin kautta. Kun en oiken jummarra, että kui.
412/502
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 10:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 412/502 »

mjm4 kirjoitti:
412/502 kirjoitti:Fiestan taka sylinteri maksaa alle kympin, eli heitä vesilintua sillä vanhalla ja uus tilalle, saat samaan rahaan uuden ilmaus ruuvin :lol:
Juu, ei siitä olekaan kyse.
Mua vaan askarrutti tämä väite, että neste vaihtuu molemmille puolille vain toisen puolen ruuvin kautta. Kun en oiken jummarra, että kui.
Joo vaihtuu se, jos linja kiertää toisesta ja päättyy toiseen, sitä en tosin tiedä onko fiestassa näin. Jossakin autossa mulla oli noin, merkki tais olla Dementia tai jotain..........
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Miksi se neste pitää vaihtaa?
Monelleko autoilijalle on tullut todellisia ongelmia vanhasta nesteestä ja minkälaisia?

Tulee vaan mieleen, kun huushollimme autoilla on kaikilla ajettu aina finaalikilometrit kakkosautona loppuun asti eli jokaisella on lopussa ollut kilsoja +400000/ ikää 10-15v ja yhteenkään ei ole koskaan nesteitä vaihdettu. Missä ihmeessä sen nesteen huonouden havaitsisi?
Kerran oikein tahallani kokeilin niitä väitettyjä ilmiöitä saada esiin. Ei se vanha neste ainakaan kiehunut, vaikka kuinka jarrutteli eikä poljin ole tuntunut pehmeämmältäkään. Ja kaitpa siellä ruosteetkin on pysyneet kurissa, kun puoli milliä on joissakin mittarissa ollut eikä semmosia ilmiöitä ole ilmaantunut.
Siihen nähden tuntuu tuo joka toinen vuosi- tahti kyllä ihan myyntimiesten vedätykseltä.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
kaitsur
Viestit: 2366
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaitsur »

Miten olisi kupari- tai grafiittitöhnä kierteeseen jos nipan avaa...?
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

Ei sitä kallista molukottia raahi joka paikkaan panna. Antaa olla purkin hyllyllä oottamassa tärkeempää kohtaa .
Minä nuukana ja laiskana en oo vaihtanu nesteitä. mutta ainakin minun romuissa se paskasin tulee ensinnä kun ruuvin aukasee . Oon lorottanu sen mustan värisen pois ja kun on alkanu paremman väristä tulla niin kiinni.
Mököttäjä
Viestit: 1172
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Kevennetty jarrunesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

ylioyja kirjoitti:Jarruneste pitäi svaihtaa, jonkin ohjeen mukaan parin vuoden välein.
Kokemuskin kertoo, että kannattaa vaihtaa.
Toisaalta oon huomannu, että ilmausruuvien katkaiseminen käy helposti.
Joten:
Jos imis säiliön tyhjäks, painais levyjarrut kauas levyistä, tyhjentäis säiliön
taas ja täyttäis sitte uudella jarrunesteellä.
Olis ainakin parempi kuin olla vallan vaihtamatta.
Olen antanut itseni ymmärtää, että jarrunesteen vaihto huoltokirjan mukaan korjaamolla tehdään juurikin imaisemalla säiliö tyhjäksi ja täyttämällä se tuoreella tavaralla jarruihin kajoamatta. Nesteestähän ei näin vaihdu kuin osa (puolet?), mutta kyllä se pikkuhiljaa sekoittuu ja hiukan auttaa asiaa, varsinkin jos järjestelmän neste ei hirveän likaista ole.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Meillä tehdään jarrunesteen vaihto niin että säiliö tyhjennetään ja täytetään uudella nesteellä, ilmaruuvi vuoron päältä kaikista pyöristä auki, pumpataan jarrulla kunnes kirkasta tulee, täytetään sitä mukaa säiliötä, ettei vaan imase ilmaa.
Jos nesteitä ei ole vaihdettu 10vuoteen, niin se sisältää jo vettä sellaiset määrät, että kovemmilla pakkasilla jarrut tuntuvat todella raskailta painaa, (tiedän kokemuksesta).
Kyllä ne nesteet vaan kannattaa vaihtaa 3-5 vuden välein ja jos ei ilmaruuvit aukea, niin laskee letkun/putken liittimestä ja voihan niitä mäntiä painella sisään, niin saa ainakin melkein kaikki vaihtumaan.
Siitä ei ole mitään hyötyä pelkästään säiliöön vaihtaa, tuskin oikealla korjaamolla sellaista tehdään???
Likaisuus??, usein neste tummuu, mutta se vesipitoisuus on suurempi ongelma.
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minä voitelen ilmaruuvin kierteet uutena, niin saa helposti auki aina tarvittaessa.
Jarrupalat kun vaihdan, niin löysään ilmaruuvit ja annan nesteen juosta.

Kyllä se neste kannattaa vaihtaa, niin kestää jarrumännät auton iän. Samoin jarrupalat kannattaa vaihtaa ajoissa, niin ei oo jarrumännän pölykumi tiukalla eikä siten pääse suolavelli tunkeutumaan kumin alle niin helposti.
Ja kerran mulle on käyny niin, että jarrut on häipyny nesteen kiehuttua. Siitä viisastuneena neste on sitten vaihdettu joka pelistä 3 - 4 vuoden välein.

Nestekäyttöisestä kytkimestäkin kannattaa vaihtaa nesteet. Pakkasella sen vanhan liemen jäykkyys saattaa nurjauttaa sylinterin kumit ja ajo jää siihen.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
spark

Re: Kevennetty jarrunesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja spark »

Mököttäjä kirjoitti: Olen antanut itseni ymmärtää, että jarrunesteen vaihto huoltokirjan mukaan korjaamolla tehdään juurikin imaisemalla säiliö tyhjäksi ja täyttämällä se tuoreella tavaralla jarruihin kajoamatta. Nesteestähän ei näin vaihdu kuin osa (puolet?), mutta kyllä se pikkuhiljaa sekoittuu ja hiukan auttaa asiaa, varsinkin jos järjestelmän neste ei hirveän likaista ole.
:shock: Varmasti monillakin korjaamoilla näin toimitaankin, mutta epäilen kyllä vahvasti, että minkään auton huoltokirjassa noin neuvottaisiin tekemään? Taitaa jarruneste olla vettä kevyempää? Jolloin mahdollinen kosteus ei kyllä säiliölle asti nouse ikinä, jos sekoittuminen muutenkin erittäin heikoissa kantimissa muutaman millin putkessa.

Itse olen jarrunesteet vaihtanut kyseiselle sylinterille asti palojen tai muun jarruremontin yhteydessä. Kyllä sieltä yleensä desi erittäin epämääräisen näköistä netettä tulee. Yhtään ilmanippaa en ole vielä onnistunut katkaisemaan. Kannattaa irrotukseen hommata pitkä kuusikulmainen hylsy, niin saa varman ja tasaisen otteen ilmaruuvista ja laittaa siihen sitä kuparitahnaa seuraavaa kertaa varten.
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

Kerran käynyt niin että jarrupoljin alkoi olemaan melko "pehmeä" ja vain useasti jarrua jalalla pumpatessa alkoi löytyä jonkinmoista jarrutustehoa. Muuten aina painui poljin lähes lattiaan ja ei jarruttanut juuri mitään.

Avasin edestä molemmat ilmausnipat yhden kerrallaan ja kaveri paineli jarrupoljinta. Ilmaa ei tullut kummastakaan yhtään mutta nestettä tuli heti.
Siinä ajattelin että ei se tässä vika ole mutta kun kävin koeajolla, niin jarrut toimivat moitteetta.
Eli vettähän siellä silloin oli...liikaa !
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Niitä ruuveja ei sitten kannata vetää niin tiukkaan kuin uskaltaa. Tuota tapaa näkee tosi paljon. Ruuvssa on kartio, joten hyvin kevyt kiristys riittää.

Juuri käytin jarrut auki 74-vuoden fiiatista oli ollut 7 vuotta ajamatta. Kaikki ruuvi aukesi herkästi.

Jarrut jumiutuu kun pölysuojan alle pääsee kosteutta. Koskaan ei ole meillä sylinteri tyvestä ruostunut vaan aina pölysuojan juuresta ja aina on ollut se pölysuoja viallinen. Olen siksi painellutkin usein sylinterit pohjaan renkaanvaihdossa. Pysyvät herkkinä ja saa tuo paljaana oleva ruostuva osuuskin voitelua. Jarruistapa ei ole katsastuksessa päässeet sanomaan. Meinasi tosin tulla vähån isompi vahinko kun en muistanut tuota ajoon lähtiessä. Siinä sitten 60-kympin vauhtia risteystä lähestyessäni jarrut löytyi kuudennella polkaisulla. Meni jo melko tiukille mutta saimpa kammettua sen verran etten antanut ilmaista peltiä. Täällä päin on tapana ajaa yli, jos joku kolmion takaa eteen tulee.

Vetiset nesteet kiuhuu herkästi. Kerran minulla oli auto, jossa ei hiemen kovemman jarrutuksen jälkeen ollut jarruja, höyrylukon takia poljin meni hervottomana pohjaan. Parin minuutin päästä jarrut oli taas ihan normaalit.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
PehmoLelu
Viestit: 222
Liittynyt: Su Huhti 10, 2011 6:20 pm
Paikkakunta: Mynämäen karjalaiset ry
Viesti:

Re: Kevennetty jarrunesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja PehmoLelu »

spark kirjoitti:
Mököttäjä kirjoitti: Olen antanut itseni ymmärtää, että jarrunesteen vaihto huoltokirjan mukaan korjaamolla tehdään juurikin imaisemalla säiliö tyhjäksi ja täyttämällä se tuoreella tavaralla jarruihin kajoamatta. Nesteestähän ei näin vaihdu kuin osa (puolet?), mutta kyllä se pikkuhiljaa sekoittuu ja hiukan auttaa asiaa, varsinkin jos järjestelmän neste ei hirveän likaista ole.
:shock: Varmasti monillakin korjaamoilla näin toimitaankin, mutta epäilen kyllä vahvasti, että minkään auton huoltokirjassa noin neuvottaisiin tekemään? Taitaa jarruneste olla vettä kevyempää? Jolloin mahdollinen kosteus ei kyllä säiliölle asti nouse ikinä, jos sekoittuminen muutenkin erittäin heikoissa kantimissa muutaman millin putkessa.

Itse olen jarrunesteet vaihtanut kyseiselle sylinterille asti palojen tai muun jarruremontin yhteydessä. Kyllä sieltä yleensä desi erittäin epämääräisen näköistä netettä tulee. Yhtään ilmanippaa en ole vielä onnistunut katkaisemaan. Kannattaa irrotukseen hommata pitkä kuusikulmainen hylsy, niin saa varman ja tasaisen otteen ilmaruuvista ja laittaa siihen sitä kuparitahnaa seuraavaa kertaa varten.
Kyllä se pojat menee niin että jarruneste itsessään absoboi ilmasta kosteutta. Eli vesipitoisin neste löytyy jarrusäiliöstä. Jos sylinterillä on huonompaa nestettä on sylinteri huono tai sitten on tehty vain säiliövaihtoja. Yleensä niin että rumpujarrujen sylinterin huulitiiviste pitää huonommin kosteutta vs jarrusatula jos alkaa olla ehtoopuolella.

Mustuus taas tulee osin siittä että vesipitoinen barruneste liuottaa rautaa jne itteensä.

Ihan ekana vuonna koulussa näitä käytiin läpi. On jo kyl yli 20 vuotta hommasta aikaa mutta o iha tuoreessa muistissa...
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Universal Four kirjoitti:Miksi se neste pitää vaihtaa?
Monelleko autoilijalle on tullut todellisia ongelmia vanhasta nesteestä ja minkälaisia? ...
Mun mielestäni Ladan etujarrut lakkas jumittelemasta kun laitoin uuden jarrunesteen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: akkli, Google [Bot], Hanski66, JiiSPee, korkinavaaja999 ja 45 vierailijaa