Kevennetty jarrunesteen vaihto?
-
- Viestit: 7661
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Kevennetty jarrunesteen vaihto?
Jarruneste pitäi svaihtaa, jonkin ohjeen mukaan parin vuoden välein.
Kokemuskin kertoo, että kannattaa vaihtaa.
Toisaalta oon huomannu, että ilmausruuvien katkaiseminen käy helposti.
Joten:
Jos imis säiliön tyhjäks, painais levyjarrut kauas levyistä, tyhjentäis säiliön
taas ja täyttäis sitte uudella jarrunesteellä.
Olis ainakin parempi kuin olla vallan vaihtamatta.
Kokemuskin kertoo, että kannattaa vaihtaa.
Toisaalta oon huomannu, että ilmausruuvien katkaiseminen käy helposti.
Joten:
Jos imis säiliön tyhjäks, painais levyjarrut kauas levyistä, tyhjentäis säiliön
taas ja täyttäis sitte uudella jarrunesteellä.
Olis ainakin parempi kuin olla vallan vaihtamatta.
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Sitä vanhaa likaista nestettä ei kannata painella takaisin päin missään tilanteessa, ainakaan abs jarruilla olevassa. Paljojen vaihdon yhteydessäkin on syytä avata ilmausruuvi ja laskea sitä kautta nestepihalle kun mäntää puristaa sisään. Sieltä satulasta kun painaa vanhat nesteen kurat herkkiin jarruventtiileihin ja tiivisteiden väliin on ongelmat valmiina.
Lämmitä niitä ilmausruuveja esimerkiksi pienellä kaasukynällä, olen avannut sellaisella jarruputkien liitoksia ja ilmausruuveja lähes 100% onnistumisella.
Jos ei viitsi availla ilmausruuveja kannattaa nesteiden vaihto unohtaa.
Lämmitä niitä ilmausruuveja esimerkiksi pienellä kaasukynällä, olen avannut sellaisella jarruputkien liitoksia ja ilmausruuveja lähes 100% onnistumisella.
Jos ei viitsi availla ilmausruuveja kannattaa nesteiden vaihto unohtaa.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su Syys 19, 2010 10:55 am
- Viesti:
Fiesta, jossa takana rumpujarrut. Toiselta puolelta ilmausruuvi poikki, miten vaihdetaan neste vain toisen takapyörän ruuvista, niin että toisellekin puolelle vaihtuu neste. Joku väitti, että onnistuu vain toisen puolen ruuvista vaihtaa molempien puolien neste. Eikös siinä kumminkin ole 2-piiri jarrut.
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 10:08 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3006
- Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
- Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
- Viesti:
Viittä vaille valmiita lienevät jarrusylinteritkin, vaihtamalla myös ne saa samalla uudet nipat ja nesteet. Ainakaan italy-laadun tarvikkeena ei jarrusylinterit ole kalliita, oem-osien hinnoista en tiedä.mjm4 kirjoitti:Fiesta, jossa takana rumpujarrut. Toiselta puolelta ilmausruuvi poikki, miten vaihdetaan neste vain toisen takapyörän ruuvista, niin että toisellekin puolelle vaihtuu neste. Joku väitti, että onnistuu vain toisen puolen ruuvista vaihtaa molempien puolien neste. Eikös siinä kumminkin ole 2-piiri jarrut.
Jännitystä toki riittää myös putkiliitoksen avaamisessa.
Muokkaus: valmetinmies kirjoitti samaan aikaan saman
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
-
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su Syys 19, 2010 10:55 am
- Viesti:
Juu, ei siitä olekaan kyse.412/502 kirjoitti:Fiestan taka sylinteri maksaa alle kympin, eli heitä vesilintua sillä vanhalla ja uus tilalle, saat samaan rahaan uuden ilmaus ruuvin
Mua vaan askarrutti tämä väite, että neste vaihtuu molemmille puolille vain toisen puolen ruuvin kautta. Kun en oiken jummarra, että kui.
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 10:08 pm
- Viesti:
Joo vaihtuu se, jos linja kiertää toisesta ja päättyy toiseen, sitä en tosin tiedä onko fiestassa näin. Jossakin autossa mulla oli noin, merkki tais olla Dementia tai jotain..........mjm4 kirjoitti:Juu, ei siitä olekaan kyse.412/502 kirjoitti:Fiestan taka sylinteri maksaa alle kympin, eli heitä vesilintua sillä vanhalla ja uus tilalle, saat samaan rahaan uuden ilmaus ruuvin
Mua vaan askarrutti tämä väite, että neste vaihtuu molemmille puolille vain toisen puolen ruuvin kautta. Kun en oiken jummarra, että kui.
-
- Viestit: 1202
- Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
- Viesti:
Miksi se neste pitää vaihtaa?
Monelleko autoilijalle on tullut todellisia ongelmia vanhasta nesteestä ja minkälaisia?
Tulee vaan mieleen, kun huushollimme autoilla on kaikilla ajettu aina finaalikilometrit kakkosautona loppuun asti eli jokaisella on lopussa ollut kilsoja +400000/ ikää 10-15v ja yhteenkään ei ole koskaan nesteitä vaihdettu. Missä ihmeessä sen nesteen huonouden havaitsisi?
Kerran oikein tahallani kokeilin niitä väitettyjä ilmiöitä saada esiin. Ei se vanha neste ainakaan kiehunut, vaikka kuinka jarrutteli eikä poljin ole tuntunut pehmeämmältäkään. Ja kaitpa siellä ruosteetkin on pysyneet kurissa, kun puoli milliä on joissakin mittarissa ollut eikä semmosia ilmiöitä ole ilmaantunut.
Siihen nähden tuntuu tuo joka toinen vuosi- tahti kyllä ihan myyntimiesten vedätykseltä.
Monelleko autoilijalle on tullut todellisia ongelmia vanhasta nesteestä ja minkälaisia?
Tulee vaan mieleen, kun huushollimme autoilla on kaikilla ajettu aina finaalikilometrit kakkosautona loppuun asti eli jokaisella on lopussa ollut kilsoja +400000/ ikää 10-15v ja yhteenkään ei ole koskaan nesteitä vaihdettu. Missä ihmeessä sen nesteen huonouden havaitsisi?
Kerran oikein tahallani kokeilin niitä väitettyjä ilmiöitä saada esiin. Ei se vanha neste ainakaan kiehunut, vaikka kuinka jarrutteli eikä poljin ole tuntunut pehmeämmältäkään. Ja kaitpa siellä ruosteetkin on pysyneet kurissa, kun puoli milliä on joissakin mittarissa ollut eikä semmosia ilmiöitä ole ilmaantunut.
Siihen nähden tuntuu tuo joka toinen vuosi- tahti kyllä ihan myyntimiesten vedätykseltä.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
- Paikkakunta: Oulun eteläinen
- Viesti:
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
- Viesti:
Ei sitä kallista molukottia raahi joka paikkaan panna. Antaa olla purkin hyllyllä oottamassa tärkeempää kohtaa .
Minä nuukana ja laiskana en oo vaihtanu nesteitä. mutta ainakin minun romuissa se paskasin tulee ensinnä kun ruuvin aukasee . Oon lorottanu sen mustan värisen pois ja kun on alkanu paremman väristä tulla niin kiinni.
Minä nuukana ja laiskana en oo vaihtanu nesteitä. mutta ainakin minun romuissa se paskasin tulee ensinnä kun ruuvin aukasee . Oon lorottanu sen mustan värisen pois ja kun on alkanu paremman väristä tulla niin kiinni.
-
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Kevennetty jarrunesteen vaihto?
Olen antanut itseni ymmärtää, että jarrunesteen vaihto huoltokirjan mukaan korjaamolla tehdään juurikin imaisemalla säiliö tyhjäksi ja täyttämällä se tuoreella tavaralla jarruihin kajoamatta. Nesteestähän ei näin vaihdu kuin osa (puolet?), mutta kyllä se pikkuhiljaa sekoittuu ja hiukan auttaa asiaa, varsinkin jos järjestelmän neste ei hirveän likaista ole.ylioyja kirjoitti:Jarruneste pitäi svaihtaa, jonkin ohjeen mukaan parin vuoden välein.
Kokemuskin kertoo, että kannattaa vaihtaa.
Toisaalta oon huomannu, että ilmausruuvien katkaiseminen käy helposti.
Joten:
Jos imis säiliön tyhjäks, painais levyjarrut kauas levyistä, tyhjentäis säiliön
taas ja täyttäis sitte uudella jarrunesteellä.
Olis ainakin parempi kuin olla vallan vaihtamatta.
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Meillä tehdään jarrunesteen vaihto niin että säiliö tyhjennetään ja täytetään uudella nesteellä, ilmaruuvi vuoron päältä kaikista pyöristä auki, pumpataan jarrulla kunnes kirkasta tulee, täytetään sitä mukaa säiliötä, ettei vaan imase ilmaa.
Jos nesteitä ei ole vaihdettu 10vuoteen, niin se sisältää jo vettä sellaiset määrät, että kovemmilla pakkasilla jarrut tuntuvat todella raskailta painaa, (tiedän kokemuksesta).
Kyllä ne nesteet vaan kannattaa vaihtaa 3-5 vuden välein ja jos ei ilmaruuvit aukea, niin laskee letkun/putken liittimestä ja voihan niitä mäntiä painella sisään, niin saa ainakin melkein kaikki vaihtumaan.
Siitä ei ole mitään hyötyä pelkästään säiliöön vaihtaa, tuskin oikealla korjaamolla sellaista tehdään???
Likaisuus??, usein neste tummuu, mutta se vesipitoisuus on suurempi ongelma.
Jos nesteitä ei ole vaihdettu 10vuoteen, niin se sisältää jo vettä sellaiset määrät, että kovemmilla pakkasilla jarrut tuntuvat todella raskailta painaa, (tiedän kokemuksesta).
Kyllä ne nesteet vaan kannattaa vaihtaa 3-5 vuden välein ja jos ei ilmaruuvit aukea, niin laskee letkun/putken liittimestä ja voihan niitä mäntiä painella sisään, niin saa ainakin melkein kaikki vaihtumaan.
Siitä ei ole mitään hyötyä pelkästään säiliöön vaihtaa, tuskin oikealla korjaamolla sellaista tehdään???
Likaisuus??, usein neste tummuu, mutta se vesipitoisuus on suurempi ongelma.
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Minä voitelen ilmaruuvin kierteet uutena, niin saa helposti auki aina tarvittaessa.
Jarrupalat kun vaihdan, niin löysään ilmaruuvit ja annan nesteen juosta.
Kyllä se neste kannattaa vaihtaa, niin kestää jarrumännät auton iän. Samoin jarrupalat kannattaa vaihtaa ajoissa, niin ei oo jarrumännän pölykumi tiukalla eikä siten pääse suolavelli tunkeutumaan kumin alle niin helposti.
Ja kerran mulle on käyny niin, että jarrut on häipyny nesteen kiehuttua. Siitä viisastuneena neste on sitten vaihdettu joka pelistä 3 - 4 vuoden välein.
Nestekäyttöisestä kytkimestäkin kannattaa vaihtaa nesteet. Pakkasella sen vanhan liemen jäykkyys saattaa nurjauttaa sylinterin kumit ja ajo jää siihen.
Jarrupalat kun vaihdan, niin löysään ilmaruuvit ja annan nesteen juosta.
Kyllä se neste kannattaa vaihtaa, niin kestää jarrumännät auton iän. Samoin jarrupalat kannattaa vaihtaa ajoissa, niin ei oo jarrumännän pölykumi tiukalla eikä siten pääse suolavelli tunkeutumaan kumin alle niin helposti.
Ja kerran mulle on käyny niin, että jarrut on häipyny nesteen kiehuttua. Siitä viisastuneena neste on sitten vaihdettu joka pelistä 3 - 4 vuoden välein.
Nestekäyttöisestä kytkimestäkin kannattaa vaihtaa nesteet. Pakkasella sen vanhan liemen jäykkyys saattaa nurjauttaa sylinterin kumit ja ajo jää siihen.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Re: Kevennetty jarrunesteen vaihto?
Varmasti monillakin korjaamoilla näin toimitaankin, mutta epäilen kyllä vahvasti, että minkään auton huoltokirjassa noin neuvottaisiin tekemään? Taitaa jarruneste olla vettä kevyempää? Jolloin mahdollinen kosteus ei kyllä säiliölle asti nouse ikinä, jos sekoittuminen muutenkin erittäin heikoissa kantimissa muutaman millin putkessa.Mököttäjä kirjoitti: Olen antanut itseni ymmärtää, että jarrunesteen vaihto huoltokirjan mukaan korjaamolla tehdään juurikin imaisemalla säiliö tyhjäksi ja täyttämällä se tuoreella tavaralla jarruihin kajoamatta. Nesteestähän ei näin vaihdu kuin osa (puolet?), mutta kyllä se pikkuhiljaa sekoittuu ja hiukan auttaa asiaa, varsinkin jos järjestelmän neste ei hirveän likaista ole.
Itse olen jarrunesteet vaihtanut kyseiselle sylinterille asti palojen tai muun jarruremontin yhteydessä. Kyllä sieltä yleensä desi erittäin epämääräisen näköistä netettä tulee. Yhtään ilmanippaa en ole vielä onnistunut katkaisemaan. Kannattaa irrotukseen hommata pitkä kuusikulmainen hylsy, niin saa varman ja tasaisen otteen ilmaruuvista ja laittaa siihen sitä kuparitahnaa seuraavaa kertaa varten.
-
- Viestit: 5124
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Kerran käynyt niin että jarrupoljin alkoi olemaan melko "pehmeä" ja vain useasti jarrua jalalla pumpatessa alkoi löytyä jonkinmoista jarrutustehoa. Muuten aina painui poljin lähes lattiaan ja ei jarruttanut juuri mitään.
Avasin edestä molemmat ilmausnipat yhden kerrallaan ja kaveri paineli jarrupoljinta. Ilmaa ei tullut kummastakaan yhtään mutta nestettä tuli heti.
Siinä ajattelin että ei se tässä vika ole mutta kun kävin koeajolla, niin jarrut toimivat moitteetta.
Eli vettähän siellä silloin oli...liikaa !
Avasin edestä molemmat ilmausnipat yhden kerrallaan ja kaveri paineli jarrupoljinta. Ilmaa ei tullut kummastakaan yhtään mutta nestettä tuli heti.
Siinä ajattelin että ei se tässä vika ole mutta kun kävin koeajolla, niin jarrut toimivat moitteetta.
Eli vettähän siellä silloin oli...liikaa !
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Niitä ruuveja ei sitten kannata vetää niin tiukkaan kuin uskaltaa. Tuota tapaa näkee tosi paljon. Ruuvssa on kartio, joten hyvin kevyt kiristys riittää.
Juuri käytin jarrut auki 74-vuoden fiiatista oli ollut 7 vuotta ajamatta. Kaikki ruuvi aukesi herkästi.
Jarrut jumiutuu kun pölysuojan alle pääsee kosteutta. Koskaan ei ole meillä sylinteri tyvestä ruostunut vaan aina pölysuojan juuresta ja aina on ollut se pölysuoja viallinen. Olen siksi painellutkin usein sylinterit pohjaan renkaanvaihdossa. Pysyvät herkkinä ja saa tuo paljaana oleva ruostuva osuuskin voitelua. Jarruistapa ei ole katsastuksessa päässeet sanomaan. Meinasi tosin tulla vähån isompi vahinko kun en muistanut tuota ajoon lähtiessä. Siinä sitten 60-kympin vauhtia risteystä lähestyessäni jarrut löytyi kuudennella polkaisulla. Meni jo melko tiukille mutta saimpa kammettua sen verran etten antanut ilmaista peltiä. Täällä päin on tapana ajaa yli, jos joku kolmion takaa eteen tulee.
Vetiset nesteet kiuhuu herkästi. Kerran minulla oli auto, jossa ei hiemen kovemman jarrutuksen jälkeen ollut jarruja, höyrylukon takia poljin meni hervottomana pohjaan. Parin minuutin päästä jarrut oli taas ihan normaalit.
Juuri käytin jarrut auki 74-vuoden fiiatista oli ollut 7 vuotta ajamatta. Kaikki ruuvi aukesi herkästi.
Jarrut jumiutuu kun pölysuojan alle pääsee kosteutta. Koskaan ei ole meillä sylinteri tyvestä ruostunut vaan aina pölysuojan juuresta ja aina on ollut se pölysuoja viallinen. Olen siksi painellutkin usein sylinterit pohjaan renkaanvaihdossa. Pysyvät herkkinä ja saa tuo paljaana oleva ruostuva osuuskin voitelua. Jarruistapa ei ole katsastuksessa päässeet sanomaan. Meinasi tosin tulla vähån isompi vahinko kun en muistanut tuota ajoon lähtiessä. Siinä sitten 60-kympin vauhtia risteystä lähestyessäni jarrut löytyi kuudennella polkaisulla. Meni jo melko tiukille mutta saimpa kammettua sen verran etten antanut ilmaista peltiä. Täällä päin on tapana ajaa yli, jos joku kolmion takaa eteen tulee.
Vetiset nesteet kiuhuu herkästi. Kerran minulla oli auto, jossa ei hiemen kovemman jarrutuksen jälkeen ollut jarruja, höyrylukon takia poljin meni hervottomana pohjaan. Parin minuutin päästä jarrut oli taas ihan normaalit.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 222
- Liittynyt: Su Huhti 10, 2011 6:20 pm
- Paikkakunta: Mynämäen karjalaiset ry
- Viesti:
Re: Kevennetty jarrunesteen vaihto?
Kyllä se pojat menee niin että jarruneste itsessään absoboi ilmasta kosteutta. Eli vesipitoisin neste löytyy jarrusäiliöstä. Jos sylinterillä on huonompaa nestettä on sylinteri huono tai sitten on tehty vain säiliövaihtoja. Yleensä niin että rumpujarrujen sylinterin huulitiiviste pitää huonommin kosteutta vs jarrusatula jos alkaa olla ehtoopuolella.spark kirjoitti:Varmasti monillakin korjaamoilla näin toimitaankin, mutta epäilen kyllä vahvasti, että minkään auton huoltokirjassa noin neuvottaisiin tekemään? Taitaa jarruneste olla vettä kevyempää? Jolloin mahdollinen kosteus ei kyllä säiliölle asti nouse ikinä, jos sekoittuminen muutenkin erittäin heikoissa kantimissa muutaman millin putkessa.Mököttäjä kirjoitti: Olen antanut itseni ymmärtää, että jarrunesteen vaihto huoltokirjan mukaan korjaamolla tehdään juurikin imaisemalla säiliö tyhjäksi ja täyttämällä se tuoreella tavaralla jarruihin kajoamatta. Nesteestähän ei näin vaihdu kuin osa (puolet?), mutta kyllä se pikkuhiljaa sekoittuu ja hiukan auttaa asiaa, varsinkin jos järjestelmän neste ei hirveän likaista ole.
Itse olen jarrunesteet vaihtanut kyseiselle sylinterille asti palojen tai muun jarruremontin yhteydessä. Kyllä sieltä yleensä desi erittäin epämääräisen näköistä netettä tulee. Yhtään ilmanippaa en ole vielä onnistunut katkaisemaan. Kannattaa irrotukseen hommata pitkä kuusikulmainen hylsy, niin saa varman ja tasaisen otteen ilmaruuvista ja laittaa siihen sitä kuparitahnaa seuraavaa kertaa varten.
Mustuus taas tulee osin siittä että vesipitoinen barruneste liuottaa rautaa jne itteensä.
Ihan ekana vuonna koulussa näitä käytiin läpi. On jo kyl yli 20 vuotta hommasta aikaa mutta o iha tuoreessa muistissa...
-
- Viestit: 7661
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: akkli, Google [Bot], Hanski66, JiiSPee, korkinavaaja999 ja 45 vierailijaa