602 T jumissa?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
V 602 T
Viestit: 42
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:38 pm
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

602 T jumissa?

Viesti Kirjoittaja V 602 T »

Kyseinen 602 ei halunnut lähteä käymään ei startannut, luulin että akku lopussa laitoin uuden akun ei kummennut. No koitettiin hinata ei muuta kuin pyörät suttina tietenkin oli jäinen tie. Asia alkoi vaivaamaan kokeilin vasemmalla puolella vauhtipyörän kohdalla olevasta reijästä pyöräyttää vauhtipyörästä isolla meisselillä jumissa ei liikkunut yhtään. Mitäs nyt, minun käsityksen mukaan pitäisi siitä hieman liikahtaa. Kone on toiminut aivan hyvin tähän saakka lähtenyt käyntiin enkä ole havainnut mitään erikoista. Ainut asia alkoi mietittää koska ykkös sylinterin suuttimen juuresta on varsinkin pakkasella hieman vuotanut ulospäin nestettä, olisiko mahdollista että sitä olisi päässyt sylinteriin joka aiheuttaisi ettei kone pyörähdä Edellisestä ajosta oli kulunut pariviikkoa.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Sellainen ei pitäisi olla mahdollista.

Onkos pakoputken päässä läppää? Jos pakoputkeen menee lunta ja se sulaa, niin vesi valuu pyttyyn ja kone on jumissa.
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Kyllä se voi aiheuttaa pyörimättömyyttä jos nestettä menee sylinteriin.

Tojota teki samaa kun kansi halki,pyörähti hiukan ja sitten ei.Taka perin pyöri ei auttanut muu kun käsin pyöritellä vika suuntaan nesteet pois ja sitten starttaamaan.
Tovin kävi vähän ontuen.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tietysti kone menee jumiin, jos pytyssä on nestettä. Sitä vain tuossa tarkoitin, ettei suuttimen holkista pitäisi pystyä nestettä pyttyy menemään. Tietysti, jos myös suuttimen liekkilevy vuotaa, niin sitten, mutta sehän puhaltaisi silloin pakokaasua ulospäin aika reippaasti.

Saattaa muuten kohta olla valmetin kone remontin tapeessa. Vähemmästäkin menee kiertokanki mutkalle. Ensioireena on epätasainen käynti kylmänä ja ompa kone mennyt siitäkin jumiin, kun on mäntä ottanut kiinni kampiakselin vastapainoon vääntyneen kiertokangen takia.

Saattaisi olla ensimmäinen homma olla pistää valmetti roikkaan (jos pytyssä on vettä, niin se sulaa) ja testata sitten pyöriiko kone kumpaankaan suuntaan.
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Pakkasnestehän ei jäätyisi vaikka männän päälle
valuisikin joten pyörisi kyllä toiseen suuntaan
meisselillä pyöritettäessä
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Meillä meni vuosia sitten 565 jumiin samalla tyylillä kun oli talvella pellonreunassa ja oli unohtunut laittaa kurkkupurkki pakoputken päähän...vettä männänpäällä :roll:
Lohkolämmitin päälle ja se sulatti jään,varovasti hihnapyörästä pyörittäen kokeilu että vesi nousi pois pytystä->starttaus nokisen vesipölläyksen kera :|
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Kari W.
Viestit: 190
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari W. »

Kuuluiko startatessa mitään starttimoottorista eli yrittikö edes vai oliko täysin mykkä. Jos mitään ei tapahdu eikä edes valot himmene startatessa, käynnistysrele ei vedä (on siinä ohjaamon rintapellissä). Vikana voi olla vanhuuttaan kulunut / jumiutunut käynnistyksenesto kytkin vaihdelaatikossa joka ei yhdistä vaihteen ollessa vapaalla....

Minulla itse kävi juuri noin eilen surullisen kuuluisassa 604:sa. Otin lattiasta penkin edessä olevan luukun pois ja siinä keskellä olevan kytkimen kaksi ruskeaa (liittimet 4 ja 32). Yhdistin ne pysyvästi ja nyt taas laulu raikaa...

Tämä valmet "laatu" on ihan käsittämätöntä! Tänään toimii, huomenna ei, mutta ylihuomenna taas toimii... Tuollaisia pikkujuttuja koko ajan rempallaan, en uskalla edes kuvitella miten ne renaa uudemmissa saatikka tämän päivän lehdessä olleessa naapurikaupunkiin hankitussa Valtra S280
V 602 T
Viestit: 42
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:38 pm
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V 602 T »

Kyllä läppä on putken päässä, sehän tässä kummastuttaa kun ei tuntunut liikkuvan edes taaksepäin siitä vauhtipyörästä kohtuudella kait se pitäisi vauhtipyörästä isolla meisselillä hieman liikkua. Kone on mielestäni kunnossa ei öljynsyöntiä ja käynyt niikuin kolmipyttynen pitääkin. Tuntuu niin kummalliselta kun hyvin käyvä kone jumittuu itestään muutaman viikon seisoessa. Pitänee touhuta talliin lämpimään ja alkaa syvemmin tutkimaan.
Viimeksi muokannut V 602 T, Pe Helmi 02, 2007 10:53 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Tuo kyllä vaikuttaa vedeltä jollei pyöri ensinkään.
Ja tosiaan väkisin ei kannata yrittää sillon hajoaa jotain.

Pystyykö kampi akselin etupäästä kokeilla pyörittää?
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kyllä sen pitäisi isolla meiselillä pyöriä aika helposti hammaskehästä. Toinen tapa pyörittää on ulosottoakseli. Pitää tosin olla vähintään metrin mittainen avain. Kumpaakin menetelmää olen käyttänyt.
nokiotta
Viestit: 108
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 1:07 pm
Paikkakunta: pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

liekkö kytkinkoppaan päässyt vettä ja jäätynyt sinne, jumiuttaen vauhtipyörän.
V 602 T
Viestit: 42
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:38 pm
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V 602 T »

Tätä kytkinkoppaan valunutta vettä joka on sinne jäätynyt veikkasi naapurin konemies. Taitaa olla näin koska kelit ovat olleet sellaiset että tämä vaihtoehto on mahdollinen. Kuhan saan tuon tallin lattian valmiiksi, toista pinnoitus kertaa vielä uupuu, niin eikun sulamaan.
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kytkinkopan pohjassa pitäisi olla vedenpoiustoaukko. Tarkista että se on auki niin eipä jäädy enää uudestaan. Oletkos Kari W. sama kaveri joka ostit Valtralta tuon "pommin" yksilön 604:ää josta oli aiemminkin jo pidempi keskusteluketju esillä?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Kari W.
Viestit: 190
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari W. »

Juu, kyllä olen sama kaveri :roll: Kyllä se siitä on pikku hiljaa iloksi muuttunut, kun renkaat ovat saaneet kilometrejä ja säädin tuon v.o.a:n kytkimen ja voitelin mekanismia ohjekirjan mukaan.

En nyt enää ihmettele että oli hinta "kohdallaan" koska koneessa ei kohta mitään muuta vanhaa kuin runko :D

Vieläkö ketjut jostain siihen löytäisi hieman edullisemmin kuin nuo IKH:n 700€ Kokohan oli tuo 480/70/30...
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Se on näissä vanhemmissa koneissa ikävä puoli että kaupanteon jälkeen voi paljastua ihan mitä vaan harmia, kun kasautuu ne entisten omistajien laiminlyömät huoltotoimet ja pikkukorjaukset. Liikkeestähän kone ostetaan juuri siksi että välttyisi kyseiseltä riesalta. Hyvä että alkaa iloksi muuttua tuokin harmi!
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Stahlwille
Viestit: 143
Liittynyt: La Joulu 24, 2005 10:05 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stahlwille »

Moottoria saa pyöritettyä kun nostat tunkillä toisen takapyörän ilmaan, 6:nen päälle ja pyörästä nytkyttää.
Mun 602:sesta joskus tarttuu kytkin kiinni kun seisottaa sitä pariviikkoa ja on kosteaa ilmaa.
V 602 T
Viestit: 42
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:38 pm
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V 602 T »

Näin se sitten oli, että kytkinkoppaan oli päässyt vettä ja jäätynyt sinne jumittaen vauhtipyörän.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], hevyvani, jokuvaan, TunturiPappa ja 54 vierailijaa