Valmet 702 käynnistyvyys.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

Valmet 702 käynnistyvyys.

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

Elikkä 702 lähtee heikosti käyntiin, tuntuu että vaatii tietyt kierrokset ennenkuin pärähtää, ja niille kierroksille ei startti yllä.
Koneremontti tehty, oli tosin samanlainen jo ennen remonttia.
Kuulostaako ruiskupumpun väljiintymiseltä, pumppu siis Motorpal? Myös huono käymään tyhjäkäyntiä, aaltoilevaa.
Meneekö muuten Minimec tuon Palin tilalle suoraan?
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Tehtiinkö suutinremppa samalla? Jos on suuttimet säädetty oikeisiin avautumispaineisiin niin voi olla että pumppu ei jaksa heti nostaa painetta startatessa..
Ford 6610 -88
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jos suuttimet vie pajalle, niin kannattaa sanoa, että menevät takaisin remontoimattoman pumpun perään. Hieman alempi avautumispaine on paikallaan, jos pumppua ei samalla laiteta kuntoon.

En tiedä, onko noissa 411B:n eri versioissa eroja käynnistyvyydessä, mutta ainakin oma ahdettu Minimec-pumpulla lähtee tulille kyllä aika vaatimattomilla startin nopeuksilla.
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Huomasin nyt vasta että oli siis jo ennen remonttia. Jos kerta kone kunnossa, ventiilit, puristukset ja suuttimet niin ei siinä kai jää muuta vaihtoehtoa, kun pumppu, startti ja akku.
Ford 6610 -88
Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

Suutinkärkiä siis ei olla vaihdettu, suuttimet menee pääsiäisen jälkeen testiprässättäviksi.
Rupesi kyllä tuo kansivikakin mietityttämään, että josko siellä vuotaakin venttiilit. Onko siihen mitään muita toteamistapoja kuin puristuspaineen mittaus kun mittaria ei ole. Kannellekaan ei siis remontissa tehty muutakuin nostettu pois ja paikalleen.
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Eikös se aaltoileva käynti viittaa siihen pumpun kalvoon? Viisaammat varmaan vois kertoo :-)
Ford 6610 -88
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Superdexta-64 kirjoitti:Eikös se aaltoileva käynti viittaa siihen pumpun kalvoon?
Ei ole kalvoa mihin viitata :)

Tuleekos hormista minkälaista haikua tartatessa?
Jos pumppu väljä niin tarttikierroksilla savu lähes olematonta.
Jos venttiilit vuskaa tai jostain muusta syystä riittämättömät puristuspaineet, ja pumppu ruikkii ainetta, niin savu harmaata ja sakeaa.
pa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 12:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pa »

sylinterikansi pitäis tutkia aina jos ja kun se on irti.jos ajoitukset ja
muut on tarkistettu että ovat ok niin vikatodennäköisesti
venttiileissä.ovat painuneet liian syvälle,lautasen syvyys
kannen pinnasta 1,0-1,3mm. venttiilin istukka pinnan
max. leveys 1,5mm
mulla on kolme kantta levällään jus tuon takia ja mitoissa
oleva paikollaan. tuo 1,3 mitassa oleva ei ole kovin kaksinen
talvi pakkasilla.
702,kotitekonen S
vm.78
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Minimec ei sovi suoraan Motorpalin tilalle. Miksi pumppu merkki pitäisi ylipäätään vaihtaa??
motorpaliin saa osia vieläkin Alavudella ainkin Kmmon Konepajalla onnistuu tuollaisen pumpun kunnostus.
Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

Se minimecin vaihto kävi vain mielessä kun tuntuu olevan se parempi pumppu noista kahdesta ja sellainen olisi hyllyssä tosin kunnostusta vailla.
Mutta kun se ei suoraan mene niin saa tuo motorpal pysyä.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Noin periaatteellisena pohdintana...

Eikös Motorpal "Import" ole lisenssillä tehty kopio jostakin Boschin pumpusta? Onnistuisiko siis istuttaa joku boschilainen sen tilalle?
Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

Noniin, valmettia tutkittu, venttiilit painunut keskimäärin 1.7mm syvyyteen, eli siinä taitaa vika piillä? Suutinkärjetkin on kunnossa, testattu.
Varmaan muuten olisi mennyt vielä pelkällä kansiremontillakin, hieman ehkä aikaista oli koneremontille.
Noh on mittarissa tunteja kuitenkin n.7k ja ilmeisesti kerran mennyt ympäri eli 17k yhteensä.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Ei se vielä riitä tuo painuma siihen. Estää kyllä pakkasesta lähdön, mutta noillakin venttiileillä pitäisi lähteä näillä keleillä kohtuudella.

Jos kone saa ainetta, mutta lähtö on puristuksesta kiinni, pitäisi startatessa tulla runsain määrin savua. Jos taas pumpusta ei lähde ainetta, niin savuakaan ei tule. Toki jos ajoitus on ihan pielessä, niin ei se tahdo edes savua jaksaa tehdä, mutta voi silti käydä ihan asiallisesti, jos vain käyntiin saa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

Jaahas, pumpun ajoitus kyllä katsottu että on kohdillaan.
Startatessa ei savua kyllä runsain määrin tule, vähän vain valkoista lykkää pakosarjasta.
Jos tämä nyt vielä jotain auttaa niin saatu siis pilotilla käymään, joutuu starttaamaan kauan ja lähtee ensin yksi sylinteri mukaan mitä pitää käyttää pilotilla kunnes saa jauhettua tarpeelliset kierrokset ja sitten lähtee loputkin sylinterit mukaan ja alkaa käymään itsekseen.
Olisiko se silti pumpun syy?
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Ettei vaan olis minimaalinen ilmavuoto? Itellä oli pieni ilmavuoto ja käynnistäminen aina kesti kun seistessä oli päässy ilmaa. Sen verran pieni kumminkin että lähti kun tarpeeks kauan sahas. Tää on siis kaukaa haettua, voi olla pumpussakin vikaa :D
Ford 6610 -88
sbf
Viestit: 495
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 10:48 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sbf »

Ota suuttimet irti ja sit asennat suihkuputket nurinpäin niin että saat suuttimet riviin koneen vierelle.
Nyt kun pyörität startilla niin pitäis tulla hienot sumut, jos pumppu on kunnossa.
Tolleen pystyt helposti rajaamaan ongelmaa.
mikkoimp
Viestit: 195
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sbf kirjoitti:Ota suuttimet irti ja sit asennat suihkuputket nurinpäin niin että saat suuttimet riviin koneen vierelle.
Nyt kun pyörität startilla niin pitäis tulla hienot sumut, jos pumppu on kunnossa.
Tolleen pystyt helposti rajaamaan ongelmaa.
paitsi tuollain moottori tietysti pyörii paljon rivakammin kun ei ole puristuksia...
pitäisi saada jostain jotkut tulpat reikiin suuttimien tilalle...
Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

sbf kirjoitti:Ota suuttimet irti ja sit asennat suihkuputket nurinpäin niin että saat suuttimet riviin koneen vierelle.
Nyt kun pyörität startilla niin pitäis tulla hienot sumut, jos pumppu on kunnossa.
Tolleen pystyt helposti rajaamaan ongelmaa.
Tällä tyylillä kokeiltu ja sumut oli hyvät, mutta toki kerroksia on enemmän kuin jos olisivat paikallaan.
sbf
Viestit: 495
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 10:48 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sbf »

No jos epäilyttää että niin pienestä on kinni niin luulis että nurkista löytyy huonokuntoinen 12v akku tai halvat ja huonot apukaapelit joilla voit sitte startata hitaammilla kierroksilla.
Nobelaner
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2013 7:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nobelaner »

Jos jotakin nyt kiinostaa niin vika paikallistettin kanteen ja vuotaviin venttiileihin moottorikoneistamon toimesta, venttiilit vaihdetaan.
Jospa Valmetti vielä kerkiäisi karhin eteen tälle keväälle.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Kema, Massikkamiess, Rustaaja, Semrush [Bot] ja 31 vierailijaa