Tien teko mettäpalstalle.

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

MF4245
Viestit: 81
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tien teko mettäpalstalle.

Viesti Kirjoittaja MF4245 »

Pitäis jonkinlainen ajoura/tie saada metsäpalstalle.
Naapurin palstaa pitkin ois 4 metrin levyinen tierasite jonka pituus noin 300 metriä omalle palstalle.

Muutemia kysymyksiä jos tietäjiä paikalla?
Onko tien teon aloittaminen muuta kuin ilmoitusluontoinen asia?

Kuka kaataa puut tie pohjalta? Naapuri? Vai onko tuo sopimus kysymys?

Jos nyt joudun ite ne kaatamaan niin riittääkö että nilkasta poikki ja tehkööt sitten puilla naapuri mitä haluaa?
Vai miten suosittelette asiassa etenemään?
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Naapurin kanssa kannattaisi yhteistuumin tehdä niin pysyy välit parempana,rasitteen mukaisen tien sinne saa kyllä. Jos kohtaa ei määrätty niin yhteistyö kannattaa kyllä,näin omat aatokset.
MF4245
Viestit: 81
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF4245 »

Lisätään sen verran että irralliset metsäpalstat molemmilla tuolla eri paikkakunnalla missä asustelen. Ei noin niinku muuten olla "naapureita".
Eikä niistä "hyvistä" väleistäkään ole niin väliä... Mutta ei siitä nyt sen enempää...
katoi
Viestit: 910
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 11:22 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja katoi »

Kannattaa välit pitää hyvinä. Sopia paikan päällä treffit. Tien tekijä kaataa, karsii ja katkoo puut toisen maalta niihin mittoihin mihin se puiden omistaja haluaa. Pilkkeiksi ei kuitenkaan tarte tehdä, mutta jos esim. tulee myyntiputa. Se tielinja kannattaa yhdessä merkitä, koska niistä yleensä alkaa ne riidat ja mennään maaoikeuteen. Se 4m ei ole leveä aukko tielle kun siihen pitäisi vielä ojat saada mahtumaan. Entäs tuleeko se kenen maalle se tie tulee käyttämään sitä jatkossa. Kustannukset rakentamisesta ja kunnossapidosta sovittava ?
Pitääkö tehdä liittymä tieltä naapurille ? Mihin sivuojien vedet johdetaan ja pitääkö syventää laskuojia toisen maalla ja siihen luvat ?
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Alueen Mhy osaa varmaan parhaiten neuvoa
MF4245
Viestit: 81
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF4245 »

Se tielinja kannattaa yhdessä merkitä, koska niistä yleensä alkaa ne riidat ja mennään maaoikeuteen
Tielinja on rajalinjasta 4 metriä palstalle päin eli ei varmaankaan paikasta ole epäselvää.
Maanomistajalla ei luultavasti ole tielle mitään käyttöä joten tuskin osallistuu kustannuksiin. Palsta kun ei paljon tuota tienpaikkaa leveämpi ole tuolta kohdalta.
Ja mulle kyllä riittää ihan traktorilla kuljettava "ura" eli en varmaan paljon tiehen panosta. Ja kuivahkolla kankaalla kulkee niin ei varmaan ojiakaan tarvi.
Tien käyttö pääosin talvi aikaan että saa puut ajettua.
viisanen
Viestit: 378
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:39 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viisanen »

MF4245 kirjoitti:
Se tielinja kannattaa yhdessä merkitä, koska niistä yleensä alkaa ne riidat ja mennään maaoikeuteen
Tielinja on rajalinjasta 4 metriä palstalle päin eli ei varmaankaan paikasta ole epäselvää.
Maanomistajalla ei luultavasti ole tielle mitään käyttöä joten tuskin osallistuu kustannuksiin. Palsta kun ei paljon tuota tienpaikkaa leveämpi ole tuolta kohdalta.
Ja mulle kyllä riittää ihan traktorilla kuljettava "ura" eli en varmaan paljon tiehen panosta. Ja kuivahkolla kankaalla kulkee niin ei varmaan ojiakaan tarvi.
Tien käyttö pääosin talvi aikaan että saa puut ajettua.
Tuolla lailla tekemällä, kyselemättä ja ilman yksituumaisuutta muhii siinä aikamoinen riita, jopa monien sukupolvien välinen.
Joten suosittelisin kanssa jonkinlaista tapaamista maan omistajan kanssa ja hänen kanssaan keskustelemalla ja sopimalla mieluusti vielä paperille ja nimet alle niin säästyy suuremmilta oikeustaistoilta tulevaisuudessa.
Mitä uran kuntoon tulee niin kannattaa sitten kerralla tehdä tarpeeksi kantava ja hyvä ettei koneet ja autot ui siellä sitten.
MF4245
Viestit: 81
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF4245 »

Tuolla lailla tekemällä, kyselemättä ja ilman yksituumaisuutta muhii siinä aikamoinen riita, jopa monien sukupolvien välinen
Niin no noinhan siinä nyt käytännössä on jo käynyt vuosikymmeniä sitten... Sillähän tämä homma vähän teetättää..
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Sitten pääset helpoiten kun haet rasitelinjan avauksen virkateitse,ei halvin mutta vaivattomin.
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

tie

Viesti Kirjoittaja rytinä »

Sitten pääset helpoiten kun haet rasitelinjan avauksen virkateitse,ei halvin mutta vaivattomin. kirjoitti ojaniitty..
juuri näin..- kävin metsäherroja jututtamassa tästä aiheesta kun pitäs niittypalsta harventaa.. kertoivat että yleesä on jossakin kartta johon on merkitty tierasite palstalle. tienteko on taas eriasia kai luvat pitää olla ..jotkut metsäyhtiöt vaativat korvausta ajettujen kuutioiden mukaan jos mennään heidän mailla.
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
Reetu
Viestit: 419
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 7:51 pm
Paikkakunta: Ruokolahti, Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tuota tuota... Jos rasite on 4m, niin eiköhän siihen pidä saada mahtumaan kaikki, myöskin mahdolliset ojat...

Meil on tos 3m rasite, ja jos siirrän ojat tiealueelle, niin ei tartte ajaa kuin mopedilla.
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

Reetu kirjoitti:Tuota tuota... Jos rasite on 4m, niin eiköhän siihen pidä saada mahtumaan kaikki, myöskin mahdolliset ojat...

Meil on tos 3m rasite, ja jos siirrän ojat tiealueelle, niin ei tartte ajaa kuin mopedilla.
Kuva
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Yleensä kun mettäpalstalle tai muuhun vastaavaan ympäristöön tien tekee, niin ensimmäisenä siellä on kulkemassa se, joka sitä tietä eniten vastustaa...
:shock:

Seuraavaksi tulee tieoikeutta hakemaan joku, jonka maata löytyy sieltä vähän kauempaa (tämä haluaa lyhemmän reitin omalle maalleen ja paremman vasta perustetun tien kautta, koska oma kinttupolku toista kautta tarttis kunnostaa ennekuin yhtiö suostuu edes harkitsemaan puukauppoja)...
Pahin on kuitenkin, jos jos siellä oman palstan takana on jossain vesistön rantaa, joka voi kelvata vapaa-ajan rakentamiseen... :roll: :lol:
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
susiluoto
Viestit: 913
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 3:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja susiluoto »

En tiedä pitääkö paikkansa mutta essonbaari tasoisena on väitetty että kaikki tierasitteet olisi muutettu vähintäin 5 metriseksi, saa vapaasti vahvistaa tai kumota.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Tuohan olisi pelkästään järkevää. Traktoritiekin on käytännössä mutkittelun takia vähintään 3 m leveä. 4 metrin kokonaisleveyteen ei mahdu enää ojia pientareineen.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

susiluoto kirjoitti:En tiedä pitääkö paikkansa mutta essonbaari tasoisena on väitetty että kaikki tierasitteet olisi muutettu vähintäin 5 metriseksi, saa vapaasti vahvistaa tai kumota.
Mielenkiintoista. Mulla on 1,0m leveä tieoikeus. Jos siihen raivaisi 5,0m leveän väylän, niin mikähän haloo siitä syntyisi? Kyseessä on vielä luonnonsuojelualue! :D
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

cardaani kirjoitti:
susiluoto kirjoitti:En tiedä pitääkö paikkansa mutta essonbaari tasoisena on väitetty että kaikki tierasitteet olisi muutettu vähintäin 5 metriseksi, saa vapaasti vahvistaa tai kumota.
Mielenkiintoista. Mulla on 1,0m leveä tieoikeus. Jos siihen raivaisi 5,0m leveän väylän, niin mikähän haloo siitä syntyisi? Kyseessä on vielä luonnonsuojelualue! :D
Oman palstana on luonnonsuojeltu suoalue.Rasite määrätty käytettäväksi vain talvella.
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

rytinä kirjoitti että metsäyhtiö voi ottaa korvausta alueensa läpi kulkevien puukuutioiden määrän mukaan. Nyt loppui minun työnteko. Metsäyhtiö ajaa puoli kilometriä minun maitten läpi kun hakkuuttaa takametsiään. Siellä on n.4000 hehtaaria yhtiön metsää. Paljonkohan sitä arvaisi laskuttaa ja kuinka monelta vuodelta takasinpäin?
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

karitsa kirjoitti:rytinä kirjoitti että metsäyhtiö voi ottaa korvausta alueensa läpi kulkevien puukuutioiden määrän mukaan. Nyt loppui minun työnteko. Metsäyhtiö ajaa puoli kilometriä minun maitten läpi kun hakkuuttaa takametsiään. Siellä on n.4000 hehtaaria yhtiön metsää. Paljonkohan sitä arvaisi laskuttaa ja kuinka monelta vuodelta takasinpäin?
Juuri parhaillaan hakataan tien sivussa o,5km päässä tiestä mutta kulku yksityistien kautta 2km matkan korvaus tiekunnalle 0,5€/m3. Juuri tuo 0,5km sivussa vapautti tilan aikoinaan tientekomaksuista. Olen kuullut että tietä jatkettaessa 10vuoden jälkeen ei maksuja alkumatkalle tiehen tarvitse maksaa.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Karitsan tapauksessa täytynee tyytyä siihen että oman maan kohdalla on hyvätasoinen? kuljettava tie käytettävissä. Ja metsäfirman maalla sitten lisää tietä omaan virkistys ym. käyttöön. Tienpidollisesti kait katsotaan että sinä hyödyt enempi kuljettavasta tiestä kuin mitä kulusta aiheutuva haitta on.
Ethän kai kuitenkaan sitä tienpätkää omalla kustannuksellasi pidä kunnossa ja korjaa liikenteen jälkiä ? Tuossatapauksessa olet tottakai oikeutettu korvauksiin tien kunnossapidosta ja korjauksista. Takautuvasti mitään rahaa tuskin kuitenkaan saa.


Eläkeläismetsurin esittämä peruste tien perustamiskustannuksista luistamiseen on mielestäni outo. Osallisuus tiehen kun perustunee aina rasitukseen, eli metsäpalstan tapauksessa oletettuun puutavaran kuljetussuuntaan ja reittiin mitäkautta hoitotoimet ym. hoidetaan.


10 vuoden jälkeen tienteosta ei tosiaan tarvitse enää osallistua rakentamiskustannuksiin. Röyhkeimmät käyttävät sitä hyväkseen siten että vaativat tieoikeutta vaikka rakentamiskustannuksiin ei olisi aikanaan tullut penniäkään vaikka olisi rukoilemalla pyytänyt.
Eräskin liperiläinen puutarhanomistaja oli tulossa "osakkaaksi" minun omalla kustannuksilla metsäurasta rakennettuun metsätiehen/talvitien pohjaan. Oli senverran ovela että maksoi rajanaapurin kanssa ensin 10 vuotta vaatimatonta tienkäyttömaksua tien käytöstä. Lopetti tosin suurimman painostuksen kun keskustelimme asiasta, mutta nyt asia "roikkuu ilmassa" Itselläni ei olisi mielenkiintoa perustaa omalle metsätielle tuon takia tiekuntaa, vaikka määräysvalta periaatteessa pysyisikin minulla hehtaarien perusteella.
Röyhkeydellä ei ole rajaa tässäkään tapauksessa, kun alunperäinen vaatimus olisi ollut rakentaa tie tukkiautotasoiseksi ja rakentaa kääntöpaikka minun maalleni, vaikka 50 m päässä omalla maallaan olisi ollut tasaisempi paikka :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], havi ja 38 vierailijaa