Perkins 4.107

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ekä
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 09, 2014 8:27 am
Viesti:

Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja Ekä »

Moikka vaan kaikille!

Kyseinen moottori ja CAV:n pumppu.
Ongelmana polttoaineen putkitus. Käsipumppu ja toinen suodatin oli pois käytöstä ja nyt oon rakentamassa alkuperäisputkitusta. Kansi ja suuttimet on käynyt koneistamolla, suuttimien käret uudet.
Kuvaa en osaa laittaa mutta yritän selostaa:
Tankista käsipumpulle, ensimmäiselle suodatimelle, toiselle suodatimelle, pumpulle, pumpunpäästä paluu toiselle suodattimelle. Pumpusta suihkuille ja viimeiseltä suihkulta paluu toiselle suodattimelle sekä hehkusäiliölle. Hehku säiliöltä hehkulle ja tankkiin. Jonkin aikaa se pelasi mutta nyt on ongelma, että moottori ei herää kaasupolkimesta ennen kuin jonkin ajan päästä hiljalleen alkaa kierrokset nousemaan. Onkohan pumpussa vai putkituksessa jotain vialla?

Kiitokset etukäteen!
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Ekä kirjoitti:Moikka vaan kaikille!

Kyseinen moottori ja CAV:n pumppu.
Ongelmana polttoaineen putkitus. Käsipumppu ja toinen suodatin oli pois käytöstä ja nyt oon rakentamassa alkuperäisputkitusta. Kansi ja suuttimet on käynyt koneistamolla, suuttimien käret uudet.
Kuvaa en osaa laittaa mutta yritän selostaa:
Tankista käsipumpulle, ensimmäiselle suodatimelle, toiselle suodatimelle, pumpulle, pumpunpäästä paluu toiselle suodattimelle. Pumpusta suihkuille ja viimeiseltä suihkulta paluu toiselle suodattimelle sekä hehkusäiliölle. Hehku säiliöltä hehkulle ja tankkiin. Jonkin aikaa se pelasi mutta nyt on ongelma, että moottori ei herää kaasupolkimesta ennen kuin jonkin ajan päästä hiljalleen alkaa kierrokset nousemaan. Onkohan pumpussa vai putkituksessa jotain vialla?

Kiitokset etukäteen!
Aikaa on kulunut vuosia siitä kun viimeksi 107 kanssa olen pelannut, joten muistelen, että siinä suodattimessa jolta lähtee paluulinja tankille pitäisi olla ns. hiusreikä banjopultti. Siis pultissa pirun pieni reikä. Jos tämä reikä on tukossa, niin on myös koneessa käyntihäiriö.

Onko koneesi pumppu mekaanisella säätimellä, vai hydraulisella? mekaanisen tunnistaa suorakaiteenmuotoisesta päällikotelosta, siis siitä missä ovat kaasuvipu ja sammutin.

Hydraulisessa on päällä vain pienen pultin-näköinen osa ja siinä päällä on ilmausruuvi ja blommi.
Ekä
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 09, 2014 8:27 am
Viesti:

Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja Ekä »

Mekaanisella säädöllä sammutin ja kaasuvipu siinä päällä, ja rungon ja pumpun merkit kohdillaan. Vm.-66.
Suodattimen päällä on se banjonpultti ja siinä pieni reikä. Tarkistanpa onko se auki.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Ekä kirjoitti:Mekaanisella säädöllä sammutin ja kaasuvipu siinä päällä, ja rungon ja pumpun merkit kohdillaan. Vm.-66.
Suodattimen päällä on se banjonpultti ja siinä pieni reikä. Tarkistanpa onko se auki.
Katso myös, että suuttimien ylivuoto on auki. Jos on tukossa, niin neulan ohivuotoon tulee painetta ja neulan liike vaikeutuu ja sekin tietää käyntiongelmia.
Ekä
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 09, 2014 8:27 am
Viesti:

Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja Ekä »

Panjon pultti oli kyllä likainen ja ylivuotoputki auki. Kierrokset kun laskee normaalille tyhjäkäynnille niin hyvin käypi, mutta kun polkaisee kaasupoljinta niin ei tapahdu mittää tovviin aikaan, ajan päästä kierrokset alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Tyhjäkäynnin kun pittää isolla niin sitte kyllä toimii. Pumpun kunnosta en tiiä onko koskaan huollettu, ja onkohan putkituskaan oikein? :roll:
Yks kysymys olis vielä ns. kyynelkanavista yksi vuotaa ulospäin nestettä, onko vaarallista ja mistäkähän se johtuu?
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Ekä kirjoitti:Panjon pultti oli kyllä likainen ja ylivuotoputki auki. Kierrokset kun laskee normaalille tyhjäkäynnille niin hyvin käypi, mutta kun polkaisee kaasupoljinta niin ei tapahdu mittää tovviin aikaan, ajan päästä kierrokset alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Tyhjäkäynnin kun pittää isolla niin sitte kyllä toimii. Pumpun kunnosta en tiiä onko koskaan huollettu, ja onkohan putkituskaan oikein? :roll:
Yks kysymys olis vielä ns. kyynelkanavista yksi vuotaa ulospäin nestettä, onko vaarallista ja mistäkähän se johtuu?
Toinen kysymys kyynelkanavista, mitä kanavia niillä tarkoitat?
Ekä
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 09, 2014 8:27 am
Viesti:

Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja Ekä »

Joka sylinterin kohalla on pieni reikä ylospäin. 4kpl
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Ekä kirjoitti:Joka sylinterin kohalla on pieni reikä ylospäin. 4kpl
No niin. Vähän meni arvuutteluksi, mutta sitten hoksasin. Sehän on märkäputkikone. Siitä on nostettava putket ylös. Se vuotaa sylinteriputken alapään kumirenkaista. Jos ei vielä ole mennyt neste öljyn sekaan niin pian menee. Sitä reikää sanotaan juorureijäksi. Reikä johtaa kahden putkenkumin väliin ja vuoto osoittaa, että ylin rengas vuotaa ja hetken kuluttua seuraavatkin ja silloin menee vesi öljypohjaan, mutta ei tämä vaikuta yllämainittuun käyntiongelmaan.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Muutama kohta tuli lukiessa mieleen missä saattaisi vika piillä kerta aiemmin pelasi.

- Tarkasta ihan ensin ettei se sammutusvipu jostain syystä jää hiukka päälle. Esim. vetotanko vääntynyt tai ottaa johonkin kiinni vai onko vaijerilla.
- Jostain vetää hiukan ilmaa. Raota käydessä sitä pumpun kyljessä olevaa alimmaista ilmausruuvia pikkaisen niin näkyy kupliiko. Esim se käsipumppu voi vuskata ja antaa ilmaa.
- Annosteluventtiili hiukan tahmoo. Yleensä kyllä jumii kiinni niin ettei lähde käyntiin. Vedä kaasu täysille ja kolistele pumpun kylkeen käydessä. Jos rähähtää kierroksille niin annosteluventtiilivika tai välipainepumpun joku siipi on tahmonut.
- Välipainepumpun siivet kuluneet tai tahmovat.
Kerta käsipumppu nyt käytössä kokeile sillä pumpata lisäpolttoainetta auttaako.

Polttoainelinjathan on varmaan täysin puhtaat. Jos siellä ahdistaa niin ei jaksa alussa ottaa kierroksia. Polttoainehana, sihti tai jotain muuta.
MP
Viestit: 658
Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 8:09 pm
Paikkakunta: rannikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MP »

4.248 temppuili samalla tavalla oli esipumpun sihti tukossa.Rastuhannu,esipumpun siivet ei paljoa voi tahmota kun niitten liike on pakotettu mutta se onkin sitten eri jos niitä ei ole jäljellä.
John Deere B
IH Farmall M
IH Farmall FC-C
MH 744 D6
Ferguson TEF20
Ferguson 35
MF 35X
MF 65
MF 65 MP
MF 65 MP
MF 135
MF 135 MP
MF 185 MP
MF 690
Ekä
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 09, 2014 8:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ekä »

Sammutusvivun tarkastin, mekaanisella vivulla pumpulle. Samalla tarkistin kaasuvivun, mekaaninen, ja vivulla pumppuun. Vaivasi, että josko se luistaa pumpun akselilla, mutta ei. Sitten vasara kätteen, kone käyntiin ja koputtelin pumppua niin jo rupesi kierrokset nousemaan. Pumpussa siis jokin vialla?
Tuo vuotohomma pittää korjailla. On eka koneen purku siis edessä ja kansi varmaan pittää irroittaa. Ja miten alapää öljypohja, miten se homma oikeen tapahtuu? Putket vissiin yläkautta pois ja miten männät? Kannattaako ottaa koko korjaussarja, putket,männät ym. mikäli niitä vielä jostakin saapi.

Kyseessä on MF 130 -66 ranskalainen. Hommasin sen viime syksynä entisöitäväksi. Putket vaihtaa ja miten männän renkaat ja männät? Ajoja ei paljon tuu muuta kuin laittaa ruusupehkon viereen koristeeksi.
Eräältä toiselta foorumilta en saanut vastauksia kysymyksiin.
Kiitän ja kumarran tässä vaiheesa neuvoa antaneille ja tälle foorumille.
Palaan asiaan kunhan remonttia alan tekemään ja varmaan tulee kysyttävää.
Ekä
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 09, 2014 8:27 am
Viesti:

Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja Ekä »

Täytyy ilmoittaa että vika löytyi.
Pumpullemenoputki pumpusta irti ja iso mutteri pumpusta auki niin sieltä paljastui sihti ja jokin venttiili.
Puhistin sihin ja siinä oli jokin pahvitiiviste alapäässä joka oli repaleinen ja tukki alapään reiän.
Uusi tiiviste ja osat paikalleen niin rupes kierroksia ottamaan.
Hyvin pelittää sen puoleen. :)
Tuosta vuodosta vielä, että riittäsköhän ja voiko pelkät tiivisteet vaihtaa sylinteriputkiin?
2xford4000
Viestit: 6519
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

no sitä ei taida tietää ennen ku sul on kone osina ja putki kädes.. näkee kuin on syöpyny yms.. ja tuskin pelkäl kannen irrotuksel selviät vaan kone on avattava myös altapäin? en tarkalleen tiedä tuota kone tyyppiä.. onhan niitä hurjimmat korjannu jäähdytin sementil ja muilla kepulikonsteil.. mut nää ei tietenkään ole suositeltavia..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Velman
Viestit: 5176
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velman »

Kansi pois, öljypohja, männät kiertokankineen pois ja sitten ulosvetäjällä putket ylös. Sitten vasta näkee missä kunnos on putket ja lohkon o-rengas urat.. jos ei kovin syöpyneet niin uudet o-renkaat riittää. Kyllä siinä hommaa on, ei ole mikään pikkuremppa.
Velman
Viestit: 5176
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velman »

Palstan jumitus teki taas tuplat vaihteeksi :)
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Ekä kirjoitti:Täytyy ilmoittaa että vika löytyi.
Pumpullemenoputki pumpusta irti ja iso mutteri pumpusta auki niin sieltä paljastui sihti ja jokin venttiili.
Puhistin sihin ja siinä oli jokin pahvitiiviste alapäässä joka oli repaleinen ja tukki alapään reiän.
Uusi tiiviste ja osat paikalleen niin rupes kierroksia ottamaan.
Hyvin pelittää sen puoleen. :)
Tuosta vuodosta vielä, että riittäsköhän ja voiko pelkät tiivisteet vaihtaa sylinteriputkiin?
Kysyt riitäisikö pelkkien tiivisteiden vaihto putkiin?

Epäilen, että niin hyvää tuuria ei ole. Kun putket nostetaan ylös, niin silloin on myös lohkon yläpään olake puhdistettava huolellisesti, samoin alapään ohjaus ja putken kumien urat, olivatpa ne sitten lohkossa tai putkessa.

Putken on pyörittävä herkästi puhdistetussa pesäkkeesä ilma tiivisteitä. Tällöin on myös mitattava putken korkeus ainakin kahdelta vastakkaiselta puolelta ja todettava, että putki on samalla korkeudella molemmilta puoliltaan. Siis kaikkien putkien on oltava samalla korkeudella keskenään.

Kun nostat vanhat putket ylös, niin tee kunnollinen ulosvetäjä, putket saattavat olla yllättävän tiukassa. Ei kannata hakata niitä irti millään tuurnilla, koska silloin yleensä lähtee vain pala putken helmasta ja sitten se on käyttökelvoton.
Kannattaa siis käyttä malttia, jos kävisi niin hyvä tuuri, että voisi käyttää vanhoja putkia

Yleensä ne vanhat putket ovat kuin haulikolla ammutut, siis vesitilan puolelta.

Kansi on näissä myös melko usei rikki, joten tarkista se huolellisesti. Imukanavasta kammion reikään on yleisesti särö.
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minkälaisessa käytössä tää kone on?
Jos käyttö vain satunnaista harrastetyyppistä huristelua eikä autokäyttöä tai venekäyttöä, niin en avaisi konetta ollenkaan.
Muutat vaan jäähdytysjärjestelmän paineettomaksi ja seuraat tilannetta. Jos juorureijästä ei tule enempää nestettä eikä neste häviä öljyn sekaan, niin ongelma voi siirtyä vuosien päähän tai jopa hävitä tarpeen muuttuessa romulaan tai seuraavalle omistajalle :wink:

Mut jos avaat sen, niin irrota ne putket ohjeen mukaan mahdollista uudelleen käyttöä ajatellen. Aika rupisetkin putket saa pitämään varsinkin, jos alapäässä on useampi O-rengas.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Ekä
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 09, 2014 8:27 am
Viesti:

Perkins 4.107

Viesti Kirjoittaja Ekä »

Ihan harrastus käyttöön ja entisöitäväksi.
Käytin koneen paineettomana lämpimäksi niin kokoajan sieltä valui nestettä ja jatkui kylmänäkin,vaikka avasin jähyttäjän korkin.
Alkuperäiset putket tilasin mutta renkaita ei saa,täytyy tilata tarvikkeena.
Sillä periaatteela laitan koneen, että se on sitte kunnossa, ei tirise eikä tihku mistään.

Kun ei ole räjäityskuvaan niin onko putkissa muita tiivisteitä kuin oo renkaat?

-60 luvulla maatilalla ajelin MF 35:sella (3 pyttynen) jossa oli puolitelat,siitä varmaan jäi kiinnostus verkuun.
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Pura ensin ja tilaa vasta sitten tarvittavat osat
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
MP
Viestit: 658
Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 8:09 pm
Paikkakunta: rannikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MP »

Ekä..minulla olisi ehjä vähän ajettu 4.108,kuivilla putkilla.
John Deere B
IH Farmall M
IH Farmall FC-C
MH 744 D6
Ferguson TEF20
Ferguson 35
MF 35X
MF 65
MF 65 MP
MF 65 MP
MF 135
MF 135 MP
MF 185 MP
MF 690
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jaritapani ja 47 vierailijaa