Perälevy

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Perälevy

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Levyn valmistus käynnissä ja kysyisin mille korkeudelle kannattaa laittaa vetovarsien ja työntövarren kiinnityspisteet? Vetovehkeenä Ford 5000, levyn korkeus 560mm
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Hyvä tulisi kun runko vaaterissa tapit vähän alempana kun traktorin pään kiinnityskohta vetovarsissa,vaatii vaan pitkän rungon ympäri pyörimiseen. Työntövarsi 70 cm ylemmäs tapeista. Nämä ei ole missään standardi mitoissa kylläkään.
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Ok. Kiitos! Vielä askarruttais kysymys niistä levyn pätkistä päihin, ettei jätä sitä rantua. Ovatko ne tarpeelliset ja jos niin riittääkö yksi vai saisko olla kummassaki päässä.
fiat ad5
Viestit: 304
Liittynyt: Su Syys 27, 2009 8:04 pm
Viesti:

lana

Viesti Kirjoittaja fiat ad5 »

laitahan kuvia lanasta. ite en tehnyt lananpäihin mitään ja tyytyväinen lanaan ollu.. tosin oma vielä kesken hienosäätöö ja maalit uupuu :D

tuleeko hydkääntö terälle?

tuossa oman teoksen kuvia http://aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=87428
Nuffield 4/65
international 434
Nuffield universal four
valmet 900 ukkomestari
Fiat 1180 dth
EX W124 E420
EX fiat ad5
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Ei ole tullu otettua yhtään kuvaa, mutta sitte viimeistään kun maalit päällä ja täysin valmis. Täysin mekaaninen tulee, kiintinäisellä aisalla. Voihan siihen joskus jos intoa piisaa niin laittaa hyd.käännön levylle. Sattu ylimääräinen vetopää pyöriin nurkissa niin tehdäänpä sillekki hyötykäyttöä. Kyllä sitä vain on tuossaki aivan nokko väkertämistä.

On sulla kyllä tosi siisti lana, eipä tuohon voi muuta sanua.
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Ei ole tullu otettua yhtään kuvaa, mutta sitte viimeistään kun maalit päällä ja täysin valmis. Täysin mekaaninen tulee, kiintinäisellä aisalla. Voihan siihen joskus jos intoa piisaa niin laittaa hyd.käännön levylle. Sattu ylimääräinen vetopää pyöriin nurkissa niin tehdäänpä sillekki hyötykäyttöä. Kyllä sitä vain on tuossaki aivan nokko väkertämistä.

On sulla kyllä tosi siisti lana, eipä tuohon voi muuta sanua.
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Oliskaan mitään itua laittaa levyn taka tukijalaksia samaan tyyliin kuin lingossa. Ajattelin vain ettei kovin herkästi haukkais pihan sepeleitä mukaansa.
MOP
Viestit: 7534
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Kyllä se voisi olla ihan ilimituuma. Minun lannassa on kannatin pyörät.
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Melkein saman asian ajaa kun käyttää levyä väärinpäin ,siis estää haukkaamista. Jalakset tai pyörät haittaavat muuten kahteen suuntaan käyttöä (tämä oma mielipide kun on pyörät mutta usein vain haittana)
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

ojaniitty kirjoitti:Melkein saman asian ajaa kun käyttää levyä väärinpäin ,siis estää haukkaamista. Jalakset tai pyörät haittaavat muuten kahteen suuntaan käyttöä (tämä oma mielipide kun on pyörät mutta usein vain haittana)
Tai sitten käyttää The Ferguson Systemiä jolloin levy voi olla oikeinpäin ja kuski saa säädellä kopista syvyyden :wink:
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Niihän ne yleensä varmasti tiellä ovat. Mutta jos kaiken varalta ennen maalin vetoa svetsais korvakot mihin sais jalakset tahi pyörät jos joskus on tarvittemassa.
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Sitten kun sellaisen korvamallin vielä keksit mikä ei pyörien tai tallojen pois ollessa vaurioidu levyä molempiin suuntiin käytettäessä niin laita kuva. Latat vääntyy,holkkeihin ei mene tappi kun jostain aina taipuu,magneetti kiinnitys kun pitäisi niin olisi kova sana ja toimisi aina,heh hehhee
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Tehe semmoset että vähänkö esim. ostoskärryssä se pyörä osa että mahtuu pyörähtään ympäri. Peruuttaessa pyörähtää 180 astetta ja ei kai pitäs olla isommin hiasteena. Ja siihen ottavuus säätö jollaki pienelä työntövarren tapasella jolle en nyt nimeä keksi.
Ja eikö sole ojaniitty liian ohut rauta joka vääntyy 8)
Avatar
ks1030
Viestit: 1726
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 5:06 pm
Paikkakunta: VAASA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ks1030 »

jutorni kirjoitti:Ok. Kiitos! Vielä askarruttais kysymys niistä levyn pätkistä päihin, ettei jätä sitä rantua. Ovatko ne tarpeelliset ja jos niin riittääkö yksi vai saisko olla kummassaki päässä.
minä sanoisin että lähes pakolliset. yksi talvi tuli takuttua ilman päätylevyä kunnes sellaisen laitoin. oli niin hyvä juttu että nyt ottaa pattiin kun laitoin vain yhden... olisi toiseenkin päähän pitänyt laittaa. nopeuttaa kyllä pihan aurausta merkittävästi. tietä jos pelkästään auraa niin niitä ei tarvi.

tässä kuvat mun versiosta, levyn saa käännettyä taka-asentoon jolloin toimii kumpaankin suuntaan. lisäksi saa tarvittaessa pois tieltä jos ei tarvetta. sokka irti niin saa irroitettua kokonaan. http://img.photobucket.com/albums/v436/ ... 0c5e29.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v436/ ... 49deb2.jpg
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Sanoisin, ettei niitä jalaksia tarvitse. Meillä on ollut nyt nokan tekemä levy 15 vuotta. Mukana tuli pyörät pikalukoilla. Levyn takana on kummassakin reunassa kaksi paksua lattaa päällekäin noin 50mm välillä. Latoissa on 30mm reikä. Pyörissä on vastaava pitkä tappi pysryssä ja siinä tapissa epäkeskeinen holkki jota kääntämällä kiilautuu pyörässä oleva tappi levyyn. Ihan pätevä systeemi ja pyörät on nopea irrottaa, ei vain olenkoskaan tarvittu.

Tuollainen vähän kevyempi levy, jossa ei ole polanneteriä ei ole mitenkään innokas haukkaamaan. Käytännössä auraillaan levy väärinpäin pari ekaa kertaa, sitten voi vedellöä miten tahtoo. Nurmikon pintaan tulee kova jää ja siitä ei levy läpi mene. Samoin soratiellä pikkulanaukset on ajettu nostolaitteella ja viimeistely levyllä väärinpäin. Kova soratie ei ainakaan tuolla levyllä lähde liiaksi mukaan, vaan levyn voi laskea melko huolettomasti tien pintaan.

Aika vähän tuota on viime vuosina käytetty kun muuta kalustoa on riittämiin.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Kaivuri Unto
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 10:53 pm
Paikkakunta: Lapinlääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaivuri Unto »

Ei ole jalaksia tai renkaita.
Pultattavilla hammasterillä varustettu, ilman sivuläppiä.
Jäykkä runko, mekaaninen lukitus levylle.
Toimii kesät talvet :shock:
Ottaa kivasti polannettakin, kun on keulapainoilla lisäpainoitettu 150kg

Ps. Aikuiskoulutuskeskuksilla tekevät kohtuu hinnalla levyn perälevyyn.
Kun huomioi pultattavien terien mitat ja pulttivälin, tekevät kiinnitysreijät samalla.
Itse otin vain valmiin levyn. Vahvikkeet ja pultin reijät tein itse.
Käytin vanhaa runkoa.
Ei sen niin väliä, minä kaivan vaan...
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Varmasti paikassansa päteviä niin pyörät kuin sivupellit, mutta taidan tässä tapauksessa jättää ne pois. Sittenpä tuon käytössä näkee onko vaila jotaki.
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Päteekö nämä vetopisteiden paikat yleensä kaikkiin työkoneisiin?
JKAVS
Viestit: 1329
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: lana

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

fiat ad5 kirjoitti:tuossa oman teoksen kuvia http://aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=87428
Mikä tuo venttiili tuossa työntövarren kiinnityspisteen lähellä on?
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Ei vetopisteiden paikat noilla mitoilla kaikkiin sovi,levyssä alhainen paikka auttaa nostamaan riittävän ylös (esim. maavalli tai lumikasa) . Tuo venttiili näyttää kaksoispaineraja venttiililtä paluuliitännällä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: povk, transit ja 49 vierailijaa