MF 290 käynnistyy huonosti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: 31.01.2014, 18:36
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

MF 290 käynnistyy huonosti

Viesti Kirjoittaja Niksuliini » 31.01.2014, 19:06

Traktoreista ei ole kauheita kokemuksia jossei nyt lasketa pientä avanttia mitä joskus yli 10v sitten oli mutta siis asiaan: Saatiin 290 mf avopuolison isältä talveks käyttöön. Siihen joku kaveri teki "perushuollon" johka sisälty vesipumpun ja laturin vaihto. Traktori toimi tänne tuataes hyvin, kunnes rupes naksahtaan kun kääns7 virta avaimesta, sain vian korjattua joka oli solenoidissa, vaihdoin sen ja taas starttaa mutta lähtee huonosti käymää, akku ei paras ole mutta jos annan lisävirtaa esim kaapeleilla autosta tai buusterilla niin kestää pitkää ennen kun lupaa. Naftan suodattimen puolella on pumppu jolla ilmataan traktori jos vaihetaan p-aine suodatin, siinä vieressä oikealla on joku pieni osa siis koneen kyljessä mistä vuotaan vähän ainetta, mikä se sitten onkaan kertokoon viisaampi? Tai tuleeko mieleen vikaa missä voisi olla? Kerrottakoon että lauhalla ilmalla lähtee huomattavasti jouhevammin, yleensä pidän lohkolämppäriä väh 2h. Joka kerralla akku menee tyhjäksi kun vinguttaa käymää ja tänään sain boosterilla nipin napin kunnes siitäkin poweri meinas loppua. Kone lämpiää nii sillo lähtee hyvin. Voisko tua saada ilmaa kyseisestä osasta ja siks lähtee huonosti..

bps
Viestit: 329
Liittynyt: 05.01.2012, 19:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps » 31.01.2014, 19:35

hyvin mahdollista että saa ilmaa. jos kerta löpöäkin vuotaa...

Joordis
Viestit: 889
Liittynyt: 14.03.2010, 06:13
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joordis » 31.01.2014, 20:47

Itsellä MF390 ja samaa vikaa - vaikkei mallisarjat samat ole niin, sanoisin että kannattaa tsekata se hehku jostain. Itsellekin MF sen verran uusi tuttavuus, etten itsekään ole ehtinyt perehtymään.
Olikos se hehku näis jossain imusarjassa vaiko ihan kannessa.... :?:

Oma kans lähtee hyvin käyntiin kun ollut johdon päässä vähän aikaa.
En usko että tuo käyntiin lähtemättömyys johtuu polttoainevuodosta, mutta hyvähän se olisi saada korjattua.

Ferkku
Viestit: 3541
Liittynyt: 22.12.2005, 21:51
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku » 31.01.2014, 21:01

Jos perkinssi saa ilmaa, niin ei se starttaa vaikka vinguttais koko päivän. Jotain muuta vikaa on. Kyllä roikasta pitäis lähteä helposti.

Mutteriuuno
Viestit: 1642
Liittynyt: 15.03.2012, 21:35
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno » 31.01.2014, 21:03

Kokemusta on M-F malleista 185, 590 ja 3060, kaikissa näissä on sama moottori kuin 290:ssä ja 390:ssä. Ominaisuuksiin kuuluu huono käynnistyvyys. Nollan vaiheilla menee raja missä käynnistyy ilman lämmitystä. Jos akku ja startti on priimakunnossa, niin voi syttyä vielä jopa -3 asteessa. Hehku on imusarjassa, ei siitä suurta apua ole vaikka toimisikin.

Ferkku
Viestit: 3541
Liittynyt: 22.12.2005, 21:51
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku » 31.01.2014, 21:26

Kyllä tuosta hehkusta aika selkeä apu on. 3060 syttyy hehkun avulla pikkupakkasellakin muutamassa sekunnissa, mutta ilman sitä saa jo +7 asteessa sahata. Niin kylmää ei oo vielä ollu ettei roikan päästä lähtisi ilman hehkua heti.

MOP
Viestit: 5626
Liittynyt: 22.03.2006, 13:09
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP » 31.01.2014, 22:21

Sen, koska noissa mainituissa traktoreissa hehku menee päälle, näkee merkkivaloista. Avainta kääntäessä valot himmenevät hiukan, kun hehku kytkeytyy. Parikymmentä sekunttia tekee ihmeitä. Tarkkakuuloinen voi kuulla sen hehkuliekin syttymisen pussahduksenkin.

massikka135
Viestit: 195
Liittynyt: 22.10.2006, 08:44
Paikkakunta: Hämeenkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja massikka135 » 31.01.2014, 23:02

Mutteriuuno kirjoitti:Kokemusta on M-F malleista 185, 590 ja 3060, kaikissa näissä on sama moottori kuin 290:ssä ja 390:ssä. Ominaisuuksiin kuuluu huono käynnistyvyys. Nollan vaiheilla menee raja missä käynnistyy ilman lämmitystä. Jos akku ja startti on priimakunnossa, niin voi syttyä vielä jopa -3 asteessa. Hehku on imusarjassa, ei siitä suurta apua ole vaikka toimisikin.

päinvastasia kokemuksia ko moottorista... -25 pakkasta väljänä oli kone vielä silloin ja laakista hehkuttamalla käyntiin! omaa hölmöyttä kun unohdin laittaa roikkaan ja pakko oli elikoille rehua saada... ja kyllä imusarja hehkusta on pirusti apua.. huomaa varsinkin jälki hehkuttaessa kun kone jo käy.. heti kun syttyy niin jo käynti tasaantuu..

Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: 31.01.2014, 18:36
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini » 01.02.2014, 10:37

Mietin aiemmin niitä hehkuja jos ne olis tullu tiensä päähä, virta avaimesta kun kääntää kerran kuuluu hehkun naksaus ja just kun jokusen sekunnin odottaa niin kuuluu muistaakseni toinen naksaus mikäli nyt en puhu iha höpöjä kuumeessa ollu viikon ja pakkasta ollu riittävästi, ensimmäiset sanat kun lähtee starttaan niin aina tulee se sama lähe ny s**tana käymää. Nyt ois kelit aika loistavat (-7). Onko kellään kokemusta hehkujen vaihdosta, niin siis ne on imusarjassa? Ne ei välttämättä maksa hirveitä, kun pakkaset laskee ja kevät tulee niin voisi ottaa urakan. Kukaan ei päässy jyvälle siitä mitä osaa tarkotin koneen kyljessä mistä vuotaa ainetta. Yritin kattoo saako liitettyä kuvaa mut äkkiseltää en huamannu. Kiitos vastauksista..

kalvaana
Viestit: 6468
Liittynyt: 03.03.2006, 11:15
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana » 01.02.2014, 12:20

Imusarjan kyljessä on yksi löpöllä toimiva liekkihekutulppa. Helppo testata ja helppo vaihtaa, kun siihen tullee vaan yksi johto ja yksi ohut löpöputki. Sitten vaan isolla avvaimmella se tulppa auki.
Korjaa ensin se ilmavuoto siitä kuitenkin.

Mutta tuommonen Ferku lähtee ihan hyvin omin avuin käyntiin. Kaverilla on tollanen 12 000 tuntia ajettu ja ainakin 10 asteen pakkasesta herää ihan hyvin.

Minun vanha 35 Ferku lähtee kans yli 10 asteen pakkasesta, vaikka olis seissy kuukausia koskematta. Tosin sillä on ajettu moottoriremontin jälkeen vasta 5000 tuntia.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: 29.09.2010, 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » 01.02.2014, 12:46

Olet varmaan ladannut akun täyteen akkulaturilla, ennen käynnistystä. Ladattaessa
akku lämpenee ja se on täynnä virtaa käynistettäessä.

Lainaan sinua: "Naftan suodattimen puolella on pumppu jolla ilmataan traktori jos
vaihetaan p-aine suodatin, siinä vieressä oikealla on joku pieni osa siis koneen kyljessä
mistä vuotaan vähän ainetta".

Mie en nyt tajua mitä osaa sie tarkoitat? Olisiko MF 290 joku osa jota ei oo Mf 590 ja 3060

Mie vaihdoin Massikkaan hehkutulpan, kun hehku ei mielestäni toiminut.
Vika oli hehkussa, sen hehkulangan ja hehkun rungon välinen liitos oli nokinen,
ja hehkun lanka ei saanut maata. Putsattuna hehkutulppa jälleen toimi.

Ja joissain Massikoissa on onnettoman ohuet akunkaapelit. En tiedä onko kaapelit,
joskus vaihdettu. Vai ovatko vähän lyijykynää paksummat kaapelit alkuperäiset?

Oletko koittanut lisävirtaa antaessa kiinnittää apukaapelin maan traktorin runkoon.
Ja laittanut + kaapelin kiinni startin virtajohdon kiinnitysmutteriin?

Jos startti pyörittää tuolla kytkennällä moottoria huomattavasti kovemmilla kierroksilla,
niin vika on akun kaapeleissa.

MFV8
Viestit: 931
Liittynyt: 17.12.2005, 19:36
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MFV8 » 01.02.2014, 16:31

Kuinka hyvin startti jaksaa pyörittää?

Jos näin, niin ei ihme jos ei lähde:
http://www.youtube.com/watch?v=mV6APnuyVVo

Vähintään tälleen pitäis pyöriä kuin tämä 590:
http://www.youtube.com/watch?v=xuPbbknsKzA

Ilmavaivoja ei niin herkästi näihin tule kun tankki on moottorin päällä, aina on pieni paine putkissa.

Tuleeko startatessa harmaata savua putkesta?

velimatti
Viestit: 1085
Liittynyt: 10.06.2007, 16:46
Viesti:

Viesti Kirjoittaja velimatti » 01.02.2014, 17:21

MFV8 kirjoitti:
Vähintään tälleen pitäis pyöriä kuin tämä 590:
http://www.youtube.com/watch?v=xuPbbknsKzA
Tooooosi raaka "kylmäkäynnistys"... :lol:

"...this was on Easter Saturday which if anyone was in the area was bloody cold"

Kylmäkäynnistys määritteillä voi olla hiukan eroa... :wink:

MAhti
Viestit: 52
Liittynyt: 08.10.2013, 19:35
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAhti » 01.02.2014, 18:00

Jos löpöä vuotaa hehkun liitoksesta, ei löpöä enään riitä hehkun toimintaan. Hehkulla on pieni säiliö, joka täyttyy koneen käydessä.
Minulla on MF-165 ja MF-135 koneet, 135 lähtee 20º pakkasesta vielä hyvin hehkua käyttämällä. 165 takeltelee jo 10º pakkasessa. Epäilen 165:n ruiskutuspumpun olevan syyllinen.

Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: 31.01.2014, 18:36
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini » 01.02.2014, 18:22

Joo akku on ladattu täyteen moneenki kertaan (145 amppeerinen), akku on vuoden vanha, laturin merkkivalo näyttää tosin täyttä ja jaksaa se sillon toki paremmin ja siihe boosteri kylkee nii lähtee kovemmilla, akkua olen miettinyt siihen mutta sillä haluisin vian löytyvän ennen kun uusi akku on huono. Katsoin videot ja kyllä just samallalailla käynnistyy siinä ekassa, vaivalloisesti, harmaata savua tulee startaessa. Tämä mystinen osa on siirtopumppu josta vuotaa polttoainetta, se pitäisi avata ja kattoo uusi tiiviste, se voi olla se mut enemmä sitä hehkua epäilen. Akkukaapelit on paksut ja kengät on uudet, ne voi pois sulkee. Lisävirtaa kun olen antanut olen kokeillu apukaapelit runkoon, starttiin en ole laittanu, sitä pitää kokeilla. Vitsit kun sais jostain käyttöohje kirjan niin siitä pääsis jyvälle..
Alkuviikosta pitäisi mennä ostamaan polttoainesuodatin ja ruveta ilmaan, empä oo sitä ennen tuommoisee tehny mutta ei pitäisi olla mikää iso homma, siitä joku fiksu vois laittaa ohjeet. Tualya löysin vähän osviittaa..

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... aebb0f3dc7

Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: 31.01.2014, 18:36
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini » 01.02.2014, 19:20

Yllättävän hankalaa hakee haku linkistä, montaa eri haku linkkiä: nafta suodattimen vaihto, ilmaus, huoltoo yms.

MOP
Viestit: 5626
Liittynyt: 22.03.2006, 13:09
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP » 01.02.2014, 20:48

Ei ole kovin isoa merkitystä, minkä verkun ohjekirjan löydät. 390, 690, 290, 275, 375 jopa 185 ja 188. Niisä suurin osa jutuista pitää paikkansa. Vieläköhän Kettusen Kari välittää ohjekirjojen kopioita? kari@surffi.net.
Voi se löytyä hullun tuurilla Agrimarketistakin tai Konekeskolta. Kannattaa myös katos Ruotsin maskinisten-sivustolta. Ja olisiko Ferguson-Tallilla. Siellä voisi joku tietää, kellä on.

Ferkku
Viestit: 3541
Liittynyt: 22.12.2005, 21:51
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku » 01.02.2014, 22:08

MFV8 kirjoitti:Kuinka hyvin startti jaksaa pyörittää?

Jos näin, niin ei ihme jos ei lähde:
http://www.youtube.com/watch?v=mV6APnuyVVo
Onkohan tuossa hehkua ollenkaan? Tekstissä lukee, no ether. Eli ei eetteriä..

Tuolla tavalla mun 3060:kin sahuuttaa jos ei hehkuta. 265 onkin sitten eri maata. :)

Emppu
Viestit: 291
Liittynyt: 07.03.2008, 19:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emppu » 02.02.2014, 10:54

Perkinsin ilmaaminen on tarkka homma. Pumppaa tarkasti kaikki ilmat pois käsipumpulla suodattimelta ja tarvittaessa syöttöpumpulta ja lopuksi raota vähän yhtä tai kahta ruiskuputkea ennenkuin starttaat. Periaatteessa pelkkä suodattimen ilmaus pitäisi riittää mutta ei aina. Suodatin on tarkka paikalleen laitettava. Kato että tulee oikean kokoiset tiivisteet oikeisiin väleihin.
Tarkasta samalla siirtopumpulta, jos siinä on sihti ja putsaa se. Myös tankissa pohjassa olevassa hanan päällä on sihti tankin sisällä, mutta se on monesti niin hankalassa paikassa kopin rungon taka. Polttoaineen tulonhan näkee kun sitä tulvii siirtopumpulle jos hana on auki.
Oletha varmistanut että lohkolämmitin todella lämmittää?
Hehku on edellä mainittuu thermostart ja helppo tapaus tarkastaa, uusi on pari kymppiä.
Kokonaisuutena polttoaineongelmalta tuo ei kuulosta, koska perkinssi ei pyöri ollenkaan jos on häikkää polttoaineen saannissa. Tietenkin jos tuo mainitsemasi vuoto on niin paha että siitä pääsee aina koneen seisoessa ilmaa järjestelmään niin se haittaa sitten starttausta.

Emppu
Viestit: 291
Liittynyt: 07.03.2008, 19:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emppu » 02.02.2014, 11:00

Ainiin, jos vikaa ei ala löytyä niin voi olla että kannattaa vaihtaa koko siirtopumppu, jos se ei kunnolla pumppaa niin häiriöitä piisaa. Maksaa jotain 40 euroa. Sitä voit kokeilla siten että otat suodattimille menevän putken irti ja pumppaat. Joskus moottorissa pumppua käyttävä nokka jää juuri työntöasentoon ja silloin ei onnistu pumpata käsin.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 1957, Bing [Bot], JKAVS, skuikka, TunturiPappa, tyhtis, Viisysikymppi ja 71 vierailijaa