Nissan A-BD30 moottoriin lämmitin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Nissan A-BD30 moottoriin lämmitin

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

Kyseiseen moottoriin (Hitachi EX60 kaivinkone) pitäisi saada jonkunmoinen esilämmitin talvikaudeksi. Vaihtoehdot on joko ulkopuolinen letkulämmitin tai sitten jos oikein kunnolla haluaisi alkaa virittelemään niin eberi joka sattuisi löytymään ylimääräisenä, tosin 12 volttisena versiona.

Mistä kyseisestä moottorista pitäisi ottaa lähtö ja paluu noita lämmittimiä varten? Ja jos päädyn asentamaan eberin niin kumminpäin letkut pitäisi kytkeä?

Onko mitään järkeä (tai siis lähinnä kestääkö akut) jos 24v järjestelmästä hakkurilla ottaa 12v eberiä varten? Kone kuitenkin pitäisi saada vielä käyntiinkin lämmityksen jälkeen.

Vai onko parempi vaihtoehto erillinen akku lämmitintä varten? Ei ainakaan koneen omat akut olisi tyhjiä jos joutuu pidempään lämmittelemään. Löytyykös jostain sitten sopivaa palikkaa millä tuota 12v akkua voisi ladata 24v järjestelmästä koneen ollessa käynnissä?

Sitten kun vielä järjestelmää parantelisi niin hydrauliöljysäiliöönkin jonkunlainen kierukka lämmittämään öljyjä...
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Akuthan siellä on aika varmasti 2x12V sarjoitettuna, eli ottamalla vain toisesta akusta virran saat sen haluamasi 12V helpoiten. Samoin erillisakun lataus onnistuu helpoiten käyttämällä relettä, jolloin koneen käydessä rele rinnankytkee tuon ylimääräisen 12V akun yhteen toisen koneessa olevista kanssa. Ei ihan virallisin latauskaavio kylläkään, mutta käytännössä ei pitäisi tuottaa ongelmaa, ellei sitten ongelmaksi pukkaannu liian suuri latausvieta kun lisätty akku onkin tyhjä ja koneen omissa akuissa rutosti virtaa ja täten suurempi jännite.

Kytkentöjen oikeellisuus tietysti varmistettava, ehdotelmallani ei takuuta.

--
Tuomo
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

Mielellään en ottaisi virtaa vain toisesta akusta akkujen eliniän kustannuksella. Pitäisi keksiä joku parempi ratkaisu.

Onko tuommoista laitetta olemassa millä pystyisi 24 voltilla lataamaan 12 voltin akun? Helpointahan olisi lisätä se ylimääräinen akku lämppärille (+ mahdollisesti muille 12v laitteille) jos sen lataaminen vaan onnistuu jotenkin järkevästi.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja C20 »

Mulla oli matkailuautossa jännitteenalennin 24-12 kytketty laturin kautta12v akkuun kun kone käynnissä latas 12v järjestelmää jolla toimi poppikoneet ja asunto-osan valot.
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

Löysin tälläisen laitteen ja valmistajan sivujen mukaan tätä voidaan käyttää akkulaturina.

http://www.vapaa-aika.com/jannitteenmuu ... eeksi.html

Eli taidan laittaa sen kolmannen akun koneeseen ja eberi toimimaan siitä. Vielä pitäisi vaan ratkaista mihin ne eberin letkut kytketään...
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Lämmityslaitteen letkuihin ne yleensä laitetaan, ennen kennoa ja virtausuunta oikeinpäin!
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

Juhnu kirjoitti:Lämmityslaitteen letkuihin ne yleensä laitetaan, ennen kennoa ja virtausuunta oikeinpäin!
Tuossa kaivinkoneessa ei käsittääkseni ole jäähdytysnesteellä toimivaa lämmityslaitetta (ainoastaan sähköinen) joten letkujen paikat on hieman epäselvät.
intikka475
Viestit: 202
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 9:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka475 »

dynamiitti kirjoitti:
Juhnu kirjoitti:Lämmityslaitteen letkuihin ne yleensä laitetaan, ennen kennoa ja virtausuunta oikeinpäin!
Tuossa kaivinkoneessa ei käsittääkseni ole jäähdytysnesteellä toimivaa lämmityslaitetta (ainoastaan sähköinen) joten letkujen paikat on hieman epäselvät.

Kai moottorin kyljessä varauksia on, eberin letkut toinen moottorin yläosaan ja toinen moottorin alaosaan. Eberin voi asentaa joku pystyyn tai vaakaan. Lähtöliitännöissä on nuolet joka kertoo veden virtaus suunnan...
patse77
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 2:04 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patse77 »

ois kivaa saada kuvia tuosta koneesta niin näkis millainen moottori kyseessä vois ne lähdöt arpoa.
itse tuollaseen lokomo 990 juuri rakentelen tuollaista 12v eberiä ja omalla akulla ja sitten tuollasella 24/12v inverterillä lataus sille vebaston akulle . aattelin vetohidasteista relettä tuolle invertterille ettävasta käynnissä ollessa latais .
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja C20 »

Releenkautta syöttö jännitteen alentajalle käskyä merkkivalon kautta jotenkin noin se oli mulla tehty en tarkkaan enää muista,mutta virta kulki vasta kun alkoi lataamaan.
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

Moottorista ei varmaan oikein tämän parempaa kuvaa saa kuin mitä tämä netistä löytämäni. Ahtaahkot paikat tuolla luukun alla. Täytyy huomenna päivällä verrata onko omassa kanssa juuri tälläinen kuvan mukainen. Mitkähän noi kaksi ohuempaa letkua tuon syylärille menevän paksun letkun alapuolella on? En muista onko itselläni noita...

Kuva
intikka475
Viestit: 202
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 9:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka475 »

Onkos tässä hydrauliöljyn läuhdutinta?
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

Koneessa on hydrauliöljyn lauhdutin syylärin etupuolella.

Noi kaksi letkua mitä eilen ihmettelin on lämmityslaitteen letkut. Niihin siis voinee eberin kytkeä? Ilmeisesti järkevämpi laittaa niin että eberi tulee lämppärin paluuletkun välille eli eberiltä tuleva lämmin vesi menee ensin moottoriin ja kun moottori on lämmennyt niin sen jälkeen lämmintä alkaa mennä kopinkin puolelle? Moottorin lämmittäminen kuitenkin tärkeämpää kuin kopin.
intikka475
Viestit: 202
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 9:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka475 »

dynamiitti kirjoitti:Koneessa on hydrauliöljyn lauhdutin syylärin etupuolella.

Noi kaksi letkua mitä eilen ihmettelin on lämmityslaitteen letkut. Niihin siis voinee eberin kytkeä? Ilmeisesti järkevämpi laittaa niin että eberi tulee lämppärin paluuletkun välille eli eberiltä tuleva lämmin vesi menee ensin moottoriin ja kun moottori on lämmennyt niin sen jälkeen lämmintä alkaa mennä kopinkin puolelle? Moottorin lämmittäminen kuitenkin tärkeämpää kuin kopin.
Juurikin näin.
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Ohjeet neuvovat laittamaan menoletkun väliin ja sinne se yleensä laitetaankin, lämmitin käynnistää sisäpuhaltimen kun sen mielestä vesi on tarpeeksi lämmintä, puhaltimen ohjaus ei siis toimi oikein jos sen lämmittimen kytkee paluu puolelle.
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

Juhnu kirjoitti:Ohjeet neuvovat laittamaan menoletkun väliin ja sinne se yleensä laitetaankin, lämmitin käynnistää sisäpuhaltimen kun sen mielestä vesi on tarpeeksi lämmintä, puhaltimen ohjaus ei siis toimi oikein jos sen lämmittimen kytkee paluu puolelle.
Okei, näinpäin siis parempi.
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

dynamiitti kirjoitti:
Juhnu kirjoitti:Ohjeet neuvovat laittamaan menoletkun väliin ja sinne se yleensä laitetaankin, lämmitin käynnistää sisäpuhaltimen kun sen mielestä vesi on tarpeeksi lämmintä, puhaltimen ohjaus ei siis toimi oikein jos sen lämmittimen kytkee paluu puolelle.
Okei, näinpäin siis parempi.
Tämä VAIN jos on sellainen puhallin lähtö joka reagoi vasta lämpötilan noustua. En usko että on kaikissa malleissa, eberissä on ollut jossain mallissa.Nyky autoissa ei juuri tarvii tuota haistelua koska ilmastointi laite autossa käynnistää puhaltimen kun vesi on tarpeeksi lämmintä.
Laita vaan moottorille palaavaan lämmittimen putkeen.
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

ipexi kirjoitti: Tämä VAIN jos on sellainen puhallin lähtö joka reagoi vasta lämpötilan noustua. En usko että on kaikissa malleissa, eberissä on ollut jossain mallissa.Nyky autoissa ei juuri tarvii tuota haistelua koska ilmastointi laite autossa käynnistää puhaltimen kun vesi on tarpeeksi lämmintä.
Laita vaan moottorille palaavaan lämmittimen putkeen.
Täytyy tutkia mitä mallia laite on kun saa sen purettua edellisestä paikasta ensin irti.
intikka475
Viestit: 202
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 9:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka475 »

ipexi kirjoitti:
dynamiitti kirjoitti:
Juhnu kirjoitti:Ohjeet neuvovat laittamaan menoletkun väliin ja sinne se yleensä laitetaankin, lämmitin käynnistää sisäpuhaltimen kun sen mielestä vesi on tarpeeksi lämmintä, puhaltimen ohjaus ei siis toimi oikein jos sen lämmittimen kytkee paluu puolelle.
Okei, näinpäin siis parempi.
Tämä VAIN jos on sellainen puhallin lähtö joka reagoi vasta lämpötilan noustua. En usko että on kaikissa malleissa, eberissä on ollut jossain mallissa.Nyky autoissa ei juuri tarvii tuota haistelua koska ilmastointi laite autossa käynnistää puhaltimen kun vesi on tarpeeksi lämmintä.
Laita vaan moottorille palaavaan lämmittimen putkeen.
Riippuu myöskin siitä onko automaatti ilmastointi vai ei. Mulla on autossa webasto ja sisäpuhallin lähtee melkolailla heti pyörimään kun laittaa lämmittimen päälle. Manuaalinen ilmastointi on tuossa autossa.


Jos et sisäohjausta laita niin toimii se noinkin ,että eberiltä moottoriin ja sieltä sisälämppärille. Muistaa vaan ,että lämmönsäätö pitää olla täysillä sisäläppärissä...
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

intikka475 kirjoitti: Riippuu myöskin siitä onko automaatti ilmastointi vai ei. Mulla on autossa webasto ja sisäpuhallin lähtee melkolailla heti pyörimään kun laittaa lämmittimen päälle. Manuaalinen ilmastointi on tuossa autossa.


Jos et sisäohjausta laita niin toimii se noinkin ,että eberiltä moottoriin ja sieltä sisälämppärille. Muistaa vaan ,että lämmönsäätö pitää olla täysillä sisäläppärissä...
Ei tuossa kaivinkoneessa ole ilmastointia ollenkaan. Lämppäri mitä alunperin luulin ainoastaan sähkökäyttöiseksi on tarkemman tutkiskelun perusteella sellasta mallia missä talvisin kiertaa aina neste ja puhaltimen nopeudella säädellään tehoa. Kesäksi moottorin lähdön luota voi kierittää venttiilin kiinni jolloin neste ei kierrä lämppärin kennon kautta. Samanlainen ruuvattava kuin esim IH 956XL:ssä siellä moottorin kupeessa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jiitek, Pete79, tunturi61 ja 56 vierailijaa