Autoista ja pakkasnesteistä...

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

maza123
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
Viesti:

Autoista ja pakkasnesteistä...

Viesti Kirjoittaja maza123 »

Päivää taas pitkästä aikaa tännekin...

Pistetäämpä ekaks kehiin arvoitus. Mikä auto kyseessä: dieselvero 45,99egee/vuosi, kulutus semmoset 4l/100km?

Tuollanen kulkine tuli hankittua. Nyt sitten alkutuumailujen ja tutkimisten jälkeen tuli testattua jäähdytysnesteen pakkaskestävyys. Ostin kolmen euron pikatesterin ja se antoi jäätymispisteen arvoksi -12 astetta Celsiusta! Löin koko näyte-erän pakastimeen todistaakseni tuollaisten kolmen euron pilipalimittareiden olevan ihan turhia. Ehdin jo haukkua tuollaiset halppisjutut ihan paskoiksi. Mutta hämmästys oli suuri, kun parin tunnin kuluttua se pakastettu erä ei tullutkaan enää kaatamalla ulos rasiasta...

Huoltokirjan mukaan tuohon on vaihdettu uudet nesteet merkkihuollossa vuonna 2001 ja olisi pitänyt olla ihan normi 50/50 -seosta. Tuon jälkeen ajettu alle 100tkm. Alkoikin sitten epäilyttää, että mitähän häsminkiä tuon moottorin kanssa oikein on ollut. Voiko olla mahdollista, että pelkästä haihtumisesta johtuva nesteen vajaus olis korvattu paljaalla vedellä ja että muutamassa vuodessa pakkaskestävyys olis mennyt noin huonoksi? Itse hieman epäilen tuota. Varmaan ollut vuoto/ tms. ja vaje korvattu vedellä... Mikä on masinistien kokemus, kuinka nopeasti jäähdytysneste haihtuu ja menettää pakkaskestävyytensä?

Muuten auto on kyllä ollut hyvällä pidolla ja hyvin säilynyt ja huollettu. Tuo vain oudoksuttaa...
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Onko joku pikkuauto pakuksi rekisteröitynä? Joku Corsa tai Pösö 106? Taitaa olla vettä lisätty, voinut joskus jostain vuotaa hiukan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

vw

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Oliskos vw Caddy?
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Corsa tai pikkupösö hyvä veikkaus, heitetään vielä yks, seat ibitza/cordoba. Ja jäähdytysnesteestä: ei nyt pitäis nuin nopeaan mennä ihan huonoksi jos ei mitään oo lisäilty. Varma tapaus säilymisestä: 8v ja 200tkm uudesta ilman vaihtoja ja kesti -30 pakkasta moottoritieajoa. Ei nyt glykoli siinä aineessa huonone vaan ne ruosteenestoaineet.
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Ääni Caddylle
Toniz89
Viestit: 213
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 4:42 pm
Paikkakunta: Kylmäkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Toniz89 »

Auto on Yaris Verso pakettiautoks rekisteröitynä?
Se minkä seinä heittää, sen lista peittää, sen minkä lista heittää, sen verho peittää.
ottoverku
Viestit: 408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:09 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ottoverku »

Toniz89 kirjoitti:Auto on Yaris Verso pakettiautoks rekisteröitynä?
Olet ostanut laatuauton, jos noin on. Nuo ovat vähävikaisia uutena ja käytettynä.
Viimeksi muokannut ottoverku, Su Tammi 14, 2007 5:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maza123
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maza123 »

Terve taas!

Sami T :lle pisteet. Pösö 106:han se on ja pakuksi sen muutoskatsastin. Piti päästä halvalla eteenpäin ja löytyi sitten tuollainen -98 -mallinen 173000 ajettu siisti yksilö. Japsiauto ois miellyttänyt toimintavarmuutensa puolesta, mutta sopivaa pakuksi kelpaavaa pikkudieseliä ei japseista löytynyt, ainakaan tuossa hintaluokassa. Pösöstä maksoin 3800egee. On xn-mallia, huoltokirja, kahdet hyvät renkaat (toiset alkuperäisillä pikkualuvanteilla), korinväriset puskurit ja sisätilapistoke. Sisältä ja päältä kuin uusi.

No Ens viikolla menee nesteet vaihtoon, samoin PA-suodin, öljynsuodin ja öljyt sekä moottorista, että lootasta. Jos vaikka raaskis ens kesänä massauttaakin.

Kokemuksia:
Plussaa: kokoisekseen hyvä ajettava, hyvät valot, lämpenee kohtuu hyvin moottorin koko ja kulutus huomioiden, taloudellinen diesel, käytännön suorituskyky parempi kuin huippuarvot antavat ymmärtää (vrt. dieselin mukavat väännöt ala- ja keskikierroksilla) ja parasta on sinkitty kori hyvällä maalauksella. 195-senttinen kaverikin kehui mahtuvansa hyvin ajamaan (tosin on kyllä kova pösön mies, että en tiedä paljonko tuo vaikutti "mahtumiseen"...)

Miinusta: Sähköt (On tullut kuultua kaikkea mahdotonta ja mahdollista pösön sähköistä. tässäkin mittaristosta ja keskikonsolista palanut polttimoita. Lämpö- ja PA-mittarien toiminta vähän suurpiirteistä. ja penkinlämmittimien toiminnasta ei varmuutta. No onneksi tässä mallissa ei mitään sähköhienouksia...). Ahtaasti rakennettu konetila. Vaihteiston toiminnassa ei voi puhua minkäänlaisesta sutjakkuudesta varsinkaan kylmänä, vaihteet täytyy hivuttaa päälle. Hyvä ajettavuus kostautuu perinteisesti ranskalaisissa autoissa alustan erinäisten osien kulumisena (tässäkin vaihdettu jo alatukivarsien nivelet ja kuulemma taka-akselipalkin päissä olevat laakeroinnit menee väljäksi aika nopeasti. Aluksi oli aika uraherkkä, mutta rengaspaineilla tuo korjaantui paljon. Liekö sitten jo ne laakeroinnit sieltä taka-akselista väljät ja aiheuttavat perän "hakemista"...

Että tämmönen peli tuli hankittua...
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Perän hakutaipumusta aiheuttaa myös kuluneiden laakerointien lisäksi se synnynnäinen ominaisuus, että takaraideväli on huomattavasti pienempi kuin etupäässä. Ilmeisen tarkka siis rengaspaineille ja renkaalle muutenkin.
maza123
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maza123 »

Kiitti vinkistä. Itekin tutkin eilen tuosta käyttäjän käsikirijasta, että kylläpä näyttää olevanki aika reilusti kapiammalla nuo takaset kuin etuset. Mutta on se hyvä kun on tuttavapiirisä pösönmiehiä, niin voi niille aina purkaa patoutumia ja haukkua Pösöä, ku Pökötti alakaa oikein kunnolla tympimään ;)
maza123
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maza123 »

Ainii, ja pakko kertoa vielä yks juttu, mitä Tökötin suurpiirteiset mittarit meinas aiheuttaa. Tulin keskiviikkona töistä ja katoin, että "jaa, pitäs käyä lähiaikoina tankillaki. No onhan tuola vielä ainetta, että vielä huomenaki pääsee töisä käymään"... No kuitenki ihan hullun tuurilla satuin lähteen tankille jo sillä matkalla, vaikka luulin ainetta olevan vielä reilusti. Tankkasin Essolta tankin piripintaan: kuitin mukaan 45,49 litraa. Aattelin, että jaahas, vissiinki 50l tankki on sitte täsä autosa. Vasta eilen katoin käyttöohjeesta, että tankin tilavuus on "noin 45l"... Että silleen... Oli sitte varmaan jo aika kuiva tankki, vaikka mittarin mukaan ainetta olikin vielä. Tänäänkin mittarin lukemat vaihteli hieman. Ihan kuin yhtäkkiä olis tullut muutama litra lisää....
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Täytyy olla mopoauto, jos neljällä litralla menee! Jos kaikki tankit ympäri vuoden lasketaan, ni ei mene pikkudiiselit neljällä litralla...
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
teu
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 10:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teu »

kalvaana kirjoitti:Täytyy olla mopoauto, jos neljällä litralla menee! Jos kaikki tankit ympäri vuoden lasketaan, ni ei mene pikkudiiselit neljällä litralla...
Kyllä tuolla yksi pösöö on alle neljän litran:

http://tankkaus.com/consumption_list.ph ... l&login=no
Viimeksi muokannut teu, Ma Tammi 15, 2007 10:10 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Eipä ollu koko vuoden tankkaukset siinä. Kovimmat pakkaskaudet näytti puuttuvan, ku tankkauksia vaan tammikuun puolivälille.

Totuus tuon kokoiselle autolle normaaliajossa lieneen 4.5 - 5 litraa sadalla.

Totuus paljastuu, kun vähintään yhden vuoden tankit lasketaan.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

kalvaana kirjoitti:Eipä ollu koko vuoden tankkaukset siinä. Kovimmat pakkaskaudet näytti puuttuvan, ku tankkauksia vaan tammikuun puolivälille.

Totuus tuon kokoiselle autolle normaaliajossa lieneen 4.5 - 5 litraa sadalla.

Totuus paljastuu, kun vähintään yhden vuoden tankit lasketaan.
Niin siis siinähän oli pökötillä melkeen 1,5v tankkaukset, 30.8.2005 alkaen melkein tähän päivään, eli eiköhän se ole aika lähellä totuutta tuo kulutus. MUTTA, autohan on ihan erilainen. 206 farmari, hiukan eri asia kuin 106. Maantieajossa vaikuttava ilmanvastus voi olla jopa yllättävän paljon pienempi, vaikka toisaalta taas massaa on satoja kiloja enemmän. Suurin ero on kone, 206:ssa on 1.4 HDI, kun taas 106:ssa on esikammiokone. En sano että 106 paljon vie, mutta enemmän kuin tuo 206. On sitä todistettavasti ollu kattomassa kun 80-luvun golffilla ajetaan alle 4l tankillinen, mutta oman jalan alla se vei 5,5 maantiepainotteisessa seka-ajossa. 5l sataselle ois jo hyvä kulutus 106:lle.
maza123
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maza123 »

Joo-o... Ja suurin yksittäisen auton kulutukseen vaikuttava tekijä on ratin ja istumen välisä. En kyllä itekään usko, että talvella tuolla pääsis maantieajossakaan lähelle 4l/100km. Varmasti menee yli viis talvella. Varsinkin itellä, kun kylmä kone käy aina lasien krapauksen ajan tyhjäkäyntiä, kun ei raaski heti kylmällä koneella lähteä... Kesällä varmasti menee maantiellä neljän kieppeille, ainakin uskoisin sen perusteella mitä olen noista kuullut. Olen sentään 1,6litrasella Bensa-Golfillakin ajanut kesällä yhden matkan viiteen ja puoleen litraan. Oli kyllä jo tosi pihistelyä, ei enää mitään järkeä, mutta oli pakko kokeilla. Ja tuo oli tosiaankin vain yksi matka, ei mikään pitempiaikainen seuranta. No parempi olla arvailematta vielä mitään, kun ei ole faktoja esittää. Mutta lupaan myöhemmin palata asiaan ja kertoa kulutuslukemia niistä kiinnostuneille, on nimittäin jo jatkuva seuranta käynnissä.
mopa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Luvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mopa »

Japsiauto ois miellyttänyt
Ei,eikai nyt sentään Japsiautoa.
MF 175 -70
MF 165 -67
Fordson -54 + kaivuri

http://picasaweb.google.fi/mopa.fi
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Olisin arvannut Audi A2, mutta se dieselvero ei sopinut. Sen kulutus kai on 2-3 litraa dieseliä sadalla, käytännössä mieluummin 3-4 l/100km.
Kulutuksista sen verran että välijäähdytetty -91 Jetta turbodiesel kuluttaa 5-6 l/100km. Kesällä pitkää matkaa ajettaessa kun kilometrejä tulee tunnissa karvan yli 100, on kulutus karvan alle 5 l/100km. Joskus mittasin kun ajoin vakionopeussäädin asetettuna 90 km/t kulutukseksi 4,18 l/100 km. Sillä saa helposti mittausvirheen tankin täytössä. Siellä täyttöputkessa on pieni napukka joka taittuu sissänpäin kun kiertää tankinkorkin kiinni. Jos täyttöpistoolilla painaa sitä menee tankkiin 3- 5 litraa enemmän, vasta silloin on tankki täynnä. Jos näin tekee kuumana päivänä on parasta jatkaa ajamista, muuten tankki voi tulvia yli.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Hmm Audi A2 pakuna, ei ois kiisselivero kaukana tuosta, omapaino oli muistaakseni alle tonnin..
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Manuel kirjoitti:Olisin arvannut Audi A2, mutta se dieselvero ei sopinut. Sen kulutus kai on 2-3 litraa dieseliä sadalla, käytännössä mieluummin 3-4 l/100km.
Kulutuksista sen verran että välijäähdytetty -91 Jetta turbodiesel kuluttaa 5-6 l/100km. Kesällä pitkää matkaa ajettaessa kun kilometrejä tulee tunnissa karvan yli 100, on kulutus karvan alle 5 l/100km. Joskus mittasin kun ajoin vakionopeussäädin asetettuna 90 km/t kulutukseksi 4,18 l/100 km. Sillä saa helposti mittausvirheen tankin täytössä. Siellä täyttöputkessa on pieni napukka joka taittuu sissänpäin kun kiertää tankinkorkin kiinni. Jos täyttöpistoolilla painaa sitä menee tankkiin 3- 5 litraa enemmän, vasta silloin on tankki täynnä. Jos näin tekee kuumana päivänä on parasta jatkaa ajamista, muuten tankki voi tulvia yli.
Wn passattiin menee 11 litraa nappia painamalla, eli tankin koko on 100 litraa :shock:
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: beetu, Google [Bot] ja 38 vierailijaa