Skoda Octavia?
-
- Viestit: 451
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:49 pm
- Viesti:
Skoda Octavia?
Pari kysymystä Skoda Octaviasta, jos joku osaa vastata -mulla on harkinnassa tuollaisen ostaminen, vm. 2008-2012 mallia on tarjolla:
1) Onko kellään kokemusta Octaviasta?
2) Minkä "kokoinen" Octavia on verrattuna muihin malleihin? Eli onko esim. lähempänä Toyota Corollaa vai Avensista? Ford Focusta vai Mondeota? Volkswagen Golfia vai Passatia? Eli onko pieni perheauto vai vähän isompi sellainen?
1) Onko kellään kokemusta Octaviasta?
2) Minkä "kokoinen" Octavia on verrattuna muihin malleihin? Eli onko esim. lähempänä Toyota Corollaa vai Avensista? Ford Focusta vai Mondeota? Volkswagen Golfia vai Passatia? Eli onko pieni perheauto vai vähän isompi sellainen?
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
On 4 vuotta kokemusta 1,6 TDI CR koneisesta Skeidasta. Mittarissa nyt 16O tuhatta. Frouva ajanu yli puolet tuosta.
Positiivista:
Skoda on halvempi, kuin Volkkari tai Audi vaikka on samoista komponenteista koottu. Skoda on tilava ja tavaratila on suuri. Matka-ajossa mennee vähällä polttoaineella ja on ihan hyvä ajjaa. Jousitus enkä hivenen kovanpuoleinen. Huoltoväli on pitkä, eikä huollot ole kalliita. Perusmallissa järkevä rengaskoko 196/65 X 15. Autoon saa oikean vararenkaan.
Sitten niitä huonoja puolia; Moottori lämpiää talvella erittäin hitaasti, mistä seurauksena suuri polttoaineen kulutus pätkäajossa ja surkea lämmityslaite. Moottori on hengetön pienillä kierroksilla ja sen kun yhdistää äkkinäiseen kytkimeen, niin kaupunkiajo on hankalaa ennenkuin tuohon tottuu. Pintamaali on heikko ja kaikki kiveniskemät näkyy tumman värin kanssa hyvin, kun pohjamaali on vaaleaa. Sedanissa takaoven takanurkka pitkällä, minkä takia ahtaassa parkkiruudussa takapenkille hankala mennä, kun ovea ei saa kunnolla auki. Vetokoukun mutka on niin alhaalla, että kuormalla koukku ottaa hidastustöyssyssä asfalttiin. Moottori syö öljyä. Polttoaineluukun lukitusmekanimsin jousinupin sisälle menee vettä ja se jäätyy talvella. Takaluukku avautuu niin ylös, että hankala käyttää katoksessa/tallissa, kun tahtoo jousi työntää sen äkisti kattoon. Jostakin syystä ajovalopolttimoita saa vaihtaa usein, vaikka autossa on päiväajovalot erikseen. Polttimon vaihto onneksi helppo. Rengasmelu on suuri etenkin nastarenkailla.
Ilmastoinnin kompura hajosi kolmen vuoden kohdalla, mutta tehdas maksoi varaosat. Silti lyhytikäinen minusta ja näitä kuuluu särkyneen muillakin.
Ekan vuoden keskikulutus oli 5, 3 litraa, Kesällä pitkällä matkalla ajaa 55:n litran tankilla helposti yli 1200 kilsaa. Talvella palaa sitten yli 7 litraa tässä kylillä ajaessa.
Niin ja kooltaan suurempi, kuin Focus, suurempi kuin Corolla, suurempi kuin Golf tuon takakontin ansiosta. Enkä vertaisin edellisen korimallin Avensikseen sen kokoa.
Positiivista:
Skoda on halvempi, kuin Volkkari tai Audi vaikka on samoista komponenteista koottu. Skoda on tilava ja tavaratila on suuri. Matka-ajossa mennee vähällä polttoaineella ja on ihan hyvä ajjaa. Jousitus enkä hivenen kovanpuoleinen. Huoltoväli on pitkä, eikä huollot ole kalliita. Perusmallissa järkevä rengaskoko 196/65 X 15. Autoon saa oikean vararenkaan.
Sitten niitä huonoja puolia; Moottori lämpiää talvella erittäin hitaasti, mistä seurauksena suuri polttoaineen kulutus pätkäajossa ja surkea lämmityslaite. Moottori on hengetön pienillä kierroksilla ja sen kun yhdistää äkkinäiseen kytkimeen, niin kaupunkiajo on hankalaa ennenkuin tuohon tottuu. Pintamaali on heikko ja kaikki kiveniskemät näkyy tumman värin kanssa hyvin, kun pohjamaali on vaaleaa. Sedanissa takaoven takanurkka pitkällä, minkä takia ahtaassa parkkiruudussa takapenkille hankala mennä, kun ovea ei saa kunnolla auki. Vetokoukun mutka on niin alhaalla, että kuormalla koukku ottaa hidastustöyssyssä asfalttiin. Moottori syö öljyä. Polttoaineluukun lukitusmekanimsin jousinupin sisälle menee vettä ja se jäätyy talvella. Takaluukku avautuu niin ylös, että hankala käyttää katoksessa/tallissa, kun tahtoo jousi työntää sen äkisti kattoon. Jostakin syystä ajovalopolttimoita saa vaihtaa usein, vaikka autossa on päiväajovalot erikseen. Polttimon vaihto onneksi helppo. Rengasmelu on suuri etenkin nastarenkailla.
Ilmastoinnin kompura hajosi kolmen vuoden kohdalla, mutta tehdas maksoi varaosat. Silti lyhytikäinen minusta ja näitä kuuluu särkyneen muillakin.
Ekan vuoden keskikulutus oli 5, 3 litraa, Kesällä pitkällä matkalla ajaa 55:n litran tankilla helposti yli 1200 kilsaa. Talvella palaa sitten yli 7 litraa tässä kylillä ajaessa.
Niin ja kooltaan suurempi, kuin Focus, suurempi kuin Corolla, suurempi kuin Golf tuon takakontin ansiosta. Enkä vertaisin edellisen korimallin Avensikseen sen kokoa.
Viimeksi muokannut kalvaana, Su Joulu 01, 2013 5:09 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 1490
- Liittynyt: Su Marras 26, 2006 3:09 pm
- Viesti:
Jonkinverran kokemusta 1,9 dieselfarkuista,nytkin tallissa kaksi kappaletta.Golffin kanssa samankokoinen,mutta vähän ohuemmilla verhoiluilla.Täyttää sen tehtävän hyvin johon auto on tehty,eli kuljettaa paikasta A paikkaan B.Kestävä ja pienikulutuksinen.Varaosien hinnoista ei tietoa,kun ei ole tarvinnut ostaa muuta kun huoltoon liittyviä tarvikkeita.
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
2.0 FSI vm 2005 ollu pari vuotta, lämpee melko hyvin ja lämpöö tulee sisälle ennenkun mittari on edes noussut yhtään, talvella ylämaski ummessa.
Koneessa on höyrykonemainen vääntö tyhjäkäynniltä alkaen mutta ei toisaalta tunnu kierrosherkältä->sähkönen kaasuläppä on tarkoituksella optimoitu mukavaksi. Passatit samalla moottorilla tuntuu herkemmiltä.
Kulutus kesällä keskimäärin 6,8-7,3 L/100km ja talvella n 7,5 sekalaisessa ajossa. Vaatii 98 bensan tai 95 E5 laatusen.
Ei ole paskaa jakoketjua vaan kunnollinen hihna metallisella ohjaimella ja kiristimellä, sama kone turbolla on TFSI joten rakenne melko järeä.
Riittää tiloiltaan 4 henkiselle perheelle, ylimäärästä ei kauheasti ole..
Koneessa on höyrykonemainen vääntö tyhjäkäynniltä alkaen mutta ei toisaalta tunnu kierrosherkältä->sähkönen kaasuläppä on tarkoituksella optimoitu mukavaksi. Passatit samalla moottorilla tuntuu herkemmiltä.
Kulutus kesällä keskimäärin 6,8-7,3 L/100km ja talvella n 7,5 sekalaisessa ajossa. Vaatii 98 bensan tai 95 E5 laatusen.
Ei ole paskaa jakoketjua vaan kunnollinen hihna metallisella ohjaimella ja kiristimellä, sama kone turbolla on TFSI joten rakenne melko järeä.
Riittää tiloiltaan 4 henkiselle perheelle, ylimäärästä ei kauheasti ole..
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Kannattaa kovasti harkita minkä moottori-vaihteistoyhdistelmän ottaa. Kovin usein mukavuutta ja tehoa joutuu vaihtamaan kestävyyteen ja luotettavuuteen.
2009 tuli octaviaan facelifti, auto muuttui modernimman näköiseksi, tuolla vuosimalliskaalalla muuttui koneet ja vaihteistot koko ajan.
Tavaratila on noissa todella iso. Farkkumondeo ja farkkupassatti samoilla kokoluokilla. Sisätiloissa ekana loppuu leveys, ei mahdu oikein hienosti takapenkille kolmea miehenkörilästä ja kolmea turvaistuinta ei kannata haaveillakkaan. Kaksi edellämainituista onnistuu varsin hyvin.
Jos on kylmä niin maski tukkoon. Lämpeämiseen auttaa enemmän alamaskin tukkiminen. Ei jäädy sitte coolerikaan dieseleissä.
2009 tuli octaviaan facelifti, auto muuttui modernimman näköiseksi, tuolla vuosimalliskaalalla muuttui koneet ja vaihteistot koko ajan.
Tavaratila on noissa todella iso. Farkkumondeo ja farkkupassatti samoilla kokoluokilla. Sisätiloissa ekana loppuu leveys, ei mahdu oikein hienosti takapenkille kolmea miehenkörilästä ja kolmea turvaistuinta ei kannata haaveillakkaan. Kaksi edellämainituista onnistuu varsin hyvin.
Jos on kylmä niin maski tukkoon. Lämpeämiseen auttaa enemmän alamaskin tukkiminen. Ei jäädy sitte coolerikaan dieseleissä.
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Meillä Skodassa puskurin alareikä tukitaan talveksi ja imuilmakin otetaan talvella konetilan suunnasta. Ei sanottavaa vaikutusta moottorin lämpiämiseen. Vois vielä koittaa semmosta, että laittas ylimääräsen termostaatin ylävesiletkuun. Nythän termostaatti on alaletkussa ja kuuma vesi koko ajan tyrkyllä siinä jäähdyttimen ylälaidassa.
Huolto muuten kielsi tukkimasta maskia kokonaan, kun tässä on hiukkassuodatin, joka käy todella kuumana sillon, kun sitä poltellaan tyhjäksi. Kuulemaa auto voi palaa - mene ja tiedä sitten tuostakin väittämästä.
Huolto muuten kielsi tukkimasta maskia kokonaan, kun tässä on hiukkassuodatin, joka käy todella kuumana sillon, kun sitä poltellaan tyhjäksi. Kuulemaa auto voi palaa - mene ja tiedä sitten tuostakin väittämästä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 3583
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Ensimmäinen, jonka kuulen kehuvan hihnaa ketjuun verrattuna. Onko VAG-tuotteissa yleisesti jotain ongelmia ketjun kanssa, vai miksi moinen mielipide?verkumies kirjoitti:Ei ole paskaa jakoketjua vaan kunnollinen hihna metallisella ohjaimella ja kiristimellä,
Itsellä on ketjukoneita, ja onhan se huoleton hihnaan verrattuna. Ääntäkään ei kuulu nykymoottoreissa yhtään enempää.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 2878
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Kuten "kalvaanan" linkistä huomaa niin ongelmia ONm_kane kirjoitti:Onko VAG-tuotteissa yleisesti jotain ongelmia ketjun kanssa, vai miksi moinen mielipide?verkumies kirjoitti:Ei ole paskaa jakoketjua vaan kunnollinen hihna metallisella ohjaimella ja kiristimellä,
Taitaa yli 90% VAG:n moottoriongelmista kohdistua juuri ketjuvetoisiin koneisiin. Toisaalta nykypäivänä monen muunkin merkin kanssa ketjujakopäissä on ollut enempi ongelmia kuin hihnavetoisissa.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Jep...2.0 bensakoneen jakopään hihnan rakennetta voi sinänsä kehua ettei niissä juurikaan ole ylimääräsiä ongelmia.
Leveä, n 30mm hihna ja kokometalliset osat kiristimessä, ohjaimessa ja vesipumpussa.
Olisipa mielenkiintosta nähdä millainen hihnarakenne rakenne on nyt kaikkein uusimman sukupolven TSI moottoreissa, en ole vielä kuvaa löytänyt/nähnyt livenä muuta kuin päältä...kotelon perusteella näyttäisi olevan perinteinen malli eikä öljyssä uiva.
Tuollanen se ehkä on.
Leveä, n 30mm hihna ja kokometalliset osat kiristimessä, ohjaimessa ja vesipumpussa.
Olisipa mielenkiintosta nähdä millainen hihnarakenne rakenne on nyt kaikkein uusimman sukupolven TSI moottoreissa, en ole vielä kuvaa löytänyt/nähnyt livenä muuta kuin päältä...kotelon perusteella näyttäisi olevan perinteinen malli eikä öljyssä uiva.
Tuollanen se ehkä on.
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Tuossa linkin tarinassa hyvä kuva TSI-koneen jakopäästä. Ketjuhan siellä luuraa - ei hihna.
http://www.boards.ie/vbulletin/showthre ... 701&page=3
Eli alkuperäiselle kysyjälle - älä osta TSI-koneista Octaviaa. Yks korjaamoyrittäjä sanoi hyvin tuosta koneesta; se on kuin liikkuva käsikranaatti, josta on sokka irrotettu
http://www.boards.ie/vbulletin/showthre ... 701&page=3
Eli alkuperäiselle kysyjälle - älä osta TSI-koneista Octaviaa. Yks korjaamoyrittäjä sanoi hyvin tuosta koneesta; se on kuin liikkuva käsikranaatti, josta on sokka irrotettu
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 451
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:49 pm
- Viesti:
Kiitos , kalvaana, kiitos myös muille vastanneille. Koko ketjun luettuani päätin, että Octavia jää kohdaltani "hyllylle."kalvaana kirjoitti:Tuossa linkin tarinassa hyvä kuva TSI-koneen jakopäästä. Ketjuhan siellä luuraa - ei hihna.
http://www.boards.ie/vbulletin/showthre ... 701&page=3
Eli alkuperäiselle kysyjälle - älä osta TSI-koneista Octaviaa. Yks korjaamoyrittäjä sanoi hyvin tuosta koneesta; se on kuin liikkuva käsikranaatti, josta on sokka irrotettu
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
ÄO:ni ei nyt riitä ymmärtämään että mihin ihmeen väliin noi rattaiden leveät hampaat menee tossa ihme ketjussa??kalvaana kirjoitti:Tuossa linkin tarinassa hyvä kuva TSI-koneen jakopäästä. Ketjuhan siellä luuraa - ei hihna.
http://www.boards.ie/vbulletin/showthre ... 701&page=3
Eli alkuperäiselle kysyjälle - älä osta TSI-koneista Octaviaa. Yks korjaamoyrittäjä sanoi hyvin tuosta koneesta; se on kuin liikkuva käsikranaatti, josta on sokka irrotettu
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: To Touko 29, 2008 10:01 am
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Tuossa "parempi kuva" lamelliketjusta...8400 kirjoitti:ÄO:ni ei nyt riitä ymmärtämään että mihin ihmeen väliin noi rattaiden leveät hampaat menee tossa ihme ketjussa??kalvaana kirjoitti:Tuossa linkin tarinassa hyvä kuva TSI-koneen jakopäästä. Ketjuhan siellä luuraa - ei hihna.
http://www.boards.ie/vbulletin/showthre ... 701&page=3
Eli alkuperäiselle kysyjälle - älä osta TSI-koneista Octaviaa. Yks korjaamoyrittäjä sanoi hyvin tuosta koneesta; se on kuin liikkuva käsikranaatti, josta on sokka irrotettu
https://lh4.googleusercontent.com/-aW58 ... 012136.jpg
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Ahaa joo, katoinkin että nuo sivulenkit menee vähän alemmas. No ihmekkään jos tuollainen viritys ei kestä. Onko noi autojen moottorirakenteet niin hyvin patenttisuojattu vai mikä siinä on, mersu on auton iän kestävän kaksrivisen ketjun keksiny jo ainakin 30 vuotta sitten mutta aina vaan yritetään pyörä keksiä uudelleen. Tai no sortuihan se itsekin käyttämään nelos bensassaan yks rivistä ketjua joka tuppaa venymään nopeasti.
-
- Viestit: 3006
- Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
- Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
- Viesti:
-
- Viestit: 22728
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Asiasta on oma(rasva)kätistä kokemusta, olen VR6 koneisella Golfilla ajanut noin 100tkmOIU kirjoitti:Minkälainen ketju on Vw:n VR6 koneessa?
Kuulopuheiden mukaan vaihtoväli siinäkin käytännössä n. 200tkm ja bonuksena ko. koneessa on jakopää vielä koneen vaihteiston puolisessa päässä.
Yksirivinen ketju pyörittää kampiakselilta väliakselia (öljypumppu)
Kaksirivinen ketju pyörittää väliakselilta nokka-akseleita.
Alaketjun kiristin on jousikuormitteinen, siinä on palautumaton "räikkäsysteemi"
Yläketjua kiristää hydraulinen kiristin öljynpaineen avulla, siinä on takaiskuventtiili joten sekin mallia palautumaton.
Tarkennuksena sanottakoon ettei noissa se ketju ole heikko lenkki vaan muoviset ketjulaaharit.
Ja nimenomaan se ylempi laahari kuluu jolloin ketju alkaa raapia laaharin teräksisiä kiinnitysniittejä. Laahausäänen kuulee selvästi tyhjäkäynnillä, se on kuin säilykepurkissa rapistaisi jotain teräskuulia. Kun ketju rallattaa kannattaa remontoida ennenkuin korahtaa viimeisen kerran.
Omassa autossa muistelen tuota remontoidun jossain 160...180tkm paikkeilla. Uudet laaharit on hiukan parempia kestämään. Samoin V6 sekä R32 koneissa konstruktiota on hiukan muutettu (enempi laahareita ja 1-rivinen yläketju).
Omassa ylälaaharista oli jo katkennut pala ja pudonnut öljypohjaan. Myös jako oli hiukan pielessä.
VR6 kansi on sileä joten venttiilisilppua tulee ketjun katketessa. Sinänsä nerokas konstruktio jolla "V"-moottori 15 asteen kulmalla saatu tehtyä yhden kannen alle. VR= vee reihenmotor eli V-rivimoottori. Samaa periaatetta käytetty joissain lentokonemoottoreissa.
Koska purkuoperaatio on aikaa vievä ei pelkkiä laahareita kannata laittaa vaan käytännössä useimmiten ketjut+laaharit. Tietty jos ketjupyörät kuluneet niin ne myös.
Jakopää on tosiaan vaihdelaatikon puolella ja remontti edellyttää joko koko koneen irrotusta tai sitten vaihdelaatikko pois. Me irrotettiin vaihdelaatikko. Samalla koneeseen meni uusi kytkinlevy ja paineasetelma. Homma ei ole valkoiselle miehelle kummoinen, mutta nosturilla auton ollessa se on helpompi tehdä samoin vaihdelaatikkonostin on avuksi. Osat ei kauheita maksa mutta tietty jos niin tyhmä on että tyyliin Laakkosella teettää maksaa remppa varmasti yli kaksi tonnia. Itsellä tais osat maksaa kytlkin mukaanlukien kuutisen sataa. Työt tein etupäässä kahtena päivänä itse, kaveri oli auttamassa jonka firmassa tehtiin.
Hyvin on lämpimät muistot VR6:lla kurmuutteluista. R32:n ostan vielä joskus, mutta IV-korimallia
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Eikös kaikissa uusissa mersun nelosdieseleissä ole yksirivinen ketju, ja vielä koneen takapäässä... ongelmia on ollu.8400 kirjoitti:mersu on auton iän kestävän kaksrivisen ketjun keksiny jo ainakin 30 vuotta sitten mutta aina vaan yritetään pyörä keksiä uudelleen. Tai no sortuihan se itsekin käyttämään nelos bensassaan yks rivistä ketjua joka tuppaa venymään nopeasti.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], mh jkl, Taapero, tono, Tuusari ja 84 vierailijaa