Kiteytynyt akku

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Kiteytynyt akku

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Majurissani on vajaa kolme vuotta vanha 90 amppeeritunnin akku, asensin siihen vaihtovirtalaturin, joten jatkossa voisi akun varaus säilyä. Nyt akku on todennäköisesti kiteytynyt. Olen lukenut mahdolliuudesta hitsaysinvettrillä lataamalla poistaa kitytymät. Nyt kysyn masinisteiltä neuvoja ja kokemuksia. akkku, on ollut huonolla hoidolla, siinä on ollut lucaksen laturi ja rele, relettä yritin säätää niin, että se lataisi, mutta ei keittäisi, lataus on kuitenkin ollut minimaalista ja käyttö vähäistä. Nyt kysyn masinisteiltä neuvoja ja kokemuksia.
Yrittänyttä ei laiteta
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Voi olla vähän kovakouraista hitsillä elvyttää.
Itse olen elvyttänyt lataamalla halppislaturilla, jossa ei ole kunnollista jännitteensäätöä akkua useamman päivän. Käytännössä siis keitän akkua laturilla varovasti. Jännitteen pitäisi nousta yli 15 voltin, että varmasti kiehuu.loppu sulffaatti pitäisi poistua käytössä kun lataus toimii.


Tuolla konstilla elvytin saksantuonti auton kontista löytyneen täysin elottoman akun. Parin päivän jälkeenkään ei ollut mitään elon merkkiä. Jatkoin latausta viikon ja akkupa olikin ottanut virtaa vastaan. Se oli ihan hyvä akku tuon jälkeen, mutta kesti vain puoli vuotta.

Ctekissä on myös elvytystoiminto juuri tuota varten, mutta se ei ala ladata täysin pimeää akkua. Lataa kyllä jos akussa on vielä vähän kapasiteettia.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
kinsse
Viestit: 1010
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 10:30 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kinsse »

Olen kerran ctekin älylaturilla saanut lyijyakun heräämään käyttökuntoiseksi, joka ei ottanut normaali einhellillä itseensä virtaa vastaan. Jotta on sulfidoituneen käyttöönotto lienee mahdollista.
***MAJOR DIESEL 1955 x2***
***Triumph Rocket 3***
***MZ TS 250/1 1975***
***VOLVO BM 500T 1974***
***MAN 17.223***
***Kobelco sr35sk -99***
***Erkkola 1979***
***Scania TGB30 1976***
***Ford F600 1955***
Reetu
Viestit: 419
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 7:51 pm
Paikkakunta: Ruokolahti, Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Usiamp "romuakku" on tult Ctekil herätettyä.

Kuormitustestejä en oo kaikille tehnyt, eikä niistä uudenveroisia lie oo tult, mut toissijaiseen käyttöön oivia pelejä. Pari on autoissa käytössä ja nuhvissa yksi, ihan ongelmitta toista vuotta toimineet.

Hidasta hommaa, mut eipä sitä vieressä tarvitse vahtia.
Par tuntia sit laitoin muutaman vuoden seisoneen 170Ah akun recondille latautumaan,
tuskin valmistuu tällä viikolla...
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Ctekissä on myös elvytystoiminto juuri tuota varten, mutta se ei ala ladata täysin pimeää akkua. Lataa kyllä jos akussa on vielä vähän kapasiteettia.[/quote]

Minulla on 7 amppeerin Ctetex , jolla parhaillaan lataan tätä akkua. Onkohan tässäkin laturissa tällainen tominto?
Yrittänyttä ei laiteta
ch
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ch »

Yksi pellepeloton-herättely on viedä akku riittävän aukealle paikalle ja sitten annetaan piitkällä johdolla sille pikku 230V tärsky valtakunnan verkon harmonista sin-aaltoa. No ehkä tuota kannattaa käyttää vasta viimeisenä keinona täysin kuolleelle akulle ja tässä tapauksessa selvitään eteenpäin muilla keinoin.

Kesällä elvytettiin yksi tyhjä akku, joka oli maannut pari vuotta käyttämättömänä kiinni seisoneen auton kaapeleissa. Älyctekkiin- tai tavalliseen 12 voltin laturiin se ei reagoinut mitenkään, mutta yhdessä laturissa oli myös 24V-lataus. Akku latureineen vietiin pellolle roikan päähän ja ylijännitettä noin minuutti ja takaisin 12 voltille. Hetken päästä alkoi amppeerit maistumaan Exidelle.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

er3004 kirjoitti:Ctekissä on myös elvytystoiminto juuri tuota varten, mutta se ei ala ladata täysin pimeää akkua. Lataa kyllä jos akussa on vielä vähän kapasiteettia.
Minulla on 7 amppeerin Ctetex , jolla parhaillaan lataan tätä akkua. Onkohan tässäkin laturissa tällainen tominto?[/quote]

Minulla on samanlainen laturi. Se elvytystoiminto on nimeltään Recond. Painele vain sitä Mode-nappia kunnes merkkivalo siirtyy siihen Recond-kohtaan ja sitten lataamaan.

Ohjeen mukaan antaa latauksen loppuvaiheessa jännitepiikkejä, joilla pitäisi sulfaatin irrota.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Kiitos rohkaisevista viesteistä. Eiköhän majuri tällä akulla ja silloin tällöin ulkoilluttamalla pysy virkeänä. :P
Yrittänyttä ei laiteta
jiipee
Viestit: 10749
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Aika monessa viestissä mainittiin C-tekki. Hyvä laturi ja pari löytyy minultakin. Elvytys ei kuitenkaan tarvitse välttämättä ctekkiä, onnistuu ihan halvalla peruslaturilla ja jännitemittarilla.

Velu:lla oli hyvä ohje. Jännite voi nousta jopa16-18 volttiin alussa viikoksi ihan huoletta. Lisätään säännölisesti vettä, ettei levyt näy ja ladataan ulkona suulissa tai jossakin, missä vety ei pääse aiheuttamaan räjähdysvaaraa. Sitten kun jännite alkaa laskea alle 14V, niin akku ottaa oikeasti virtaa. Se on hyvä merkki. Jatketaan niin kauan, kunnes jännite alkaa taas nousta lähemmäs 15V. Silloin on tehty oikeastaan se, mitä laturilla oli tehtävissä.

Jos on korkillinen akku, niin ominaispainomittarilla voi vahtia tarkasti tapahtumia. Jokaisella avoimen akun lataajalla pitäisi minun mielestä olla ominaispainomittari, on se niin hyvä väline akun tilan selvittämiseen. Sillä saa jokaisesta kennosta oikean tiedon.
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Niin on kerrassaan mielenkiintoisia ohjeita
hommaan kuin hommaan näillä sivuilla.
Ottaen huomioon Suomemme kylmät talvet
ja vainajan korkean iän, niin yksi neuvoista
tai ainakin huomionaihe voisi olla, että onko
turhempaa hommaa kuin surkeiden akkujen
elvytysyrittely???
Lyijyakku kun sulfatoituu, niin sille ei ole nyky-
tieteellä ratkaisua kuntoon saattaa enkä jälki-
polvillekaan kehtaisi säästää kehottaa...

Raskasta on tietenkin luopua rakkaistaan,
mutta raakasti kiertoon vaan ja uutta tilalle!
Varmasti kokonaisedullisinta varsinkin nykyään,
kun uudet akut eivät juuri lompsaa loveuta!
Reetu
Viestit: 419
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 7:51 pm
Paikkakunta: Ruokolahti, Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Turhempaa ja turhempaa...

Miule ei oo yhtään turhaa, jos vuodel kahdel jatkuu akun käyttöikä.
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

isä vainaa noiden akkujen kans joskus jakso pulata.. oli fordin iso akku kuoltunnu ja transitin.. lainas sellasen ison laturi/start buusterin jolla anto hetken 24v akkuun.. sit 12v mut sillä start asennolla keitteli niitä ja lisäili vettä.. kyl ne useamman vuoden taas meni.. kerran oli hallis hitsauskoneen kaapelit levällään ja kysyin et mitäs oot hitsannu.. mut ei ollu transit aamul startannu ni oli lyöny hitsaus generaattorin tulille ja virta pienimmälle ja antanu virtaa ku starttas.. sano vaan et transu ikinä heränny niin rivakasti :lol: sillä ei konstit loppunu..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
leonardonvinssi
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 11:50 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja leonardonvinssi »

Minulle on osunut kaupasta sulfatoitunut uusi akku. Toimi jonkin aikaa, kun oli lämpimät kelit, kunnes virta oli niin vähissä, ettei auto käyntiin lähtenyt. Laitoin lataukseen vanhan ajan laturilla. Ei ottanut virtaa kuin yhden ampeerin. Jätin lataukseen ja seurasin ominaispainomittarilla sen täyttymistä. Viikon vei, ennenkuin tuli täyteen ja sen jälkeen toimi moitteetta viisi vuotta. Nyt kesän pidin sitä MF65:ssa. Ei ehkä tykännyt kyydistä kun on alkanut purkaa itseänsä, jokin kenno oikosulussa.
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Velu kirjoitti:...ihan hyvä akku tuon jälkeen, mutta kesti vain puoli vuotta...
Tätä luokkaa taitavat tulokset parhaimmillaankin olla,
jos jaksaa elvyttelyä jatkaa. Kai sillä käyntiinlähtemättö-
myydelläkin jokin arvo voisi olla.
Vai onko niin, että hyvä harrastus aina maksaa ja pitääpä
ainakin poissa ilkeydestä vaikka ei juuri hyötyä olekaan?

Vakavasti ottaen lyijyakun kunnossa pitäisi erikseen
käsitellä pilalle sulfatoitunut ja varaustilaltaan huono
akku. Kun lyijyakku on purkauksen tai (hitaan) itse-
purkauksensa vuoksi varauksensa menettänyt, niin
elektrolyytti on lähes pelkkää vettä. Tästä syystä se
johtaa huonosti ja varauksen käynnistyminen saattaa
kestää hyvin pitkään. Akku toipuu tällaisesta tilanteesta
ja toimii normaalisti. Joissakin akkulatureissa on "Recond"-
toiminto, jolla yritetään nopeuttaa varauksen käynnistymistä
nostamalla latausjännite hetkittäin korkeammaksi.

Jos taas esim. latausjännitteen mataluudesta johtuen akku
pääsee sulfatoitumaan, niin sitä ei taloudellisesti järkevästi
pysty enää toimivaksi palauttamaan. Jos esim. latausjännite
ei nouse yli 13.8 V, niin purkaus-varaus-prosessi ei ole
palautuva eikä sitä pysty elvyttelyillä muuksi muuttamaan.
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Onkohan antaa ns "ryssä vinkkiä" huolto vapaan akun elvytykseen? Toiminut tosin nyt puol vuotta hyvin,kun tuossa viime keväänä pyörittelin sitä pitkin pihamaita. Ei tahtonut ottaa virtaa vastaan. Samoten voisi keksiä jotain tuommoiselle ns huollettavalle akulle,90ah mutta ladatessa rupeaa sihisemään eikä ota kunnolla virtaa vastaan. Ei korjaantunut pihamaita pitkin potkimalla... Tarvitsisi yhteen projektiin jonkin sortin akun,eikä innosta (perinteinen 0e budjetti...) uutta hommata. 8)
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Niin Muijaanhan tuo huono kohtelu saattaisi hetken
aikaa tepsiäkin, mutta noinkohan tuo akuillekin...

Yksi syy oikosulkeentuneelle kennolle voi olla
johtava sakka kennon pohjalla, mutta valitetta-
vasti huono sitä on sieltä poiskaan saada.
Korostan tässä sanaa periaatteessa: Tuollaisesta
akusta voisi kenno kerrallaan kaataa elektrolyytin
talteen, huuhtoa painevedellä huolellisesti ja
palauttaa sama elektrolyytti takaisin suodatettuna.
Mutta kun kyse on erittäin syövyttävästä aineesta
ja uuden akun saa muutaman kossupullon hinnalla,
niin ei tällaisessa läträyksessä mitään järkeä ole???

Jos akku sihisee, niin silloin kehittyy vetyä, joka on
ilman kanssa sekoittuessaan räjähdyskaasu!
HUOM: Erittäin voimakas ja vaarallinen.
Samalla elektrolyytin koostumus muuttuu ja purkaus-
varaus-tasapaino menetetään, joten jäljet johtavat
sylttytehtaalle. Huoltovapaat akut ovat erityisen
herkkiä tälle, koska elektrolyyttiä ei voi lisätäkään.
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

Miksei sitä happoa vois kaataa sieltä akusta pois ja huuhdella ja kolistella sieltä pohjalta pashat pois?
Uudt elektrolyytit eli kansankielellä hapot sisään ja laturiin...
Toimii tai sitten ei
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

RS kirjoitti:...pashat pois?
...hapot sisään ja laturiin...
Herkkä homma kuin silmän nuoleminen on tuo
kennon kemiallinen tasapaino. Kulloistakin
varaustilaa vastaa aina tietty levyjen kemiallinen
koostumus ja elektrolyytin happopitoisuus, joten
väliltä on huono mulkata vain prosessin yhtä
osapuolta. Tai ainahan mulkata voi, mutta
ei sillä joukko elä 8).
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

mat1ti kirjoitti:
RS kirjoitti:...pashat pois?
...hapot sisään ja laturiin...
Herkkä homma kuin silmän nuoleminen on tuo
kennon kemiallinen tasapaino. Kulloistakin
varaustilaa vastaa aina tietty levyjen kemiallinen
koostumus ja elektrolyytin happopitoisuus, joten
väliltä on huono mulkata vain prosessin yhtä
osapuolta. Tai ainahan mulkata voi, mutta
ei sillä joukko elä 8).
Taidat olla akkukauppias tai insinööri. :)
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

RS kirjoitti:[...akkukauppias tai insinööri...
Ainoastaan osto- ja kulutuspuolelta on akkuharrastusta,
mutta insinööri kyllä :shock: .
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hsippe ja 52 vierailijaa