VW Polo 1995 vaihteisto kysymys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Homma alkoi heti työkalupuutteella. Vetoakselit on kiinni vaihteiston päässä 12 kanttislla "torxeilla", ei löytynyt pakista. No nyt löytyy. Samalla ostin sarjan normaali torxeja 1/2 ja 3/8 hylsysatseihin. Noita alkaa yhä useammin tulemaan vastaan.

Homma jatkuu...
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Halpakaupassa, en mainitse mitään nimiä, myydään myös Torxin "kuvia".
Siis ulkonäöltään avainta muistuttavia metalliesineitä... :cry:
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Joo, työkaluissa ei kannata säästää. Murhetta vain aiheuttavat.
Bahcon "Triplex" hylsyt ostin ja AmPro tavalliset torxit.

((Pitää välillä käydä lämmittelemässä sisällä))
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Vetoakselien laippojen stefat kannattaa vaihtaa sitten kun laatikko on irti. Laippaa painaa ulospäin jousi ja tämän vuoksi todella v-mäinen kasata auton alla. Laipat on kiinni keskeltä akselin päässä olevalla lukkorenkaalla, päällä peitelevy/tiiviste.
Yksin olen tätä kerran yrittänyt mutta jäi tekemättä, jollain hyvällä puristin systeemillä onnistuisi varmaankin. Omasta Golf III vuotaa toinen stefa aikapaljon, ei oikein vaan innosta alkaa sitä vaihtamaankaan.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Nyt vaihteisto on lattialla.

ruuvin reiästä saa (ainakin näyttää siltä) osat oikeaan järjestykseen kun vaihteisto on kyljellään.

Jotka on käyttänyt laatikon auki, niin voiko tuo onnistua???
Onko pakko purkaa??

-J-
mecatron
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 6:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mecatron »

Jantikka kirjoitti:Nyt vaihteisto on lattialla.

ruuvin reiästä saa (ainakin näyttää siltä) osat oikeaan järjestykseen kun vaihteisto on kyljellään.

Jotka on käyttänyt laatikon auki, niin voiko tuo onnistua???
Onko pakko purkaa??

-J-
Nyt SAMALLA ! Tietysti pitää vaihtaa: vaihteiton laakerit, synkronirenkaat, vaihteensirtäjät, kytkinlevy, vauhtipyörä, painelaakeri, kytkinasetelma ja mahdollinen kytkimen työsylinteri (jos neste kytkin) muuten uusi vaijeri !!
Ei tee paljoo lisä-aikaa .... Mut. hintaa noin 1800€ jos riittääkään ?
Eikö isommissa remonteissa aina kuulu vaihtaa samalla muitakin kuluvia osia ?
:D :D :D :D :D
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Joo, varsinkin kun on myymässä sen viidelläsadalla.
Mutta kun moottori on jo toisesta päästä irti niin samallahan se menis moottoriremonttikin. Noiden edellämainittujen pikkujuttujen lisäksi. Onhan sillä ajettu jo 70 tuhatta kilometriä.

Mutta se vaihteiston purku???
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Jantikka kirjoitti:Nyt vaihteisto on lattialla.

ruuvin reiästä saa (ainakin näyttää siltä) osat oikeaan järjestykseen kun vaihteisto on kyljellään.

Jotka on käyttänyt laatikon auki, niin voiko tuo onnistua???
Onko pakko purkaa??

-J-
Laita tuollain osat paikalleen, pyörittele vaihteistoa kytkinakselista ja vetarinlaipoista ja kokeile löytyykö pykälät. Jos kaikki tuntuu olevan ok, niin miksei toimisi kunhan kaikki osat tulee varmasti kiinni eikä laatikkoon jää uimaan mitään irto-osia.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
mecatron
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 6:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mecatron »

Jantikka kirjoitti:Joo, varsinkin kun on myymässä sen viidelläsadalla.
Mutta kun moottori on jo toisesta päästä irti niin samallahan se menis moottoriremonttikin. Noiden edellämainittujen pikkujuttujen lisäksi. Onhan sillä ajettu jo 70 tuhatta kilometriä.

Mutta se vaihteiston purku???
Ja jos koneen remppaa, niin samallahan sen korin maalauttaa ja massauttaa
ja sisusta tietty uusiks nahkalla (mokka sellaisella) tulee siistin nakönen ?

:lol: :lol: :lol:

Noh ! Leikki sikseen ..
Yleensä vaan näissä keskusteiluissa tulee se, että vaihda samalla se ja se.
Mutta vaikka itse, harrastus mielellä korjailee , niin se "arvo" tahtoo silti helposti
kolminkertaistua tollaisessa alle 1000€ autossa (osien myötä) !
Jos omaa tuntipalkkaa alkais laskeen ni se on varmaan, - merkkinen jo nyt.
sun 500€ autoa ajtellen ? :roll:
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Joo, halvemmaksi ja helpommaksi olis tullut ajaa se paikalliselle romumiehelle. Olis jäänyt 50 ekeä voitolle.

Mutta pitää ottaa se harrastuksena, aika ja rahat menee! No, ehkä ei kaiiki mene Poloon, se aika. :)

Kokemusvuosi (kymmenten) kuluessa on alkanut tekemään vain sellaisia täsmäremontteja, korjataan se mikä on rikki, ei muuta. Ja monesti vasta kun on pakko, on tuota vanhaa kalustoa senverta paljon.
mecatron
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 6:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mecatron »

Jantikka kirjoitti:Joo, halvemmaksi ja helpommaksi olis tullut ajaa se paikalliselle romumiehelle. Olis jäänyt 50 ekeä voitolle.

Mutta pitää ottaa se harrastuksena, aika ja rahat menee! No, ehkä ei kaiiki mene Poloon, se aika. :)

Kokemusvuosi (kymmenten) kuluessa on alkanut tekemään vain sellaisia täsmäremontteja, korjataan se mikä on rikki, ei muuta. Ja monesti vasta kun on pakko, on tuota vanhaa kalustoa senverta paljon.
Mulla ihan sama tilanne !! :lol:
Tsemppiä sulle remonteissa !
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Tapsa 86: Näyttää erilaiselta tämä polon rakenne, laipan sisällä on kuusiokoloruuvi. Sattuneesta syystä en ole sitä avannut. :) Pitää kuitenkin vakavasti harkita sitä sinun ehdotusta. Koko 500 ekeä ei ole vielä kulunut.
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Joo, laatikko on nyt auki ja voi sanoa että ei olisi tarvinnut, koska sen pakin siirtäjän sai kohdalleen kun laatikko oli kyljellään maassa. Mutta nyt se on auki ja pakin siirtäjä kohdallaan ja tappi paikallaan.

Tätä selvitystä tehdessä tuli selville että ko laatikko ei ole kovin kestävän maineessa, laakerivaurioita. Tuo laatikko vaatii vähintään 50 tuhannen km välein öljynvaihdon. Ellei tiheämminkin. Vois kestää paremmin.
Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

Löyty netistä juttu missä joku oli kysynyt mitkä on 2 torx ruuvia Polon vaihdelaatikon kyljessä, toinen viisas oli vastannut että ne irroittamalla saat öljyt valutettua alas. Seuraava vastaus oli että irroittamalla ne 2 ruuvia tippui vaihteensiirtäjä laatikon pohjalle
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Joo, niitä on kolme ruuvia ja ne tosiaan liittyy vaihteensiirtäjiin.

Tyhjennysproppu on helposti löydettävissä mutta se oikea tarkastusproppu on hankalassa paikassa vetoakselin yläpuolella.

Mulla on polo nyt kasassa ja liikenteessä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: kronos ja 44 vierailijaa