Ford 6410 lämpöanturi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Ford 6410 lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja Justus »

Missähän tuo mahtaa sijaita ?Mittarissa ei nouse kun yhden pykälän lämmöt. Kun laittaa virrat päälle niin kyllä käy kaikki tolpat mutta sitten ei enää näytä lämpöjä. Ostin uuden anturin ja arvelin sen vaihdon auttavan.
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Kannen etupääsä termari kotelon vieres.
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

Yritin sitä siitä haeskella - mutta imusarjan välistä katsottuna näyttäisi että anturi olisi siellä. Ikäänkuin lohkossa kiinni. Pitää purkaa enemmän konetta että pääsee tuota termaria tutkimaan.
2xford4000
Viestit: 6519
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

voi olla termari vikakin..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

Lämmöt kyllä tuntuisi normaalisti nousevan - ainakin puhaltaa sisälle lämmintä. Tuo 6410 version digitaalinäyttökin on ollut hieman haastava - ei tosin mitään kummallista - lamppujen vaihtoa ja kosketus ongelmia. Mutta tuo lämpötila-anturi olisi hyvä saada pelittämään että ei tule isompia vaurioita jos pääsee ylikuumumaan.
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

No niin anturi löytyi. On mielenkiintoisessa paikassa - siinä termostaatin vieressä. Ja kuten arvata saattaa on siitä johto poikki. Nyt kun tietäisi että minkä värinen piuha tuohon kuuluisi. Irrallaan on kuitenkin noita päitä useampia - ilmeisesti lisävarusteita jne varten. Voisiko olla tummanvihreä/sininen tuo lämpöanturin piuha ?
Ei ole sähkökaaviota itselläni.
2xford4000
Viestit: 6519
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

virrat päälle ja toinen kattoo mittaria ja toinen tökkii johtoa runkoon.. menee mittari tappiin ku oikee johto maadottuu..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
4000
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 2:37 pm
Paikkakunta: oulun eteläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 4000 »

Vihreä-sininen on lämpöanturin johto.
"You'll probably never need to find out how good Ford Force service is!"
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

Kiitokset vahvistuksesta. Otin uuden lämpöanturin ja tein siihen maajohdon ja + johdonkiinni, lämmitin vettä ja laitoin anturin kuumaan veteen. Sitten kiinni tuohon vihreä/sini - johtoon ja mittari traktorissa alkoi heti näyttämään. Sitten liitin johdon traktorissa olevaan anturiin - mutta ei mitään reaktiota. Eli anturikin on siis vaihdettava. Arvelin, että melkoinen operaatio tuo vaihto. Laturi ainakin irti - /turbon putket / syylärin tukirauta ja sitten voisi jo päästä käsiksi. Eipä taida olla helpompaa konstia.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Tarvike- ja orkkisanturit antavat yleensä hiukan erilaisen mittarilukeman.
Esimerkiksi IKH:n tarvikeanturi antaa selkeästi kuumempia lukemia, kuin orkkis.
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

Niinhän se kävi kun sain anturin vaihdettua (ihan mukava homma) että aikansa ajeli niin lämmöt meni tappiin ja tuli ilmoitus että STOP.
Ei keittänyt eikä käynyt liian kuumana mutta tosiaan antoi mittarille väärän lukeman. Mistähän saisi alkuperäisen ?
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Digitaali mittaristo vaati aina alkuperäiset osat. Tarvike antureissa ei osu arvot analogiseenkaan.
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

Saakohan jostain alkuperäisiä osia ?Otin tuonkin paikallisesta Ford (new holland) liikkeestä.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Mitä jos lisäisit anturin johtoon sopivan kokoisen sarjavastuksen. Sen voisi mitoittaa säätövastuksella traktorin ollessa kuuma siten, että näyttö tulee kohdilleen. Kun oikea arvo on saavutettu, voi vastuksen mitata ja vaihtaa tilalle samanarvoisen kiinteän vastuksen.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

Miten tuollainen rakennetaan ? Voiko tuohon hyödyntää yleismittaria tms. rakentamiseen? En ole oikein sähköpuolen asioissa vahvimillani.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Justus kirjoitti:Miten tuollainen rakennetaan ? Voiko tuohon hyödyntää yleismittaria tms. rakentamiseen? En ole oikein sähköpuolen asioissa vahvimillani.
Helppoa kuin heinänteko!
Katkaiset lämpöanturille menevän johdon sopivasta kohtaa ja laitat johdon väliin vaikkapa 47ohmin lankapotentiometrin (= säätövastus). Sitä säätämällä asetat traktorin lämpömittariin oikean arvon, kun kone on lämmin. Seuraavaksi mittaat vastusmittarilla (yleismittarin ohmi-alue) vastuksen arvon ja vaihdat suunnilleen samanarvoisen kiinteän vastuksen tilalle. Siinä se. Vastus pitää tietenkin olla muutaman watin tehoinen ja se pitää kiinnittää siten, ettei tärinä katkaise johtoa.

Jos sopivaa potentiometriä ei löydy helposti, voi tietenkin kokeilla hakuammuntana muutamalla eriarvoisella kiinteällä vastuksella. Esimerkiksi 4,7-22-47 ohmin vastuksilla saat jo aika monta variaatiota, kytkemällä niitä sarjaan, taikka rinnan. Vastukset ovat halpoja, eli parilla eurolla saa jo tuon setin.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Vaivattomin ratkaisu on mennä sinne varaotiskille ja pyytää alkuperäinen osa vaikka runkonumeron perusteella.
Siinä alkuperäisessä anturissa jopa tiivisteliima kierteessä valmiina ja on sopiva.

omassa mk3 8210 oli sama vika ja alkuperäisellä osalla korjattu 5min.
ET tarvitse mitään muuta.

Ainakin E-P koneesta ja tarvikkeesta saa alkuperäisen jos teillä päin ei haluta myydä.
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

Mittari toimii ja näyttää oikeat lukemat. Eli paikallisesta ford-liikkeestä löytyi se alkuperäinenkin vaihtoehto. En tiedä miksi alkuu antoivat tuon tarvikkeen. Vaihtokin on helppoa kun näköjään tekee kerralla enemmän purkua. Kiitokset tiedoista.
Olisi jostakin kiva tietää mitä kaikkea tuossa mittarissa on alkuperäisesti toiminut tai näkynyt. Omasta ei ihan varmuutta. Nyt toimii öljynpaine, lämpötila, polttoaine. Nopeuden näyttö ei toimi - varmaankin tuokin joku anturivika tms. lieneekö tuosta kokemusta ?
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

Mittari toimii ja näyttää oikeat lukemat. Eli paikallisesta ford-liikkeestä löytyi se alkuperäinenkin vaihtoehto. En tiedä miksi alkuu antoivat tuon tarvikkeen. Vaihtokin on helppoa kun näköjään tekee kerralla enemmän purkua. Kiitokset tiedoista.
Olisi jostakin kiva tietää mitä kaikkea tuossa mittarissa on alkuperäisesti toiminut tai näkynyt. Omasta ei ihan varmuutta. Nyt toimii öljynpaine, lämpötila, polttoaine. Nopeuden näyttö ei toimi - varmaankin tuokin joku anturivika tms. lieneekö tuosta kokemusta ?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: arsa, Google [Bot], Jones2 ja 44 vierailijaa