Maurin klapi ja prikettikone

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Vastaa Viestiin
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: 15.06.2008, 12:15
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Maurin klapi ja prikettikone

Viesti Kirjoittaja Maukka70 » 22.10.2013, 07:58

Onko tullut vastaan tollaista klapikonetta?
http://www.farmiforest.fi/en/index.php? ... e&tuote=87
Mielenkiintoinen malli.
Mitä mieltä olette mallista?
Vähän haiskahtaa sille jotta ei myydä Suomessa.
Kun vaihtaa kielen Suomeksi niin klapikoneet häviää ruokalistasta.


Mauri
Viimeksi muokannut Maukka70, 25.07.2014, 15:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Paskalla on tekijänsä.

Avatar
valmet_500
Viestit: 6061
Liittynyt: 11.01.2006, 12:58
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet_500 » 22.10.2013, 08:11

Näkkyy varmivorest vievän pilkemaster evoa omalla nimellään kaukomaille.

Aika hidas laitos, tolkun kirves - msahamies tekee nopeammin mitä 30 evo ja pienemmillä pääomakustannuksilla. No ei toki tarvitse hikeä pyyhkiä ihan samalla tavalla.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Hege
Viestit: 559
Liittynyt: 14.06.2010, 15:11
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hege » 22.10.2013, 08:14

http://www.agromaster.fi/images/pdf/evofin.pdf

Nopeita on kirveellä/sahalla pilkkojat sielläpäin jos 30:n EVOn voittaa.

Avatar
valmet_500
Viestit: 6061
Liittynyt: 11.01.2006, 12:58
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet_500 » 22.10.2013, 08:33

Hege kirjoitti:http://www.agromaster.fi/images/pdf/evofin.pdf

Nopeita on kirveellä/sahalla pilkkojat sielläpäin jos 30:n EVOn voittaa.
Kesällä oli isäukolla lainassa tuommoinen, ei kelpaa toista kertaa. Hirveän pitkä sahausaika, hidas ketjunopeus. Niinkuin kaikissa. Ei mene teroittamallakaan niinkuin kunnon saha puuhun.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Jiitek
Viestit: 3862
Liittynyt: 19.12.2005, 17:14
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek » 22.10.2013, 09:14

valmet_500 kirjoitti: Hirveän pitkä sahausaika, hidas ketjunopeus. Niinkuin kaikissa. Ei mene teroittamallakaan niinkuin kunnon saha puuhun.
En taida nyt olla varma minkälaisia sahoja teilläpäin käytetään mutta kyllä ainakin se EVO 30 mikä meillä oli käytössä voitti kaikki tämän kylän sahat katkaisunopeudessa 6-0.
Halkaisuvoimassa olisi ollut toivomisen varaa ja nykykoneisiin on halkaisusylinteriä kasvatettukin tai ainakin sen saa lisävarusteena.

Hege
Viestit: 559
Liittynyt: 14.06.2010, 15:11
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hege » 22.10.2013, 09:28

Jiitek kirjoitti:
valmet_500 kirjoitti: Hirveän pitkä sahausaika, hidas ketjunopeus. Niinkuin kaikissa. Ei mene teroittamallakaan niinkuin kunnon saha puuhun.
En taida nyt olla varma minkälaisia sahoja teilläpäin käytetään mutta kyllä ainakin se EVO 30 mikä meillä oli käytössä voitti kaikki tämän kylän sahat katkaisunopeudessa 6-0.
Halkaisuvoimassa olisi ollut toivomisen varaa ja nykykoneisiin on halkaisusylinteriä kasvatettukin tai ainakin sen saa lisävarusteena.
Jep. Nopsaan tuolla puu poikki menee. Me ei otettu sitä 5,6t sylinteriä kun se hidastaa halkaisua jonkin verran, 3,5t sylkky on tähän mennessä riittänyt kaikkeen mitä on tehty, tosin polttopuita ei meillä tehdä vänkyröistä ja oksaisista.

Darksmoke
Viestit: 257
Liittynyt: 15.03.2006, 16:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Darksmoke » 22.10.2013, 09:52

Pilkemasterissa muuta vikaa, mutta ei kevyttä pöytää puille, vain puun nostaja ammattikäyttöönkin? Haluan nähdä sen enemmän klapeja tekevän, joka kyykkää joka puun kohdalla. Tieto löytyi siis tuolta esitteen alareunasta suositukset.

Selvää parannusta tähän. Koneen sielunelämästä en muuten tiedä.
Ei ole fordin foittanutta ja falmettia fisasempaa

olliki
Viestit: 8421
Liittynyt: 08.11.2007, 19:26
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki » 22.10.2013, 11:25

Huomioni kiinnittyi halkaisuteräasetelmaan, jossa puu menee kerralla useampaan osaan. Miksi siinä kaikkien terien pitää olla samassa tasossa, jolloin voimaa tarvitaan aivan älyttömästi, jos on vähänkin oksaisempaa isoa puuta. Kokemukseni mukaan 8t. ei riitä. Kun halkaisuterät olisi porrastettu siten, että puu halkeaa vaiheittain, rasitus on merkittävästi pienempi. Mitä haittaa olisi, jos yksi pilkottu pätkä jäisi teräasetelmaan, kun seuraava sen kuitenkin työntäisi edellään hihnalle. Näin tapahtuu omassa tekeleessä.

Sen sijaan puun syöttäminen halkaisuslinterin avulla, on aivan loistava idea, jonka käyttöönottoa voisi omassakin viritelmässä tutkia.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96

Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: 15.06.2008, 12:15
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 » 22.10.2013, 17:35

Juuri tota puun syöttö systeemiä ihailin.
Voisi kans käyttää ideaa omassa härvelissäni.
Apupöytä on kanssa tulossa koneeseen.
Eikös toi katkaisunopeus ole aika paljon kiinni hydraulipumpun tuotosta?
Ketjun pyörittäjälle lisää öljynvirtausta niin eiköhän ala puut katkeen.
Jos on tylsä terä niin ei polttomoottoriversiokaan mihinkään uppoa.
Missä myydään automaattisia nopeutusventtiilejä?
Paskalla on tekijänsä.

ch
Viestit: 1110
Liittynyt: 19.12.2005, 21:54
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ch » 22.10.2013, 18:12

Onko muuten kokemusta noista halkaisuteristä, kun tuolla esitteessä lukee karkaistu terä, että ovatko lapikoneissa kautta linjan ja merkkien halkaisuterät karkaistuja? Nimittäin mietin tuossa juuri 6 osaan halkovan lisäterän tekoa itse tavallisesta rautakauppalatasta. Itse tehtyjä on varmaan jonkusta verran ja tuskin ovat karkaisua nähneet.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin

OIU
Viestit: 2250
Liittynyt: 05.12.2006, 23:34
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU » 22.10.2013, 18:13

Kyllä on terässä nopeutta ja voimaa niin, että ketju väärinpäinkin voittaa tavallisen moottorisahan.

En tiedä mitä ovat itärajan miehet kämmäilleet tai koneessa ollut vikana, normaalia ei missään nimessä ole ihmetellä pilkemasterin teräketjun hitautta.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten

velimatti
Viestit: 1085
Liittynyt: 10.06.2007, 16:46
Viesti:

Viesti Kirjoittaja velimatti » 22.10.2013, 18:56

OIU kirjoitti:Kyllä on terässä nopeutta ja voimaa niin, että ketju väärinpäinkin voittaa tavallisen moottorisahan.
Alkaa teräketjun nopeudet kasvamaan siihen malliin, että vois jo jonkinlaisen vedonkin lyödä... :lol:

jussi71
Viestit: 1732
Liittynyt: 04.11.2009, 18:04
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 » 22.10.2013, 19:22

Minkähänlaisista ketjunopeuksista noissa puhutaan? Jos moottorisahoissa luokkaa 20 m/sek ja motoissa 40 m/sek ???? Niin osuuko johonkin noiden väliin?

Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: 15.06.2008, 12:15
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Teräketjunopeuden laskeminen?

Viesti Kirjoittaja Maukka70 » 22.10.2013, 19:24

Osaako kukaan laskea ketjunopeuden annetujen speksien mukaan?
Taikka jos on laskentakaava niin voin itse yrittää.
Tarkoitus olisi rakentaa moton ketjulle,laipalle ja vetopyörälle.
Paskalla on tekijänsä.

jussi71
Viestit: 1732
Liittynyt: 04.11.2009, 18:04
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Teräketjunopeuden laskeminen?

Viesti Kirjoittaja jussi71 » 22.10.2013, 19:30

Maukka70 kirjoitti:Osaako kukaan laskea ketjunopeuden annetujen speksien mukaan?
Taikka jos on laskentakaava niin voin itse yrittää.
Tarkoitus olisi rakentaa moton ketjulle,laipalle ja vetopyörälle.
Samat on suunnitelmat,olen sitä ketjunopeutta laskeskellut ketjujaon ja vetopyörän hammasluvun mukaan.

Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: 15.06.2008, 12:15
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Re: Teräketjunopeuden laskeminen?

Viesti Kirjoittaja Maukka70 » 22.10.2013, 20:10

jussi71 kirjoitti:
Maukka70 kirjoitti:Osaako kukaan laskea ketjunopeuden annetujen speksien mukaan?
Taikka jos on laskentakaava niin voin itse yrittää.
Tarkoitus olisi rakentaa moton ketjulle,laipalle ja vetopyörälle.
Samat on suunnitelmat,olen sitä ketjunopeutta laskeskellut ketjujaon ja vetopyörän hammasluvun mukaan.
Millasia laskutuloksia olet saanut?
Millasilla spekseillä?
Paskalla on tekijänsä.

Tg
Viestit: 111
Liittynyt: 15.09.2010, 11:16
Viesti:

Klapikone Mastersplit WP 36

Viesti Kirjoittaja Tg » 22.10.2013, 20:15

Pumpputuotto + hyd.moottorispexit niin päästään kierroslukuun ja sitten ketjunopeus määrittyy vetopyörän kehäpituudesta. Esim jos vetopyörän halkaisia on 80 mm niin kehäpituus on 3,14 x 80mm, mitattuna jakohalkaisian kohdalla

jussi71
Viestit: 1732
Liittynyt: 04.11.2009, 18:04
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 » 22.10.2013, 20:56

En nyt muista tarkkaan,minkälaisia laskutuloksia tuli,mutta muistaakseni isommillakin moton vetorattailla pitäis saada yli kymppitonnin kierrokset rattaalle.Ne mun laskut on tietty saattanut olla reilustikkin pielessä :lol: :lol: :lol: Mutta ainakin kai jonkinlainen välitys pitää moottorin ja rattaan väliin tehdä,kun hammaspyörämoottorit ei taida noin korkeita kierroksia kestää? Kertokaa viisaammat,onko mun laskut yhtään alueella? Voisin kuvitella,että aika lähellä ollaan,koska moottorisahat kiertää sen 14000,ja moton ketju harvemmalla jaolla,joten liikkuu lujempaa samoilla kierroksilla+ratas isompi niin pitäis mennä ketjun kovempaa kuin moottorisahassa.Saakohan tästäkään kukaan mitään selvää.....

Tg
Viestit: 111
Liittynyt: 15.09.2010, 11:16
Viesti:

Klapikone Mastersplit WP 36

Viesti Kirjoittaja Tg » 22.10.2013, 22:53

Ei sillä jaolla ole merkitystä, vetopyörän kehäpituus eli ympäryysmitta määrittää ketjunopeuden esim jos moottori kiertää 5000 rpm ja vetopyörän
ympäryysmitta on 300 mm niin meille jää ketjunnopeudeksi 5000 x 0,3m =
1500 m / min = 25 m / sek. PS : Husqvarnan sivuilla kerrottiin moottorisahalle 16 m / sek

jussi71
Viestit: 1732
Liittynyt: 04.11.2009, 18:04
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 » 22.10.2013, 23:02

Liikkuuhan se ketju tasan sen matkan kierroksella,mitä on ketjujako kertaa hammasluku

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fergyfan, Intikka844, jarska, Jra, sliksi_ ja 29 vierailijaa