Escort käyntihäiriö apuja tarvitaan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
vm62
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 8:46 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Escort käyntihäiriö apuja tarvitaan

Viesti Kirjoittaja vm62 »

Tervehdys kahlannu eri foorumeita mut ei toistaseksi ratkaisua

eli Ford Escort 1,6 vm 94 ja CTEC nelipisteruisku aloitti armottoman nykimisen ja lopulta ei käymään ollenkaan.

Netin tutkintaa ja epäilys ilmamassamittariin. Kun mittarin pistokkeen ottaa irti auto käy kohtuullisesti, käynnistyy hyvin tosin pensaa menee.
Uuden mittarin hankinta (188 € ! ) eli auton arvo kaksinkertastu mutta käyntiin ei vaikutusta. Auto sammuu kierroksiltakin kun piuhan kiinnittää lämpimänä tai kylmänä.
Pistokkeen johdotus kuorittu auki ja ehjä ainakin seuraavaan johtonippuun asti.
Joutokäynti eli lisäilmaventtiilin puhdistus ei vaikutusta , lambda anturin puhdistus liinalla ei vaikutusta.

Uudet tulpat ja ilmanpuhdistin.

Kun ottaa muovisen haitariputken ilmamassamittarin ja kaasuläppäkotelon väliltä auto käy ja ottaa kierroksia vaikka ilmamassamittarin pistoke on KIINNI. Tämä on minusta kumma juttu.

Pakkaset tulee kohta kylmä rassata ...
jarppe84
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2012 5:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarppe84 »

vaihdappas lamdaa uuteen. jos lamda singnaali poikkee linjastaan niin ei osaa säätää kohilleen.
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

jarppe84 kirjoitti:vaihdappas lamdaa uuteen. jos lamda singnaali poikkee linjastaan niin ei osaa säätää kohilleen.
Eihän lambda kylmänä mitään vaikuta? Alkaa antamaan jännitettäkin vasta lämmettyään.

Onko vikakoodit luettu?
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
vm62
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 8:46 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vm62 »

OIU kirjoitti:
jarppe84 kirjoitti:vaihdappas lamdaa uuteen. jos lamda singnaali poikkee linjastaan niin ei osaa säätää kohilleen.
Eihän lambda kylmänä mitään vaikuta? Alkaa antamaan jännitettäkin vasta lämmettyään.

Onko vikakoodit luettu?
Ei ole vielä, auto käytöstäpoistossa. Autossa ei ole OBD pistoketta.
jarppe84
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2012 5:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarppe84 »

muistelisin tapauksen jossa singnaali heitti heti toiseen ääripäähän eli kyllä vikatilanteessa voi vaikuttaa heti käynnistyttyä.riippuu varmasti lamda anturin mallista.
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

vm62 kirjoitti: Autossa ei ole OBD pistoketta.
Aikana ennen standardeja oli kullakin merkillä omat tapansa ruiskumoottorin vikakoodien ulostamiseen.

Google kertoo äkkiä, että joku 3-napainen töpseli olisi pelkääjänpuolen iskaritornin liepeillä. Ko. töpselin liittimiin asennetaan ledistä ja vastuksesta itse väsätty lukija, jonka välähdyksiä laskemalla tulkitaan koodin numero, jonka merkitys sitten mennään netistä katsomaan.

Lambdaa en siltikään epäilisi, en tosin fordista tiedä mutta yleensä ecu ei sitä kylmänä edes lue.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
jarppe84
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2012 5:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarppe84 »

voit vaikka koittaa sitä lamdan pistoketta ottaa irti ja koittaa maadoittaa singnaali johtoa tai laittaa sormiparistolla 1,5v jännitteen. eli maadoittamalla johdon pitäisi ecun ruveta rikastamaan seosta ja patterilla toisinpäin.
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

Lambdan normaalisti antama korkein jännite on joku 0,9V joten en tuohonkaan lähtisi
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Luultavasti se vika on lämpötilatunnistimen virtapiirissä (tunnistin, johdot), mutta sen olisi jo selvittänyt pakokaasutestillä ja lambdajännitteen tarkastuksella. Ei olis maksanut korjaamolla montaa kymppiä.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
vm62
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 8:46 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vm62 »

cardaani kirjoitti:Luultavasti se vika on lämpötilatunnistimen virtapiirissä (tunnistin, johdot), mutta sen olisi jo selvittänyt pakokaasutestillä ja lambdajännitteen tarkastuksella. Ei olis maksanut korjaamolla montaa kymppiä.
auto on katsastettu viikko sitten ja pakokaasut ok katsuri ei antanut raporttia et ois voinu ottaa arvoja. katsastukseen jälkeen kaupan pihalla sammui ja pois pääsi vain irrottamal massamittarin piuhan.

tarkoitatko lämpötilamittarilla termostaattikotelon päällä olevaa anturia johdotus ja kytkentä tarkastettu mut miten tarkstaa toiminta.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

En nyt yhtään muista, et minkätyyppinen tuo Escortin suihkutusjärjestelmä on. Siinä on kuitenkin melkein satavarmasti polttoaineensuihkutukselle ja lämpömittarille omat anturinsa. Se lämpömittarin anturi on yleensä yksinapainen (joskus kaksi). Polttoaineen suihkutuksen lämpötilatunnistin on pääosin kaksinapainen. Jos yleismittari pysyy käsissä, niin vastuksen resistanssi on kylmällä, 0 celsiusastetta 4000 ohmia ja lämpimällä 80 celsiusastetta 200 ohmia. Suuruusluokat yleensä nämä. Käytännössä tarkoittaa myös sitä, että jos johto on irti, poikki, tai liitos hapettunut, niin käy hyvin rikkaalla seoksella.

Fordissa menee yleensä vielä yksi isompi anturi sylinterikannen vesitilaan ja se on flektin kytkin. Muistini mukaan se löytyy syliterikannen vaihteistonpuoleisesta päädystä ja sitä ei kannata sekoittaa näihin juttuihin.

Logiikkani tässä on nyt se, että sieltä tulee ohjainlaitteelle väärää tietoa, eli joku anturisuure heittää. Kun irroitat ilmamassamittarin johdon, niin moottori menee hätäkäytölle, jolloin kaikki arvot ovat ns. keskimääräisiä. Siksi toimii paremmin. Samoin se haitariputken irroitus auttaa, koska ilmamassamittarin läpi ei virtaa mitään ja ohjainlaite ei sen perusteella rikasta seosta lisää.

Edit: pistäppä googleen hakusanaksi "6193368". Pitäis olla se lämpötilatunnistin ja sen sijainti on termostaattikotelon alaosassa, letkun yhteen alapuolella.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
vm62
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 8:46 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vm62 »

[quote="cardaani"]En nyt yhtään muista, et minkätyyppinen tuo Escortin suihkutusjärjestelmä on. Siinä on kuitenkin melkein satavarmasti polttoaineensuihkutukselle ja lämpömittarille omat anturinsa. Se lämpömittarin anturi on yleensä yksinapainen (joskus kaksi). Polttoaineen suihkutuksen lämpötilatunnistin on pääosin kaksinapainen. Jos yleismittari pysyy käsissä, niin vastuksen resistanssi on kylmällä, 0 celsiusastetta 4000 ohmia ja lämpimällä 80 celsiusastetta 200 ohmia. Suuruusluokat yleensä nämä. Käytännössä tarkoittaa myös sitä, että jos johto on irti, poikki, tai liitos hapettunut, niin käy hyvin rikkaalla seoksella.

mittari pysyy huonosti käsissä mut tähän ikään jo aika opetella

eli mitattu

termarikotelon YLÄPUOLELLA oleva ECU kaksinapainen lämpöanturi antoi arvoja kun mittari oli ohmi asennossa 20
moottori kylmänä arvo isompi , yli 10
auton käydessä arvot pieneni kahdeksaan ja kuuteen

piuhan irtioleva pää antaa virrat päällä volttiasennossa 4,5 ja virrat pois päältä nolla eli johdot ei poikki

6193368 on termarikotelon alla oleva mittarin lämpöanturi
v-mäisessä paikkaa...en mitannu vielä sitä
Herra65
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 8:50 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Herra65 »

Se termarikotelon alapuolella oleva lämpöanturi on vain mittarille, ei vaikuta moottorinohjaukseen.

Imuilman lämmölle on vielä oma anturi, uudemmassa mallissa (mk6) se on imuilmaputkessa, ja vanhemmassa (mk5b) anturi on imusarjassa. Anturin vastus lienee samaa luokkaa kuin tuossa vedenlämpöanturissa.

Sitten kampiakselin asennolle (pakosarjan alla viistosti oikealle) ja nokalle (kannen oikeassa nurkassa tulipellin puolella) on omat asentosensorit. Ilmeisesti ovat keloja (2 napaa) joten ohmimittarilla pitäs näyttää pientä vastusta.
Missäpäin auto majailee, vois löytyä kokeiluosia...
vm62
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 8:46 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vm62 »

Herra65 kirjoitti:Se termarikotelon alapuolella oleva lämpöanturi on vain mittarille, ei vaikuta moottorinohjaukseen.

Imuilman lämmölle on vielä oma anturi, uudemmassa mallissa (mk6) se on imuilmaputkessa, ja vanhemmassa (mk5b) anturi on imusarjassa. Anturin vastus lienee samaa luokkaa kuin tuossa vedenlämpöanturissa.

Sitten kampiakselin asennolle (pakosarjan alla viistosti oikealle) ja nokalle (kannen oikeassa nurkassa tulipellin puolella) on omat asentosensorit. Ilmeisesti ovat keloja (2 napaa) joten ohmimittarilla pitäs näyttää pientä vastusta.
Missäpäin auto majailee, vois löytyä kokeiluosia...
Ostin vielä moottorin lämpötunnistimen eli termarikotelon päällä oleva anturi. Haitariputki vaikutti hempulilta kiinnitykseltä imusarjaan niin vedin kiinni liimatiivistemassalla.
Sit suihkutin kuitenkin vielä ilmamassamittariin puhdistusainetta vaikka se on uusi.
Auto nyt lämmin ja käy paremmin.? Ehkä jäljillä. Pitäisikö lamda anturin johdon irrottaminen vaikuttaa radikaalisti käyntiin lämpimänä.
Kulkine on keminmaalla.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Katoppa vielä se pyörimisanturin johto siellä startin takana onko terve ja kunnolla kii.
Jokunen vuosi sitten ostin pojalle orionin jossa samat oireet, olivat käyttäneet vaikka minkälaisella autokirurgilla eikä muka vikaa löytynyt vaikka oli kaikenlaiset anturit vaihdettu, ite sitte ajan kans kävin kaikki liittimet läpi, niin startin takaa anturin liitin oli homehtunut pilalle, sen kun korjasin niin pelas hyvin.
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tui »

masankp kirjoitti:Katoppa vielä se pyörimisanturin johto siellä startin takana onko terve ja kunnolla kii.
Jokunen vuosi sitten ostin pojalle orionin jossa samat oireet, olivat käyttäneet vaikka minkälaisella autokirurgilla eikä muka vikaa löytynyt vaikka oli kaikenlaiset anturit vaihdettu, ite sitte ajan kans kävin kaikki liittimet läpi, niin startin takaa anturin liitin oli homehtunut pilalle, sen kun korjasin niin pelas hyvin.
Itellä oli 406 pösössä sama vika, anturi oli jotenkin viallinen. Saivat merkkiliikkeessä vihdoin korjattua.

Oireetkin oli samantapaisia.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
Herra65
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 8:50 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Herra65 »

vm62 kirjoitti: Auto nyt lämmin ja käy paremmin.? Ehkä jäljillä. Pitäisikö lamda anturin johdon irrottaminen vaikuttaa radikaalisti käyntiin lämpimänä.
Ei ainakaan omassa 1.6 zetecissä (vm 00 escort) vaikuttanut lambdan johdon irroitus normilämpöisenä mitään, tyhjäkäynti ei muuttunut ja yhtä laiska oli kun ennenkin ;)

Vois kokeilla pitää akun johtoa irti puolisen tuntia, nollautuu vikakoodit ja palaa oletussäätöihin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa