Suzukin varoitusvalo palaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Suzukin varoitusvalo palaa

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Reissussahan se usein tapahtuu. Tänään alkoi Suzuki Grand Vitaran, vm 2004, bensanelikko, varoitusvalo "Moottoritoimintojen vikamerkkivalo" palaa. Mitä voisi tarkistaa melkein tien päällä? Ajattelin sitten tehdä paremman yrityksen kotona. Tekeekö mitään, jos ajan 400 km? Moottori tuntuu toimivan ihan normaalisti.
Ih2504
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 8:30 pm
Paikkakunta: Etelä-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ih2504 »

Katsot konehuoneesta että kaikki helposti esillä olevat liittimet ja letkut ovat kiinni eikä mitään vuoda alle. Jos auto toimii normaalisti niin voit ajaa huoletta tuon matkan. Toki kun kotio pääset niin mieluiten mahdollisimman pian sitten testeriin kiinni jotta selviää valon palamisen syy.
Zetor 5511
Leyland 384 kaivuri
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Jos ketä kiinnostaa niin tilanne on nyt tämä. Kotona tarkistin piuhoja, puhalsin ilmanputsarista enimmät pölyt ja irroitin akun miinuspiuhan "vähintään 90 sekunniksi" eli se oli irrallaan muutaman minuutin. Vaihdoin lisäkdi öljyt mottoriin kun se aika oli lähellä.
Kun sitten starttasin köhi moottori aluksi huonosti käyntiin, mutta varoitusvalo sammui heti. Ja tuntuu pysyvän sammuksisa, mutta tyhjäkäynnin kierrokset ovat laskeneet 500 tienoille. Olen vasta koeajanut pienen lenkin ja toiveessa on että jos vaikka kierrokset palautuisivat sinne 750 paikkeille kilometrien myötä. Muuten täytyy alkaa tutkia 1500 sivuista englanninkielistä korjaamokirjaa vaikka verenpaine siitä nousee. Muutoin tuntuu veto hyvältä. Mitä mieltä masinistit? Onko suunta oikea vai päin kallista remonttia?
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Jos ketä kiinnostaa niin tilanne on nyt tämä. Kotona tarkistin piuhoja, puhalsin ilmanputsarista enimmät pölyt ja irroitin akun miinuspiuhan "vähintään 90 sekunniksi" eli se oli irrallaan muutaman minuutin. Vaihdoin lisäkdi öljyt mottoriin kun se aika oli lähellä.
Kun sitten starttasin köhi moottori aluksi huonosti käyntiin, mutta varoitusvalo sammui heti. Ja tuntuu pysyvän sammuksisa, mutta tyhjäkäynnin kierrokset ovat laskeneet 500 tienoille. Olen vasta koeajanut pienen lenkin ja toiveessa on että jos vaikka kierrokset palautuisivat sinne 750 paikkeille kilometrien myötä. Muuten täytyy alkaa tutkia 1500 sivuista englanninkielistä korjaamokirjaa vaikka verenpaine siitä nousee. Muutoin tuntuu veto hyvältä. Mitä mieltä masinistit? Onko suunta oikea vai päin kallista remonttia?
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

Sikäli, kun tuossa on pistoke, käy ostamassa vikakoodinlukija valmiiksi. Se on nyt nollaantunut ja pompsahtaa pian takaisin...
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

Venemies kirjoitti:Jos ketä kiinnostaa niin tilanne on nyt tämä. Kotona tarkistin piuhoja, puhalsin ilmanputsarista enimmät pölyt ja irroitin akun miinuspiuhan "vähintään 90 sekunniksi" eli se oli irrallaan muutaman minuutin. Vaihdoin lisäkdi öljyt mottoriin kun se aika oli lähellä.
Kun sitten starttasin köhi moottori aluksi huonosti käyntiin, mutta varoitusvalo sammui heti. Ja tuntuu pysyvän sammuksisa, mutta tyhjäkäynnin kierrokset ovat laskeneet 500 tienoille. Olen vasta koeajanut pienen lenkin ja toiveessa on että jos vaikka kierrokset palautuisivat sinne 750 paikkeille kilometrien myötä. Muuten täytyy alkaa tutkia 1500 sivuista englanninkielistä korjaamokirjaa vaikka verenpaine siitä nousee. Muutoin tuntuu veto hyvältä. Mitä mieltä masinistit? Onko suunta oikea vai päin kallista remonttia?
Jep jep, kallista tulee, voi voi
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Induktanssi kirjoitti:Sikäli, kun tuossa on pistoke, käy ostamassa vikakoodinlukija valmiiksi. Se on nyt nollaantunut ja pompsahtaa pian takaisin...

Joo, niin oli tarkoitus.
Ih2504
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 8:30 pm
Paikkakunta: Etelä-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ih2504 »

Ohjainlaite nollautui tuolla akunkengän irroituksella menettäen sopeutusarvot ja tippui siis perusarvoilleen. Tyhjäkäynti palautaa normaaliksi varsin todennäköisesti kun autolla ajetaan vähän enemmän vaihtelevaa ajoa. Kirjoittelit että valo syttyi reissussa ollessa joten oletan että ajoitte autolla pidemmän matkan nyt joten vikakoodina varsin todennäköisesti laiha seos ykköslohkolta eli ensimmäiseltä lambda-anturilta. Tuo ei sitten tarkoita että lambda olisi rikki, syitä useita mutta tekemäsi huoltotoimet jo hyvä pohjatyö. Jos/kun valo syttyy uudestaan niin käytät auton testerissä vikakoodien luvussa samoin tein niin selviää vikakoodi ja suunta mistä lähteä syytä etsimään.
Zetor 5511
Leyland 384 kaivuri
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Kiitos tähänastisista neuvoista! Nyt tilanne on aivan teidän oletustenne mukainen. Valo syttyi taas eilen aamulla kun lähdin pieneen reissuun. Sammui sitten yllättäen seuraavan 20 kilometrin pätkän ajaksi. Syttyi taas illalla ja paloi senkertaisten viiden peninkuorman ajan.
Koodien luku on seuraavaksi ohjelmassa. Katsoin luettelosta että Biltemalla on kolme erilaista lukijaa jotka ovat yhteensopivia EOBD/EOBDII ja CAN diagnoosisysteemien kanssa. Minulla on netistä ostettuna Suzukin korjaamokäsikirja, jossa tuntuvat selittävän hommat perusteellisesti, mutta en silti saanut selvää onko Suzuki Grand Vitara 2004 J20 koneella yhteensopiva EOBD tai EOBDII kanssa. Tietoa otetaan kiitollisuudella vastaa ja vihjeitä siitä miten asian selvittäisi.
Toivoo nimimerkki Epätietoinen mutta ei vielä epätoivoinen
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Vastaan tässä itselleni sen verran että ymmärsin vasta alkaa googlailla tietoa ja näyttäisi että tämä OBDII hyvinkin toimisi Vitarassa. Jos ei täsmää niin oikaisusta olen kiitollinen.
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

Volvossa ja rellun romussa luki liittimen paalla OBDII. Kurkkaas omaa piruuttas.
Eikos EOBD=OBD2? Ja CAN on vain kommunikaatioprotokolla? Vaiko eiko?
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Kyllä mie yritin sitä töpseliä killistellä oikein peilin kanssa, mutta en löytänyt mitään merkintää. Ja kysymyksesi menevät valitettavasti minulla pikkuisen yli hilseen. Mutta kai joku voi vahvistaa?
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

väsyneen lambdan takia tuo valo syttyy pintakaasulla ajellessa ja kunnolla kiihdyttäessä saattaa lambdan jännite nousta taas juuri normaalin rajoihin, jolloin ecu sammuttaa häiriövalon syttyäkseen taas hetken hissuttelun jälkeen uudestaan.

Toki koodien luku ennen mitään korjauksia.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Olen kyllä hissuttelija pahimmasta päästä niin että ylläoleva diagnoosi tuntuu osuvalta. Häätyisikö yrittää lisää painoa kaasujalkaan?
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

Ei se lambda kaasua painamalla korjaannu, jännite vaan saattaa rikkaammasta seoksesta johtuen hetken olla normaalilla alueella (yli 0,7v) jolloin ecu sammuttaa häiriövalon.

Lambda ei hajoa kertalaakista, vaan väsyy vähitellen. Kun lambdan jännite on keskimäärin jo niin alhainen, että ecu tulkitsee siinä olevan vikaa, syttyy häiriövalo ensimmäiseksi juuri hissutteluajossa.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Suzukin varoitusvalo vaan jaksaa palaa, mutta sen verran olen päässyt etiäppäin että hain Biltemasta koodinlukijan (15-1362) joka löytää koodin P0135. Korjaamokirja antaa koodille seuraavan tulkinnan: HO2S heater circuit malfunction (Sensor-1). Terminal voltage i lover than specification at heater off or it is higher at heater on.
Mitäpä tuohon tekisi? Voisi selvitä kirjasta mutta englannin lukeminen nostaa aina verenpainetta niin ajattelin jotta löytyisikö oikotie masinistien avulla.
sportswgn

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Vaihda lambda-anturi uuteen. Siitä on todennäköisesti lämmityspiiri rikki ja kun lambda ei rupea toimimaan ECU:n mielestä tarpeeksi nopeasti niin sytyttää vikavalon ja antaa vikakoodin.

http://www.datsc.com/tabid/122/OBD-Erro ... fault.aspx
JariS
Viestit: 880
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JariS »

sportswgn kirjoitti:Vaihda lambda-anturi uuteen.

http://www.datsc.com/tabid/122/OBD-Erro ... fault.aspx
Siis vaihda nimenomaan ensimmäinen(sensor 1) anturi joka on ennen katalysaattoria, katalysaattorin jälkeen on toinen lambda(sensor 2), joka tarkastelee katalysaattorin toimintaa.
Ferguson TED -52
Ursus 385 -76
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Pitää vaihtaa. Kiitos kummallekin neuvojalle!
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Noita lambdahärpättimiä tuntuisi löytyvän moneen lähtöön. Halvimmat eBayn vehkeet muutaman tupakkiaskin hinnalla (+rahti). Hovihankkijallani Biltemalla on moneen vehkeeseen sopivia sondeja, myös Grand Vitaraan, näyttäisi. Sitten olisi myös titaaninen murikka joka kai olisi omiaan ensimmäiseksi tunnistimeksi.
Onko kokemuksia Bilteman laadusta tällä alueella? Miten tuon titaanisen kanssa joka toimisi 1-5 V "laajakaistalla"?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 30 vierailijaa