Maamoottoriprojektit
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
Maamoottoriprojektit
Tuossa pari viikkoa sitten tuli hankittua Olympian maamoottori eräästä realisointitapahtumasta. Ei mikään helpoin projekti, kun todennäköisesti ainakin vuosikymmenen on ulkosalla ollut, muttei hintakaan hirveä ollut.
Ja niinhän se näissä harrastepiireissä on, että kun yhden värkin hommaa, sitten niitä alkaakin kerääntyä nurkkiin. Seuraavana päivänä nimittäin haimme Wiken Olympian kaveriksi.
Napsin vähän kuvia laitteista ja latailin ne Dropboxiin:
https://www.dropbox.com/sh/ie1phjpcyvl9w9i/epnrokra4c
Olympiasta purettiin sylinteriä veke, mäntä oli _pikkasen_ juuttunut kiinni . Noh, lähti se sitten prässillä vielä hellävaraisesti pois. Mäntä on vielä löpöpytyssä, jotta renkaatkin irtoaisivat.
Tässä vaiheessa siis kaikki tieto näistä masiinoista kiinnostaa, sekä varaosia tietenkin tarvitaan. Tällähetkellä en juuri muuta tiedä, kuin molemmista merkin, tehoalue (10-11) ja sarjanumero Wikestä (kuvissa näkyy) ja Olympia taitaa olla 5-6 heppanen. Eli kaikki, jotka näistä tietävät edes jotain, kertokaa ihmeessä.
Ja niinhän se näissä harrastepiireissä on, että kun yhden värkin hommaa, sitten niitä alkaakin kerääntyä nurkkiin. Seuraavana päivänä nimittäin haimme Wiken Olympian kaveriksi.
Napsin vähän kuvia laitteista ja latailin ne Dropboxiin:
https://www.dropbox.com/sh/ie1phjpcyvl9w9i/epnrokra4c
Olympiasta purettiin sylinteriä veke, mäntä oli _pikkasen_ juuttunut kiinni . Noh, lähti se sitten prässillä vielä hellävaraisesti pois. Mäntä on vielä löpöpytyssä, jotta renkaatkin irtoaisivat.
Tässä vaiheessa siis kaikki tieto näistä masiinoista kiinnostaa, sekä varaosia tietenkin tarvitaan. Tällähetkellä en juuri muuta tiedä, kuin molemmista merkin, tehoalue (10-11) ja sarjanumero Wikestä (kuvissa näkyy) ja Olympia taitaa olla 5-6 heppanen. Eli kaikki, jotka näistä tietävät edes jotain, kertokaa ihmeessä.
-
- Viestit: 2252
- Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 717
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 632
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
- Paikkakunta: Keminmaa
- Viesti:
Wikke ainakin näyttää helpolta projektilta, kun siinä ei ole isompia osapuutteita, eikä tuo Olympiakaan vaikuta oikein katastrofaaliselta. Minkä sortin tietoja kaipailet? Wikkejä löytyy entisöity 10-11Hv vm-22 ja 10-12Hv -27 (vanhanmallisella konepedillä ja Wicolla tämäkin) Petimitat saat melko tarkoin tuosta vanhasta ja jos tarvitset tarkennusta, niin mittojakin löytyy.ValmetValtsu kirjoitti:Tuossa pari viikkoa sitten tuli hankittua Olympian maamoottori eräästä realisointitapahtumasta. Ei mikään helpoin projekti, kun todennäköisesti ainakin vuosikymmenen on ulkosalla ollut, muttei hintakaan hirveä ollut.
Ja niinhän se näissä harrastepiireissä on, että kun yhden värkin hommaa, sitten niitä alkaakin kerääntyä nurkkiin. Seuraavana päivänä nimittäin haimme Wiken Olympian kaveriksi.
Napsin vähän kuvia laitteista ja latailin ne Dropboxiin:
https://www.dropbox.com/sh/ie1phjpcyvl9w9i/epnrokra4c
Olympiasta purettiin sylinteriä veke, mäntä oli _pikkasen_ juuttunut kiinni . Noh, lähti se sitten prässillä vielä hellävaraisesti pois. Mäntä on vielä löpöpytyssä, jotta renkaatkin irtoaisivat.
Tässä vaiheessa siis kaikki tieto näistä masiinoista kiinnostaa, sekä varaosia tietenkin tarvitaan. Tällähetkellä en juuri muuta tiedä, kuin molemmista merkin, tehoalue (10-11) ja sarjanumero Wikestä (kuvissa näkyy) ja Olympia taitaa olla 5-6 heppanen. Eli kaikki, jotka näistä tietävät edes jotain, kertokaa ihmeessä.
Prässi on vähän kyseenalainen konsti männän irroitukseen ja umpipäisessä koneessa täysin mitääntekemätön laite, itse käytän hydrauliikkaa apuna, eli kanavat kiinni, sylinteri täyteen öljyä ja vaikka traktorin ulosotosta paine, irroitusvoiman tonnimäärät ovat tällä konstilla jo aika ison prässin kanssa yhteneväisiä ja paineen nousu hellävarainen. Parasta kaikessa on, että männän irrottua sylinterissä oleva paineenalainen öljy voitelee sylinterin, joten kitka pienenee ja mäntä ei leikkaa jälkiä sylinteriin.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
Nojuu Lister, täytyy kattella kun projekti tulee siihen vaiheeseen että magneetto on aiheellinen. RS, ei, isä kokeili juu varovasti prässillä Olympiasta ja lähtihän se (itse en päässyt tuolloin mökille niin en päässyt näkemään, kuinka "hellävaraisilla otteilla" iskä sen teki . Olihan se ensin viikon verran löpössä lionnut. Männänrenkaita viimeksi eilen painelin ja yritin liikutella, yksi lähtisi kohtapuoleen mutta pari vaatii vielä likoamista. Ja toinen venttiili onkin sitten juntassa, vaatis vielä rostoffia, reippaasti.
Nuhvelentin Veli, kyllä katselinkin, että tuo Wikke on aika paljon parempi, mutta uli nyt tuo Olympia otettua työn alle ensin. Jumissahan tuo Wikkekin kyllä on. Sille en ole vielä joutanut enempiä tekemään, paitsi kaatamaan löpöä tulppien rei'istä.
Mutta siis kaikki mahollinen tieto, valmistushistoriasta vaikka niihin petimittoihin kiinnostaa, eli tähän vain tai jos on kuvia jne niin aina kiinnostaa kun laitatte tänne vain!
Nuhvelentin Veli, kyllä katselinkin, että tuo Wikke on aika paljon parempi, mutta uli nyt tuo Olympia otettua työn alle ensin. Jumissahan tuo Wikkekin kyllä on. Sille en ole vielä joutanut enempiä tekemään, paitsi kaatamaan löpöä tulppien rei'istä.
Mutta siis kaikki mahollinen tieto, valmistushistoriasta vaikka niihin petimittoihin kiinnostaa, eli tähän vain tai jos on kuvia jne niin aina kiinnostaa kun laitatte tänne vain!
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 11:16 am
- Viesti:
Maamoottoriprojektit
Kaksi jumittunutta moottereita olen irrottanut hyvällä menestyksellä siten että täytin jäähdytyskanavat piripintaan vedellä (kaadoin vettä sylinterin pällä olevaan reikään) Sitten puhalluslampulla lämmitin ulkokuoren ja veden välityksellä sain sylinterihalkaisian suurenemaan ja mäntä irtosi !
Jos käytössä olisi höyry niin tietysti vielä tehokkaampaa. Onnea irrotukseen!
Jos käytössä olisi höyry niin tietysti vielä tehokkaampaa. Onnea irrotukseen!
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
Re: Maamoottoriprojektit
Jep, tuota tai sitten Nuhvelentin Veljen kikkaa täytyy sitten soveltaa Wikströmmin kanssa, mutta hyvin Olympian mäntä lähti kun on osaavat kädet ja tarvittavat työvälineet .Tg kirjoitti:Kaksi jumittunutta moottereita olen irrottanut hyvällä menestyksellä siten että täytin jäähdytyskanavat piripintaan vedellä (kaadoin vettä sylinterin pällä olevaan reikään) Sitten puhalluslampulla lämmitin ulkokuoren ja veden välityksellä sain sylinterihalkaisian suurenemaan ja mäntä irtosi !
Jos käytössä olisi höyry niin tietysti vielä tehokkaampaa. Onnea irrotukseen!
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
Jep, tuota tai sitten Nuhvelentin Veljen kikkaa täytyy sitten soveltaa Wikströmmin kanssa, mutta hyvin Olympian mäntä lähti kun on osaavat kädet ja tarvittavat työvälineet .Tg kirjoitti:Kaksi jumittunutta moottereita olen irrottanut hyvällä menestyksellä siten että täytin jäähdytyskanavat piripintaan vedellä (kaadoin vettä sylinterin pällä olevaan reikään) Sitten puhalluslampulla lämmitin ulkokuoren ja veden välityksellä sain sylinterihalkaisian suurenemaan ja mäntä irtosi !
Jos käytössä olisi höyry niin tietysti vielä tehokkaampaa. Onnea irrotukseen!
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 1364
- Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:00 pm
- Paikkakunta: Rantasalmi
- Viesti:
Juuh, onhan noita moottoreita tullut joitakin täälläkin harrasteltua.
Pikku olympian osat olen myynyt jo maailmalle ja wiken osia en uskalla enää myydä kun on tulossa uusi umpipää prokkis tontille, saa nähdä mitä siitä puuttuu
Mutta onnea projekteihin, ja varoitan että tämä on vaarallinen harrastus, tähän nimittäin saattaa jäädä pahemman kerran koukkuun
Pikku olympian osat olen myynyt jo maailmalle ja wiken osia en uskalla enää myydä kun on tulossa uusi umpipää prokkis tontille, saa nähdä mitä siitä puuttuu
Mutta onnea projekteihin, ja varoitan että tämä on vaarallinen harrastus, tähän nimittäin saattaa jäädä pahemman kerran koukkuun
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:49 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
RS: en sitä epäilekkään, etteikö löytyisi, lähinnä sitä, että uskaltautuuko kukaan tänne kirjoittelemaan . Ja täytyypi kahtella, Olympiaa yritinkin yhdessä välissä jo täältä hakea.
Olympianisti, ei se mitään, kyllä noita osia nyt kumminkin on tarjolla, kunhan joutaisi vihdoin niitä katsomaan. Ja koukuttava vaikutus alkaa jo ilmetä mm. sivuoireiltaan kun päässä alkaa päksättämään ja paukkumaan kun on katsellut ja kuunnellut videoita Youtubesta ym. . Mutta kyllähän tämä ajatus lähti ennen kaikkea Raudasta&Petroolista kun on jo monena vuonna kuunnellut kyseisiä härveleitä.
Olympiassa ei ole mitääs tyyppikilpiä, mutta voikos sitä mistään musta paikasta tunnistaa?
Olympianisti, ei se mitään, kyllä noita osia nyt kumminkin on tarjolla, kunhan joutaisi vihdoin niitä katsomaan. Ja koukuttava vaikutus alkaa jo ilmetä mm. sivuoireiltaan kun päässä alkaa päksättämään ja paukkumaan kun on katsellut ja kuunnellut videoita Youtubesta ym. . Mutta kyllähän tämä ajatus lähti ennen kaikkea Raudasta&Petroolista kun on jo monena vuonna kuunnellut kyseisiä härveleitä.
Olympiassa ei ole mitääs tyyppikilpiä, mutta voikos sitä mistään musta paikasta tunnistaa?
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
RS: en sitä epäilekkään, etteikö löytyisi, lähinnä sitä, että uskaltautuuko kukaan tänne kirjoittelemaan . Ja täytyypi kahtella, Olympiaa yritinkin yhdessä välissä jo täältä hakea.
Olympianisti, ei se mitään, kyllä noita osia nyt kumminkin on tarjolla, kunhan joutaisi vihdoin niitä katsomaan. Ja koukuttava vaikutus alkaa jo ilmetä mm. sivuoireiltaan kun päässä alkaa päksättämään ja paukkumaan kun on katsellut ja kuunnellut videoita Youtubesta ym. . Mutta kyllähän tämä ajatus lähti ennen kaikkea Raudasta&Petroolista kun on jo monena vuonna kuunnellut kyseisiä härveleitä.
Olympiassa ei ole mitääs tyyppikilpiä, mutta voikos sitä mistään musta paikasta tunnistaa?
Olympianisti, ei se mitään, kyllä noita osia nyt kumminkin on tarjolla, kunhan joutaisi vihdoin niitä katsomaan. Ja koukuttava vaikutus alkaa jo ilmetä mm. sivuoireiltaan kun päässä alkaa päksättämään ja paukkumaan kun on katsellut ja kuunnellut videoita Youtubesta ym. . Mutta kyllähän tämä ajatus lähti ennen kaikkea Raudasta&Petroolista kun on jo monena vuonna kuunnellut kyseisiä härveleitä.
Olympiassa ei ole mitääs tyyppikilpiä, mutta voikos sitä mistään musta paikasta tunnistaa?
-
- Viestit: 632
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
- Paikkakunta: Keminmaa
- Viesti:
Olympianistia komppaan tuossa, että tähän harrastukseen saattaa todellakin jäädä koukkuun...
Olympiasta pitäisi löytyä sarjanumero myös toisesta vauhtipyörän kiinnitysmutterista stanssattuna (puolta en nyt muista)
Kun katselin nuita kuviasi, niin ainoat puutteet, jotka havaitsin, ovat Olympian lubrikaatti ja Wiken varasytytysjärjestelmän, eli ns. pärräpuolan katkoja, muutenhan nuissa näyttäisi olevan osat mukana. Oliko Wiken työkalulaatikossa mitään ylimääräisen näköistä rekvisiittaa mukana?
Wikessä huomio kiinnittyi outouteen koneen teholukeman, sekä mallin kohdalla. Tuonikäinen ja mallinen on jo ns. uudempaa versiota, joka yleensä on leimattu 10-12Hv.
Omassa 10-11Hv (3015) koneessani on pikkuisen kapeampi kampikammio ja huohotin etupäässä kampikammion kyljessä, kun taas vm-1927 10-12Hv (4762) ja 1928 6-7Hv Wikeissäni on tuo uudempi malli, joka on sijoitettu imuventtiilin nostajan viereen kampikammion päälle.
Olympiasta pitäisi löytyä sarjanumero myös toisesta vauhtipyörän kiinnitysmutterista stanssattuna (puolta en nyt muista)
Kun katselin nuita kuviasi, niin ainoat puutteet, jotka havaitsin, ovat Olympian lubrikaatti ja Wiken varasytytysjärjestelmän, eli ns. pärräpuolan katkoja, muutenhan nuissa näyttäisi olevan osat mukana. Oliko Wiken työkalulaatikossa mitään ylimääräisen näköistä rekvisiittaa mukana?
Wikessä huomio kiinnittyi outouteen koneen teholukeman, sekä mallin kohdalla. Tuonikäinen ja mallinen on jo ns. uudempaa versiota, joka yleensä on leimattu 10-12Hv.
Omassa 10-11Hv (3015) koneessani on pikkuisen kapeampi kampikammio ja huohotin etupäässä kampikammion kyljessä, kun taas vm-1927 10-12Hv (4762) ja 1928 6-7Hv Wikeissäni on tuo uudempi malli, joka on sijoitettu imuventtiilin nostajan viereen kampikammion päälle.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
-
- Viestit: 632
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
- Paikkakunta: Keminmaa
- Viesti:
Pienpainatteista löytyy sitten ohjekirja ja myyntiesitekopioita: http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpa ... alphabet=S
Olympia löytyy nimellä Suomen Moottoritehdas O.Y ja Wiken tietoja W:n alta nimellä: Wickström-veljesten moottoritehdas O.Y
Nuhvisivuilla: www.nuhvi.net/foorumi/index.php löytyy maatalouskoneet-osiossa 37 sivua keskustelua maamoottoreista ja osoitteesta www.konevoimayhdistys.fi saattaa kanssa löytyä jotakin aihetta sivuavaa, ainakin kuvia kalustoluettelosta ja foorumilla on myös pienimuotoista jutustelua masiinoista.
Olympia löytyy nimellä Suomen Moottoritehdas O.Y ja Wiken tietoja W:n alta nimellä: Wickström-veljesten moottoritehdas O.Y
Nuhvisivuilla: www.nuhvi.net/foorumi/index.php löytyy maatalouskoneet-osiossa 37 sivua keskustelua maamoottoreista ja osoitteesta www.konevoimayhdistys.fi saattaa kanssa löytyä jotakin aihetta sivuavaa, ainakin kuvia kalustoluettelosta ja foorumilla on myös pienimuotoista jutustelua masiinoista.
Viimeksi muokannut Nuhvelentin Veli, Pe Loka 18, 2013 1:53 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
-
- Viestit: 632
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
- Paikkakunta: Keminmaa
- Viesti:
Wiken kohdalta:
500 kiloa silkkaa iloa, männän halkaisija 165mm ja koneen työkierrosluku 550r/min, remmisiivan halkaisija 14"
Olympia malli E 5-6Hv, 700-850r/min, männän halkaisija 108mm, iskunpituus 150mm ja painoakin tuolle on kertynyt 270kg, remmisiivan halkaisija 320mm.
500 kiloa silkkaa iloa, männän halkaisija 165mm ja koneen työkierrosluku 550r/min, remmisiivan halkaisija 14"
Olympia malli E 5-6Hv, 700-850r/min, männän halkaisija 108mm, iskunpituus 150mm ja painoakin tuolle on kertynyt 270kg, remmisiivan halkaisija 320mm.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa