Maamoottoriprojektit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ValmetValtsu
Viestit: 88
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Maamoottoriprojektit

Viesti Kirjoittaja ValmetValtsu »

Tuossa pari viikkoa sitten tuli hankittua Olympian maamoottori eräästä realisointitapahtumasta. Ei mikään helpoin projekti, kun todennäköisesti ainakin vuosikymmenen on ulkosalla ollut, muttei hintakaan hirveä ollut.

Ja niinhän se näissä harrastepiireissä on, että kun yhden värkin hommaa, sitten niitä alkaakin kerääntyä nurkkiin. Seuraavana päivänä nimittäin haimme Wiken Olympian kaveriksi.

Napsin vähän kuvia laitteista ja latailin ne Dropboxiin:

https://www.dropbox.com/sh/ie1phjpcyvl9w9i/epnrokra4c

Olympiasta purettiin sylinteriä veke, mäntä oli _pikkasen_ juuttunut kiinni :D . Noh, lähti se sitten prässillä vielä hellävaraisesti pois. Mäntä on vielä löpöpytyssä, jotta renkaatkin irtoaisivat.

Tässä vaiheessa siis kaikki tieto näistä masiinoista kiinnostaa, sekä varaosia tietenkin tarvitaan. Tällähetkellä en juuri muuta tiedä, kuin molemmista merkin, tehoalue (10-11) ja sarjanumero Wikestä (kuvissa näkyy) ja Olympia taitaa olla 5-6 heppanen. Eli kaikki, jotka näistä tietävät edes jotain, kertokaa ihmeessä.
3reiska
Viestit: 342
Liittynyt: To Loka 25, 2012 4:55 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 3reiska »

wickström on valmistettu v,1926 ,kyseisenä vuonna wickström moottoreita on valmistettu 484 kpl.
Viimeksi muokannut 3reiska, La Loka 12, 2013 8:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Mulla olis hyvä mäntä ja muutakin osaa tommoseen...
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
ValmetValtsu
Viestit: 88
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ValmetValtsu »

Aijai, ei ole ihan meidän Essexin vuosimalli, se kun on ´28 :D . Ja, Jamppi, ottelen yhteyttä...
Lister
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lister »

Saattaapi olla "sammakko" Wico:ssa sisuskalut melko yhtä puuta, kun kuoretkin on jo noin haperoksi menneet.

Olympiaan Bosch magneettoon minulta löytyy ainakin uusia varaosia ja saattaa löytyä toimiva magneettokin, jos tuota ei saa enää kunnostettua.
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

Ja eikä oikeasti kannata hötkyillä kiinni ruostuneiden männänrenkaiden yms. kanssa!
Tekee vaan itelleen lisää hommia jos liika kiireellä "remppaa"
Nimimerkki. kokemusta on... 8) 8)
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

ValmetValtsu kirjoitti:Tuossa pari viikkoa sitten tuli hankittua Olympian maamoottori eräästä realisointitapahtumasta. Ei mikään helpoin projekti, kun todennäköisesti ainakin vuosikymmenen on ulkosalla ollut, muttei hintakaan hirveä ollut.

Ja niinhän se näissä harrastepiireissä on, että kun yhden värkin hommaa, sitten niitä alkaakin kerääntyä nurkkiin. Seuraavana päivänä nimittäin haimme Wiken Olympian kaveriksi.

Napsin vähän kuvia laitteista ja latailin ne Dropboxiin:

https://www.dropbox.com/sh/ie1phjpcyvl9w9i/epnrokra4c

Olympiasta purettiin sylinteriä veke, mäntä oli _pikkasen_ juuttunut kiinni :D . Noh, lähti se sitten prässillä vielä hellävaraisesti pois. Mäntä on vielä löpöpytyssä, jotta renkaatkin irtoaisivat.

Tässä vaiheessa siis kaikki tieto näistä masiinoista kiinnostaa, sekä varaosia tietenkin tarvitaan. Tällähetkellä en juuri muuta tiedä, kuin molemmista merkin, tehoalue (10-11) ja sarjanumero Wikestä (kuvissa näkyy) ja Olympia taitaa olla 5-6 heppanen. Eli kaikki, jotka näistä tietävät edes jotain, kertokaa ihmeessä.
Wikke ainakin näyttää helpolta projektilta, kun siinä ei ole isompia osapuutteita, eikä tuo Olympiakaan vaikuta oikein katastrofaaliselta. Minkä sortin tietoja kaipailet? Wikkejä löytyy entisöity 10-11Hv vm-22 ja 10-12Hv -27 (vanhanmallisella konepedillä ja Wicolla tämäkin) Petimitat saat melko tarkoin tuosta vanhasta ja jos tarvitset tarkennusta, niin mittojakin löytyy.
Prässi on vähän kyseenalainen konsti männän irroitukseen ja umpipäisessä koneessa täysin mitääntekemätön laite, itse käytän hydrauliikkaa apuna, eli kanavat kiinni, sylinteri täyteen öljyä ja vaikka traktorin ulosotosta paine, irroitusvoiman tonnimäärät ovat tällä konstilla jo aika ison prässin kanssa yhteneväisiä ja paineen nousu hellävarainen. Parasta kaikessa on, että männän irrottua sylinterissä oleva paineenalainen öljy voitelee sylinterin, joten kitka pienenee ja mäntä ei leikkaa jälkiä sylinteriin.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
ValmetValtsu
Viestit: 88
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ValmetValtsu »

Nojuu Lister, täytyy kattella kun projekti tulee siihen vaiheeseen että magneetto on aiheellinen. RS, ei, isä kokeili juu varovasti prässillä Olympiasta ja lähtihän se (itse en päässyt tuolloin mökille niin en päässyt näkemään, kuinka "hellävaraisilla otteilla" iskä sen teki :D . Olihan se ensin viikon verran löpössä lionnut. Männänrenkaita viimeksi eilen painelin ja yritin liikutella, yksi lähtisi kohtapuoleen mutta pari vaatii vielä likoamista. Ja toinen venttiili onkin sitten juntassa, vaatis vielä rostoffia, reippaasti.

Nuhvelentin Veli, kyllä katselinkin, että tuo Wikke on aika paljon parempi, mutta uli nyt tuo Olympia otettua työn alle ensin. Jumissahan tuo Wikkekin kyllä on. Sille en ole vielä joutanut enempiä tekemään, paitsi kaatamaan löpöä tulppien rei'istä.

Mutta siis kaikki mahollinen tieto, valmistushistoriasta vaikka niihin petimittoihin kiinnostaa, eli tähän vain tai jos on kuvia jne niin aina kiinnostaa kun laitatte tänne vain! :D
Tg
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 11:16 am
Viesti:

Maamoottoriprojektit

Viesti Kirjoittaja Tg »

Kaksi jumittunutta moottereita olen irrottanut hyvällä menestyksellä siten että täytin jäähdytyskanavat piripintaan vedellä (kaadoin vettä sylinterin pällä olevaan reikään) Sitten puhalluslampulla lämmitin ulkokuoren ja veden välityksellä sain sylinterihalkaisian suurenemaan ja mäntä irtosi !

Jos käytössä olisi höyry niin tietysti vielä tehokkaampaa. Onnea irrotukseen!
ValmetValtsu
Viestit: 88
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Re: Maamoottoriprojektit

Viesti Kirjoittaja ValmetValtsu »

Tg kirjoitti:Kaksi jumittunutta moottereita olen irrottanut hyvällä menestyksellä siten että täytin jäähdytyskanavat piripintaan vedellä (kaadoin vettä sylinterin pällä olevaan reikään) Sitten puhalluslampulla lämmitin ulkokuoren ja veden välityksellä sain sylinterihalkaisian suurenemaan ja mäntä irtosi !

Jos käytössä olisi höyry niin tietysti vielä tehokkaampaa. Onnea irrotukseen!
Jep, tuota tai sitten Nuhvelentin Veljen kikkaa täytyy sitten soveltaa Wikströmmin kanssa, mutta hyvin Olympian mäntä lähti kun on osaavat kädet ja tarvittavat työvälineet :wink: .
ValmetValtsu
Viestit: 88
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ValmetValtsu »

Tg kirjoitti:Kaksi jumittunutta moottereita olen irrottanut hyvällä menestyksellä siten että täytin jäähdytyskanavat piripintaan vedellä (kaadoin vettä sylinterin pällä olevaan reikään) Sitten puhalluslampulla lämmitin ulkokuoren ja veden välityksellä sain sylinterihalkaisian suurenemaan ja mäntä irtosi !

Jos käytössä olisi höyry niin tietysti vielä tehokkaampaa. Onnea irrotukseen!
Jep, tuota tai sitten Nuhvelentin Veljen kikkaa täytyy sitten soveltaa Wikströmmin kanssa, mutta hyvin Olympian mäntä lähti kun on osaavat kädet ja tarvittavat työvälineet :wink: .
ValmetValtsu
Viestit: 88
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ValmetValtsu »

Nytkö loppui maamoottori tietämys? :D Tänne vaan kaikennäköistä informaatiota ja osatarjouksia. Osia on joitain jo tiedossa, kunhan joutaa piipahtaa katsomaan, mutta ainahan jotain jää uupumaan...
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

Kyllähän tällä palstalla tietämystä löytyy :wink:
Kannattaa lueskella vanjoja maamoottoriketjuja,niissä on aika paljon tietoa.
Olympianisti
Viestit: 1364
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:00 pm
Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olympianisti »

Juuh, onhan noita moottoreita tullut joitakin täälläkin harrasteltua.

Pikku olympian osat olen myynyt jo maailmalle ja wiken osia en uskalla enää myydä kun on tulossa uusi umpipää prokkis tontille, saa nähdä mitä siitä puuttuu :oops:

Mutta onnea projekteihin, ja varoitan että tämä on vaarallinen harrastus, tähän nimittäin saattaa jäädä pahemman kerran koukkuun :lol: :!: :lol:
w_cubjr
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:49 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja w_cubjr »

Löysitkö siitä Olympiasta numeroa?
No hö.
ValmetValtsu
Viestit: 88
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ValmetValtsu »

RS: en sitä epäilekkään, etteikö löytyisi, lähinnä sitä, että uskaltautuuko kukaan tänne kirjoittelemaan :wink: . Ja täytyypi kahtella, Olympiaa yritinkin yhdessä välissä jo täältä hakea.

Olympianisti, ei se mitään, kyllä noita osia nyt kumminkin on tarjolla, kunhan joutaisi vihdoin niitä katsomaan. Ja koukuttava vaikutus alkaa jo ilmetä mm. sivuoireiltaan kun päässä alkaa päksättämään ja paukkumaan kun on katsellut ja kuunnellut videoita Youtubesta ym. :!: :lol: . Mutta kyllähän tämä ajatus lähti ennen kaikkea Raudasta&Petroolista kun on jo monena vuonna kuunnellut kyseisiä härveleitä. :D

Olympiassa ei ole mitääs tyyppikilpiä, mutta voikos sitä mistään musta paikasta tunnistaa?
ValmetValtsu
Viestit: 88
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 2:09 pm
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ValmetValtsu »

RS: en sitä epäilekkään, etteikö löytyisi, lähinnä sitä, että uskaltautuuko kukaan tänne kirjoittelemaan :wink: . Ja täytyypi kahtella, Olympiaa yritinkin yhdessä välissä jo täältä hakea.

Olympianisti, ei se mitään, kyllä noita osia nyt kumminkin on tarjolla, kunhan joutaisi vihdoin niitä katsomaan. Ja koukuttava vaikutus alkaa jo ilmetä mm. sivuoireiltaan kun päässä alkaa päksättämään ja paukkumaan kun on katsellut ja kuunnellut videoita Youtubesta ym. :!: :lol: . Mutta kyllähän tämä ajatus lähti ennen kaikkea Raudasta&Petroolista kun on jo monena vuonna kuunnellut kyseisiä härveleitä. :D

Olympiassa ei ole mitääs tyyppikilpiä, mutta voikos sitä mistään musta paikasta tunnistaa?
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Olympianistia komppaan tuossa, että tähän harrastukseen saattaa todellakin jäädä koukkuun...

Olympiasta pitäisi löytyä sarjanumero myös toisesta vauhtipyörän kiinnitysmutterista stanssattuna (puolta en nyt muista)

Kun katselin nuita kuviasi, niin ainoat puutteet, jotka havaitsin, ovat Olympian lubrikaatti ja Wiken varasytytysjärjestelmän, eli ns. pärräpuolan katkoja, muutenhan nuissa näyttäisi olevan osat mukana. Oliko Wiken työkalulaatikossa mitään ylimääräisen näköistä rekvisiittaa mukana?

Wikessä huomio kiinnittyi outouteen koneen teholukeman, sekä mallin kohdalla. Tuonikäinen ja mallinen on jo ns. uudempaa versiota, joka yleensä on leimattu 10-12Hv.
Omassa 10-11Hv (3015) koneessani on pikkuisen kapeampi kampikammio ja huohotin etupäässä kampikammion kyljessä, kun taas vm-1927 10-12Hv (4762) ja 1928 6-7Hv Wikeissäni on tuo uudempi malli, joka on sijoitettu imuventtiilin nostajan viereen kampikammion päälle.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Pienpainatteista löytyy sitten ohjekirja ja myyntiesitekopioita: http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpa ... alphabet=S

Olympia löytyy nimellä Suomen Moottoritehdas O.Y ja Wiken tietoja W:n alta nimellä: Wickström-veljesten moottoritehdas O.Y

Nuhvisivuilla: www.nuhvi.net/foorumi/index.php löytyy maatalouskoneet-osiossa 37 sivua keskustelua maamoottoreista ja osoitteesta www.konevoimayhdistys.fi saattaa kanssa löytyä jotakin aihetta sivuavaa, ainakin kuvia kalustoluettelosta ja foorumilla on myös pienimuotoista jutustelua masiinoista.
Viimeksi muokannut Nuhvelentin Veli, Pe Loka 18, 2013 1:53 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Wiken kohdalta:
500 kiloa silkkaa iloa, männän halkaisija 165mm ja koneen työkierrosluku 550r/min, remmisiivan halkaisija 14"

Olympia malli E 5-6Hv, 700-850r/min, männän halkaisija 108mm, iskunpituus 150mm ja painoakin tuolle on kertynyt 270kg, remmisiivan halkaisija 320mm.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa