IH 475 nostolaite nostaa liian ylös

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

kim
Viestit: 61
Liittynyt: 22.09.2008, 11:44
Paikkakunta: Itä-Suomi
Viesti:

IH 475 nostolaite nostaa liian ylös

Viesti Kirjoittaja kim » 09.10.2013, 18:38

Moro

Ongelma on siis se kun nostolaite nostaa liian ylös. Siis nostolaitteen asennon säätövipu on "tunnoton"... kun lähtee nostamaan niin pitää ruveta heti passailemaan vivulla alaspäin jotta ei tule linko tai vastaava tupaan asti. Saa sen jotenkin sopivalle korkeudelle mut aika taikinointia. Nostolaitteen kynkät on painanut jo lommolle tankin ja pieni halkeamakin näkyy tankin kyljessä kun on pelti venyny ja ratkennu.

Jumittaako joku venttiili...? Nostovarret laskeutuu ihan alas niin kuin kuuluu ja nostaa nopeasti ja pelaa muutenkin mielestäni ihan oikein, mut liian ylös tulee. Tämä liian ylös nostamis ominaisuus tullut joskus edellisen omistajan aikana... Voiko "tukossa" oleva suodatin tai huonot öljyt aiheuttaa natikassa tälläistä? Ideoita tämän ongelman ratkaisemiseksi...?
Saas nähdä... loppuuko ensin voima vai ratkeaako vehkeet...

rekola
Viestit: 1490
Liittynyt: 26.11.2006, 15:09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekola » 09.10.2013, 19:35

Onko vetokoukun tangot jo poikki.Se oikeanpuoleisen vivun pitää olla ala-asennossa ja vain koukun lukituksen avauksessa ääriasennossa ylhäällä.Liikkuuko se työntövarsitunnistelian tappi?

kim
Viestit: 61
Liittynyt: 22.09.2008, 11:44
Paikkakunta: Itä-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kim » 10.10.2013, 18:30

Vetokoukku on poissa jo kokonaan. Ottanut itseensä vissiin tämän liian ylös nousemisen kanssa. Ne koukun nostotangot katkastu näköjään rälläkällä.

Kokeilin muistin virkistämiseksi vipuja... lähempänä kuskin penkkiä olevasta vivusta ei oikeastaan tapahdu mitään... ulommasta vivusta nostolaite nousee. Kun laittaa alas laskeutumaan niin lähempänä penkkiä olevaa vipua kun liikuttaa niin nostolaite pysähtyy jossakin kohtaa ja taas joissain lasku nopeutuu... nostolaitteen erillinen nopeuden säätövipu toimii ok.
Saas nähdä... loppuuko ensin voima vai ratkeaako vehkeet...

rekola
Viestit: 1490
Liittynyt: 26.11.2006, 15:09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekola » 10.10.2013, 19:00

Just siitä vasemmanpuoleisesta tulisi nostolaitetta käyttää,Tarkasta nyt aluksi että kääntyykö sen käyttövivun mukana myös akseli.Itse ohjausventtiilistö on sitten vähän työläämpi operaatio.Se on samassa paketissa nostosylinterin kyljessä.

jäähdyttelijä
Viestit: 140
Liittynyt: 17.06.2012, 10:43
Viesti:

Re: IH 475 nostolaite nostaa liian ylös

Viesti Kirjoittaja jäähdyttelijä » 10.10.2013, 19:38

kim kirjoitti:Moro

Ongelma on siis se kun nostolaite nostaa liian ylös. Siis nostolaitteen asennon säätövipu on "tunnoton"... kun lähtee nostamaan niin pitää ruveta heti passailemaan vivulla alaspäin jotta ei tule linko tai vastaava tupaan asti. Saa sen jotenkin sopivalle korkeudelle mut aika taikinointia. Nostolaitteen kynkät on painanut jo lommolle tankin ja pieni halkeamakin näkyy tankin kyljessä kun on pelti venyny ja ratkennu.

Jumittaako joku venttiili...? Nostovarret laskeutuu ihan alas niin kuin kuuluu ja nostaa nopeasti ja pelaa muutenkin mielestäni ihan oikein, mut liian ylös tulee. Tämä liian ylös nostamis ominaisuus tullut joskus edellisen omistajan aikana... Voiko "tukossa" oleva suodatin tai huonot öljyt aiheuttaa natikassa tälläistä? Ideoita tämän ongelman ratkaisemiseksi...?
Itsellä ollut kolme tuon tyyppistä IH:ta. Ei kynkät ota tankkiin muuten kuin ne on siirrétty pooreilla että nostaisi vetovarret ylemmäs, siksi koukun tangot katkaistu. Jos ei nosta varsinaisesta vivusta, voipi olla istuimen alla olevasta lohkosta ns. räpyläventtiilistä jousi rikki. Itsellä yhdessä koneessa oli näin, eli syvyydensäätövivusta nostolaite toimi. Näiden mallien ongelma nostolaitteen lyhyt toiminta-alue. Tuo lohko istuimen alla neljällä pultilla kiinni, sieltä nuo venttiilit löytyy, jos sinulla on varaosakirja niin näet rakenteen sieltä.

rekola
Viestit: 1490
Liittynyt: 26.11.2006, 15:09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekola » 10.10.2013, 20:04

Kynkkien siirto pooreilla vaikuttaa vain toiseen ääriasentoon,ei lisää liikerataa.Nostosylinterissä on varolaite joka estää männän pullahtamisen pois paikoiltaan mitään topparia siellä ei ole.Tämän varolaitteen tanko on nyt todennäköisesti irti tai väärin säädetty.

jäähdyttelijä
Viestit: 140
Liittynyt: 17.06.2012, 10:43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jäähdyttelijä » 10.10.2013, 20:31

rekola kirjoitti:Kynkkien siirto pooreilla vaikuttaa vain toiseen ääriasentoon,ei lisää liikerataa.Nostosylinterissä on varolaite joka estää männän pullahtamisen pois paikoiltaan mitään topparia siellä ei ole.Tämän varolaitteen tanko on nyt todennäköisesti irti tai väärin säädetty.
Ei lisääkkään mutta nosta ylemmäs, ja tietysti ala-asennossa sama juttu. Varsinkin 454 mallissa oli ongelma kynnettäessä, tosin nostotankojen lyhennys auttaa saman. Mutta jos tankkiin kynkät ottaa niin viittaa pooreilla siirtoon, varsinkin jos vetokoukun tangotkin rälläköity. Varmaan kannattaa ottaa koko roska pois ja katsoa männän- yms. kunto.

roopenpoika
Viestit: 868
Liittynyt: 01.08.2012, 07:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika » 10.10.2013, 21:00

Nostokynkän asema nostoakseliin nähden on merkitty viivalla
joka on akselin päässä ja kynkässä helppo tarkistaa kun ottaa
akselinpäästä levyn pois.
Siinä pitäisi ensimmäisenä tarkistaa että kaikki vivut kannen sisällä ovat ehjät ja paikoillaan.
Vivut näkee kannen päällä olevan pienen luukun kautta.

kim
Viestit: 61
Liittynyt: 22.09.2008, 11:44
Paikkakunta: Itä-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kim » 11.10.2013, 21:06

Kovasti kiitosta kaikille avusta... nyt on jotain "kättä pidempää" tuon vian hahmottamiseksi... Niin se koukku hässäkkä on aikaisemmin saanut joskus kipeää jo... muistaakseni sanoi ed. omistaja että kärri kaatunut ja murjonut koukun solmuun... ei pyörivää vetosilmukkaa ollu. Koukkua sitten sepitetty. Entinen omistaja on työkaveri ja kysyin et toimiko "joskus" ihan normaalisti, niin on toiminut kuulema ja tämä ominaisuus olisi tullut niin kuin yhtä-äkkiä. Sitten kun ruvennut nostamaan liian ylös niin koukku taas ottanut itseensä... oli antanut ensiapua tietysti rälläkällä nostotankoihin... nyt koukku on irti. Kun saa tuon nostolaitteen pelaamaan niin katsoa saako koukusta enää älyllistä vai etsiikö purkaamolta ehjää tilalle.


Epäilen tuota spoorilla hyppyytystä... mutta mikään ei ole varmaa. Pitää aloittaa siitä tarkistus ja sitten vivut ja sinne luukun alle penkomaan. Kiitosta vielä kerran.
Saas nähdä... loppuuko ensin voima vai ratkeaako vehkeet...

kim
Viestit: 61
Liittynyt: 22.09.2008, 11:44
Paikkakunta: Itä-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kim » 11.10.2013, 21:10

Lisäystä... varaosakirjaa ei ole... huolto-ohjekirja kylläkin, mutta siinä ei venttiileistä tms ole mitään...
Saas nähdä... loppuuko ensin voima vai ratkeaako vehkeet...

rekola
Viestit: 1490
Liittynyt: 26.11.2006, 15:09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekola » 12.10.2013, 17:54

Kävin verstaalla penkomassa aarteita ja siellä lymysi samaisen natikan nostosylinteri jossa on paikoillaan nämä nostorajoittimen vivut.Jos meinaan tulee osille tarvetta.Se rajoitinvipu on kiinni ainoastaan yhdellä n.8mm pultilla joten hyvinkin sen irtoaminen on mahdollista.Ne irto-osat lymyää nyt sitten siellä peräkotelon pohjalla ja hyvällä tuurilla tulee jostain niistä kolmesta tyhjennysropusta näkyville seuraavassa öljynvaihdossa.

Yrjö
Viestit: 912
Liittynyt: 15.03.2006, 19:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yrjö » 12.10.2013, 20:38

Britti natikoissa perän osissa on tuuma koon kierteet käytössä ainakin 70 luvulla, ja muutenkin mitoitus mm. laakerit, avainväli tuumina. Mootori taas jos Saksan neussin tuote on milli mitoilla. Perkkins mikä 475.ssa on taas tuumainen.
Joten kannattaa olla tarkka mitä pulttia sinne tarjoo.

rekola
Viestit: 1490
Liittynyt: 26.11.2006, 15:09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekola » 12.10.2013, 21:29

Juuri siksi edellisessä vastaukssenani annoinkin mitan (n.8mm)koska siihen sopii 13 avainvälillä oleva avain,vaikka oikeasti onkin puolentuuman avain.Toisaalta sillä pultin koolla ei ole hevonvitunkaan väliä tässä asiassa.Luultavasti tässä vaiheessa kun tämä pultti on käsissä on pitänyt ruuvata englantilaisen natikan pultteja ja muttereita n.kolme tuntia.Jos tässä vaiheessa ei tajua että milliset avaimet ei oikein mallaa tämän koneen avainväliin niin ihme.

kim
Viestit: 61
Liittynyt: 22.09.2008, 11:44
Paikkakunta: Itä-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kim » 13.10.2013, 19:18

Nosto kynkän laippaa käytin irti... on sitä hyppyytetty ehkä yksi hammas spoorilla ylös päin. Ylempänä on se kynkän lovi kuin akselin viiva. Sitten kun katsoin vasenta vipua niin sen "takana" ei taida tapahtua mitään ennen kuin ihan ylimmässä asennossa... se tuntuu jotenkin tunnottamalta kun liikuttaa. No pimeä kerkis tulla ja enkehtooilmiö iski vähän myös. Aamulla uudella innolla taas tutkimuksia jatkamaan.

Tuuman mitoillahan sitä avain välit pitäisi olla... Muistui yllättäen mieleen kun kytkin remontin tein tähän joku viikko sitten. Pitää hommata käypäsetkin kun ehtii... Riesa se tuokin on... vaivasi jo "aikoinaan" cortiina sepittäessä. :D
Saas nähdä... loppuuko ensin voima vai ratkeaako vehkeet...

kim
Viestit: 61
Liittynyt: 22.09.2008, 11:44
Paikkakunta: Itä-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kim » 14.10.2013, 12:06

Ainakin se työtövarren korvakon alla olevalta nastalta tuleva vipu on irti tästä nostolaitteen käyttövivusta. Ei oikein ole pystynyt irtoamaan itsekseen kun sokka näyttäisi olevan paikallaan tapissa johon ilmeisesti pujoitejaan... Tämän verran sain siitä pikkuluukusta selville. Äkkiseltään näyttää et se vipu ei paljon muuhun vaikutakkaan... säätöpultti siinä on. Ilmeisesti liikkettä tai siis sitä mitä se liikuttaa siellä kopan alla säädetään tästä. Kyllä akseli toki pyörii kopan sisälläkin käännettäessä vipua. Toisesta vivusta liikuttaessa kopan sisällä liikkuu jo enemmän osia. Voiko tuo pelkkä työntövarren nastalta tuleva vivun irtiolo aiheuttaa kaiken tämän??
Saas nähdä... loppuuko ensin voima vai ratkeaako vehkeet...

roopenpoika
Viestit: 868
Liittynyt: 01.08.2012, 07:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika » 14.10.2013, 12:39

Se pitkä jousi jossa on puikko sisällä on vetovastusvipu ja on yhteydessä
työntövarrenkorvakon tappiin.
Alin ohuesta lattaraudasta tehty tanko on asennon säätö ja on yhteydessä
nostoakseliin.
Siinä ohuessa lattaraudassa on reijät molemmissa päissä ja niillä on taipumus venyä ajan kanssa ja katketa.
Korjaus onnistuu vain ottamalla koko nostolaitekansi pois.

kim
Viestit: 61
Liittynyt: 22.09.2008, 11:44
Paikkakunta: Itä-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kim » 14.10.2013, 13:00

Jep. Oletin et se lattavipu oli sinne nastaan menevä. Se jousi vaikutti olevan paikallaan. Tutkimukset jatkuu. Se lattatangon reikä josta on irti vaikutti ihan hyvältä.
Saas nähdä... loppuuko ensin voima vai ratkeaako vehkeet...

roopenpoika
Viestit: 868
Liittynyt: 01.08.2012, 07:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika » 14.10.2013, 13:47

roopenpoika kirjoitti:Se pitkä jousi jossa on puikko sisällä on vetovastusvipu ja on yhteydessä
työntövarrenkorvakon tappiin.
Alin ohuesta lattaraudasta tehty tanko on asennon säätö ja on yhteydessä
nostoakseliin.
Siinä ohuessa lattaraudassa on reijät molemmissa päissä ja niillä on taipumus venyä ajan kanssa ja katketa.
Korjaus onnistuu vain ottamalla koko nostolaitekansi pois.
Jatkan; Sen jousen sisällä oleva puikko pitäisi olla vapaana
jousen ollessa venytettynä.
Säätö mikä näkyy on laskunopeusventtiilin säätö
Lattavipu jos se on etupäästä irti voi saada näppäräsorminen
paikoilleen, mutta sokan laitto onkin vielä hankalampi.

kim
Viestit: 61
Liittynyt: 22.09.2008, 11:44
Paikkakunta: Itä-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kim » 14.10.2013, 14:24

No niin... se lattatangon päässä oleva reikä on kulunut rikki ja sen takia päässyt luiskahtamaan pois tapista. Ei vaan näkynyt ensin tämä reiän kuluminen. Taitaa olla niin että "kansi kiinni, omaiset on nähnyt" tämä projekti tällä erää. Ei aika riitä purkamaan koko kantta pois. Pillit pussiin ja natikka odottamaan kevättä.

Kansi taitaa ylettyä ihan taakse asti yhtenä kappaleena? Sen katsoin et tankki pois ja pirusti muuta sälää edestä. Lähteekö kannen mukana paljon osia vai onko kansi purettava päällisin puolin tyhjäksi kaikesta muusta?
Saas nähdä... loppuuko ensin voima vai ratkeaako vehkeet...

roopenpoika
Viestit: 868
Liittynyt: 01.08.2012, 07:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika » 14.10.2013, 16:12

Ensin tankki pois ja sitten puretaan ohjaamon takalattia pois ja sitten kaikki
putkitus ym.
Pois kansi lähtee vetämällä se taaksepäin ohjaamon alta.
Takaisin samaatietä yksin ei onnistu mutta hyvän kaverin kanssa kyllä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe, MSN [Bot], valtsu864 ja 57 vierailijaa