Veneen akselin vihellys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Laardi
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 5:23 pm
Viesti:

Veneen akselin vihellys

Viesti Kirjoittaja Laardi »

Mikä voi aiheuttaa viheltävän äänen veneen akselistosta?

Sorvautin veneeseen uuden akselin. Työn tekijä otti mitat vanhasta akselista. Paikalleen asennettuna akseli tuntui sopivalta.

Perälaakeri on sama kuin vanhan akselin kanssa. Uutta akselin lisäksi on joustolaippa ja akselilaippa.Perälaakerissa on messinkiholkki, sitten talinauhapoksi, tukilaakeri ja kytkimen laipassa R&D-joustolaippa.

Akseli pyörii kevyesti käsin pyörittämällä, mutta heti kun kytkee vedon päälle alkaa viheltävä ääni. En osaa varmasti sanoa loppuuko ääni, kun kierroksia lisää. Lisääntyy niin paljon kaikki muu melu. Mutta tyhjäkäyntikierroksilla ääni on tosi V.

Veneellä on ajeltu yli 20 tuntia tällä akselilla. Eikä ääni ainakaan ole vähentynyt. Vaikea sanoa varmasti, mistä kohtaa ääni tulee. Ehkä perässä seisoessa ääni on kovin.

Rasvaa olen painanut prässillä vaikka kuinka paljon. Akselin linjaus ei ole viimeisen päälle, mutta ei kai se...

Mikä sen voi aiheuttaa?
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Tulipa mieleen, että onhan tuo
painelaakeri varmasti oikein päin?
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Kyllä se akselin rihtaus on aika tarkkaan tehtävä, mitenkä se ääni muuttuu kierroksilla? Lämpiääkö akseli?
Ford 6610 -88
Laardi
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laardi »

Painelaakeri? Sitä ei ole. Voiko joustolaipan laittaa väärinpäin?

Akselia kiinnittäessäni paikalla kävi sorvari (Ei sorvannut tätä akselia), joka joustolaipan nähdessään mietti, kestääkö se ilman painelaakeria, kun koko työntö kohdistuu siihen. Ei sen taipumista näe, kun se pyörii.

Kun viikko sitten ajoin veneellä, poksi oli kuuma, mutta ajattelin sen johtuvan siitä, että olin työntänyt sinne reilusti rasvaa. Sama tilanne kuin silloin, jos sitä tiukkaa tai vaihtaa talinauhat. Heitin muutaman ämpärillisen vettä, jolloin se oli veden alla. Sanoisin, että akseli ei lämpene, yleensä.
susiluoto
Viestit: 913
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 3:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja susiluoto »

Jos kaikki muut on kunnossa, siis suorassa ja ehjää, vihellys tulee potkurista jossa jotain pientä röpöä kärjissä.
Vaihtelee kierrosten mukaan ja on tosi kuuluvaa.Niin ja toisissa vaihteistoissa on painelaakeri jo itse laitteessa.
Kerrotko tehot ja laitetiedot.
Laardi
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laardi »

Potkuri on sama kuin vanhalla akselilla oli. Siihen ei varmasti ole tullut kolhuja sinä aikana, kun akselin vaihdoin. Mutta ei se priimakunnossa ole.

Ääni siis alkaa pari sekuntia sen jälkeen, kun akseli alkaa pyöriä.

Vielä yksi asia. Olen pari kertaa yrittänyt tutkia asiaa. Laiturissa ollessani olen puskenut päin laituria; ei ääntä ja viikko sitten saaressa painoin keulan päin kalliota ankkuri perässä eikä tietysti ääntä. Ei vaikka annoin hanaa kunnolla ja ainakin viisi minuuttia. Kun sitten lähdin kohti kotia, ääni alkoi heti.

Kone SuperMajor ja kytkin Velvet. Ei kumityynyjä vaan suoraan rungossa kiinni yli 30 vuotta.
Eepee
Viestit: 6382
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Ensin ajattelin että ilman muuta ns. viheltävä potkuri, minulla nimittäin on sellainen. Aika kova ujellus. Siihen kuuleman auttaa potkurin jättöreunan teroitus, en ole uskaltanut tehdä sitä vielä. Mutta sinun tapauksessa...sama potkuri kuin aiemmin siis. Jaa-a. Jos sinulla olisi mahdollista kokeilla toista potkuria, niin se kertoisi jo paljon. Olisiko potkuri nyt aavistuksen eri paikalla pituussuunnassa ja nyt resonoi? Veikkaisin potkurista lähtevää resonanssiujellusta. Ääni häviää kun paine on tarpeeksi kova, eli kun pusketit vasten laituria yms. Mutta vain veikkaus :? ...
Laardi
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laardi »

Akselin kartio ei ole ihan standardi, sanoi mitat ottanut tekijä. Siitä tehtiin kuitenkin samanlainen kuin vanha, että vanha potkuri kävisi siihen. Potkurin etäisyys laakerista on melko tarkkaan sama kuin ennenkin.

Tekisi mieli ottaa joustolaippa pois välistä, mutta voi olla, ettei onnistu. Muistaakseni se on 25 milliä paksu ja silloin potkuri ehkä tulee perälaakeriin kiinni.
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Re: Veneen akselin vihellys

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Laardi kirjoitti:...Perälaakeri on sama kuin vanhan akselin kanssa.
Uutta akselin lisäksi on joustolaippa ja akselilaippa.
Perälaakerissa on messinkiholkki, sitten talinauhapoksi,
tukilaakeri ja kytkimen laipassa R&D-joustolaippa....
Potkurin kavitointi voisi tosiaan selittää äänen,
mutta jos se on entisessä kunnossa, niin mikä muu.
Kun kirjoitat viheltää, niin ajattelen kilohertsiluokan
ääntä. Onkohan tuossa kytkimessä alennusta? Jos ei,
niin akseli pyörii tyhjäkäynnillä n. 10 kierrosta sekun-
nissa. Tämä johdatteli ajattelemaan, että kyseessä
voisi olla laakeriääni. Tuo R&D-joustolaippa näyttäisi
kyllä vaativan kympin toleranssilla linjauksen, mutta saattaa
tosiaan kestää potkurityönnön. Kytkimessä on varmasti
oikea painelaakeri.

Tämä on pelkkää arvailua, mutta mitenkähän tuo akselin
päittäisvälys on nyt hoidettu, voisiko tuo olla vedolla
potkuriin päin? Ja vasta kovemmin työntäessä oikein
painelaakeria vasten? Tai tukilaakerilla olisi pituusvedätystä?
Laardi
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laardi »

Kytkimessä ei ole alennusta.


"Tämä on pelkkää arvailua, mutta mitenkähän tuo akselin
päittäisvälys on nyt hoidettu, voisiko tuo olla vedolla
potkuriin päin? Ja vasta kovemmin työntäessä oikein
painelaakeria vasten? Tai tukilaakerilla olisi pituusvedätystä?"

Tätä en ymmärrä.

Viimeksi merellä ollessani löysäsin tukilaakerissa olevan lukitusruuvin, jolloin ajattelin, ettei ainakaan siihen voi tulla työntöä potkurista.
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Mietin vain sitä akselirakennetta ja esim.
tuon tukilaakerin kiinnitystä tai perä-
laakerin ja potkurin kiinnitystä. Ilmeisesti
niillä ei ole päittäisvaikutusta, kun olit
tukilaakerinkin löysännyt ja arvelit
akselissa olevan varaa tulla eteenkin-
päin. Moottori on ilmeisesti vanhoissa
kiinnikkeissään.

Voisikohan tuo linjauksen epätarkkuus
kuitenkin olla nyt se suurin ongelma?
Oliko se ennen kiinteästi vai jollain
rätillä ja muuttuiko tärinä vihellykseksi
vai mitä eroa on nyt siihen entiseen?
dexta special
Viestit: 566
Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 6:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dexta special »

susiluoto kirjoitti:Jos kaikki muut on kunnossa, siis suorassa ja ehjää, vihellys tulee potkurista jossa jotain pientä röpöä kärjissä.
Vaihtelee kierrosten mukaan ja on tosi kuuluvaa.Niin ja toisissa vaihteistoissa on painelaakeri jo itse laitteessa.
Kerrotko tehot ja laitetiedot.
Itselläni on kolmipyttynen Yanmarin 27 heppanen diesel jonka potkuriakseli vinkuu tietyillä kierroksilla aika ilkeästi. Pahimmillaan melu on koneen kierroksilla n. 2600. Potkuri pyörii hitaammin alennusvaihteesta johtuen. Olen yrittänyt paikallistaa ääntä onnistumatta. Potkuri on muuten hyväkuntoinen muutta siinä on hieman pieniä pistemäisiä syöpymiä. Voisiko nämä hienon suolarakeen kokoiset "kuopat" todella aiheuttaa vinkumisen?
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

dexta special kirjoitti:Voisiko nämä hienon suolarakeen kokoiset "kuopat" todella aiheuttaa vinkumisen?
Tai jos kuopat ovatkin kavitaatiosyöpymiä ja varsinainen
ongelma onkin potkurin muoto tai koko/vedensaanti?
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Potkurit vinkuu joskus tietyillä kierroksilla johtuen veden virtauksesta lavojen kärjissä. Karilleajo muuttaa äänen. :oops:
Epäilen kuinenkin tässä tapauksessa takalaakeria, jos se ei ole vaihdettu uuteen samalla kuin akselia. Laakeri on kulunut eikä ole enää täysin pyöreä ja uuden akselin sovittaminen siihen tekee sen että pintapaine laakerissa saattaa olla tietyissä pisteissä niin kova että vesivoitelu kärsii, ja se pyörii kuivana osittain. Ehdotan takalaakerin uusimista, mutta samalla täytyy saada akselin välys laakeriin oikeaksi ja vedenottoaukot tarkisettua mikäli niitä siellä on. Ota myös huomioon että aksel työnyy hieman eteenpäin ajossa ja että työnymiselle löytyy pelivaraa takalaakerin ja porkurin välillä.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Samppa79
Viestit: 144
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 9:46 pm
Viesti:

Re: Veneen akselin vihellys

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Laardi kirjoitti:Mikä voi aiheuttaa viheltävän äänen veneen akselistosta?

Sorvautin veneeseen uuden akselin. Työn tekijä otti mitat vanhasta akselista. Paikalleen asennettuna akseli tuntui sopivalta.

Perälaakeri on sama kuin vanhan akselin kanssa. Uutta akselin lisäksi on joustolaippa ja akselilaippa.Perälaakerissa on messinkiholkki, sitten talinauhapoksi, tukilaakeri ja kytkimen laipassa R&D-joustolaippa.

Akseli pyörii kevyesti käsin pyörittämällä, mutta heti kun kytkee vedon päälle alkaa viheltävä ääni. En osaa varmasti sanoa loppuuko ääni, kun kierroksia lisää. Lisääntyy niin paljon kaikki muu melu. Mutta tyhjäkäyntikierroksilla ääni on tosi V.

Veneellä on ajeltu yli 20 tuntia tällä akselilla. Eikä ääni ainakaan ole vähentynyt. Vaikea sanoa varmasti, mistä kohtaa ääni tulee. Ehkä perässä seisoessa ääni on kovin.

Rasvaa olen painanut prässillä vaikka kuinka paljon. Akselin linjaus ei ole viimeisen päälle, mutta ei kai se...

Mikä sen voi aiheuttaa?
Ainut muuttunut asia taitaa olla käytännössä tuo uusi akseli. Voisiko jokin mitta uudessa akselissa olla hieman tiukka? Jos se ääni alkaa aivan heti kun akseli alkaa pyöriä niin ei se varmaan potkurista johdu. Menikö hyvin paikalleen? Onko akseli samaa materiaalia kuin entinen? Syöpynyt tai epätasainen kosketuspinta takalaakerin kohdalla aiheuttaa noita kummallisia ääniä, mutta jos akseli on uusi ja samaa materiaalia kuin entinen niin.. Omassa veneessä etsin vikaa pitkää samasta syystä. Lopulta se löytyi kun irroitin akselin ja liukupinta oli syöpynyt montuille vaikka muuten akseli oli kuin uusi.
Jki
Viestit: 523
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 8:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jki »

Velvettihän on hydraulinen, eli öljyn vähyys tai imusihdin tukko voisi myös vihellystä aiheuttaa.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Minä olen maakrapu, mutta mieleeni tulisi akselin ominaisvärähtelytaajuus myös edellisten lisäksi. Se uusi akseli saattaa olla hieman eri materiaalia ja eri dimensiolla. Saattaa siis resonoida jollain tietyllä pyörimisnopeusalueella.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
Laardi
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laardi »

"Oliko se ennen kiinteästi vai jollain
rätillä ja muuttuiko tärinä vihellykseksi
vai mitä eroa on nyt siihen entiseen?"

Entinen akseli vaihdettiin, koska se ei ollut suora. Se täristi.

Uudellakin täristää! Koneen linjaus tuottaa tuskaa, kun koneessa ei ole kumityynyjä ja säätöruuveja, joilla sitä siirtelisi. Nyt PITÄISI nostella kangella ja laittaa fyllipaloja alle tms. Pitäisi vielä osata.

Nyt on kaupanpäälle tullut tuo vihellys.


GRANI: "Epäilen kuinenkin tässä tapauksessa takalaakeria, jos se ei ole vaihdettu uuteen samalla kuin akselia. Laakeri on kulunut eikä ole enää täysin pyöreä ja uuden akselin sovittaminen siihen tekee sen että pintapaine laakerissa saattaa olla tietyissä pisteissä niin kova että vesivoitelu kärsii, ja se pyörii kuivana osittain. Ehdotan takalaakerin uusimista, mutta samalla täytyy saada akselin välys laakeriin oikeaksi ja vedenottoaukot tarkisettua mikäli niitä siellä on. Ota myös huomioon että aksel työnyy hieman eteenpäin ajossa ja että työnymiselle löytyy pelivaraa takalaakerin ja porkurin välillä."

Ennen akselin uusimista, edellisenä talvena, sorvautin perälaakerin. Vanhalla akselilla ei ollut sen kanssa ongelmia. Sillä ei paljon ajettu, hyvä jos 15 tuntia.

Uusi akseli tuntui minusta sopivalta: ei tuntunut yhtään löysää, mutta akseli pyöri aivan kevyesti.

Jos perälaakeri ei ole aivan pyöreä ja ääni johtuu siitä, onko älytön ajatus, että kuluessaan tilanne muuttuisi? Tosi parikymmentä tuntia ei ole tilannetta ainakaan parantanut. Mielessä on kyllä käynyt, että voiko laakeri leikata.

Laakerin ja potkurin välissä on ainakin 20 milliä tyhjää.

Samppa79: "Onko akseli samaa materiaalia kuin entinen? Syöpynyt tai epätasainen kosketuspinta takalaakerin kohdalla aiheuttaa noita kummallisia ääniä, mutta jos akseli on uusi ja samaa materiaalia kuin entinen niin.. Omassa veneessä etsin vikaa pitkää samasta syystä. Lopulta se löytyi kun irroitin akselin ja liukupinta oli syöpynyt montuille vaikka muuten akseli oli kuin uusi."

Vanha akserli oli "mustaa", johon oli liitetty haponkestävästä pää. Se pyöri hyvin lähes 20 vuotta. Uusi akseli on kokonaan ruostumatonta akseliterästä.

Kytkimen öljymäärä nyt olisi helpointa tarkastaa.
kari t
Viestit: 577
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: pattijoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari t »

Olisko tukilaakeri jumissa ja pyörii ulkokoolikin mukana :?:
Tuollaisen ongelman kanssa tappelin useita vuosia sitten, porukalla tutkittiin vinkumista, todettiin että kuuluu velvetin kytkimestä, no kytkin hajalle, uusittiin muutamis laakereita, koeajolle ja sama vinkuminen kuului, seuraavaksi painelaakeri akselin välistä purkuun, laakeripesästä oli lohjennut pala ja juminut kuulien väliin, pyöri ulkokooli mukana.
Uusi laakeripesä / laakeri ja vinkuminen loppui siihen.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
Laardi
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laardi »

Yritin kuunnella tukilaakeria ajon aikana. minusta se ääni ei kuulunut siitä. Mutta kuten sanoit, on vaikea sanoa, mistä kohtaa se ääni tulee.

Yksin ajelin ja tuli tunne, että kohta pyörii korva, peruukki tai koko äijä akselin ympäri.

Muutaman viikon kuluttua nostan veneen ylös. Sitten voisi kokeilla, kuuluuko ääni maissa perälaakerista.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Arto K, ch, Google [Bot], harris820, Kulju ja 60 vierailijaa