VW 1.4 TSI moottorin kestävyys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

hamali
Viestit: 103
Liittynyt: Su Joulu 10, 2006 6:00 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

VW 1.4 TSI moottorin kestävyys

Viesti Kirjoittaja hamali »

Nykyinen Golf Variant alkaa olla jo vaihtoiässä ja olen ajatellut vaihtaa sen uudempaan Variantiin 1.4 TSI moottorilla. Yksi ehdokaskin löytyi, mutta sitten kuulin, että 1.4 TSI moottoreita on hajonnut. Hajoamisen syy on ilmeisesti jakopään ketjun löystyminen ja siitä aiheutuneet ongelmat. Tuohon ehdolla olevaan vaihtoautoon on vaihdettu uusi ketju (ajettu 75 000 km). Liekö uusi ketju sitten parempaa laatua ja voiko TSI moottoreihin luottaa? Onko masinisteilla kokemuksia VW:n TSI moottoreista ja jakopään ketjujen kestävyydestä?

Toinen vaihtoehto on siirtyä seuraavaan kokoluokkaan ja esim. Audi A4:ään tai Mersuihin. Luulisi niiden ainakin kestävän.
Blis
Viestit: 918
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 6:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blis »

Mitä olen kuullut niin nuissa tsi koneissa on ollut vähän kaikenlaista vikaa, jakopää viat suurimpina... Muistelisin että tuo ongelma on perujaan ketjunkiristyksessä, jonka hoitaa yksi pieni öljynpaineella toimiva mäntä jonka kaverina on jousi (luokkaa kuulakärkikynä)... Tuo kiristin kun sitten antaa sopivasti löysiä niin jako on pielessä ja kaikkea kivaa tapahtuu moottorissa...
kkuula
Viestit: 1141
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kkuula »

http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muut-m ... minen.html

Tuolla hieman keskustelua aiheesta... Ko keskustelussa aikapaljon huuhaata mutta sopivalla suodattimella lukien sieltä seasta löytyy ihan asiaakin.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Vaimolla on tsi golf, ajettu 75t ja jakoketju rupes rallattamaan, vaihtovat merkkiliikkeessä ketjun, kiristimen ja nokkaakselin päähän jonku ennakonsäätörattaan, tms.
Rallatus ainaki loppu, eikä maksanut mitään kun oli tehtaan takuun piirissä.
Näitä ei kannata jättää mäkeen seisomaan pelkkä vaihde päällä, sillä jos pyörii moottori taaksepäin voi löysä ketju hypätä, kun paineita ei ole kiristäjässä ja mekaanista lukitusta kiristäjälle ei ole.
Niissä aikaisemmissa tsi-malleissa oli kaks turboa ja niissä oli ollut turbojen takia moottorivaurioita, tää on yhdellä turbolla.
Aika näyttää miten kestää, mutta kaikkiaan hyväntuntonen auto.
Ford8N
Viestit: 109
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:39 am
Paikkakunta: Lpr./Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford8N »

Tulipa oma, 150tkm ajettu vm. 2006 1.4 TSI golffi myytyä heti jakoketjurempan jälkeen pois. Hintaa remontille tuli n.2500e josta itselle jäi "vain" 800e maksettavaa.
Huollon asiakaspalvelija kertoi epäsuorasti että eipä se uusi ketju taida entistä kummempi olla, ehkä kestää taas 100tkm hyvällä tuurilla ja seuraavassa remontissa maahantuoja EI tule enää vastaan! :roll:

Kaiken syynä on siis tuo päin p..settä suunniteltu jakoketjun kiristysmekanismi. Samaa on muuten käytetty aika monessa muussakin VAG-konsernin moottorissa vm.2005-n.2010..ihan vaan vinkkinä! Nythän VW/VAG onkin sitten tehnyt vähin äänin taas jakopään käytön hihnalla, kumma juttu! :lol:

DSG-laatikko on muuten toinen klonkswaakkenin "laatutuotos"; tuttavapiirissä on kaksi VW/DSG-yhdistelmää joista toinen on jo n.50tkm jälkeen hajonnut. Saas nähdä milloin toinenkin paukkuu; En usko että kovin monella dsg:llä tullaan ajamaan yli 150tkm.
-Ford 8N-
-MF 35 Standard 23C-
Juice
Viestit: 2012
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juice »

Miksi auton moottoreista piti tehdä huonompia mihin mersu pääsi 200D:n kanssa jo 80-luvulla :roll:
Max565
Viestit: 65
Liittynyt: To Elo 08, 2013 5:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Max565 »

Juice kirjoitti:Miksi auton moottoreista piti tehdä huonompia mihin mersu pääsi 200D:n kanssa jo 80-luvulla :roll:
Se oli sitä aikaa, kun ihmisillä ei ollut kiire mihinkään :roll:

Eikä tarvinnut kilpailla kenen autossa on pienimmät päästöt jne...
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Kyä W123 diesel sopii kiiruisemmallekin kuskille... :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=24afjVqm2Uw
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Pahimpiin tapauksiin on taidettu 100tkm matkalla vaihtaa ketju jo kahdesti.

Tuon kun lukee, niin ei tee mieli hankkia ko. moottorilla varustettua autoa:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.0

Maahantuoja tuntuu pesevän kätensä aika huolella noista ongelmista. Toki eihän se maahantuojan vika ole jos tehdas suoltaa silkkaa paskaa. Mutta luulisi, että tuon kaltaisella takuupolitiikalla VW tekee ooppelit ja myynti putoaa kahdeksikymmeneksi vuodeksi kärjestä tuonne ynnä muihin.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

1.4 tais olla noissa se eniten ongelmainen kone, varsinkin ekat tuplaturbot.

Isällä on 2010 golfissa 1,2 tsi kone ja se on toistaiseksi palvellut hyvin. Joku lisäprikka siihenkin piti laittaa hukkaporttin jouseen tjsp. mutta muuta tyyppivikaa ei asentajana työskentelevä kaverini niistä muistanut.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

On kyllä kumma, että Volkkari on pitäny maineensa, vaikka niitä tekniikkamurheita tuntuu riittävän ja vaikka maahantuoja maksattaa asiakkailla selviä tuotekehitysmokia!
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kyllä se vaan on niin, että koko maailman autoteollisuus on keskittynyt nykyään tuottamaan vain uutena ja uudehkoina jonkun aikaa kunnolla toimivia autoja. Viiden vuoden jälkeen viimeistään odotetaan, että katsellaan jo uutta tuotetta tehtaan listoilta. Vanha joutaa hakkuriin. Siis se vain viisi vuotta vanha. Mitä viisi vuotta vanhemmille autoille tapahtuu käytössä, on meidän Suomalaisten ja Afrikkalaisten murheena.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Kyllä kaikki autot ovat jo vuosia olleet aika laaduttomia. VAG moottorimurheet ovat kyllä hyvin synkkää tarinaa. Eräs vannoutunut VW-mies ja taksiyrittäjä tilasi äskettäin mersun, kun Transporteriin tuli jo toinen moottorinvaihto alle 100Tkm... Kamelin selkä taittui. Mutta lopettipa muille kuittailun hanomagista! :lol:

Itse olen tänään menossa ostamaan kaikesta huolimmatta variantti Golfin. Tosin en itselle, mutta kuitenkin. Näiden hinta ovat tulleet aika reippaasti alas ja mielestäni tarjoavat käytettyinä hyvin vastinetta sijoitettuun pääomaan nähden.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Superdextaaja kirjoitti:Kyllä se vaan on niin, että koko maailman autoteollisuus on keskittynyt nykyään tuottamaan vain uutena ja uudehkoina jonkun aikaa kunnolla toimivia autoja. Viiden vuoden jälkeen viimeistään odotetaan, että katsellaan jo uutta tuotetta tehtaan listoilta. Vanha joutaa hakkuriin. Siis se vain viisi vuotta vanha. Mitä viisi vuotta vanhemmille autoille tapahtuu käytössä, on meidän Suomalaisten ja Afrikkalaisten murheena.
Mjaa, jo 50 vuotta sitten Amerikoissa oltiin sitä mieltä että auton tarvitsee kestää seitsemän vuotta. Ja joka vuodeksi tehtiin uusi malli jotta kauppa käy :D

Hölmöä se on valmistajan tehdä ikuisia mutta siitähän oli täällä joskus se hehkulampputopic...

Mitä olen viime aikoina kuullut noista moottori- ja DSG-murheista niin aika kiltisti ovat niitä takuuseen korjanneet.

Edelleen olen sitä mieltä että autoissakin pätee kirjailija Mauri Sariolan viisaus "parempi kertarysäys kuin ainainen kitinä" :wink:
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

kalvaana kirjoitti:On kyllä kumma, että Volkkari on pitäny maineensa, vaikka niitä tekniikkamurheita tuntuu riittävän ja vaikka maahantuoja maksattaa asiakkailla selviä tuotekehitysmokia!
Rehellisesti täytyy pitkän linjan VAG leiriläisenä sanoa että kehityssuunta on pelottava. No näillä vanhoilla mennään niin pitkään kuin se vaan kohtuuvaivalla ja -kuluilla on mahdollista.
pela
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pela »

Piiri pieni pyörii,nythän VAG on palaamassa taas tuttuun hihnavetoon epäonnisen ketjukokeilun jälkeen.
Max565
Viestit: 65
Liittynyt: To Elo 08, 2013 5:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Max565 »

Se on jännä juttu, miten ennen ja jopa 2000-luvullakin osattiin valmistaa kestäviä ketjukoneita, esim MB dieselit. Ei ketjukaan ikuinen ole, mutta pitempi käyttöikä kuin hihnalla. Rattaista puhumattakaan.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

pela kirjoitti:Piiri pieni pyörii,nythän VAG on palaamassa taas tuttuun hihnavetoon epäonnisen ketjukokeilun jälkeen.
Kuullostaa kauhistuttavalta, kun muistelee edellisen kuminauhakauden tapahtumia, katkeilevia remmejä, kuluvia hihnapyöriä ja helevetin kalliita remminvaihtohuoltoja :?
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Max565 kirjoitti:Se on jännä juttu, miten ennen ja jopa 2000-luvullakin osattiin valmistaa kestäviä ketjukoneita, esim MB dieselit. Ei ketjukaan ikuinen ole, mutta pitempi käyttöikä kuin hihnalla. Rattaista puhumattakaan.
Eikös tuo niin ole, että MB:llä ei ole vieläkään yhtään remmivetoista moottoria ja tuntuvat kestävän. Taitaa sillä mersun ketjulla miljoonan ajaa.

Noissa VAG:n surullisissa TSI-koneissa ketju on onnistuttu käsittämättömällä tavalla alimitoittamaan niin, että venyy pahimmillaan alle 50 tkm:n ajoilla jo vaihtokuntoon. Lisäksi se kiristäjän toteutus on onneton.

Kyllähän VAG:n laitteiden kanssa pärjää, pitää vain tietää tarkasti mitkä moottorit pitää jättää kauppaan (esim. vanhemmat 1,4 16V bensat, ketjuvetoiset TSI:t, 2,5TDI V6:t ja kaikki pumpparidieselit) :shock: :D

(Itsellänikin VAG autoja jo viides menossa)
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minä katoin Mersun ketjua 480:n tuhannen kohdalla, kun kansitiivisteen vaihdon takia kansi oli pois ketju näkösällä. En silmin havainnu mitään syytä, miksi olis pitäny vaihtaa. Nyt 510 tuhatta. Ketju, ohjurit ja kristin alkuperäiset ja matka jatkuu :lol:
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Heikki75 ja 22 vierailijaa