Valmet 565 hydrauliikkapumppu roiskii

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
J-Lu
Viestit: 38
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 3:50 pm
Viesti:

Valmet 565 hydrauliikkapumppu roiskii

Viesti Kirjoittaja J-Lu »

http://youtu.be/a9IESQ41gmg
Valmetin nostolaitteen pumppu roiskii öljyä, varsinkin, kun paine on päällä.
Ennen kuin alan purkamaan, mistähän tuo vuoto aiheutuu, tulee ikään kuin tuon yhdysholkin välistä. Taakse menevät putket ovat tiiviit ja ehjät.

Joku tässä kuvassa ei täsmää: 361:n varaosakuvan mukaan tuon lukkokappaleen pitäisi olla toisin päin.

Jossakin mainittiin akselitiiviste, missähän se mahtaa olla?
Avatar
ks1030
Viestit: 1726
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 5:06 pm
Paikkakunta: VAASA
Viesti:

Re: Valmet 565 hydrauliikkapumppu roiskii

Viesti Kirjoittaja ks1030 »

J-Lu kirjoitti:http://youtu.be/a9IESQ41gmg
Valmetin nostolaitteen pumppu roiskii öljyä, varsinkin, kun paine on päällä.
Ennen kuin alan purkamaan, mistähän tuo vuoto aiheutuu, tulee ikään kuin tuon yhdysholkin välistä. Taakse menevät putket ovat tiiviit ja ehjät.

Joku tässä kuvassa ei täsmää: 361:n varaosakuvan mukaan tuon lukkokappaleen pitäisi olla toisin päin.

Jossakin mainittiin akselitiiviste, missähän se mahtaa olla?
Tuosta sun valokuvasta ei paljoa selkoa saanut. Eipä tuossa nyt paljoa vaihtoehtoja ole... pumpun akselin juuresta jos ruikkii. Minäkään en muista kuinka tiivistys oli toteutettu vaikka pumpun olen avannutkin. Että ei muuta kuin pumppu irti ja paloiksi...
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Kyl toi ruikkiminen näytti siltä, että stefa on saanut käyttötunnit täys, eli jousi poikki, silloin ei kuluneella akselilla pelkkä huuli pidä.
Ei paha korjata, just orkkiskokoista stefaa joutuu hieman ehkä haeskelemaan, mutta ota ohuempi, ettei stefan jousikuormitteinen huuli osu just samaan koloon minkä alkuperäinen on siihen akseliin kalvanut.

Eipä kyllä uusi pumppukaan ihan maltaita maksa, omaan valluun vaihdoin ensin stefan, sit noin kymmenen vuotta myöhemmin koko pumpun kun tuntui jo olevan hieman voimaton, eli kun oli riittävästi painoo nostovarsilla, ei jaksanut enää nostaa keulaa ilmaan tai kippikärryssä kukkukuorma mursketta, loppu voima....meni osin lapiopeliksi....

Varaa aikaa....keula pois, syyläri pois, sit pääsee pumppusen kimppuun.
Ihan vaan vihjeenä, helpottaa tosi paljon kun ottaa sen syylärin irti.......
J-Lu
Viestit: 38
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 3:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J-Lu »

Nyt on pumppu pöydällä sitä vailla, että aamulla hydrauliikkaliikkeeseen hakemaan uutta stefaa ja putkien tiivisteitä.
Joutui hieman taistelemaan, että sai pumpun kehtoineen pois paikaltaan. En ollut varma, että lähteekö pelkkä pumppu akseleineen irti kehtoa irrottamatta -olisi lähtenyt. kasaaminen on oletettavasti helpompaa, kun kehdon voi kiinnittää ensin paikalleen ja sitten pumpun akseleineen ja jousineen.
Pitää yrittää ottaa kuvia, mikä on hieman hankalaa, kun kädet ovat koko ajan öljyssä.
J-Lu
Viestit: 38
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 3:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J-Lu »

Eipä siinä tosiaan muita vuotopaikkoja ole. Outoa sinänsä, että varaosakuva ei kerro mitään tuosta akselitiivisteestä.

Ihan tuo siinä kintaalla on uuden IKH:n mallinhankkiminen, mutta jos kokeilisi ensin uutta tiivistettä, puhdistushuollon jälkeen keula nousi kuitenkin kevyesti ilmaan.
Nyt kun tuon purkamisen osaa, ei uudenkaan pumpun vaihto kauaa kestä.

Samalla voisi uusia ajovalojen johdot ja asentaa melko isolla rahalla hankitut uudet IKH:n lyhdyt, jotka hyllyssä odottavat asentamista.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Jos se jaksaa nostaa keulan ilmaan kun nostovarsilla on enempi painoo kun "laki sallii", ei pumpussa oo mitään vikaa silloin.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7789
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

http://www.tiltu.net/mobil/565/pumpun_k ... e/0001.jpg

Tota kuvaa kattelin,mulla on hajalla osat kaksi ja kolme tai ainakin osa kaksi,sekä kampiakselin päästä ne urat tai spoorit,vai miksi niitä kutsutaan?
Eli onko noita osia saatavissa ja onko mahdollista jotenkin saada sellaiset urat uudelleen kampiakselin päähän?
J-Lu
Viestit: 38
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 3:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J-Lu »

Itsellä on vielä ratkaistavana mysteeri, miksi minulla osat 12 ja 13 ovat "pyörähtäneet pystyakselinsa ympäri", mikäli 565:ssa oikeasti on samanlainen konstruktio -ja miksei olisi, kun samoja osia näkyy muuten olevan.
LH-Osalla näyttäisi olevan 26.5L pumppu 250€.
3reiska
Viestit: 342
Liittynyt: To Loka 25, 2012 4:55 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 3reiska »

stefa 18x35x10
J-Lu
Viestit: 38
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 3:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J-Lu »

Aika pitkälti tuollaisia lukemia siinä hieman kuluneessa stefassa näkyy. En ole yrittänyt irrottaa sitä ennen kuin saan uuden. Tosin, olisi hyvä tietää, missä kunnossa akseli stefan alla on.
Avatar
ks1030
Viestit: 1726
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 5:06 pm
Paikkakunta: VAASA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ks1030 »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti:http://www.tiltu.net/mobil/565/pumpun_k ... e/0001.jpg

Tota kuvaa kattelin,mulla on hajalla osat kaksi ja kolme tai ainakin osa kaksi,sekä kampiakselin päästä ne urat tai spoorit,vai miksi niitä kutsutaan?
Eli onko noita osia saatavissa ja onko mahdollista jotenkin saada sellaiset urat uudelleen kampiakselin päähän?
Nuukimmat on korjannut tuon 40v välein ilmaantuvan tyyppivian poraamalla reiän holkin ja akselin läpi ja laittamalla sinne pultin. en tiedä minkälainen on kampiakselin pää porata mutta näin on tehty
J-Lu
Viestit: 38
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 3:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J-Lu »

Hieman joutui stefaa etsimään, 18x35x8 löytyi Etrasta.
Valitettavasti uusi tiiviste ei tuonut apua ongelmaan, vaan öljyä tihkuu yhä.
Pitää kai taipua uuteen pumppuun.
3reiska
Viestit: 342
Liittynyt: To Loka 25, 2012 4:55 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 3reiska »

Valitettavasti uusi tiiviste ei tuonut apua ongelmaan, vaan öljyä tihkuu yhä.
Pitää kai taipua uuteen pumppuun.[/quote]

Tuota vähän pelkäsinkin :oops:
J-Lu
Viestit: 38
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 3:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J-Lu »

Siis se tunkee öljyä siitä pumpun ratasosaston ja stefan välisestä läpiviennistä joka on ilmeisesti väljä?

Uusi stefa maksoi 4.50€, joten kokeilu ei ollut kallis.
Samalla tuli uusittua putkien tiivisteet ja todellakin: tässä kuvassa
http://www.tiltu.net/mobil/565/pumpun_k ... e/0002.jpg
näkyvän lukkokappaleen tulee todellakin olla niin, että hahlo on edessä, ei takana. Lukkokappaleen alla olevalle kulmaraudalle ei ole sitten muuta paikkaa kuin kehdon sisäpuolella, johon se luontevasti käykin.

Jos varaosakuvaa ei ole, voihan sen väärinkin laittaa, mutta miksi se on ylipäätään on koskaan irrotettu?
J-Lu
Viestit: 38
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 3:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J-Lu »

IKH:n listoilta löytyy 565:n pumppu ja soitto paikalliseen myymälään vahvistaa tuotetta olevan hyllyssä 1 kpl. Nopea tinkaus ja saman tien baanalle hakemaan varattua osaa.
J-Lu
Viestit: 38
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 3:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J-Lu »

Nyt on uusi pumppu paikallaan. Hieman erilaiset kuoret ja banjoliittimet kierteineen ovat erilaiset kuin vanhassa, joutui mm. imuputken ottamaan irti ja vingulla isontamaan reikää jonkun millin osan. Painepuolelle tuli adapteri, jolla vanhan banjon saa paikalleen.
Mutta kyllä kannatti, harmittaa, kun en ottanut ennen-jälkeen videokuvaa. Ero nopeudessa hymyilyttää, traktori suorastaan hytkähtää, kun nosto pysähtyy. Hieman kokeilin nostotehoa ja veikkaan, että saa olla varovainen, ettei riko paikkoja -kuten tuolla ylempänä kuvattu pumpun käyttöakselille oli käynyt.

Kuvia tulee, kunhan saan lajiteltua, mutta suosittelen erittäin lämpimästi uutta pumppua, jos vanha hieman miettii ja pyytää kierroksia.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Google [Bot] ja 63 vierailijaa