Sivu 1/1

Volvon pikkujaon pulttikuvio

Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 9:04 am
Kirjoittaja Velu
Olisi tarkoitus siirtä Tubelessaikaan, joten meinasin teettää uudet keskiöt volvon pikkujaolla ja vaihtaa ne tubeless-vanteisiin. Olisiko jollain tarkkoja mittoja, joilla nuo kalikat saisi teetettyä. Sen verran mittailin jo itse että:

keskireikä noin 220mm, pulttikehä 10x285mm. Pultinreijän halkaisija ??? Lähinnä keskireijän tarkka koko ja pultinreijän halkaisja. Yhtään vannetta ei ole irtaallaan, joten siksi nuo mitat on vielä kyselyssä.

Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 11:07 am
Kirjoittaja 12441
Keskireikä 221 pulttikehä muistinvarasta 275 ei kai se pultin koko ole kovin tarkkaa ,kun ei tee liian pientä. Tuleeko noi traktorin kärryyn vai auton alle?

Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 12:18 pm
Kirjoittaja Velu
Traktorin kärryynhän nämä. Ajattelin että jos kaikki lukkovanteet vaihtaisi nykyaikaan. Alkaa olla nuo 20" renkaat niin lahoja ja arvokkaita, ettei enää kannata niistä haaveita.

Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 12:36 pm
Kirjoittaja 12441
Löysin pyöränpultin ja jarrurummun, pultti oli 25.4 paksu tasaiselta osaltaan jenka osa n:19 ja jarrurummussa pultinreikä 26mm tuo reikäpiiri on sen 285.Nuo on siis eatonin perän mittoja Vanajan perässä ainakin pultinreikä isompi,vaikka jako on sama

Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 2:03 pm
Kirjoittaja Velu
Kiitos vaivannäöstä.

Pitääpä kysäistä pajalta mitä maksaa jos plasma leikkaa levystä kymmenen kappaleen sarjan noita kiekkoja. Luulisin volvossa olevan samat pultit.

Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 2:49 pm
Kirjoittaja 12441
Tuo oma ed viesti oli hiukan epäselvästi kerrottu ,eli tuo eatonin perä mistä mitat otin on Volvon alta lähtöisin eli pitäisi olla identtinen. Onko sulla muutes tuplanopeus perä ja onko peräveto ,noin uteliaisuuttani kyselen.

Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 3:24 pm
Kirjoittaja Velu
Ihan normi lukollinen kasiparissa ollut perä, tein siitä hiekkakärryn, valmistajasta ei sen kummemmin tietoa. Vanteissa ei ole kartiota, vaan keskistys keskireiästä, siksi se keskireiän halkaisija oli tarpeen saada tietää tarkasti.

Metsäperäkärryssä on samalla jaolla vanteet, ne on jonkun kuorma-auton perävaunun navat. Siinäkin on jo melko pykineet renkaat, eli vaihtolistalle nekin pitää laittaa.

Ostin tässä vielä yhden vanhan kuorma-autosta tehdyn vetävän yksiakselisen kärryn. Se on ollut pitkään metsässä, ja renkaistakin on vain vanteet jäljellä. En ole sen jaosta ottanut selvää, mutta siihenkin varmaan nyt laitan nykymuodin mukaiset renkaat. Jokin muu, kuin eurojako siinäkin varmasti on.

Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 11:43 pm
Kirjoittaja UniversalDM4
12441 kirjoitti:Löysin pyöränpultin ja jarrurummun, pultti oli 25.4 paksu tasaiselta osaltaan jenka osa n:19 ja jarrurummussa pultinreikä 26mm tuo reikäpiiri on sen 285.Nuo on siis eatonin perän mittoja Vanajan perässä ainakin pultinreikä isompi,vaikka jako on sama
Vanajassa on vanteissa seevit kummankin puolen, vanne keskittyy etupäässä mutterien kanssa, takapäässä keksittyy myös keskireiästä. Näin ainakin 505 ja 690 - malleissa. Volvossa lienee suorat reiät ilman seevejä?

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2013 10:08 am
Kirjoittaja 12441
UniversalDM4 kirjoitti:
12441 kirjoitti:Löysin pyöränpultin ja jarrurummun, pultti oli 25.4 paksu tasaiselta osaltaan jenka osa n:19 ja jarrurummussa pultinreikä 26mm tuo reikäpiiri on sen 285.Nuo on siis eatonin perän mittoja Vanajan perässä ainakin pultinreikä isompi,vaikka jako on sama
Vanajassa on vanteissa seevit kummankin puolen, vanne keskittyy etupäässä mutterien kanssa, takapäässä keksittyy myös keskireiästä. Näin ainakin 505 ja 690 - malleissa. Volvossa lienee suorat reiät ilman seevejä?

Näin on! Löytyis muuten vanajan takasilta ylimääräisenä

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2013 10:28 am
Kirjoittaja Velu
Olin ajatellut hommata 295/80 renkaat, mutta niiden suhteenpa on saatavuus myös huono. 315 leveitä renkaita on paremmin saatavissa, mutta millaisella vanteella ne sopivat paripyöriksi. Alkuperäinen rengas on vain 255 tai 275 leveä. 295:n vanteella eivät kuulema sovi paripyöriksi, mutta ykköspyöriksi kyllä. Pitäisi siis ilmeisesti hommata suosiolla leveämmät vanteet, mutta sitten taitaa rengas tulla melko lähelle runkoa.

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2013 10:41 am
Kirjoittaja mike
Entä matalat 385:t, 70-sarja tais olla halkaisija metrin luokkaa ? Levy toisessa reunassa vannetta tai keskellä.

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2013 1:12 pm
Kirjoittaja Velu
Halkaisijahan on juuri sopiva kun se on sen metrin, taitaa nykyinen olla sen 103cm. Leveyden puolesta pitää olla tarkkana sopiiko.

Toisaalta, jos 385 kantavuus riittäisi, niin sittenhän se menisi ykköspyörillä. Eikö kuitenkin 385/70 ole huomattavasti korkeampi kuin vaikka 315/70, joka on sen metrin luokkaa.

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2013 9:27 pm
Kirjoittaja mike
385/55 on ainakin matala.