Vielä löpöllä ajamisesta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Torsti
Viestit: 2030
Liittynyt: 18.12.2005, 11:42
Viesti:

Vielä löpöllä ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Torsti » 15.01.2006, 17:46

Vielä yksi kysymys, siitä verottomalla ajamisesta, en tiedä että onko kysymykseeni vastaus niissä vanhoissa ketjuissa, mutta kuitenkin:
Saapiko raktorilla ajaa verottomalla, kun hakee siihen raktoriin, tai maatalous koneisiin osia kaupasta?
Taikka jos käy vaikka agrimarketin pihasta etsimässä työkoneita?
Entäs suapiko käyvä samalla reissulla kylässä kaverin luona?
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 15.01.2006, 19:22

Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa ja maatilatalouden harjoittajan yksityistaloudessa. Lakiin tehdyn lisäyksen mukaan maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan myös sellaista henkilöä, jota verotetaan metsätalouden tulosta tuloverolain 43 §:n nojalla (metsätalouden pääomatulo).

Polttoainemaksusta ovat edelleen vapaita myös moottorityökoneet, moottorityökoneeksi varustetut traktorit sekä auton alustalle rakennetut työkoneet, milloin niitä ei käytetä muihin kuljetuksiin kuin niiden käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin itse työalueella tai niiden siirtyessä työalueelta toiselle.

jusku
Viestit: 103
Liittynyt: 22.12.2005, 20:12
Paikkakunta: Kiuruvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusku » 15.01.2006, 19:36

Käsitääkseni nuo ajot saa ajaa muutkin kun maatila-tai metsätalouden harjoittajat polttoöljyllä, työkoneena. Sitten kun perään laitetaan kärry niin se onkin kuljetusväline, silloin et saa laillisesti ajaa omia polttopuitakaan omalla pihatielläsikään jos päivämaksua ei ole maksettu tai verollista tankissa.
Itse ratkaisin ongelman vaihtamalla verolliset aineet tankkiin, ei tarvii miettiä ja kysellä ja saa heittää keikan kärryn kanssakin ilman pelkoa kärystä. Hintaerokaan ei enää nykyisin ole mitenkään päätähuimaava pö:n ja verollisen dieselin välillä.
Se vasta kallista on jos kateellinen sukulaissielu tai naapuri käräyttää, muuten taitavat aikas harvoin ratsata nuita polttoaineita.

Torsti
Viestit: 2030
Liittynyt: 18.12.2005, 11:42
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti » 15.01.2006, 22:11

No kun sattuu olemaan löpöä tankissa, niin ajattelin että pitää kuitenkin varmistaa, että saako nuo asiat ajella pö:tä tankissa, että ei tarvihe maksaa päivämaksua. Eli en kyllä itse ole maatalouden harjoittaja, mutta traktorin omistaja kyllä on. Eli saan käydä hakemassa osia löpöllä?

Kuulemma nykyään vaan tullimiehet saa ottaa näytteitä, tiiä häntä. Eipähän sitä siitä väristäkään osaa päätellä, kun se diesel värjäytyy, jos siellä tankissa on ollut polttoöljyä, pitäis silloin pestä tankki.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi

Vallu-Veke
Viestit: 105
Liittynyt: 18.12.2005, 11:07
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu-Veke » 16.01.2006, 08:25

Minä kyllä olen käsittänyt, että tuollaisessa Torstin suunnittelemassa ajossa on kyse kuljetustoiminnasta. Se on verollista ajoa. Työkoneella saa käsittääkseni kuljettaa vain työntekoon tarvittavia romuja, kuten kauhaa ja löpökannua. Esimerkiksi lautanippua ei saa kuljettaa kylille, kiinnitettynä vaikkapa takalanaan. Maa- tai metsätalouden harjoittajillakin on rajoituksia ja hekään eivät saa välttämättä kuljetella löpöllä, muita kuin omiin tarpeisiin. Näin olen käsittänyt. Mutta kun kyse on sen koneen varaosista, niin sen ehkä saakin ajaa löpöllä, mutta täytyykö perseessä olla jokin takalana, tms.
Mielenkiintoinen asia.

geoman
Viestit: 40
Liittynyt: 21.12.2005, 12:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja geoman » 16.01.2006, 11:16

Olen ymmärtänyt, että viranomaisten tavoite on ollut, ettei verottomalla polttoaineen käyttämisellä viedä ammattiyrittäjiltä työtä ja jätetä veroja maksamatta. Kyllä tälläiset yksittäiset varaosa-ajelut samoin lyhyt ajo yleisellä tiellä eivät käytännössä johda rikkeeseen, jos ei ole vihamielisyyttä tuttujen kanssa (olen keskustellut asiasta valvontaa suorittavien poliisiviranomaisten kanssa). Käytännössä pitää olla laajempi rikkomus (asetusteksti on pikkumaisempi, kuin käytäntö). Mielestäni kyseinen matka on ainakin silloin sallittu, kun suoritat koneella palveluja maatalousyrittäjälle.

Eläkeläismetsuri
Viestit: 3692
Liittynyt: 18.12.2005, 07:34
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri » 16.01.2006, 12:04

[quote="Vallu-Veke"]Minä kyllä olen käsittänyt, että tuollaisessa Torstin suunnittelemassa ajossa on kyse kuljetustoiminnasta. Se on verollista ajoa. Työkoneella saa käsittääkseni kuljettaa vain työntekoon tarvittavia romuja, kuten kauhaa ja löpökannua. Esimerkiksi lautanippua ei saa kuljettaa kylille, kiinnitettynä vaikkapa takalanaan. Maa- tai metsätalouden harjoittajillakin on rajoituksia ja hekään eivät saa välttämättä kuljetella löpöllä, muita kuin omiin tarpeisiin. Näin olen käsittänyt. Mutta kun kyse on sen koneen varaosista, niin sen ehkä saakin ajaa löpöllä, mutta täytyykö perseessä olla jokin takalana, tms.
Mielenkiintoinen asia.[/quote
Miten sen tuon lautanipun kanssa meni jos puut on omasta metsästä ja sahautettu omalla tontilla. Rikö kyseessä ole oma maatalostus/sivutuotanto

Torsti
Viestit: 2030
Liittynyt: 18.12.2005, 11:42
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti » 16.01.2006, 15:23

Jaa, no takalana on kyllä persiissä, enkä sitä siitä pois ota, vaikka kylillä kävisinkin, entäs mitenkäs niiden varaosien kanssa, jos käyn hakemassa vaikka ketjuihin sakkeleita, ja jakarin, niin onko se vähän epäilyttävää?

Toisaalta, ketä se asia loppuenlopuksi kiinnostaa (paitsi vihaista naapuria).
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 16.01.2006, 15:50

olen ymmärtänyt ettei porukka ole oikei hajulla veromääräyksistä:-)))))

Vallu-Veke
Viestit: 105
Liittynyt: 18.12.2005, 11:07
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu-Veke » 16.01.2006, 18:16

www.ake.fi

Lukekaa tuolta, kohdasta verotus, polttoainemaksut.

Olin lukevinani, että se varaosien haku työkoneeseen on polttoaineverovapaata.

mf 35
Viestit: 630
Liittynyt: 17.12.2005, 13:08
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mf 35 » 16.01.2006, 19:41

AKE sivuilla oli hyvin kerrottu mitä saa traktorilla tehdä polttoöljyllä tässä linkki

http://www.ake.fi/pdf/traktori_AKE_0704.pdf
Vanha ferguson 35 on ikiliikkuja
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB

Torsti
Viestit: 2030
Liittynyt: 18.12.2005, 11:42
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti » 16.01.2006, 22:13

Eikös tuo anna ymmärtää, että traktori on moottorityökone, kun on lana perässä, ja sillä saa ajaa löpöllä, jos haen vaikka polttoainetta, tai niitä varaosia. Eikös näin ole!
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi

HAlosseppä
Viestit: 205
Liittynyt: 21.12.2005, 20:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä » 16.01.2006, 23:51

Niinpä niin, traktori jonka keulassa olevassa etukuormaimessa on paikallaan paalipiikit tai kauha. Eli kyseessä on moottorityökone. Traktoriin kun sitten kytket perävaunun paalien hakua tai paskanajoa varten niin oletkin suuri rikollinen. Olethan kytkenyt moottorityökoneen perään perävaunun jolla kuljetat jotain. Jos tuon hoksaava tullimies sattuu kohdalle niin ei auta maammelaulukaan vaan verolle menee ja reippaasti. Onneksi tuota lainsäädännön mokaa ei ole laajemmin huomattu.

Eläkeläismetsuri
Viestit: 3692
Liittynyt: 18.12.2005, 07:34
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri » 17.01.2006, 08:48

Kyllä siinä ristiriita on tuo vapautus verosta koskee raktoria kun sitä käytetään MAA TAI METSÄTALOUDESSA tai kun se toimii työkoneena. Mutta kun sen perään kytketään peräkärry niin se ei ole enää työkone. Mutta oma käsitykseni on että tuo peräkärryn käyttö edellyttää että työ on maa-,tai metsätaos ajoa.

Tureq
Viestit: 2225
Liittynyt: 18.12.2005, 16:47
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq » 17.01.2006, 09:18

Ne kärrynajot pitää olla maa- tai metsätalouden harjoittajan yksityisiä ajoja, eli saat hakia itelle sen lautanipun sahalta, mutta et naapurille, tosin silloin sekin onnistuu jos on omien puiden hankintakauppa sille naapurille. Eli kun tuota mettää on itellä, niin löpöllä ajan.
Ehdotukseni on että HAlosseppä ottaa asioista selvän tai lopettaa provoamisen. Tästä asiasta on turha kiistellä enempää, tuolla on monilla traktorinomistajilla niin vääriä käsityksiä asiasta, että lopetetaan tuo väärän tiedon levittäminen ja ohjataan kysyjät katsomaan aken sivuilta kuinka asiat on.

EDIT: HAlossepän ensimmäinen viesti tälle palstalle tuli tähän asiaan, ylläpito vois seurata asiaa ja poistaa tunnukset mikäli provoamista jatkossa esiintyy.

-SS-
Viestit: 11404
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- » 17.01.2006, 10:41

Se on se moderointi näissä asia-aiheissa todella hankalaa hommaa, sillä jos yhden annat olla ja poistat toisen, niin alkaa jo kova vouhotus että miksi mun ja miksi ei toisen. Eli se asioiden oikean tolan todistelun vastuu siirtyisi moderaattorille ?

Kuski päättää sen, millä polttoaineella ajaa, ja mahdolliset seuraamukset kannetaan aikuisen lailla. Ei kannata alkaa selittämään tullille et Masinistit-sivuilla annettiin tämmöinen ohje. Ei nämä kirjoitukset ole virallista tietoa, mielipitteitä lähinnä. Jotkut tietää enemmän kuin toiset, mutta kaikilla voi olla tiedoissaan aukkoja. Ainakin se on mahdollista, eikö.

Ja useimmilla, joilla on epätietoisuus asiasta, on aina mahdollisuus hankkia päivävero tai sitten tankata vain dieseliä. Polttoaineveroissa kun ei oikein ole viranomaistakaan, jolta voisi saada pitävän ennakkopäätöksen.

Jossakin Dextassa menee klapia sirkkelöidessä ehkä 2 litraa tunnissa. 10 tunnin työpäivässä menee 20 litraa. Polttoöljyn hinta on 65 senttiä, dieseli näkyy olevan noin euron. Päivässä klapikasan hintaan tulee siis 7 euroa ylimääräistä, jos tankkaa vaan dieseliä. Päivämaksulla selviää viidellä eurolla. Tuon viiden euron säästöön tarvitaan sitten käynti katsastuskonttorilla tai yhteydenotto AKE:een, jotta voisi turvallisemmalla mielellä ajella.

Dieselin ja polttoöljyn hintaerokin tuosa lähihuoltoaseman mittarilla on kymmenen senttiä pienempi verrattuna tuohon laskelmaani. Lisäksi huoltoasemaketjun polttoainealennukset näköjään tippuu vaan näille verotetuille laaduille, huomasin juuri Shellin laskusta. En täällä kaupungilla voi kumminkaan isoa säiliötä pitää, eli ei ole ollenkaan tullu paha olo vaikka olen Foortin ajanu sinne dieselmittarin viereen.

-SS-

jusku
Viestit: 103
Liittynyt: 22.12.2005, 20:12
Paikkakunta: Kiuruvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusku » 17.01.2006, 16:14

Just tän takia vaihdoin verolliset tankkiin, en ole maa- tai metsätalouden harjoittaja mutta satun omistamaan traktorin ja peräkärryn, jos laitan kärryn traktorin perään ja ajan metrinkin polttoöljyllä ilman päivämaksun suorittamista, olen RIKOLLINEN. Mutta nyt voin jopa periä naapurilta maksunkin sora- tai lautakuorman hakemisesta hyvällä omalltunnolla ja perinpä vielä siinä yhteydessä sen polttoaineiden hintaerotuksenkin. Ja viranomainenkin on näkemäänsä tyytyvainen. Reilu peli kaikkia kohtaan, vai kuinka?

Tureq
Viestit: 2225
Liittynyt: 18.12.2005, 16:47
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq » 17.01.2006, 16:25

Tuo juskun toiminta voitaneen rinnastaa tällöin liikenneluvan alaisiin kuljetuksiin, eli vaikka polttoaineverotus on kohdallaan niin onko kaikki kuitenkaan kohdallaan?
Ja -SS-:lle: Päivämaksu on maksettava ennen
polttoainemaksun alaiseen ajoon ryhtymistä.
Maksusta on pyydettävä/otettava
kuitti tai tuloste (maksutavasta
riippuen). Kuitissa pitää näkyä traktorin
rekisteritunnus ja käyttöpäivät eli ne
pitää maksettaessa merkitä lisätietoja/
huomautuksia –kohtaan.
Moottorityökoneen polttoainemaksu
on 100 euroa/päivä. (Kopioitu suoraan AKE:n sivuilta)

Eli kun maksaa päivämaksun sen voi tehdä vaikka kotikoneelta.

Provosoiduin ehkä turhaan, mutta ärsyttää tuollainen selvästi väärien tietojen antaminen, oikeaakin on tällä samalla masiinalla saatavissa.

jusku
Viestit: 103
Liittynyt: 22.12.2005, 20:12
Paikkakunta: Kiuruvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusku » 17.01.2006, 16:36

Eikös se liikennelupa käytäntö tavarankuljetuksissa ole menneen talven lumia.

Tureq
Viestit: 2225
Liittynyt: 18.12.2005, 16:47
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq » 17.01.2006, 20:07

Lainauksia Lääninhallituksen sivuilta:

Ilman liikennelupaa sallittu liikenne



Tavaran kuljetus ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 1700 kiloa;

Tavaran kuljetus ammatillisessa oppilaitoksessa opetushallituksen valvonnassa tapahtuvan kuljettajan ammattiopetuksen yhteydessä;

Elinkeinotoiminnan yhteydessä elinkeinotoimintaan tavanomaisesti liittyvä tavarankuljetus elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevilla ajoneuvoilla, jos kuljetuksen osuus on enintään 30% koko elinkeinotoiminnasta;

Työurakoiden tai muiden sopimuksen kohteena olevien työkokonaisuuksien yhteyteen kuuluva tavaran kuljetus urakoitsijan tai muun suoritusvelvollisen hallinnassa olevilla ajoneuvoilla, jos kuljetuksen osuus on enintään 30% urakasta tai työkokonaisuudesta;

Konsernin tai siihen verrattavan yhtymän taikka kunnan, kuntayhtymän tai kuntakonserniin kuuluvan yhteisön kuljetukset sen hallinnassa olevilla ajoneuvoilla;

Kunnan, kuntayhtymän tai kuntakonserniin kuuluvan yhteisön järjestämiin sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvät kuljetukset sen hallinnassa olevilla ajoneuvoilla

Ruumiinkuljetus



Tavaraliikenneluvat



Tavarankuljetus korvausta vastaan moottoriajoneuvolla tai liikennetraktorilla on luvanvaraista toimintaa. Tavaraliikenneluvan myöntää hakijan kotipaikan lääninhallitus. Lupa voidaan myöntää hakijalle, joka on hyvämaineinen, ammattitaitoinen, vakavarainen ja muutoinkin henkilönä sopiva harjoittamaan liikennettä. Lupa myönnetään viideksi vuodeksi. Liikennelupa on henkilökohtainen, eikä sitä saa luovuttaa toisen käytettäväksi.
Tarkemmat luvan myöntämisen edellytykset määritellään tavaraliikenneasetuksessa.

Tavaraliikennelupa voi olla kotimaan lupa, joka oikeuttaa harjoittamaan liikennettä koko valtakunnan alueella (lukuunottamatta Ahvenanmaata) tai yhteisölupa, joka oikeuttaa kotimaan liikenteen lisäksi myös ulkomaan liikenteeseen.


Eli ei ne ny liikenneluvat oo mihinkään kadonneet, ainoa isompi muutos on tuo alle 1700kg:n vehkeillä tapahtuvan liikennoinnin luvan vapauttaminen viimevuosina mikäli oikein muistan.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: IlkkaAslak, jagr, Mika 82, PuuhaPate ja 48 vierailijaa